نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ اسفند ۲۹, پنجشنبه


دریاچه "ارومیه" یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور در جهان است. مساحت این دریاچه 400 مایل است اما هم اکنون به دلیل تغییر شرایط اقلیمی میزان آب این دریاچه به شکل قابل توجهی کاهش یافته است و در آستانه خشک شدن کامل و تبدیل شدن به کویر نمک قراردارد.

در واقع طی دوره‌ای برداشت آب در بخش کشاورزی، بی‌توجه به میزان حق‌آبه دریاچه ارومیه افزایش یافت و برداشت آب در بخش کشاورزی بیشترین مشکل را برای دریاچه ارومیه ایجاد کرد.

هر چند کابینه روحانی تصمیم گرفته با گردهم آوردن گروهی از اساتید دانشگاهی و کارشناسان به حل بحران دریاچه ارومیه کمک کند اما تا کنون اقدامی اساسی در این خصوص صورت نگرفته است و حالا هم دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تا پایان خردادماه نسخه نجات دریاچه ارومیه به دولت ارائه تا اقدامات دراینباره وارد فاز اجرایی شود، گفته: البته این امر مدت زمان طولانی و حداقل 10 تا 12 ساله‌ای را در پیش دارد.



عیسی کلانتری در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اظهار اینکه تلاش بر این است که با ایجاد وحدت نظر درباره دستیابی به راهکاری مناسب در این زمینه، تا پایان خردادماه نسخه علمی و عملی نجات دریاچه ارومیه به دولت ارائه تا اقدامات عملی در این خصوص وارد فاز اجرایی شود، افزوده: البته این امر مدت زمان طولانی و حداقل 10 تا دوازده ساله‌ای را در پیش خواهد داشت.

او با اشاره بر اینکه منطقه آذربایجان و به‌ویژه استان آذربایجان‌شرقی، از پس‌روی آب دریاچه ارومیه زیان بزرگی را تجربه کرده است، افزوده: بادهای نمکی در حوزه دریاچه ارومیه، زنگ خطری است که مسئولان باید هرچه سریع‌تر به آن توجه و اقدامات لازم باید پیش از شیوع انواع بیماری و ضرر و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن اجرایی شود و سریع‌ترین راه‌حل ممکن و گام اولیه مدیریت آب‌های سطحی و هدایت آنها به سمت دریاچه و زمین‌های اطراف خواهد بود.

هر چند معصومه ابتکار پیش از این گفته بود: اکنون بر اساس مطالعات صورت گرفته می‌دانیم چه مواردی برای احیاء دریاچه ارومیه باید مورد نظر قرار گیرد و برنامه عمل مشخص است. و تاکید کرده : تمایل به سمت اقداماتی است که با وضعیت محیط زیست منطقه سازگاری داشته باشد؛ به عنوان مثال، انتقال آب از خزر خیلی مورد نظر نیست چرا که اعتقاد دارند هم هزینه بسیار زیادی را خواهد داشت و هم مشکلات و تبعات زیست‌محیطی دیگری خواهد داشت.

 اگر همان هزینه و اعتبارات انتقال آب را داشته باشیم و در بخش کشاورزی، سدها و لایروبی انهار و مسیرها هزینه کنیم اثربخش‌تر خواهد بود.اما هنوز هم دریاچه اررومیه خشک می شود وبا اینکه  به گفته عیسی کلانتری بادهای نمکی در حوزه دریاچه ارومیه زنگ هشدار برای شروع بحران در منطقه است ، هنوز کابینه روحانی با وجود همه وعده ها دست به کاری عملی برای حل مشکل دریاچه ارومیه نزده است.

هژار یوسف زاده، 17 ساله ، ساکن روستای قوزلوی سفلی (مهاباد) ا


هژار یوسف زاده، 17 ساله ، ساکن روستای قوزلوی سفلی (مهاباد) از سه سالگی به عفونت شدید ریه مبتلا است. تنها راه زنده ماندن وی، تزریق ماهانه آمپول مخصوص به قیمت 450 هزارتومان می باشد که به دلیل مشکلات اقتصادی طی دو ماه گذشته این تزریق انجام نشده است.*903

عکس: رحیم بایزیدی


29 اسفند 1392

پشت صورت سیاه

محمد که اهل شمال کشور است در تهران دستفروشی می کند. او صبح ها ، وقتی همسرش برای کار کردن به بیرون خانه می رود از دو کودک خود نگهداری می کند.*2100**

92