نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ فروردین ۳, پنجشنبه

سهراب در هفت سین عشق همیشه جاودان مادر، شهادت می دهد

توجه! همانطور که همواره خاطر نشان کرده است، مدیریت پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی در هجرت بازهم خاطر نشان می کند که مسئولیت اخلاقی و حقوقی مقاله ها که درج می شوند، برعهده نویسندگان آنها و منابعی است که مقاله یا اطلاع و خبری از آنها نقل می شود . این پایگاه از هرگونه مسئولیت حقوقی نسبت به شکل و محتوای مبرا است.
02.01.1390maadare sohrabسهراب جاودان شده در عشق همیشگی مادر و نشسته  در سفره هفت سین، شهادت به  سفاکی غاصبان حقوق و ولایت و حاکمیت جمهور مردم می دهد.

راميداشت سالروز تولد کيانوش آسا توسط جمعی از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت

راميداشت سالروز تولد کيانوش آسا توسط جمعی از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت

02.01.1391kianoush asaدانشجو نیوز: جمعی از هم کلاسی ها و هم دانشگاهيان کيانوش آسا، امروز ٢٩ اسفند، همزمان با سالروز تولد وی (٢٩ اسفند ١٣٦٢) با صعود به يکی از ارتفاعات شمال تهران ياد و خاطره ی اين شهيد راه آزادی را گرامی داشتند.
اين دانشجويان با تهيه کيک تولد و شمع عدد ٢٨، سومين تولد کيانوش پس از فراغش را گرامی داشتند.
به گزارش دانشجونيوز، در دو سال گذشته نيز مراسم تولد کيانوش آسا از طرف خانواده، دوستان و هم دانشگاهيان وی به طرق مختلف گرامی داشته شده است. از آن جمله برگزاری مراسم تولد در اسفند ٨٨ در پارک شهيد کيانوش آسا توسط دانشجويان سبز دانشگاه علم و صنعت بود که با برخورد نيروی حراست دانشگاه و احضار افراد شرکت کننده به کميته انضباطی همراه بود. سال گذشته نيز دانشجويان با قرار دادن پوستر های کيانوش و روشن کردن شمع و چسباندن برچسب در سطح دانشگاه اين روز را گرامی داشتند.
کيانوش آسا دانشجوی نخبه ی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شيمی دانشگاه علم و صنعت بود که در جريان حوادث پس از انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨ و در پی شرکت در تظاهرات ميليونی ٢۵ خرداد آن سال، به ضرب دو گلوله جان خود را از دست داد. وی تحصيلات کارشناسی خود را در دانشگاه رازی کرمانشاه گذراند و علاوه بر موفقيت های علمی، عضو گروه کوهنوردی دانشگاه علم و صنعت و همچنين عضو جبهه ی صلح سبز کرمانشاه بوده و به فعاليت های زيست محيطی و بشردوستانه نيز می پرداخت.

«عفاف» واپسگرايان و قربانيان آن

«عفاف» واپسگرايان و قربانيان آن

آلا لطیف
سارا محمد علی دختری که احتمالا در سلیمانیه به دست خانواده کشته شده است
«عفاف» واپسگرايان و قربانيان آن
سال گذشته حداقل ۲۲۰ زن کرد در عراق وادار به خودسوزی شده و جان خود را از دست داده اند. انواع طرح های رژيم ايران از قبيل طرح «عفاف و حجاب»، «طرح امنيت اجتماعی»، «جشن تکليف»، بازی رايانه ای دختران بهشتی» و امثال آن، همه برای احيای جامعه قرون وسطايی است که آلا لطيف توصيف آن را به دست داده است و قتل زنان در آن نه تنها جنايت نيست بلکه «افتخارآفرين» هم هست!
روشنگری.آلا لطيف روزنامه نگار کرد ميگويد ارقامی که دولت محلی کرد در عراق برای قتل های ناموسی در سال گذشته ارائه داده است، نادرست و کمتر از ميزان واقعی است. در حاليکه ارقام رسمی هم خيلی بالا و عبارتند از: ۴۳ قتل، حداقل ۲۲۰ خودکشی منجر به مرگ از طريق خودسوزی و ۴۴ مورد انواع ديگر خودکشی. .
لطيف ميگويد «قتل های ناموسی» در کردستان طی دهه ۹۰ افزايش داشت، اما اکنون تعداد اين قتل ها بازهم افزايش يافته است.
به گفته خانم لطيف بيشتر زنان کرد خشونتی را که بر آنها ميرود به پليس گزارش نميدهند. زيرا در آن صورت در جامعه و از طرف خانواده خود زير فشار سنگين قرار گرفته و طرد ميشوند. او رقم اين موارد گزارش نشده را ۷۰ درصد ذکر ميکند. بعلاوه زنان کرد به پليس و مقامات دولت محلی اعتقاد ندارند، زيرا ميدانند مردانی که در اين حوزه ها کار ميکنند با زنان خود همان رفتار را دارند.

