نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ دی ۱۶, چهارشنبه




رادیو فردا: اعداد و ارقام بعضی وقت‌ها، حامل واقعیت‌هایی شگفتی‌آفرین هستند. رادیوفردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که به تازگی در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

 انصراف ۱۸ هزار نفر از حج عمره

۱۲ دی٬ خبرگزاری تسنیم: سعید اوحدی٬ رئیس سازمان حج و زیارت: تاکنون بعد از حادثه فرودگاه جده که دو مأمور پلیس سعودی رفتار نادرستی را انجام دادند تا امروز نزدیک به ۱۸ هزار نفر از داوطلبان از مجموع شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داوطلب حج عمره انصراف داده‌اند.

۸ میلیون از کالاهای ebay و آمازون امکان ورود به ایران را ندارند

۱۲ دی٬ خبرگزاری مهر: حسین مهری٬ مدیرعامل شرکت پست آمار خرید ایرانیان داخل کشور از فروشگاه‌های اینترنتی ebay و آمازون را حدود ۱۰ هزار خرید طی سه ماه گذشته اعلام کرد.

مهری افزوده «از حدود ۸ میلیون کالای موجود در سایت ebay حدود دو میلیون کالا امکان ورود به ایران را دارد و امکان خرید کالاهای غیرمجاز وجود ندارد.»

سفر ۱۵۸ هیات اقتصادی به ایران طی ۹ ماه

۱۱ دی٬ خبرگزاری مهر:  براساس گزارشی که میرابوطالب بدری، معاون امور بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران از جزییات سفرهای هیات‌های اقتصادی به ایران ارائه کرده طی ۹ ماه سال جاری٬ ۷۱ هیات با دو هزار و ۶۴۰ نفر از قاره‌های اروپا و آمریکا، ۴۱ هیات با ۷۰۲ نفر از آسیا و اقیانوسیه و ۳۴ هیات با ۴۲۱ نفر از کشورهای عربی و آفریقایی برای مذاکرات اقتصادی و تجاری به ایران آمده‌اند.

بیشترین آمار سفر هیات‌های تجاری و اقتصادی به ایران در این ۹ ماه را آلمانی‌ها با اعزام ۱۲ هیات به خود اختصاص داده‌اند.

سهم ۱۲ درصدی زنان در اقتصاد ایران

۱۱ دی٬ خبرآنلاین: آمار‌ها نشان می‌دهد سه عامل اخراج، حقوق اندک و موقتی‌بودن کار از مهم‌ترین عوامل بیکاری ۵۰ هزار زن در ایران است.

بررسی‌های مرکز آمار ایران حاکی است ۱۱ عامل اصلی زمینه‌‌ساز بیکار‌ شدن زنان در ایران است.

پایین‌بودن درآمد، تعطیلی دائمی محل کار، فصلی‌ بودن کار، موقتی‌بودن کار، جابه‌جایی محل کار، تحصیل یا آموزش، اخراج یا تعدیل نیرو، مسائل خانوادگی، مهاجرت، بازنشستگی، کهولت سن و بیماری از مهم‌ترین عوامل بیکاری زنان در ایران است.

براساس جدید‌ترین آمار‌ها تنها بیش از ۱۲ درصد از زنان ایرانی در فعالیت‌های اقتصادی در کشور سهم دارند.

۵۳ درصد مردم ایران عضو شبکه‌های اجتماعی هستند

۱۱ دی٬ خبرگزاری ایسنا: بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ۵۳ درصد از کل مردم ایران دست‌کم عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که تلگرام به پرطرفدا‌رترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده و تعداد کاربران آن بیش از ۲۰ میلیون نفر است.

پس از تلگرام، شبکه اجتماعی واتس‌آپ در رده دوم استفاده مردم ایران قرار دارد؛ به گونه‌ای که ۲۶ درصد مردم بالای ۱۸ سال کشور عضو واتس آپ هستند.

۱۰ برابر شدن تعداد معتادان خیابان در ایران

۱۰ دی٬ ایلنا: سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده تعداد معتادان خیابانی در ایران، هشت تا ۱۰ برابر شده است.

آقای صفاتیان گفته که در سال ۱۳۸۵ تعداد معتادان خیابانی در کشور ۱۵ هزار نفر بود حال آنکه در حال حاضر، تنها تهران، ۱۵ هزار معتاد خیابانی دارد.

