نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ آذر ۲, یکشنبه

مأموران امنیتی اجازه برگزاری مراسم بزرگداشت فروهرها را ندادند

مأموران امنیتی اجازه برگزاری مراسم بزرگداشت فروهرها را ندادند

10384668_822803301094300_7681443077039442900_n
بنا به گزارشها از تهران نیروهای امنیتی اجازه برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت داریوش و پروانه فروهر را ندادند.
پروانه و داریوش فروهر در جریان قتلهای زنجیره‌ای توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل خود با ضربات متعدد کارد به شهادت رسیدند و مدتها است که مأموران امنیتی جمهوری اسلامی اجازه مراسم بزرگداشت این دو رهبر ملی ایران را به خانواده، دوستان و دوستدارانشان نمی‌دهد. امسال هم پرستو و آرش فروهر از مردم برای شرکت در این مراسم دعوت کرده بودند اما با دخالت مأموران این مراسم برگزار نشد

ویلا یازده میلیاردی در کرج !!




























مشخصات و ویژگی های این ویلای لوکس و مدرن به شرح زیر است:
–مساحت اراضی این ویلا ۴۳۷۵ مترمربع بوده که ۷۲۰ مترمربع آن ساختمان ویلا و۳۸ مترمربع مربوط به فضای مخصوص سرایداری و پارکینگ مسقف می باشد.
– سقف بلند ساختمان ویلا ( به ارتفاع۵/۵ متر) امکان نورپردازی در سقف و کف را میسر کرده است.
– قیمت این ویلا در حدود ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده است.

کاظم رنجبر: نقدی براثر معروف توماس هابس - بخش چهارم

کاظم رنجبر: نقدی براثر معروف توماس هابس - بخش چهارم


نقدی براثر معروف  توماس هابس ، Thomas Hobbes- (تولد 1588-مرگ 1679 ) با عنوان : لویتان ، (Léviathan ) اثر فنا ناپذیر  فیلسوف معروف انگلستان   
  

به قلم : کاظم رنجبر ، دکتر در جامعه شناسی سیاسی .
بخش :چهارم  .
پیشگفتار : مقدمه :  توماس هابس  در فصل چهاردهم  اثر خود  با عنوان : در باب  قوانین  اولیه و ثانویه  و در باب قرار داد ها ،را  باز می کند و دنباله  این  بحث را در رابطه  با قرار داد  حاکم   درجامعه بشری  را توضیح و تفسیر میکند  که در نهایت  این بحث و تفسیر  به  : قرار داد های اجتماعی  بین  احاد ملت  یعنی جامعه  با دستگاه  حاکمیت  ، می کشد ، و توضیح می دهد : جامعه بشری  بدون  حاکمیت  یک  دستگاه حکومتی ( یعنی دولت )  نمیتواند به حیات  اجتماعی خود ادامه بدهد . گرنه دسخوش جنگ های  قومی ، قبیله ای ، نژادی ، مذهبی  ... شده و در نهایت  به نابودی جامعه  منتهی خواهد شد . 
 البته  روش  تحلیلی و تفسیری  توماس هابس در درجه اول برمشاهد  و مطالعه دقیق  ماهیت انسان  از جنبه روانی ، رفتاری  و قدرت تفکر وتعقل و خلاقیت انسان  تکیه دارد .  به عبارت دیگر ،کار  علمی  یک  فیلسوف  ، و یا یک پژوهشگر در علوم انسانی ،در درجه اول  درک   ماهیت انسان  و جوامع بشری  از منظر  روانی ، رفتاری و ارزشها و قوانین و آداب  و سنت، و فرهنگ حاکم در جامعه  است .  توماس هابس در حقیقت  در این بخش ، یعنی  شناخت ماهیت انسان ،   کار وزین و با ارزشی انجام داده است . بی جهت نیست که حتی بعد از گذشت  سه قرن  از مرگ این  فیلسوف ، متخصص در فلسفه سیاسی ، آثار او همین امروز در تمام  دانشگاه های  معتبر دنیا  در رشته فلسفه و علوم سیاسی و اجتماعی تدریس می شود .

