نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ آبان ۱۵, پنجشنبه

هفت ماه اول امسال ۵۷ هزار و ۸۱۰ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار وارد ایران شده است

واردات و صادرات هفت ماه اول (دلار)

٣٠ میلیارد
واردات ٩٣
٢٤ میلیارد
واردات ٩٢
  • ٢٧ میلیارد صادرات ٩٣
  • ٢٣ میلیارد صادرات ٩٢
Tasnim
تازه ترین گزارش گمرک ایران نشان می دهد که در هفت ماه اول امسال ۵۷ هزار و ۸۱۰ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار وارد ایران شده است که افزایشی نزدیک به ۹۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
در هفت ماه اول سال گذشته ۳۰ هزار ۶۲۸ دستگاه خودرو به ارزش ۶۲۷ میلیون و ۹۰۵ هزار دلار وارد شده بود.
از دو سال پیش با تشدید تحریم های بین المللی، اقتصاد ایران با رکود شدید مواجه شد و تولید خودرو در داخل ایران تقریبا نصف شد و به جای آن، واردات خودروهای خارجی افزایش یافت.
در همین مدت، ۳۵۷ میلیون دلار هم دستگاه‌های گیرنده و فرستنده تلفن همراه وارد کشور شده در حالی که در هفت ماه اول سال گذشته تنها ۲۹ میلیون دلار بابت واردات این دستگاه‌ها هزینه شده بود.
در همین مدت واردات گوشی تلفن همراه نیز که در سال گذشته خورشیدی ۸۴ میلیون دلار بود به بیشتر از ۱۴۶ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.
این در حالی است که اقتصاد ایران به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و ادامه تحریم های بین المللی برای تامین نیازهای ارزی در مضیقه است.
قیمت نفت در بودجه امسال یکصد تومان در هر بشکه پیش بینی شده بود که اکنون میانگین قیمت نفت اوپک به مرز ۸۰ دلار کاهش پیدا کرده است.
در عین حال که صادرات نفت ایران بعد از تشدید تحریم های بین المللی از حدود دو سال پیش به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است و ایران قادر نیست پول نفت فروخته شده را نیز جابه جا کند.

افزایش واردات و صادرات

بنابر گزارش گمرک ایران، صادرات و واردات ایران در هفت ماه اول سال جاری خورشیدی، نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است. واردات کالا تقریبا ۶ میلیارد دلار و صاردات نیز چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نسبت به هفت ماه سال گذشته بیشتر شده است.
بنابر این گزارش، در هفت ماه اول سال، واردات کالا به ۳۰ میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار و صادرات کالاهای ایرانی به ۲۶ میلیارد و ۹۴۳ میلیون دلار رسیده است.
گندم در صدر کالاهای وارداتی قرار دارد و واردات آن در هفت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. واردات گندم در هفت ماه اول سال گذشته ۶۶۶ میلیون دلار بود در حالی که در همین مدت در سال جاری به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.
گندم در صدر کالاهای وارداتی قرار دارد و واردات آن در هفت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است
وسایل نقلیه با موتورهای پیستونی با ۹۶۹ میلیون دلار، برنج با ۹۲۵ میلیون دلار، کنجاله با ۷۸۵ میلیون دلار و ذرت با ۷۱۰ میلیون دلار در رتبه های بعدی کالاهای وارداتی قرار دارند.
نکته جالب در میان کالاهای وارداتی این است که در هفت ماه اول سال گذشته واردات برنج در صدر کالاهای وارداتی قرار داشت که امسال واردات آن نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده و گندم جانشین برنج شده است.
به نظر می رسد خشکسالی و کاهش تولید گندم در داخل به افزایش واردات این محصول منجر شده است. محدودیت های وارداتی برنج، واردات این محصول را کم کرده در عین حال بازار داخلی به دلیل واردات بالای برنج اشباع شده است.
امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی، هند و ترکیه عمده ترین صادرکنندگان کالا به ایران هستند و بیش از ۸۰ درصد کالاهای وارداتی ایران از بازارهای آسیایی تامین می شود.
عمده کالاهای وارداتی از امارات متحده عربی و چین وارد ایران شده است و بخش عمده افزایش واردات کالا نیز از این دو کشور تامین شده است.
در حالی که در هفت ماه اول سال گذشته واردات کالا از امارات متحده عربی کمتر از پنج میلیارد دلار بود امسال به ۷ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار رسیده و واردات از چین از حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به مرز ۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
در مقابل، تغییری که در کالاهای صادراتی ایران به چشم می خورد این است که افزایش بیشتر از چهار میلیارد دلاری صادرات کالاهای ایرانی، مربوط به میعانات گازی و محصولات پتروشیمی است و در دیگر کالاهای صادراتی تغییری وجود ندارد.
در هفت ماه اول سال گذشته صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی حدود یازده میلیارد دلار بود که این رقم در هفت ماه اول امسال بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.
عمده خریداران کالاهای ایرانی نیز همچون گذشته به ترتیب چین، عراق، امارات، افغانستان و هند هستند.

اعدام... احمد سخاورز

اعدام...

احمد سخاورز