کاهش چهار هزار میلیارد تومانی تسهیلات بخش صنعت و معدن

۹ دی٬ خبرآنلاین: بانک مرکزی آمار مربوط به تسهیلات پرداختی بانک‌ها در هشت ماهه ابتدای سال جاری را منتشر کرد.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هشت ماهه ابتدای سال ۱۳۹۴ به بخش‌های اقتصادی بیش از ۲۱۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با هشت ماهه سال گذشته بیش از شش درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن طی همین مدت حدود ۶۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به هشت ماهه سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.

تولید بیش از ۳۷ هزار دستگاه خودرو در آذرماه

 ۹ دی٬ عصر بازار: شرکت ایران‌خودرو در آذرماه امسال در گروه پژو ۲۵ هزار و ۹۷۱ دستگاه، سمند شش هزار و ۳۷۳ دستگاه، تندر دو هزار و ۲۶ دستگاه، دنا ۹۵۵ دستگاه، رانا ۸۰۹ دستگاه، سوزوکی ۲۰۲ دستگاه، سایر محصولات جدید و گروه وانت ۸۷۰ دستگاه و در مجموع ۳۷ هزار و ۲۰۶ دستگاه خودرو تولید کرده است.

این شرکت همچنین در آذرماه امسال ۳۴ هزار و ۸۸۳ دستگاه پژو، ۱۴ هزار و ۴۲۶ دستگاه سمند، دو هزار و ۹۱۰ دستگاه تندر، یک هزار و۶۳۵ دستگاه دنا، هزار و ۸۷۵ دستگاه رانا و ۱۱۸ دستگاه سوزوکی فروخته است.

معوقه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها

۸ دی٬ خبرگزاری تسنیم: عزت‌الله یوسفیان ملا٬ عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق مربوط به ۴۰۰ نفر است.

به گفته وی میزان مطالبات معوق بانک‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

اشتغال‌زایی ۲۹ میلیارد دلاری اقتصاد ایران برای چینی‌ها

۸ دی٬ خبرگزاری مهر: براساس آمارهای رسمی گمرک، اقتصاد ایران در دولت یازدهم چینی‌تر شده و اگر تعریف دولتمردان را در این باره ملاک قرار دهیم، تاکنون بالغ بر ۲۹ میلیارد دلار برای چینی‌ها اشتغال‌زایی شده است.

آمار واردات از چین بر طبق اعلام رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ به لحاظ وزنی ۴ میلیارد و ۵۳۳ میلیون کیلوگرم بوده که ارزبری ۹ میلیارد و ۷۸۶ میلیون و ۷۶۷ هزار دلاری داشته است.

مرگ ۱۱۲ نفر بر اثر آنفولانزا

 ۷ دی٬ خبرگزاری میزان: محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اعلام کرده ۱۱۲ نفر از اول مهر ماه امسال جان خود را بر اثر آنفلوآنزا از دست دادند.

تغذیه ناسالم ۸۸ درصد مردم ایران

۶ دی٬ خبرگزاری سلامت: زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته «۸۸ درصد مردم تغذیه ناسالم دارند و ۴۴ درصد مرگ‌های قبل از ۷۰ سالگی به تغذیه نامناسب و بیماری‌های غیر واگیر ناشی از آن مرتبط است.»

۴۰ هزار قربانی مواد مخدر و محرک‌های روان‌گردان در ۱۰ سال

۶ دی٬ روزنامه ایران: بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار قربانیان مصرف مواد مخدر و محرک‌های روان‌گردان در ۱۰ سال گذشته در ایران حدود ۴۰ هزار نفر بوده است.






افشای تهاتر میلیارد‌ی در سال آخر دولت قبل 

 به‌تازگی منابع هندی اعلام کردند براساس توافق انجام‌شده بین دو کشور در سال‌های گذشته، بدهی 6.5 میلیارد دلاری هند به ایران به روپیه تبدیل خواهد شد و برای واردات به عنوان پشتوانه چاپ ریال از سوی بانک مرکزی ایران، در بانک‌های هندی نگهداری خواهد شد.


به گزارش «نتخاب»، روزنامه وقایع اتفاقیه با اشاره به این خبر آورده است: اتفاقاتی که در جریان این توافق افتاده، مانند فیلم‌های سینمای بالیوود هند ظاهراً اغراق‌آمیز است اما در واقعیت این اتفاق در شش‌ماهه اول سال 2013 «یعنی در ماه‌های آخر دولت محمود احمدی‌نژاد» رخ داده است. ایران و هند توافق کردند تمام طلب‌های نفتی عقب‌افتاده ایران به روپیه پرداخت شود؛ طلب‌های ایران که به 6.5 میلیارد دلار می‌رسد، در حساب شرکت ملی نفت ایران نزد بانک‌های هندی سپرده‌گذاری خواهد شد.

