نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ آذر ۲, سه‌شنبه

«مادر »
میان دو باغ خوابیدم
خواب هایی سبز و سرخ دیدم
میان دو ستاره
به انتظار فرصتی نشستم
دسته ای از راز شب را
به یادگار چیدم
از میان دو رودخانه گذر کردم
خروش و موج همراهم شدند
سرم را بر بالین دو عاشق گذاشتم
تارهای موی سفیدم
آرام آرام
بار دیگر سیاه شدند
وآن زمان که میان دو مادر نشستم
بزرگ ترین عشق این سرزمین را یافتم .

«شیرکو بیکس»
ترجمه:سوران ماهور

IRAN

برای پرستو فروهر

رکورد واردات سنگ پا شکسته شد؛
در سه سال و هفت ماه اخیر بیش از ۱۳۸تن سنگ‌پای چینی وارد کشور شده است. این در حالی است که در سال۱۳۹۱ به عنوان آخرین سال عملکرد دولت دهم، فقط ۳٫۱تن سنگ پا وارد کشور شده بود.
سرویس اقتصاد مشرق - نگرانی مسئولان دولتی برای کارگران چینی به تولیدکنندگان سنگ‌پا هم کشیده شده است.
بر اساس آمار گمرک ایران، در سه سال و هفت ماه اخیر بیش از ۱۳۸ تن سنگ‌پای چینی وارد کشور شده است.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ به عنوان آخرین سال عملکرد دولت دهم، فقط ۳٫۱ تن سنگ پای چینی وارد کشور شده بود.
طبق این آمار، ۹۷ تن سنگ‌پا در سال ۹۲، ۱۰ تن در سال ۹۳، ۱۸٫۴ تن در سال ۹۴ و ۹٫۴ تن در هفت‌ماهه نخست امسال به کشور وارد شده است.
دولت یازدهم ۱۳۸ تن سنگ‌پا از چین وارد کرد +جدول
 
عمده واردات سنگ پای چینی از گمرک منطقه آزاد اروند (خرمشهر) صورت گرفته است.
جدول: واردات سنگ پا از چین در سال 95
دولت یازدهم ۱۳۸ تن سنگ‌پا از چین وارد کرد +جدول
در حالی که حسن روحانی همواره از سیاست‌های دولت قبل در واردات اجناس بنجل و مصرفی از چین، انتقاد کرده و از آن به عنوان اشتغالزایی برای چینی‌ها نام برده، مشخص نیست افزایش چشمگیر واردات سنگ پا از چین در دولت یازدهم با چه توجیهی صورت می‌گیرد.

تخریب باغ های همدان در آستانه برگزاری همایش شهر سبز پایدار

صدای اره برقی همچنان از باغ های همدان به گوش می‌رسد، شهری که روزی باغ شهرش می نامیدند. این اولین بار نیست به جان فضای سبز شهری افتاده اند و راه های تنفسی همدان را مسدود می کنند.
: قطع درختان کشور اتفاق‌ تازه‌ای نیست. و هر سال دست کم ۴۰۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز دچار فرسایش می‌شود. ایران در ۳۰ سال اخیر ۶ میلیون هکتار جنگل را از دست داده است و تازه قطع درختان به جنگل‌ها محدود نمی‌شود. هر ساله از شهرهای مختلف خبرهایی از قطع درختان در باغ‌های قدیمی و به بهانه‌های مختلف توسعه به گوش می‌رسد و این بار تخریب باغ‌ به همدان رسیده است. شهری که البته با این پدیده شوم ناآشنا نیست.
این بار با مجوز کمیسیون ماده ۷ اقدام به بریدن و قلع و قمع درختان جاده قدیم دره مراد بیک همدان کرده اند و آن گونه که فعالان محیط زیست همدان می‌گویند به جای اینکه مانند ادوار گذشته شبانه درخت ها را ببرند در روز روشن، کار خود را انجام می دهند.
در طول ۴ سال گذشته باغ های بسیاری در همدان نابود شده است؛ باغ و عمارت تاریخی ذوالریاستین، باغ بدیع الحکما، باغ و عمارت جواهری و چندین باغ بزرگ و کوچک در همین دوره نابود شده که از این میان باغ بدیع الحکما بیش از ۶ هکتار مساحت داشت. این بار باغ دیگری در انتهای کوی استادان و مسیر جاده قدیم دره مرادبیک که نزدیک یک هکتار مساحت داشت توسط مالک خصوصی نابود شد.  
حسین زندی فعال محیط زیست و دبیر پویش پاسداری از میراث طبیعی و فرهنگی در استان همدان درباره این موضوع به خبرنگار مهر می‌گوید: صبح روز چهارشنبه خبردارشدم که باغ های مسیر جاده قدیم دره مرادبیک واقع در کوی استادان را تخریب می کنند. سریع به منطقه رفتم و متاسفانه خبر واقعیت داشت و با سه کامیون ۱۸ چرخ پر از تنه درخت مواجه شدم و یک دستگاه جرثقیل که در حال بارگذاری درخت ها بود و بیش از ۱۵ کارگر در محل مشغول بریدن درخت بودند.
مدیریت فضای سبز شهری همدان اعلام کرده: درختان این باغ به درخواست مالک و با مجوز کمیسیون ماده ۷ بریده شده و مجوز برای احیاء دوباره باغ صادرشده است.
با این حال زندی تاکید می‌کند: پرسش اساسی این است کدام یک از درختان و باغ های مشجر همدان که با مجوز یا بدون مجوز نابود شده دوباره احیاء و باز زنده سازی شده است؟ در دوره های گذشته بیشتر باغ هایی را که با این بهانه نابود کردند تبدیل به برج های تجاری و مسکونی شده است.
گرچه پیگیریهای مهر نشان می دهد که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان نیز در کانال تلگرامی خود اعلام کرده است که "به دنبال وصول گزارش شهروندان عزیز مبنی بر قطع درختان باغی در جاده قدیم دره مرادبیگ، محل مورد بازدید و بررسی قرار گرفت و بر اساس بازدید و نیز مذاکره صورت گرفته با رییس سازمان فضای سبز و پارکهای شهرداری همدان مشخص شد قطع تعداد مشخصی درخت پوسیده و خشک که خطر افتادن آنها بر اثر وزش بادهای شدید بر روی خودرو ها و اشخاص عبوری وجود داشت با مجوز کمیسیون ماده ۷ و تحت نظارت کامل سازمان فضای سبز صورت می گیرد." و اعضای شورای شهر نیز گفته های مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری همدان را تایید کرده و ادعا می کنند درختان این باغ خشک بوده است.
اما حسین زندی در این باره مدعی است: آنچه اعضای شورای شهر می گویند خلاف واقعیت است. هیچ یک از درخت های این باغ  خشک نبوده و با اینکه فصل پاییز است هنوز برگ درختان را می توان دید و بر اساس عکس هایی که از محل گرفتم تعداد درختان نیز بسیار بیش از عددی است که مدیران شهرداری اعلام می کنند.
این اتفاق در حالی رخ داده که چند هفته بیشتر نیست که مدیران شهری اعلام کردند همایش «شهر سبز پایدار» آذر ماه امسال در همدان برگزار می شود. آیا رویکرد مدیران شهری و اعضای شورای شهر همدان به شهر سبز پایدار از مسیر قطع درختان می‌گذرد؟