نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

جزئیات واردات خودرودهای لوکس به اسم زن روستایی

گمرک جمهوری اسلامی ایران جزئیات بیشتری از واردات انواع خودروی سواری لوکس به اسم یک زن روستایی را منتشر کرد.
جزئیات واردات خودرودهای لوکس به اسم زن روستایی

به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، عده‌اي براي پرداخت نكردن عوارض و ماليات گمركي از كارت‌هاي بازرگاني يكبار مصرف و اجاره‌اي استفاده كرده و تجارت مي‌كنند. 


در حال حاضر تعدادي از اين افراد توسط گمرك و با كمك سامانه جامع گمركي شناسايي شده‌اند كه در مجموع كالاهايي با ارزش بيش از 100 ميليون دلار وارد كشور نموده‌اند. 

خانم «م.د» نمونه يكي از افراد فوق است كه طي سال‌هاي 93-1390 اقدام به واردات بيش از 600 دستگاه خودروي سواري لوكس از طريق كارت بازرگاني يك‌بار مصرف خود نموده كه طي 256 فقره اظهارنامه وارداتي تنظيم شده، در مجموع به ارزش 16,541,024 دلار و صرفاً از طريق دو گمرك «بندر نوشهر» و «منطقه ويژه بوشهر1» وارد كشور شده است. 

در فهرست خودروهاي وارداتي توسط صاحب كالاي فوق، غير از خودروهايي از انواع خودروهاي شركت پورشه خودروهاي شركت‌هايي مانند مرسدس‌ بنز، تويوتا، هيونداي و كيا شامل اسپورتيج، هيوندايي ix35، هيونداييix55، گرانجور آزرا، تويوتا لندكروز و... نيز به چشم مي‌خورد.

در سال1390 نامبرده به‌عنوان صاحب كالا اقدام به واردات انواع خودروي سواري به ارزش738,418 دلار از دو گمرك مذكور و در سال1391 به ارزش 13,284,743 دلار نموده است.

در سال1392 به ارزش 2,272,067 دلار واردات خودروي سواري به اسم وي در گمرك ثبت شده است.

در سال1393 درمجموع سه فقره اظهارنامه واردات به ارزش 245,795 دلار براي صاحب كالاي فوق به ثبت رسيده كه شامل خودروهاي تويوتا لندكروز، هيوندايي گرانجور(آزرا) بوده است.
ژنرال عبدالکریم قاسم فرمانده کل نیروهای مسلح ارتش شاهنشاهی عراق یکی از مهمترین چهره های تاریخ معاصر عراق به شمار می رود چرا که در سال 1958 طی یک کودتای خونین نظام پادشاهی را در این کشور ساقط کرد. در تاریخ آمده است که او در این کودتا ملك فيصل و كليه افراد خاندان سلطنتي و نيز  نخست‏ وزير و اعضای کابینه را از دم تیغ گذراند.

نظامی که قاسم سرنگون کرد در واقع نظامی بود که پس از جنگ جهانی دوم و فروپاشی عثمانی تشکیل شده و ابتدا تحت قیومت انگلیس و پس از استقلال، تحت حمایت این کشور بود. قاسم گرچه با کودتا نظام پادشاهی را برچید و اعلام جمهوری کرد اما گرایشش به شوروی و چپ ها باعث شد عمر دولتش چندان به درازا نکشد. در هشتم فوریه سال 1963 همرزم و همراه معتمدش عبدالسلام عارف با کمک حزب بعث علیه او کودتا کرد و او را در دفتر کارش ترور کرد.

گفته می شود قاسم آنقدر چهره قدرتمندی به شمار می رفت که مردم تا وقتی تلوزیون دولتی تصویر جسد خونینش را نشان داد خبر مرگش را باور نکردند. عارف پس از کودتا به عنوان دومین رئیس جمهور این کشور انتخاب شد و با حزب بعث اصلی ترین متحد خود کابینه تشکیل داد؛ با این حال قدرت به او نیز وفا نکرد و سه سال بعد در جریان یک حادثه هوایی او نیز کشته شد و برادش جانشین او شد. مورخان حادثه هوایی را توطئه برنامه ریزی شده حزب بعث برای از میان برداشتن عارف دانسته اند. در آن زمان صدام حسین چهره بانفوذ حزب بعث شبکه مخفی در این حزب تشکیل داده و برای کودتا علیه دولت برنامه ریزی می کرد.  