سارا محمد علي، ۲۱ ساله [عکس بالا] يکی ازاين موارد گزارش نشده است که چون در ۱۸ سالگی به سوئد گريخت شرح حالش بوسيله سازمان های غيردولتی به رسانه ها کشيده شده است، هرچند سرنوشت او هم کاملا روشن نشد. علت گريز سارا از سليمانيه واقع در کردستان عراق آن بود که پدرش ازازدواج او با مرد دلخواهش که حين تحصيل با او آشنا شده بودجلوگيری کرد و بنا بر رسوم ميخواست او را به مرد دلخواه خودش شوهر دهد.
سارا در سوئد به کار مشغول شد و عليرغم اينکه جوان مورد علاقه اش در عراق ازدواج کرده بود،سارا به گفته دوستانش عشق او را همچنان در دل داشت به همين جهت از برقراری هرنوع رابطه با مرد ديگری خودداری ميکرد. بعد از چندی خانواده به بهانه آنکه مادر بيمار و به شدت دلتنگ است، از سارا خواستند به کردستان بيايد و به او قول دادند که مانع بازگشت او به سوئد نخواهند شد. اما وقتی سارا به سليمانيه برگشت ميخواستند او را به زور به مردی که خودشان انتخاب کرده بودند شوهر بدهند و چون سارا خودداری کرد او را محبوس کردند. سارا وقتی هنوز تلفن همراهش را نگرفته بودند به دوستانش در سوئد زنگ زده و گفته بود اگر به کمک او نشتابند خانواده او را خواهند کشت. کمکی که هرگز نرسيد. در سپتامبر ۲۰۱۱ خانواده به دوستان سارا در سوئد اطلاع دادند که سارا «مرده » و پدرش او را دفن کرده است! آنها در مورد علت مرگ گاه از «سرطان» و گاه از «رماتيسم» صحبت کردند ولی دوستان مطمئن هستند که سارا محمدعلی يکی ديگر از قربانيان انبوه قتل های موسوم به «ناموسی» است.

فيلمبرداری از همخوابگی

الا لطيف ميگويد در پنج سال اخير فيلم های همخوابگی که با تلفن همراه گرفته شده از طريق اينترنت پخش ميشود و به نتايج فاجعه آميزی می انجامد. به گفته او اين اتفاق اغلب در رابطه زوج های جوان روی ميدهد. زن به خواست مرد که ميخواهد از همخوابگی فيلم بردارد تن ميدهد و تصور نميکند که مرد ممکن است اين فيلم را عليه او بکار گيرد. اما مرد بعد اين فيلم را برای اعمال فشار و تسليم کامل زن به خواست خود مورد سوء استفاده قرار ميدهد. اگر زن تسليم نشود فيلم را در اينترنت پخش ميکند. آنوقت يا خانواده دختر را ميکشد زيرا دختر «ناموس» آنها را «لکه دار» کرده است، يا خوددختر برای جلوگيری از «لکه دار شدن ناموس »خانواده دست به خودکشی ميزند.
به گفته آلا مجازات جنايت عليه زنان در کردستان عراق شديد نيست: کسی که زنش را به قتل برساند حداکثر سه سال زندانی ميشود و تازه همين قانون هم رعايت نميشود.
جامعه ايده ال رژيم اسلامی ايران
توصيفی که آلا لطيف از زمينه اجتماعی اين همه جنايت به دست ميدهد، با ايده آل رژيم اسلامی ايران همخوانی دارد. او در مورد کردستان عراق ميگويد: اين يک جامعه پدر سالار است. زن متعلق به مرد و «ناموس» او به شمار می آيد. اگر زن از حدود مرسوم در جامعه فراتر برود، مجازات ميشود.به اين دليل است که مردان به آسانی ميتوانند همسر، دختر و مادر خود را به قتل برسانند.
انواع طرح های رژيم ايران از قبيل طرح «عفاف و حجاب»، «طرح امنيت اجتماعی»، «جشن تکليف»، بازی رايانه ای « دختران بهشتی» همه برای احيای جامعه قرون وسطايی است که آلا توصيف آن را به دست داده است و قتل زنان در آن نه تنها جنايت نيست بلکه «افتخارآفرين» هم هست!
توجه به عواقبی که ماندگاری اين سنت های پوسيده و منسوخ به بار آورده، چه در ايران چه در عراق چه درهر جای ديگر دنيا، اهميت مقاومت روزمره و مبارزه زنان ايران را نشان ميدهد. اين مقاومت باعث گسترش آگاهی در بخش های بزرگی از جامعه ايران و مخالفت اين بخش ها با سياست های زن ستيز جمهوری اسلامی ايران شده است. بنابر اين مبارزه زنان ايران اگر نتوانست از بسياری از جنايات رژيم ايران جلوگيری کند، از بسياری ديگر از جنايات جلوگيری کرده و در بطن جامعه هم زمينه آگاهی را گسترش داده است. ابعاد و اهميت مبارزه زنان ايران را باتوجه به هردو، جنايت های صورت گرفته و آنچه که از آن جلوگيری شده است، ميتوان دريافت.