از سال 2013، پالایشگاه‌های هندی 45 درصد پول نفت ایران را به روپیه نزد بانک «یو‌سی‌او» سپرده‌گذاری کرده‌اند و مابقی طلب را پس از مسدودشدن کانال‌های پرداخت نزد خود نگاه داشته‌اند. با این‌ وجود، با احتساب سود پنج درصد در بانک‌های هند در مدت سه سال، حدود نیم میلیارد دلار «معادل دو هزارمیلیارد تومان» از ناحیه نگه‌داشتن پول ایران سود به جیب بانک‌های هندی رفته است و این در حالی است که در سال‌های 90 به بعد، حجم بالای برنج هندی و منسوجات تایلندی و هندی بی‌کیفیت در ازای پول نفت به ایران وارد شد!

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بخشی از این پول به‌دلیل سرمایه‌گذاری در هندوستان، مشمول مالیات‌ می‌شود و شاید همه آن نیز به ایران بازنگردد؛ البته این شکل از غارت درآمد نفتی کشور تا پیش‌ از این کم‌سابقه نبوده و در دولت قبل ایران بارهاو‌بارها با کشورهایی مانند چین و هندوستان در مقابل فروش نفت، کالاهای بی‌کیفیت وارد کرده و یا پول‌های نفتی خود را تا مدتی در اختیار این کشورها و گاهی در بانک‌های آنها نگهداری کرده است.

درباره تهاتر و مبادله کالا‌به‌کالا در دولت قبل با هند و چین و علل و کیفیت آن، با دو کارشناس گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

هنوز می‌خواهند به‌جای دلار نفتی کالای بنجل بگیریم

مسعود دانشمند، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی: در ماجرایی که به‌تازگی درباره 6,5 میلیارد دیگر از درآمدهای نفتی ایران در اواخر دولت قبل مطرح شده، باید نکاتی را از تاریخ یادآوری کرد؛ در دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد، قطع‌نامه‌ای در شورای امنیت تصویب شد که به ایران اجازه می‌داد فقط از سه کشور کره، چین و هند، در مقابل فروش نفت، کالاهای ساخت این کشورها از سوی ایران خریداری شود که البته در میان این کشورها، کره‌ای‌ها خوش‌قول بودند اما چینی‌ها و هندی‌ها با تأخیر بسیار و با سوء‌استفاده از شرایط حاد ایران در دوران تحریم‌های هسته‌ای، کالاهای بی‌کیفیت و بنجل خود را با تأخیر زمانی به ایران می‌دادند.

رقم پول نفتی که به این شکل به این سه کشور فروخته شد و به نوعی مبادله کالا‌به‌کالا و تهاتر انجام شد، بنابر برخی محاسبات، نزدیک به 40 میلیارد دلار بود. در آن زمان به‌دلیل‌اینکه هندی‌ها به‌اندازه میزان واردات نفت خود از ایران، کالا نداشتند و چینی‌ها نیز فاقد کالاهای با کیفیت بودند، بخشی از این پول‌ها در بانک‌های آنان می‌ماند؛ درشرایطی‌که دولت قبل در سال‌های 91تا92 ‌ حدود 700هزار بشکه نفت می‌فروخت، احساس می‌کرد چاره‌ای جز تسلیم در برابر خواسته‌های برخی شرقی‌ها ندارد اما با لغو تحریم‌ها می‌توانیم پول‌های خود را بگیریم. شاید به‌همین‌دلیل بود که چینی‌ها از لغو تحریم‌ها و پیداشدن رقبای قوی اروپایی در بازار ایران چندان خوشحال نشدند. هنوز هند و چین از بازپرداخت پول ایران خودداری می‌کنند و دولت جدید نیز تاکنون خویشتنداری کرده‌است اما به‌هرحال ما انتظار داریم کسی راضی به واردات به‌جای دریافت دلارهای نفتی نشود.