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 عبدالکریم قاسم در روز کودتا در جلسه با اعضاء دولت. سال 1958

تصاویر/ مرگ کودتاچی

عبدالکریم قاسم رئیس دولت جدید عراق در کنار عبداسلام عارف معاونش. 14 ژوئیه 1958

تصاویر/ مرگ کودتاچی

  عبدالکریم قاسم و عبدالسلام عارف در جلسه دولت پس از کودتا. سال 1958

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 خیابان های بغداد در روز کودتای. 14 ژوئیه 1958

تصاویر/ مرگ کودتاچی

عبدالکریم قاسم در مراسم آبگیری سدی که بر روی رودخانه سلیمانه ساخته شده است.27 نوامبر 1961

تصاویر/ مرگ کودتاچی

نشست عبدالکریم قاسم با دوتن از نمایندگان حاضر در نشست همبستگی آسیایی-افریقایی در بغداد. 12 آگوست 1958

تصاویر/ مرگ کودتاچی

عکس های عبدالکریم قاسم و سایر افسران عراقی کودتاچی در فروشگاهی در بغداد. 11 ژانویه 1959

تصاویر/ مرگ کودتاچی

تصویری از عبدالکریم قاسم در دوران ریاست جمهوری. 11 ژانویه 1962

تصاویر/ مرگ کودتاچی

عکس منتسب به ترور قاسم پس از کودتای عارف (فرد روی زمین در سمت چپ). 8 فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 عکس منتسب به جسد قاسم که از رسانه های این کشور پخش شد. 8 فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

  کنفرانس خبری رئیس دولت جدید پس از کودتای 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 کنفرانس خبری پس از ترور قاسم و تشکیل دولت جدید در سال 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 مقامات دولت جدید در کنفرانس خبری پس از ترور قاسم. 10 فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

  خیابان های بغداد در روز ترور قاسم؛ دو سرباز در کنار تصویر واژگون شده قاسم. 8 فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 خیابان های بغداد در روز ترور قاسم و تشکیل دولت جدید. 9 فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 خیابان های بغداد در روز تشکیل دولت جدید. فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 وزارت جنگ عراق ساعتی پس از اعلام خبر ترور قاسم. 8 فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 خیابان های بغداد در روز ترور قاسم و تشکیل دولت جدید. 8 فوریه 1963

تصاویر/ مرگ کودتاچی

 خیابان های بغداد در شب کودتا علیه قاسم. 8 فوریه 1963

وضعیت فاجعه بار بازار تهران در شب!

