نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مهر ۱۵, پنجشنبه

روستای مولیش در 275 کیلومتری شهرالیگودرز در استان لرستان در دل کوه های زاگرس حد فاصل استان های لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان قرار گرفته

روستای 'مولیش' یکی از روستاهای دورافتاده و محروم لرستان ا

روستای مولیش در 275 کیلومتری شهرالیگودرز در استان لرستان در دل کوه های زاگرس حد فاصل استان های لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان قرار گرفته و در این روستا برخی خانه ها با خشت و گل و تیرهای چوبی و ستون های چوبی وسط ایوان ساخته شده اند.

از دیگر اشکال خانه های این روستای دورافتاده لرستان وجود خانه هایی با سقف های کوتاه است که گاه برای وارد شدن و ایستادن باید کمی از قامتت را خم کنی، سختی ها و زیبایی های زندگی را می توان در دست های دختربچه ای دید که هر روز برای شستن ظرف ها و سبد لباس ها مسافتی ناهموار را از خانه بیرون می آید، سختی اش برای اوست و زیبایی اش برای رهگذری که گذرش افتاده است و قرار نیست ماندگار باشد.
سختی را می توان در نداشتن راه دسترسی و سختی در رسیدن به مراکز بهداشتی و درمانی برای آن مادر پا به سن گذاشته یکی از روستاهای شهرستان دلفان دراین استان را دید که بیماری را قضا و قدر می داند، پس هراسی از بیمار شدن ندارد و نهایت به اینجا می رسد که می گوید، مرگ حق است و هیچ مطالبه ای هم ندارد.
معنی واقعی دور افتادگی و بی خبر بودن از دنیایی فراتر از کوه ها و تپه هایی که محل زندگی را صعب العبور کرده اند را می توان در گفته های آن پیرمردی دانست که در دورافتاده ترین روستای الیگودرز زندگی می کند و سال های سال است خبری از اخبار روز ندارد و سراغ نماینده ای را می گیرد که سالهاست دوره نمایندگی او پایان یافته است.
هم اکنون 2 هزار و 864 روستا در لرستان وجود دارد که هزار و 561 روستا بالای 20 خانوار هستند و به عبارتی 92 درصد جمعیت روستایی لرستان در روستاهای بالای 20 خانوار به سر می برند.

در لرستان اما بنا به گفته مسئولان 40 درصد جمعیت را روستائیان تشکیل می دهند، این میزان در مقایسه با میانگین کشوری قابل توجه است که لزوم و ضرورت توجه به حفظ جمعیت روستایی را بیشتر می کند.


اما درعین حال در بخش هایی دیگر روستاهایی در لرستان وجود دارد که بنا به گفته مسئولان به دلیل مسائل معیشتی و نبود زمینه اشتغال خالی از سکنه شده اند.







** 130 روستای لرستان فاقد برق هستند
محمد اصلانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: هم اکنون 130 روستای 10 تا 20 خانوار استان لرستان فاقد برق هستند که یکی از علت های آن سخت گذر بودن مسیر دسترسی به این روستاهاست.
وی افزود: 2 روستای بالای 100 خانوار استان لرستان نیز به دلیل نبود راه
** 48 روستای لرستان آب آشامیدنی سالم ندارند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان نیز گفت: در سال 1392 تعداد 123 روستا در لرستان فاقد آب آشامیدنی سالم بودند که این میزان در سال 1395 به 48 روستا رسیده است.
 در سال 1392 بدلیل خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی 350 روستا با تانکر آبرسانی می شد که با توجه به نزولات آسمانی در حال حاضر فقط 15 روستا بطور ثابت با تانکر آبرسانی می شوند و مابقی روستاهایی که با کمبود آب مواجه هستند نه بطور ثابت بلکه در ماههای گرم سال نیاز به آبرسانی با تانکر دارند.

 9 بخش و دهستان محروم در لرستان
در حال حاضر 9 بخش و دهستان محروم در استان لرستان شناسایی شده که این مناطق شامل تخت چان در پلدختر، قلایی در الشتر، بخش کاکاوند در دلفان، بخش های ذلقی و زز و ماهرو در الیگودرز، بخش شاهیوند در دوره چگنی، بخش پاپی، سرکوه ضرون در کوهدشت و روستاهای اطراف رودخانه سیمره می باشند.
اخیرا با برگزاری نشست بررسی راهکارهای علمی توسعه روستایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی که با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه و مناطق محروم کشور در استانداری لرستان برگزار شد پیشنهاد استاندار لرستان مبنی بر تدوین سند محرومیت زدایی روستاهای محروم لرستان مورد موافقت قرار گرفت.
 براساس بررسی های انجام شده 40 درصد از خانوارهای روستایی و 17 درصد از خانوارهای شهری دارای فقر چند بعدی هستند.

 

هیچ نظری موجود نیست: