نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ خرداد ۲۶, جمعه

دست نوشته ها نمیسوزد

سازمان ملل: داعش ۱۰۰ هزار نفر را در موصل سپر انسانی گرفته

نبرد موصلحق نشر عکسREUTERS
Image captionدو غیرنظامی با همراهی یک سرباز عراقی سعی می‌کنند از تیررس تک‌تیراندازهای داعش بگریزند
سازمان مللمی‌گوید گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) احتمالا حدود صد هزار نفر را در مناطقی از موصل به عنوان "سپر انسانی" نگه داشته است.
برونو گدو، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در عراق، گفته است شرایط در این مناطق از موصل وخیم و وخیم‌تر می‌شود و ساکنان آن به آب، غذا، برق و سوخت دسترسی اندکی دارند.
آقای گدو عمیقا از شرایط غیرنظامیانی که در درگیری میان نیروهای عراقی و داعش گرفتار شده‌اند ابراز نگرانی کرد.
نیروهای عراقی از حدود هشت ماه پیش عملیاتی را برای بیرون راندن داعش از موصل آغاز کرده‌اند. هم‌اکنون بیشتر بخش‌های موصل در اختیار نیروهای عراقی است و نیروهای داعش در بخش کوچکی از محلات قدیمی شهر حضور دارند.
نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در عراق امروز، جمعه، گفت: "مطلعیم که نیروهای داعش حین عقب‌نشینی از منطقه زنجیلی موصل غیرنظامیان را همراه خود به جاهایی برده‌اند که درگیری در آنها جریان دارد. این یعنی اینکه غیرنظامی‌ها را به عنوان سپر انسانی در شهر قدیم موصل نگه داشته‌اند."
آقای گدو گفته که غیرنظامیان موصل در شرایط "تنگنا و وحشت" هستند.
بنا به گزارش‌ها تک‌تیراندازهای داعش غیرنظامیانی را که سعی می‌کنند از مناطق تحت کنترل آنها فرار کنند هدف می‌گیرند.

'طرح جامع حمایت از کودکان' برای مبارزه با کودک‌آزاری در افغانستان

  • 23 فوریه 2017 - 05 اسفند 1395
بچه‌بازیحق نشر عکس.
Image captionدر سال‌های اخیر آگاهی و صحبت در مورد پدیده بچه‌بازی در افغانستان نسبتا بیشتر شده است.
حکومت افغانستان، برای نخستین بار پیش‌نویس قانونی را برای مبارزه با پدیده 'بچه‌بازی' و آزار جنسی کودکان تدوین کرده است. قبلا در قوانین افغانستان تعریف مشخصی از بچه‌بازی و هم  برای عاملان آن مجازاتی وجود نداشت.
مقام‌های وزارت عدلیه/دادگستری می‌گویند این طرح زیر عنوان "طرح جامع حمایت از کودکان" تدوین شده است.
در طرح قانون حمایت از کودکان، برای نخستین بار برای عاملان بچه بازی مجازات در نظر گرفته شده‌است.
امان ریاضت، سخنگوی وزارت عدلیه در صحبت با بشیر پیمان، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که در این طرح،بچه‌بازی جرم پنداشته شده است و جزای آن را قانون جزای افغانستان مشخص می‌کند.
او همچنین تاکید کرد که در بهتر سازی این طرح با علمای دینی و حقوق‌دانان مشورت خواهد شد.
این طرح از سوی شورای وزیران تایید شده است و باید برای تصویب به مجلس نمایندگان برود؛ بعد از توشیح آن از سوی رئیس جمهوری اجرایی خواهد شد.
_______________________________________________________________________________________
تعریف کمیسیون حقوق بشر از پدیده بچه‌بازی:
در برخی از مناطق کشور، تعدادی از زورمندان یک ‌یا چند کودک پسر را که عموما بین ۱۰ تا ۱۸ سال‌سن دار ند،  به‌ منظور بچه‌بازی که عموما با بهره‌کشی جنسی و سایر آزارهای جنسی همراه است، نگهداری می‌کنند.
این کودکان که اغلب‌ از خانواده‌های فقیر‌اند، توسط برخی از اشخاص پولدار به عنوان محافظ شخصی، شاگرد، کارگر خانه، دکان، نانوایی، تعمیرگاه، مستخدم هتل و رستوران ‌یا سایر وظایف در بدل پرداخت پول ‌یا استفاده از زور، تهدید، حیله و نیرنگ ‌یا تطمیع، نگهداری شده و اغلب‌ مورد سو استفاده‌های جنسی نیز قرار می‌گیرند.
در بعضی مناطق، از این کودکان در حالی که لباس زنانه به تن دارند، در مهمانی‌ها و محافل عروسی به عنوان رقاص استفاده می‌شو‌د. پس از ختم این محافل، به خانه‌های شخصی ‌یا هتل‌ها برده شده و مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند و حتی گاهی اتفاق می‌افتد که آن‌ها را مورد تجاوز گروهی نیز قرار می‌دهند. آن‌ها مانند برده‌های جنسی، به‌طور مستمر مورد بهره‌کشی جنسی و سایر انواع آزارهای جنسی قرار می‌گیرند.