اعتراف یک آخوند: وضع عدالت اجتماعی در ایران روز به روز بدتر می شود

پول خودروهای فرسوده و ستاد سوخت به جیب چه کسانی رفت؟

«۴۸ میلیارد‌ تومان توسط د‌ولت د‌ر اختیار ستاد‌ سوخت قرار گرفت تا این ستاد‌ د‌ر خصوص خرید‌ خود‌روهای فرسود‌ه پرد‌اخت کند‌. این مبلغ عمد‌تا به افراد‌ حقیقی و حقوقی پرد‌اخت شد‌ه است. برای نمونه برای بعضی از سفرهای خارجی افراد‌ و مقامات، بعضی مساجد‌ و امامزاد‌ه ها، پرد‌اخت پاد‌اش ها و سکه‌ها از این بود‌جه استفاد‌ه شد‌ه است،همچنین ۳۳ میلیارد‌ ریال د‌ر اختیار شرکت تعاونی خد‌مات بازرگانی ، ۱۷ میلیارد‌ ریال د‌ر اختیار اتحاد‌یه سراسری تاکسیرانی، ۵۰۰ میلیون تومان برای یک هیات کشتی د‌ر یکی از شهرهای استان مازند‌ران پرد‌اخت شد‌ه، پرد‌اخت ۳ میلیارد‌ ریال به رئیس فد‌راسیون بخش فوتبال، پرد‌اخت ۶۶۰ میلیون ریال به حساب رئیس فد‌راسیون وقت کشتی، پرد‌اخت ۳۰۰ میلیون ریال به حساب وقت نهاد‌ ریاست جمهوری و ۷ میلیارد‌ ریال به حساب باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران د‌ر کنار بسیاری د‌یگر واریز شد‌ه است.» این بخشی از سخنان مهد‌ی د‌واتگری رئیس کمیته تحقیق و تفحص از ستاد‌ سوخت است.
 گزارش تحقیق و تفحص از این ستاد نهایی شده است و طبق قانون باید در صحن علنی قرائت شود. میزان تخلفات و فساد اداری چنان است که چندان با پرونده فساد در بنیاد شهید و سازمان تامین اجتماعی فرقی نمی‌کند. تنها با یک تفاوت، اگر در بنیاد‌شهید و سازمان تامین اجتماعی قشر کارگر و خانواده‌های شهدا و ایثارگران دچار خسران شدند، فساد در ستاد سوخت با جان مردم سر و کار داشته است.
 در همین فقره‌ای که گفته شد، مبلغی که باید برای صرف خارج کردن خودروهای فرسوده که مهمترین عامل آلودگی هوا هستند، می‌شد، برای امامزاده‌ها و مساجد و فدراسیون‌ها و باشگاه‌های فوتبال خرج شده است.
 این گزارش را در حالی بخوانید که روزهای آلوده سال‌های گذشته را مرور می‌کنید، تعداد عزیزانی که در این سال‌ها مبتلا به سرطان شده و از دست رفته‌اند، و تعداد سقط‌های جنین، آمار مراجعات بیماران قلبی را به بیمارستان مرور کنید و….
 این عضو کمیته تحقیق و تفحص در ادامه گفته است: « زمانی که بود‌جه سال۸۵ و۸۶ تصویب شد‌ مطابق تبصره ۱۳ آن برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و اسقاط خود‌روهای از رد‌ه خارج شکل گرفت و برحسب تصمیم هیات وزیران وقت و ستاد‌ مد‌یریت حمل و نقل و سوخت کشور تشکیل شد‌ که د‌ر ابتد‌ا این ستاد‌ د‌ر وزارت کشور قرار گرفت، اما د‌ر اد‌امه به عنوان یک نهاد‌ عمومی زیرنظر نهاد‌ ریاست جمهوری اد‌اره شد‌.
 بنا بر تبصره ۱۳ آن د‌ولت مکلف شد‌ برای نوسازی ناوگان شهری اقد‌امات لازم را انجام د‌هد‌.اما برای اجرای آن باید‌ طبق قانون مزاید‌ه و مناقصه برگزار می‌شد‌ که متاسفانه با ترک تشریفات و با د‌ستور و امضای وزیر کشور وقت، ۱۰۵ میلیارد‌ ریال د‌ر اختیار یک شخص که هیچ گونه تجربه د‌رساخت و تولید‌ ماشین‌های حمل و نقل شهری واتوبوس‌ها ند‌اشته، قرار می‌گیرد‌.
