نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آبان ۲۷, چهارشنبه

Video Shows People being Shooted During Paris Attack By Terrorist +18

بهائیان ایران، یک مسئله غیرقابل مذاکره

بهائیان ایران، یک مسئله غیرقابل مذاکره  

چهارشنبه 18 نوامبر 2015 آیدا قجر

بهائیان ایران، یک مسئله غیرقابل مذاکره



تنها یک روز پیش از حمله‌های اخیر داعش به پاریس٬ نشست بهاییان در سنای فرانسه - کاخ لوکزامبورگ - برگزار شد. نشستی که در آن به محدودیت‌های بهاییان در ایران پرداخته شد. 
این کنفرانس با حضور نمایندگان سنا و مجلس فرانسه و ده‌ها بهایی از نقاط مختلف جهان آغاز شد. بهاییانی از الجزایر، تونس، لهستان، فیلیپین، ایران و فرانسه گرد هم آمدند تا با روایت وضعیت بهاییان در ایران از دولت فرانسه بخواهند که موضوع حقوق بشر را روی میز مذاکره با ایران بگذارد. 
در این نشست سخنرانانی چون سعید پیوندی٬ جامعه‌شناس٬ راشل بیانی٬ مسوول دفتر مرکزی جامعه بین‌المللی بهاییان تحت نظارت اتحادیه اروپا٬ همدم ندافی٬ حقوق‌دان٬ غالب بن شیخ٬ اسلام شناس٬ کلودیا اتیاس دانفوت٬ رییس پژوهش مناسک دفن و محمد شریف فرجانی٬ پروفسور علوم سیاسی و اسلام‌شناس داشت که در دو میزگرد مختلف درباره بهاییان صحبت کردند.
محروم شدن از تحصیل، ممنوعیت کسب و کار٬ بازداشت‌٬ زندان و اعدام به دلیل عقاید مذهبی از جمله مهم‌ترین مسایل مطرح شده در این نشست بود. 
طبق آماری که در این نشست ارائه شد، از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۷۰۰ بهایی در ایران بازداشت شده‌ و در حال حاضر ۷۴ بهایی نیز زندانی هستند. 
بنا به این آمار٬ «خشونت» علیه پیروان این مذهب در سال‌های اخیر شدت یافته است. برخی نیز به این نکته اشاره کردند که از زمان تولد مذهب بهایی در سال ۱۸۴۴ تاکنون٬ بهاییان تحت فشار و آزار و اذیت بوده‌اند. 
بخش عمده تاکیدهای سخن‌رانان به روابط سیاسی و اقتصادی ایران و فرانسه اختصاص داشت که باعث کنار گذاشته شدن مساله حقوق‌بشر منجر شده است.
برخی از نمایندگان و سناتورهایی که در این نشست سخنرانی کردند خواستار توجه بیشتر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه فرانسه به تبعیض و نقض حقوق‌بشر در گفت‌وگوها با ایران شدند. 
به گفته راشل بیانی، مسوول دفتر مرکزی جامعه بین‌المللی بهاییان هر زمانی که قرار بوده نمایندگان بهاییان در اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی در این خصوص صحبت کنند به آن‌ها گفته شده که در هر موردی می‌توان با نمایندگان ایران صحبت کرد به جز مساله بهاییان . 
مساله‌ای که همدم ندافی، حقوق‌دان نیز به آن اشاره کرد: «بهاییان در ایران وجود خارجی ندارند». طبق اظهارات این حقوق‌دان سیستم مذهبی حاکم بر ایران قوانینی تصویب می‌کند که برگرفته از اسلام شیعی است و «آزادی‌های اجتماعی نیز نباید خارج از چارچوب مذهبی اعتقادی شیعه باشد». 
سعید پیوندی، جامعه‌شناس نیز در سخنان خود اشاره کرد که ساختار نظام آموزشی ایران از یک قرن پیش «مذهبی و اسلامی» بوده اما «بعد از دهه ۸۰ میلادی این مساله عمیق‌تر شده است». 
وی در ادامه به تلقین‌های مذهبی که در سیستم آموزشی ایران به دانش‌آموزان وارد می‌شود پرداخت و همچنین سکوتی که درباره بهاییان وجود دارد. 