گزارش‌ خبرگزاری فرانسه در مورد 'بچه‌بازی' در افغانستان جایزه گرفت

پسری در جنوب افغانستانحق نشر عکسAFP
Image captionپدیده دیرینه "بچه‌بازی" یکی از بدترین تخلفات حقوق بشری در افغانستان است که عاملان آن معمولا زورمندان و فرماندهان محلی هستند
دفتر خبرگزاری فرانسه در کابل برای گزارش‌"افشاگرانه" در مورد پدیده "بچه‌بازی" در افغانستان برندهیک جایزه معتبر روزنامه‌نگاری در آسیا شده است.
انوچ چوپرا، مسئول این دفتر و گروه روزنامه‌نگاران، عکاسان و فیلم‌برداران این خبرگزاری در کابل جایزه "بهترین گزارش‌دهی حقوق بشر" انجمن ناشران آسیا (سوپا) را برای گزارش اختصاصی در مورد اینکه طالبان چگونه از "بچه‌بازی" برای نفوذ در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می‌کنند، بدست آوردند.
این جایزه دیروز در هنگ‌کنگ اعلام شد و داوران این جایزه از آنچه "کار تحقیقاتی عالی در یکی از دشوارترین مناطق جهان برای گزارش‌ از سواستفاده‌های تکان‌دهنده" خواندند، ستایش کردند.
خبرگزاری فرانسه سال گذشته در یک رشته گزارش به پدیده "بچه‌بازی" در افغانستان پرداخت و اینکه شورشیان طالبان چگونه از این پدیده برای انجام "حملات خودی" در میان نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می‌کنند.
گروه طالبان این گزارش خبرگزاری فرانسه را رد کرده است.
برندگان دیگر جوایز سوپا عبارتند از واشنگتن‌پست برای سلسله گزارش‌هایش در مورد خشونت و بی‌عدالتی علیه زنان در هند و روزنامه فایننشال تایمز برای گزارشی در مورد نئومائوئیسم در چین.

'کودکان فقیر قربانیان اصلی 'بچه‌بازی' در افغانستان هستند'

  • 20 اوت 2014 - 29 مرداد 1393
حق نشر عکسAIHRC
Image captionاین دومین گزارش کمیسیون حقوق بشر از نتایج تحقیق در مورد بچه‌بازی در افغانستان است
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دومین گزارش تحقیقی خود در مورد "عوامل و پیامدهای بچه‌بازی در افغانستان" را منتشر کرده است.
این تحقیق که در چهارده ولایت افغانستان و با شرکت ۱۹۰۰ نفر صورت گرفته، دریافته که افراد پولدار و زورمند کودکان بین ۱۰ تا ۱۸ سال را برای "بهره‌کشی جنسی استخدام" می‌کنند.
کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که در این تحقیق با عاملان و ‌قربانیان بچه‌بازی، آگاهان و متنفذان محلی، مقام‌های دولتی، اعضای جامعه مدنی، استادان دانشگاه و شاهدان این عمل مصاحبه شده است.
ثریا صبحرنگ عضو کمیسیون حقوق بشر، هنگام نشر این تحقیق گفت که یافتن موقعیت اجتماعی عاملان بچه‌بازی از اهداف این تحقیق بود و آنها دریافته‌اند که بیشتر افرادی که این عمل را مرتکب می‌شوند "پول داران، زورمندان و تفنگ دارانی" هستند که از فقر و درماندگی کودکان استفاده می‌کنند.
مواردی از استخدام کودکان توسط نیروهای پلیس نیز گزارش شده که کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید موفق به مستندسازی این موارد نشده است.
خانم صبحرنگ گفت که عاملان بچه‌بازی عمدتا افراد بی سواد اند و بعضی از آنها حتی پانزده پسربچه را همزمان نگهداری می‌کنند.
او گفت که بیشتر بچه‌ها (قربانیان) در ۸ سالگی به دام می‌افتند و تا زمانی که ریش در می‌آورند (شانزده سالگی) مورد بهره کشی قرار می گیرند.