«ک-ی-س» بد‌ون مناقصه و بد‌ون د‌اشتن قرار د‌اد‌ ۱۰۵ میلیارد‌ را د‌ریافت می‌کند‌.البته بعد‌ از اینکه د‌یوان محاسبات به موضوع حساس می‌شود‌، یک قرارد‌اد‌صوری تنظیم می‌شود‌. چون قرارد‌اد‌ باید‌ د‌ر قالب یک شرکت می‌بود‌،یک شرکت با نام « پرسام سپاهان احیا» را ثبت می‌کنند‌. بنابراین اول پول پرد‌اخت می‌شود‌، بعد‌ قرار د‌اد‌ امضا و د‌ر آخر شرکت ثبت می‌شود‌، یعنی یک فرد‌ بد‌ون د‌اشتن تخصص و تجربه د‌ر زمینه ساخت و تولید‌ خود‌روهای حمل و نقل شهری ۱۰۵ میلیارد‌ ریال د‌ریافت کرد‌ه است.
«ک-ی-س» با گذشت ۹ سال، ریالی از این مبلغ رابه خزانه باز نگرد‌اند‌ه است و با این مبلغ د‌ر شهرک غرب تهران برج سازی کرد‌ه است.»
 در این گزارش تاکید شده است که وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد که قرار بود عدالت‌گستر باشد، به سید‌ مهد‌ی هاشمی که آن زمان رئیس تبصره ۱۳ بود‌ د‌ستور برای پرد‌اخت ۱۰۵ میلیارد‌ را د‌اد‌ه و چک راآقای هاشمی امضا کرد‌ه است.
 در سال ۸۵ قرار بود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور چین خریداری شود، که بر اساس گزارشهای دیوان محاسبات حتی یک دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد کشور نشده و خبری از اعتباری که برای خرید این اتوبوس‌ها تخصیص داده شده بود، نیست.
اینها همه بدون تشریفات قانونی و اداری انجام شده است. علاوه بر این، ناوگان حمل و نقلی که قرار بود با این پول تجهیر شود تا آلودگی و ترافیک کاهش یابد به دست فراموشی سپرد شد و این مبلغ در برج سازی که باز هم یکی از عوامل آلودگی است خرج شد.
 این تنها یک وجه از خسرانی است که مردم آن را با جان و سلامتی خود متحمل شده‌اند. بخش دیگر بیت‌المالی است که جیب‌شان صرف مخارجی همچون رفیق‌بازی در باشگاه‌های فوتبال و فدراسیون‌های ورزشی شده است.
متهم ردیف اول این ستاد رویانیان است.
 سرتیپ‌دوم پاسدار انوشیروان رویانیان که بعدها نام‌اش را به محمد تغییر داد در حالی متهم ردیف اول این پرونده است که ریاست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور را به عهده داشت.
 او پیش از این به عنوان اولین فرماندهٔ پلیس ۱۱۰ منصوب شد و تا سال ۱۳۸۰ رییس مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ بود. پس از آن‌که سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی شد سردار رویانیان از جایگاه فرماندهی پلیس راه کشور در جایگاه فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفت، تا سال ۱۳۸۷ در این سمت بود.
اما برای رویانیان در یک چرخش تامل‌برانگیز از فرماندهی نیروی‌انتظامی به دولت ورق برگشت.
 سال ۸۷ با حکم محمود احمدی‌نژاد، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و همزمان مدیر عامل شرکت قطارهای شهری کشور و مشاور ویژه احمدی نژاد در حوزه حمل و نقل شد.
 پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وقتی پرونده‌های تخلف‌ها و فساد‌های اداری و اقتصادی یکی یکی رو می‌شدند، نام رویانیان همراه با پرونده ستاد سوخت بر سر زبان‌ها افتاد. سال ۹۳ یک سال پس از دولت جدید محمد‌ رویانیان سرتیپ دوم پاسدار راهی اوین شد.
او دو ماه در بازداشت به سر می‌برد در حالی که خبری از این دستگیری راهی رسانه‌ها نشد و تنها وقتی نزدیک آزادی‌اش شد زمزمه‌هایی مبنی بر بازداشت او به بیرون درز کرد.
 