بنا به اظهارات این جامعه‌شناس بهاییان «دشمن حکومت» تلقی می‌شوند؛ چراکه با جا انداختن پیروان این مذهب به عنوان «گروهی متهاجم» و گرفتن حق دفاع از آن‌ها به دلیل عدم توانایی بیان هویت مذهبی‌شان باعث شده‌اند که «دانش‌آموزان نتوانند این اقلیت‌ را بپذیرند». 
«آزادی هویت مذهبی» اما نکته‌ای بود که مورد توجه محمدشریف فرجانی قرار گرفت. طبق اظهارات این اسلام‌شناس آزادی بیان٬ فکر و هویت در گرو حذف یا تغییر مذهب نیست بلکه «جامعه مسلمان خصوصا در ایران با پذیرفتن آزادی بیان یا آزادی فکر فاصله دارد».
او همچنین با اشاره به کشتار مسلمانان در کشورهایی مثل افغانستان توسط داعش و طالبان تاکید کرد: «همه ما معتقدیم که نباید مسلمانان را قربانی کرد؛ اگر بخواهیم این مدل از قربانی کردن را بپذیریم باید قربانی شدن تمام انسان‌ها روی زمین را بپذیریم. نمی‌توان تنها کشتار و تبعیض مذهبی را دید و بر باقی قربانی‌ها چشم پوشید. آزادی زمانی مفهوم دارد که رضایت درونی وجود داشته باشد. در نتیجه تفاوتی بین نازیسم و فاشیسم وجود ندارد و هرآن‌چه باعث ایجاد حس نارضایتی در جامعه شود آزادی را از بین برده است». 
در میان سخنرانان اسلام‌شناس دیگری نیز حضور داشت. ابودیاب خطار که فیلسوف و تحصیل‌کرده‌ علوم سیاسی است نیز تنها یک روز پیش از حمله داعش به پاریس٬ در نشست سنای فرانسه از این گروه و ارتباط شکل‌گیری آن‌ها با انقلاب ۵۷ سخن گفت: «انقلاب بزرگ ۵۷ مذهب را به شکل افراطی وارد سیاست کرد. این ورود همزمان با قدرت‌گیری خمینی شکل گرفت و باعث عقب‌گردی شد که دلیل مشکلات حال حاضر است. امروز شاهد هستیم که در افغانستان همین شرایط به شکل شدیدتری در جریان است و می‌بینیم که چگونه تزریق اسلام در سیاست خود را به شکل جهادی نشان می‌دهد. این حکومت شهیدپروری را از زمان قدرت‌یابی خود در اذهان کودکان ایجاد کرد بدین شکل که کلید ورود به بهشت مقابله با صدام است. در واقع طالبان و داعش نیز برگرفته از همین تاریخچه هستند. اما ما نتوانستیم این آتش‌فشان را خاموش کنیم، بلکه با استراتژی‌های اشتباه خود باعث شدیم که هر از گاهی این آتش‌فشان از جایی بیرون بزند». 
خطار همچنین در سخنان خود به حمایت غرب از «جهادی‌ها» در افغانستان پرداخت: «قبل از سال ۲۰۰۱ جهادی‌های افغانستان دوستان ما بودند اما امروز ما دشمنان خود را تغییر داده‌ایم و آن‌ها به دشمنان ما تبدیل شده‌اند. سود این مساله اما به ایران رسید که استراتژی اشتباه غرب و آمریکا باعث شد که جمهوری اسلامی فرصت پیدا کند که عمل‌کرد خود را در قالب گروه‌های افراطی دیگر به انجام برساند. در حالی‌که رسیدن به دموکراسی از راه فرهنگ‌سازی است که اتفاق می‌افتد و نه آن راهی که ما به طور مثال در قبال عراق در پیش گرفتیم». 
صحبت از اسلام سیاسی و مرتبط دانستن آن با تبعیض‌های وارد شده به بهاییان در ایران٬ محدودیت‌های قانونی و به رسمیت نشناختن پیروان این مذهب در حالی شکل گرفت که قرار بود روز دوشنبه٬ ۱۶ نوامبر رییس‌جمهور ایران پس از ۱۶ سال قدم به خاک فرانسه بگذارد، اما حمله‌های اخیر داعش باعث شد که نه تنها این سفر لغو شود، بلکه آن‌چه روی میز مذاکرات سیاست‌مداران در وین (کنفرانس درباره آینده سوریه) و ترکیه (اجلاس گروه جی ۲۰) باقی ماند، بحث درباره چگونگی مقابله با تروریسم باشد.