عاملان راضی، قربانیان ناراضی

گزارش حقوق بشر نشان می‌دهد که ۸۶ درصد عاملان گفته اند که از این پدیده راضی اند در حالی که ۸۷ درصد قربانیان ناراضی اند و در تلاش رهایی از این وضعیت بوده اند.
در گزارش مختصری از این تحقیق آمده که ۵۶ درصد عاملان بچه بازی در افغانستان افراد بین ۳۱ تا ۵۰۰ سال هستند و اکثر قربانیان زیر هجده سال اند.
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که برای مبارزه با پدیده بچه بازی باید مردم حساسیت نشان دهند و نیروهای امنیتی، عاملان را تحت پیگرد قرار دهند.
در قوانین افغانستان بچه بازی جرم شناخته نشده و خانم سمر گفت که پدیده بچه‌بازی به شکلی در جامعه پذیرفته شده است که تکان دهنده و آزار دهنده است. او گفت که از دولت می‌خواهد عمل بچه‌بازی را جرم معرفی کند و عاملان این قضیه به دادگاه کشانده شوند و حمایت های قانونی و عملی از قربانیان وجود داشته باشد.
به نظر کمیسیون حقوق بشر پدیده بچه بازی در افغانستان رو به گسترش بوده و "عدم حاکمیت قانون و فساد اداری، ابهام و خلاء قانونی، دسترسی محدود به عدالت، فقر، نا امنی و موجودیت گروه‌های مسلح غیر مسئول" در ترویج این عمل نقش داشته اند.

"کودکان؛ بردگان جنسی"

بچه بازی در قوانین افغانستان به طور صریح تعریف نشده اما چون این اقدام "نوعی بهره‌کشی و بدرفتاری جنسی" است و در آن کودکان به عنوان "بردگان جنسی" نگهداری و مورد سو استفاده قرار می‌گیرند، منتج به "سلب آزادی کودکان" می‌شود.
ثریا صبح رنگ می‌گوید: "وقتی بچه‌ها (قربانیان بچه‌بازی) به درد شان (بچه‌بازها) نمی‌خورند یا این بچه ها را به شکل برده با خود نگه می‌دارند و در مواردی به ازدواج یکی از اعضای خانواده خود در می‌آورند که تحت تسلط خود شان باقی بمانند و یا هم آنها را رها می‌کنند که باعث تداوم این روند می‌شود و چون قربانی در طول برده بودن از همه امتیازات حقوق بشری محروم بوده، عقده می‌گیرد و خود به عامل بچه‌بازی تبدیل می‌شود."
کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که در قوانین افغانستان در ماده ۴۲۷ قانون جزا، عمل زنا و لواط ممنوع خوانده شده و برای عاملان آن حبس طولانی در نظر گرفته شده است اما این ماده کافی نیست چون در فعل بچه‌بازی تنها تجاوز جنسی صورت نمی‌گیرد بلکه "سایر اشکال آزار جنسی مانند لمس کردن، ماساژ، رقصاندن در محافل خصوصی و عمومی" نیز انجام می‌شود.
این کمیسیون همچنین می‌گوید که مبارزه با پدیده بچه بازی نیازمند توجه به سلامت کودکان قربانی، مبارزه با فرهنگ معافیت از مجازات، تقویت روحیه احترام به حقوق بشر و اقدامات عملی برای مسئولیت پذیری نهادهای امنیتی است.
Image captionگاهی پسران را لباس زنانه می‌پوشانند و در محافل می رقصانند
خبرگزاری فارس: رشت‌ خواری همسران کرباسچی، عبدالله نوری، قبه و شریعتی‌ +اسناد

کارخانه الکتریک ایران در رشت متعلق به سازمان بازنشستگی کشوری بود که توسط سازمان صنایع ملی ایران به وکالت از آن سازمان در ۷ مهر‌ماه ۱۳۸۲ به ۴ خانم فروخته شد.


 رشت، در سال 1382، 72 درصد از سهام یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدی دولتی در رشت، باسابقه 50 ساله و در وسعتی به میزان 12 هکتار، به بهانه اجرای اصل 444 قانون اساسی با مبلغی در حدود 2 میلیارد تومان به‌صورت اقساط 13 ماهه، به خیرالنساء، فاطمه، گیتا و سوده (دختر باجناق کرباسچی) فروخته شد.
این افراد به ترتیب همسران آقایان؛ غلامحسین کرباسچی، عبدالله نوری، غلامرضا قبه و شریعتی دهقان هستند. این اقدام در حالی صورت گرفته است که برآورد اولیه از قیمت فروش کارخانه در زمان واگذاری بین 50 تا 90 میلیارد تومان بوده است که به‌شرط نوسازی، ارتقای فن‌آوری، افزایش تولید، ابقای تولید و تداوم کار کارگران به سهامداران فوق‌الذکر فروخته شد. (اسناد پیوست)
کارخانه رشت الکتریک با 540 کارگر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کلید و پریز برق در کشور بود که در راستای اصل 44 به بخش خصوصی و به 4 نفر از همسران اعضای ارشد حزبی خاص و مسؤولان دولت‌های قبل که البته هیچ سررشته‌ای در بخش صنعت نداشتند، واگذار ش

Myth-Busters: Trump's Plan To Extend The Debt Bubble

President Trump speaks on 'Apprenticeship and Workforce of Tomorrow' pro...

Incendie de la Grenfell Tower à Londres : des manifestants se réunissent...