یک پاسخ

  1. کردستان عراق بهشت زرین نیست اما از هر لحاظ بهتر از دوران صدام حسین جنایتکار و فاشیست است و اصلا قابل مقایسه با آن دوران نیست. در زمان صدام حسین نزدیک به ۵۰۰۰ افراد مدنی و بی‌ گناه شهر حلبجه قربانی بمباران شیمیای صدام حسین شدند. نزدیک به ۱۸۰۰۰۰ افراد بی‌ گناه در چندین عملیات به اسم «انفال» در اواسط دهه ۱۹۸۰ کشته شدند و هنوز در عراق گورهای دسته جمعی آنها را پیدا میکنند. در عملیات مشابهی‌ حدود ۵۰۰۰ پسر جوان و مرد از خانواده‌های بارزانی قتل عام شدند. صدها روستائی کردنشن عراق توسط صدام حسین با خاک یکسان شدند و اهالی این روستاها به اردوگاهای اجباری فرستاده شدند. بیرون کردن خانواده‌های کرد شهر کرکوک و جایگزینی آنها توسط عربهای جنوب عراق برای تغییر بافت جمیعیتی این شهر هم یکی‌ از سیاستهای ضّد کردی صدام حسین بود. شکنجه، اعدام و ناپدید شدن افراد هم بخش دیگری از خشونت دولتی صدام حسین نسبت به اهالی عراق بخصوص کردها بوده است. تاثیر روانی‌ این جنایتها و خشونتها توسط صدام حسین در بیشتر از ۳ دهه آثار خودش را زمان طولانی خواهد داشت. با رفتن یک دیکتاتور همه چیز یکدفعه خوب نمی‌شود بلکه ترمیم روانی‌، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در یک پروسه چندین ساله شکل می‌گیرد. حکومت اقلیم کردستان اینگونه اجتماعی را در سال ۱۹۹۱ تحویل گرفت و امروز کردستان عراق در جای دیگری قرار دارد.
    نزدیک به ۸۰ کنسولگری کشورهای خارجی‌ در اربیل پایتخت کردستان وجود دارند. کردستان عراق از لحاظ داشتن امنیت نسبت به بقیه عراق قابل مقایسه نیست. گروه زیادی از مسیحیان بغداد هم به علت تهدید و ترور گروه‌های تندروی اسلامی گریخته اند و در کردستان عراق زندگی‌ میکنند. سرمایگ گذاری شرکتهای خارجی در آقلیم کردستان عراق و فروش نفت تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد کردستان گذاشته است. چند سال پیش ترکیه کردستان عراق را تهدید به جنگ میکرد اما چند ماه پیش نخست وزیر ترکیه در سفری رسمی‌ به کردستان عراق قرردادهای اقتصادی و تجاری زیادی را امضا کردند. امروز در کردستان عراق زندانی سیاسی وجود ندارد و قوانین سنگسار، دست بریدن و شلاق زدن هم همینطور. امروز دانشگاهای اربیل و سلیمانیه با دانشگاهای معتبر غربی همکاری دارند. یک دانشگاه معتبر آمریکائی هم در سلیمانیه افتتاح شده است. با تمام این تفاصیل مشکلات و کمبودهای هم وجود دارند و این را نمی‌شود انکار کرد. در رابطه با قتلهای ناموسی هم حکومت اقلیم کردستان برای پیشگیری از این تراژدیها از طریق اطلاع دادن و آموزش توسط نهادهای حقوق بشر، سازمان زنان، مراجع دینی، جامعه شناسان و روانشناسان, و برخورد قضای با خاطیان توسط پلیس و مراجع قضای پروژه‌های را دنبال میکنند. امروز کردستان عراق آمار این قتلها را میدهد اما در زمان صدام مگر آمار معنای داشت. در دوران صدام حسین مگر شهروندان عراق حق رأی دادن را داشتند تا فرهنگ آمار دهی‌ نقشی‌ داشته باشد?!