فرزند وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی موسوم به زینت الوزرای دولت اصلاحات بازداشت شد.

10 ماه پیش بود که برای اولین بار خبر دکل گمشده نفتی متعلق به شرکت تاسیسات دریایی منتشر شد. سپس کمیسیون انرژی مجلس طرح تحقیق و تفحص از این شرکت را کلید زد و برای دو تن از مدیران عامل سابق این شرکت پرونده قضایی تشکیل شد. 
در دی ماه 93 نیز یکی از متهمان فساد در این شرکت بازداشت شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز 6 ماه بعد در اواخر تیر ماه 94 این خبر را تایید کرد. دکل نفتی فورچون از سوی مالک اصلی آن به خریدار دیگری فروخته شده و پس از حمل به مکزیک، هم اکنون در حال حفاری در آب‌های خلیج‌ مکزیک است.
دکل فورچون قرار بود، از طریق واسطه‌ای به نام عمر کامل‌السواده خریداری شده و به ایران منتقل شود و در واقع بخش اعظم پول دکل به حساب شرکت وی واریز شده است. کامل‌السواده به بهانه تحریم و ترس از برخورد شدید غربی‌ها مدعی شد نمی‌تواند پول دکل را به حساب شرکت مالک دکل واریز کند، یا حتی آن را به خریدار یعنی شرکت تاسیسات دریایی بازگرداند.
بدیهی‌ترین سوالی که به ذهن می‌رسد آن است که عمر کامل‌السواده کیست؟ کامل‌السواده در واقع دستیار و همکار دلال اصلی دکل‌های نفتی یعنی رضا مصطفوی طباطبایی است و مدت‌ها در شرکت وی که در امارات ثبت شده، کار می‌کرده است.
از طباطبایی که که با پسر شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر رژیم شاه به صورت مشترک یک آژانس مسکن را در فرانسه اداره می‌کند و عکس‌هایی هم از وی در حال قمار در رسانه‌ها منتشر شده است، به عنوان دلال اصلی دکل‌های حفاری نفتی برای ایران نام برده می‌شود. برای طباطبایی در جریان دلالی و پرداخت رشوه شرکت کرسنت توسط ع.ت. نیز پرونده‌ای تشکیل شده است. ظاهرا وی برای مدتی به عنوان کارمند برای ع.ت. کار می‌کرده است و بعدها با مرادی، انصاری و شیرانی که نام آنها نیز در جریان واسطه‌گری‌های نفتی و دکل‌ها زیاد شنیده می‌شود آشنا شده است.
مسئولان سابق شرکت تاسیسات دریایی می‌گویند طباطبایی پیش از این نیز در جریان دلالی دکل نفتی دیگری برای تاسیسات دریایی نقش داشته است.
علاوه بر مدیران سابق و اسبق تاسیسات دریایی، پای دو مهره کلیدی دیگر نیز به ماجرای دکل گمشده باز شده است: یک آقازاده و یکی از مدیران فعلی وزارت نفت.

مدیران وقت شرکت تاسیسات دریایی که خریدار دکل گمشده بوده‌اند مدعی هستند شرکت فروشنده دکل را این 3 نفر یعنی طباطبایی، آقازاده زینت‌الوزرای اصلاحات و مدیر نفتی فعلی به آنها معرفی کرده و واسطه‌گری اولیه این قرارداد را این 3 نفر بر عهده داشته‌اند.

طباطبایی برای عاملیت قراردادهای اقتصادی قرارداد مفصلی با آقازاده یاد شده منعقد کرده است و نکته جالب اینجا است که امضای این مدیر نفتی به عنوان یکی از شهود پای این قرارداد به چشم می‌خورد.

این مدیر نفتی پیش از این با نام مستعار ایزدی فعالیت می‌کرده و پیش از انتصاب به یک سمت حساس در وزارت نفت دولت یازدهم، سمتی در صندوق بازنشستگی نفت داشته است.
پیش از این نیز اخباری پیرامون نامه این وزیر اسبق و زینت الوزرای کابینه اصلاحات به سعود الفیصل منتشر شده بود که در آن وی برای بورسیه تحصیلی فرزندش در دانشگاه وارویک انگلستان تقاضای کمک کرده بود.