با اتصال نظام بانکی ایران به جهان، پول‌ها برمی‌گردد

محسن بهرامی، عضو اتاق بازرگانی تهران: د رماجرای پول‌های بلوکه‌شده ایران در آسیا، قصه اندکی با ماجرای پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر نقاط تفاوت دارد. در‌زمانی‌که آمریکا اجازه داد تا ایران به ژاپن، چین، هند و کره نفت بفروشد، این شرط را گذاشت که نفت ایران فقط در مقابل اقلام ضروری مانند دارو و مواد غذایی فروخته شود. این دقیقاً مشابه برنامه تحریمی عراق دوره صدام یعنی «نفت در برابر غذا» بود.

Israeli soldiers allegedly beat teenagers in al-Janiyah they suspected of throwing stones; boys released without facing any legal measures

Published: 
 6 Jan 2016
On the afternoon of 13 December 2015, residents of the Palestinian village of al-Janiyah clashed with the Israeli military at the eastern entrance to the village. The military had sealed off this entrance several years ago with concrete blocks, as it lies close to the road leading to the settlement of Talmon. As a result, the villagers have to travel by another route that adds five kilometers to their journey and they cannot reach their farmland east of the village by car. As clashes between Palestinians and the military intensified throughout the West Bank in recent weeks, confrontations developed in this area as well.
Yazan Mazlum in the hospital. Photo: Iyad Hadad, B'Tselem,13 Dec. 2015
Yazan Mazlum in the hospital. Photo: Iyad Hadad, B'Tselem,13 Dec. 2015
B’Tselem’s investigation found that during the clashes on 13 December, Palestinians threw stones at soldiers and the latter responded by firing tear-gas canisters, rubber-coated metal bullets and live ammunition. The confrontation spread to the village center, about 500 meters from the eastern entrance. At around 5:00 P.M. soldiers fired tear-gas canisters in the village center. Several of these penetrated a three-story residential building that is home to three families. About twenty people live in the building, including some children and elderly individuals.
Yazan Mazlum and Yusef Shabayeh, both 17 years old, went into the building to help the inhabitants get out. The next day, Shabayeh related what happened to B’Tselem field researcher Iyad Hadad:
 Yusef Shabayeh in the hospital. Photo: Iyad Hadad, B'Tselem,13 Dec. 2015
I heard that soldiers had fired tear gas near Abu Hani’s house in the village center, so I went there with a few other guys to help them. When we went in, some of the residents had already gone up to the roof on account of the tear gas. We helped take five kids to another apartment in the building and helped an old man up to the roof. Five or ten minutes after we got there, a large group of soldiers rushed into the building. Three of them came into the room we were in and then another soldier came in, I think he was the commander. He was masked. He pointed at me and at Yazan and told the soldiers to arrest us. The soldiers started dragging me by the shoulders. When I resisted they started beating me on the head, shoulders and legs with their rifles. I saw other soldiers beating Yazan. They tied our hands behind our backs with plastic cable ties and pulled them real tight. I told one of the soldiers that my hands hurt, but he kept on beating me. The soldiers dragged us down the stairs and my head banged against the walls.
When we got downstairs, they started asking us questions, continuing to beat us and swear at us. After a minute or two, they led us to the eastern entrance to the village, about 500 meters away. When we got there, one of the soldiers said he was the commander and said we had thrown stones. He kicked me in the chest and I felt it was hard to breathe. They sat Yazan and me down together and started accusing us again of throwing stones, all the while continuing to beat us. We kept on denying the allegations and they let us ago after a few minutes.
We were taken in a Red Crescent ambulance to the Palestine Medical Center in Ramallah, where we were examined and x-rayed. The doctors found that my shoulder was dislocated and I also had bruises on my chest, head and legs, as well as marks on my hands from the plastic cable ties. I was treated and released told to continue with medical follow-up. This morning, I missed a test at school. I didn’t go because I can hardly move my toes. I’m in my last year of high school and I’m afraid this will harm my studies.
Yazan Mazlum and Yusef Shabayeh were not summoned for official questioning and no legal proceedings were instigated against them.
The soldiers’ alleged violence against the two teens is yet one more instance in a series of incidents documented by B’Tselem throughout the West Bank, in which Israeli security forces used violence against youths, arguing that they had thrown stones or knew of others involved in such activity. In other cases, security forces harassed families as part of general punishment in the village for stone-throwing. The fact that such incidents are still occurring and have not been made to stop, although all the responsible parties are well aware of the phenomenon, raises concern that the military might see such conduct as a legitimate means of dealing with stone-throwing. However, use of violence as described above is prohibited under any circumstance.

شبح فاشیسم از امریکا تا سوریه ، گفتگوی آرش کمانگر با دکتر یونس پارسا بناب