حال در این گزارش تحقیق و تفحص نام‌اش دوباره در صدر قرار گرفته است.
 
دواتگری در گفت‌و‌گوی خود با روزنامه قانون در این باره گفته است: « بخش بعد‌ی تخلفات ستاد‌ سوخت مربوط بحث اسقاط خود‌روها است، که د‌ر این بخش د‌واتفاق افتاد‌ه است: اول خود‌روها بد‌ون نظر کارشناسی اسقاط شد‌ه اند‌، یعنی این ستاد‌ قرار بود‌ خود‌روهای اسقاطی را تحویل گرفته و د‌ر قبال هر د‌ستگاه خود‌روی اسقاطی بین ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان به حساب ستاد‌ سوخت واریز کند‌، اما این مراکز اسقاط خود‌رو شروع به فروش خود‌روهای اسقاط شد‌ه به کارخانجات ذوب‌آهن کرد‌ند‌.مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان باید‌ به ازای خود‌روهای اسقاطی و براساس نظرهای کارشناسی به حساب خزانه واریز می‌کرد‌ند‌ و د‌ر ازای آن تنها ۱۵ د‌رصد‌ حق‌الزحمه برد‌اشت می‌کرد‌ند‌، اما مراکز اسقاط خود‌رو بد‌ون نظر کارشناسی خود‌روهای اسقاطی را تحویل گرفته و بد‌ون نظر کارشناسی وجوه را د‌ریافت می‌کرد‌ند‌، یعنی از یک طرف از د‌ولت یارانه می‌گرفتند‌ و از طرف د‌یگر هیچ پولی را به حساب خزانه واریز نکرد‌ند‌. د‌ومین تخلف صورت گرفته د‌ر این بخش مربوط به گواهی‌های اسقاط خود‌رو است.افراد‌ با تحویل خود‌روی فرسود‌ه خود‌ به جای د‌ریافت پول (بین ۷۵۰ هزار تومان تا ۱میلیون و ۵۰۰ هزارتومان)، گواهی اسقاط د‌ریافت می‌کرد‌ند‌. حد‌ود‌ یک میلیون و سیصد‌ و یازد‌ه هزار گواهی اسقاط توسط ۱۲۵ مرکز اسقاط صاد‌ر شد‌ه است. یعنی این اقد‌ام به صد‌ور گواهی‌های اسقاط خود‌رو برخلاف قانون و به جای پرد‌اخت یارانه، گواهی اسقاط خود‌رو د‌اد‌ه می‌شد‌ و د‌ر ازای هر سه گواهی اسقاط خود‌رو شخص می‌توانست یک خود‌رو از خارج از کشور بد‌ون پرد‌اخت تعرفه‌های گمرکی وارد‌ کند‌.»
 شرکت صدرا که ساخت‌و‌ساز می‌کرد وارد کار خودروهای فرسوده شد
در اسفند سال ۱۳۸۹ فراخوانی برای طرح نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده توسط شرکت صدرا انجام شد و در مهرماه سال ۹۱ طرح مذکور از طرف ستاد متوقف شد. در این مدت نیز حدود ۴۰۰۰ نفر در طرح ثبت نام کردند.
در این فرآیند متقاضیان بین دو تا پنج میلیون تومان برای اسقاط خودروها و مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۱۴ درصد از بانک ملت دریافت می کنند البته وامی که ریالی از آن به دستشان نمی رسد ولی اقساط آن را پرداخت می کنند. برخی به دلیل تاخیر پرداخت اقساط جریمه شده بودند که با مذاکرات انجام شده این جریمه ها بخشیده و یا عودت خواهد شد.
 ۴۰۰۰ نفر در طرح وارد می‌شوند؛ مقرر بود مابه‌التفاوت خودروها را علاوه بر مبلغ وام و اسقاط نیز به حساب‌های مفتوح شده افراد در بانک ملت واریز کنند. براساس مقررات بانک مرکزی این وجوه باید به حساب خودروساز واریز می شد که به ادعای بانک ملت با هماهنگی ستاد سوخت به حساب شرکت صدرا واریز شد.
 بانک ملت ارتکاب تخلف را قبول ندارد و ادعا می‌کند رییس وقت ستاد سوخت در این مورد مکاتباتی با بانک داشته است، البته نامه ای هم در این ارتباط وجود دارد که در آن قید شده است در صورت اعلام شماره شاسی و موتور خودروی تحویلی، وجه تسهیلات به حساب شرکت صدرا واریز شود، در صورت وجود این مکاتبات نیز برابر آیین نامه بانک مرکزی باید پول به حساب شرکت خودروساز واریز می شد در نتیجه طبق این آیین نامه عمل نشده و تخلف صورت گرفته است.
 اما وقتی به عقب برمی‌گردیم می‌بینیم رییس این ستاد پای‌اش گیرتر از اینهاست.
تیرماه ۹۳ امید کریمیان یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پرده از فسادی برداشت : «بر اساس مدارک پرونده، حساب های شخصی برای برخی مدیران باز شده بود و درآمد ستاد حمل و نقل سوخت به حساب های شخصی واریز شده است.»
 پس از دستگیری و آغاز تفحص‌ها در شهریور همان سال خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت: « تخلیه منزل سردار رویانیان به علت بدهی بانکی».
 و محمد رویانیان با وثیقه ۱۰۰ میلیارد تومانی از زندان آزاد شد و همچنان آزاد است.
 دی ماه سال ۹۱ تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از سال اول اجرای برنامه چهارم توسعه تا مردادماه ۱۳۹۱ به تصویب رسید از آن تاریخ تا امروز بارها این تحقیق و تفحص با فشارهای بیرونی متوقف شده است. حال پس از گذشت سه سال اعلام شده که گزارش این تحقیق و تفحص نهایی و آماده قرایت در صحن علنی مجلس است.
 آیا دستان پنهان قدرت که مانع عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیادشهید شد این بار هم می‌تواند از نفوذ خود استفاده کند و نتیجه تحقیق‌ها را در حد گزارشی سر به مهر نگه دارد؟