براساس این گزارش، این نامه اشاره دارد که بورسیه درخواستی برای مقطع دکترا به مدت 4 سال از 2011 تا 2015 است.
در سطور پایانی نامه نیز عنوان شده که هزینه ی اجاره ی خانه در شهری که دانشگاه وارویک در آن واقع شده، نیز جز بورسیه لحاظ شود
سفارت عربستان در لندن هزینه بیش از 12 هزار پوندی برای هرسال تحصیلی و هزینه‌ای بالغ بر 4256 پوند برای هزینه‌های زندگی فرزند این وزیر لندن نشین تامین کرده است.

انديشه "داعشی" نشأت گرفته ازيک مذهب فاشيستی ارتجاعی است

تعدادی از مظنونان حملات پاریس دستگیر شدند؛ سرنوشت طراح حملات معلوم نیست

تعدادی از مظنونان حملات پاریس دستگیر شدند؛ سرنوشت طراح حملات معلوم نیست



Image copyrightReuters
Image captionماموران پلیس یکی از دستگیر شدگان را همراه خود می‌برند
مقامات فرانسه از دستگیری هفت نفر در ارتباط با حملات خونین شامگاه جمعه در پاریس خبر داده اما وضعیت عبدالحمید اباعود، هماهنگ کننده این حملات مشخص نیست.
از بامداد روز چهارشنبه، ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر)، صدای تبادل آتش و انفجار در محله سن دنی واقع در حومه شمالی پاریس، شنیده شد در حالیکه ماموران امنیتی مسلح از جمله نفرات نیروی ویژه ضد تروریسم پلیس و نفرات ارتش ساختمانی را در یکی از خیابان‌های این محله در محاصره داشتند.
سخنگوی دولت فرانسه گفته است که عملیات پلیس هفت ساعت به طول انجامید و هدف از آن دستگیری عبدالحمید اباعود، طراح حملات خونین پاریس بود. عبدالحمید اباعود مراکشی تبار و شهروند بلژیک است و پیشتر گفته می‌شد در سوریه به سر می‌برد.
دادستان پاریس گفته است که هدف از این عملیات، یافتن اباعود بود و با بازداشت مظنونان، تحقیقات در این زمینه ادامه خواهد داشت. به گفته او، این عملیات براساس مدارک به دست آمده از جمله شنود مکالمات تلفنی به اجرا گذاشته شد.
منابع پلیس فرانسه گفته‌اند که دو نفر در جریان این درگیری کشته شدند. یکی از آنان یک زن بود که در اثر انفجار انتحاری جان خود را از دست داد. تعدادی مامور امنیتی نیز زخمی شده‌اند. سرنوشت عبدالحمید اباعود روشن نیست و مشخص نشده است که آیا در میان بازداشت شدگان بوده، در محل حضور داشته یا نه.
با آغاز تیراندازی، منطقه عملیات به روی رفت و آمد بسته شد و ماموران پلیس برای یافتن مظنونان احتمالی، جستجوی برخی ساختمان‌های اطراف از جمله یک کلیسا را آغاز کردند.
Image copyrightDabiq
Image captionهدف از عملیات روز چهارشنبه بازداشت اباعود عنوان شده بود اما سرنوشت او مشخص نیست
شهردار محل گفته است که تیراندازی همراه با چند انفجار حدود ساعت ۴:۲۵ به وقت محلی در خیابان رپوبلیک، در مرکز سن دنی آغاز شد و او به اهالی محل توصیه کرد از خانه‌های خود خارج نشوند.
مقامات محلی تاکید کردند که تیراندازی و انفجار حاصل حمله جدیدی نیست بلکه در جریان عملیات پلیس روی داده است.
ورزشگاه اِستاد دو فرانس در حدود دو کیلومتری محل تیراندازی واقع شده است. این ورزشگاه یکی از هدف‌های حملات شامگاه جمعه بود و هنگام برگزاری یک مسابقه فوتبال در آن، انفجارهایی روی داد.
عملیات روز چهارشنبه پس از آن به اجرا گذاشته شد که بررسی تصاویر ویدیوئی به دست آمده از دوربین‌های مدار بسته نشان داد که عاملان حملات پاریس ۹ نفر بودند و نفر نهم همچنان متواری است.
در خبری دیگر در این زمینه، منابع دولتی فرانسه گفته‌اند که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری، در نظر دارد از پارلمان بخواهد شرایط فوق العاده را که در پی حملات پاریس به مدت سه ماه در کشور برقرار شده، تمدید کند. قرار است نمایندگان پارلمان در جلسات روزهای پنجشنبه و جمعه در این مورد مذاکره کنند.
همزمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آمریکایی گزارش کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در یک اجلاس منطقه‌ای در فیلیپین به سر می‌برد، از مقامات فرانسوی خواسته بود او را به طور مرتب در جریان عملیات روز چهارشنبه قرار دهند. این احتمال وجود دارد که سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور در مورد پیگیری حملات شامگاه جمعه همکاری نزدیک دارند.
Image copyrightAFP
Image captionعملیات سن دنی
Image copyrightGetty
Image captionنفرات ارتش در عملیات سن دنی شرکت داشتند
Image copyrightAP
Image captionنفرات نیروی ویژه پلیس
Image copyrightAFP
Image captionشماری از ساکنان محل تخلیه شدند
Image copyrightAFP
Image captionماموران برای یافتن مظنونان احتمالی بعضی ساختمان‌های محله را جستجو کردند

در سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ !!هفده سال پیش در چنین روزهایی عزیزان ما؛ پیروز دوانی، حمید حاجی‌زاده، کارون حاجی‌زاده، مجید شریف، پروانه فروهر، داریوش فروهر، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، یکی پس از دیگری محکوم حکمی مخفیانه شدند، ربوده شدند، به خانه‌شان هجوم رفت، حریم‌شان شکست، جسم و جان گرامی‌شان درد کشید و سرانجام با بیرحمی و خشونتی لجام‌گسیخته به قتل رسیدند.



هفده سال پیش در چنین روزهایی عزیزان ما؛ پیروز دوانی، حمید حاجی‌زاده، کارون حاجی‌زاده، مجید شریف، پروانه فروهر، داریوش فروهر، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، یکی پس از دیگری محکوم حکمی مخفیانه شدند، ربوده شدند، به خانه‌شان هجوم رفت، حریم‌شان شکست، جسم و جان گرامی‌شان درد کشید و سرانجام با بیرحمی و خشونتی لجام‌گسیخته به قتل رسیدند.
پاییز آن سال به درد و خون عزیران ما آغشته است. انسان‌هایی که هریک در جایگاه خویش و با پافشاری بر باورها و آرمان‌های خویش، برای برقراری آزادی و عدالت پیکار کردند. و کارون کودکی بود نورسیده و جرمش چشم‌های باز او، که شاهد قتل پدر شد.

قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ بر وجدان جامعه زخمی عمیق زد و موج گسترده‌ای از اعتراض مردمی را سبب شد. این اعتراضِ فراگیر نقطه‌ی عطفی ساخت در پاسخگو کردن نهادهای قدرت، در افشاگری خشونت سازمان‌یافته بر ضد دگراندیشان، در پافشاریِ جمعی بر حق رسیدگی قضایی و لزوم دادخواهی جنایت‌های سیاسی.
اما تمامی تلاش‌ها و پایداری‌هایی که در این راستا انجام شد با سدی از تحریف و سرکوب از سوی نهادهای حکومتی روبرو گشت و به سرانجامِ بایسته نرسید. رسیدگی‌ قضایی به این قتل‌ها یا انجام نشد و یا به بیراهه کشیده شد. لاپوشانی و تقلب و تهدید و سرکوب جایگزین دادرسی شد. اعتراض‌های ما، وکلای ما و تمامی همراهان این راه دشوار به جایی نرسید. و این روندهای مخدوش و غرض‌ورزانه نیز باری شدند سنگین در کفه‌ی بیدادها، و دردی شدند روی دردها بر جان ما.

اکنون که یک بار دیگر سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷  فرارسیده است، از شما می‌خواهیم تا در یادآوری و بزرگداشت آن جان‌های شیفته‌ی آزادی، که شریان شریف زندگی‌شان در این روزها قطع شد، ما را همراهی کنید. همراهی‌مان کنید در پافشاری بر دادرسی عادلانه‌ی جنایتی که بر آنان رفت، در ایستادگی بر روشنگری و دادخواهی جنایتی که بر دگراندیشان رفته است. 
با امید به آن روز موعود که «داد خواهیم این بیداد را»

خانواده‌های
دوانی، حاجی‌زاده، فروهر، مختاری، پوینده


    


خانه ۶۰۰ میلیارد تومانی بابک زنجانی در خیابان فرشته تهران‎

. On 14 December 1392 in an interview with Ali Parvin said 

it is willing to give 200 million dollars in cash to the owner 


Persepolis. He is also Chairman of the Board Qeshm Airlines.