توماس هابس   در این فصل  با تعریف حق طبیعی ،  چنین می نویسد : حق  طبیعی (انسان)  که نویسندگان  عموما  آنرا :Jus Naturale-  می خوانند ، آزادی  و اختیاری است که  هر انسانی  از آن برخوردار است  تا به میل  و اراده ً خودش  قدرت  خو د را برای حفظ  طبیعت یعنی  زندگی  خویش  بکار برد و به تبع  آن هر کاری  را که  بر طبق  داوری و عقل  خودش  مناسبترین  وسیله برای  رسیدن  به آن هدف  تصور میکند  انجام دهد . هابس  این جمله بظاهر کوتاه ولی خیلی مهم از منظر  زندگی انسان  صاحب عقل و شعور ، با  کلمه :آزادی و آزادی چیست  چنین تکمیل  می کند : آزادی چیست ؟  هابس آزادی را چنین  تعرف  می کند :  مقصود از آزادی  بر طبق معنی درست آن کلمه ، فقدان  موانع خارجی  است  و این موانع  اغلب  بخشی  از قدرت  آدمی  را در انجام  خواسته های  خود سلب می کنند ولیکن  نمی توانند  وی را  از کاربرد  مابقی قدرتش  به حکم  داوری  و عقل  خویش باز دارند .
 این بار توماس هابس  در تحلیل و تفسیر  این دو مفهوم :  حق طبیعی و آزادی  ، که در حقیقت  منظور  هابس  حق طبیعی و آزادی انسان است ،  مسئله را بیشتر  گسترش می دهد  تا  نه تنها معنی و مفهوم مهم  آزادی و حق  را   توضیح بدهد ، بلکه  چهار چوب آن را در زندگی  فردی و اجتماعی  انسان ، این موجود اجتماعی  مشخص  بکند . البته  آزادی  حق انسان  است .  منتها  همین آزادی انسان  موجود اجتماعی  وقتی در جامعه انسانی زندگی می کند ، حد و مرزی  دارد . همچانیکه   انسان صاحب حقوق  فردی و اجتماعی است ولی همین حقوق  فردی و اجتماعی انسان نیز در جامعه حد و مرزی دارد . این سخن معروف توماس هابس : که « انسان گرگی است  برای  انسان  » ، گرچه یک  یک واقعیت است . ولی  توماس هابس  اندیشه و سخن خود را  با این  جمله ختم نمی کند . بلکه با دیدن این واقعیت ، به این اصل می اندیشد  : چنین موجودی  با چنین رفتار و کردار ، مجبور است با انسان های دیگر زندگی بکند . انسان 

هرقدر هم صاحب  قدرت جسمی و هوش ذکاوت باشد ، نمی تواند  در یک گوشه دنیا به تنهائی زندگی بکند . انسان  موجود اجتماعی است و مجبور است با سایر انسان ها زندگی بکند .  همین اجتماعی بودن انسان  است  که مسئله دیگر  ولی بسیار گسترده و پیچیده را  در مقابل این فیلسوف  قرن 17  انگلیس و اروپا ، غرق در جنگ های قومی ، و مذهبی باز میکند  که این مسئله ، همان  اساس فکری فلسفه توماس هابس است که چنین موجودی  با این  رفتار و کردار  گرگ صفتانه  چگونه  می تواند  برای ادامه حیات خود در جامعه  متشکل از همنوع  خود ، یعنی سایر « گرگ  صفتان » زندگی  ، و چه بسا زندگی مسالمت آمیزی داشته باشد ؟
در اینجا  این فیلسوف  بزرگ  اینبار  به یک مفهوم  فلسفی  ناشی از  قدرت و درک و شعور انسان ، تکیه می کند  . این مفهوم بظاهر ساده ولی بی نهایت  گسترده است ، که در واقع  عمق  درک و شعور و آگاهی  علمی  این فیلسوف را نشان می دهد . توماس هابس این بار ، مفهوم  قانون  طبیعی  را پیش می کشد ، که  این قانون  به ذات خود  نه تنها  شامل تمام  موجودات  جهان هستی می شود ، بلکه  در عین حال بزرگترین  کشف  بشر  ناشی از قدرت و اندیشه  انسان است . البته  موجودات زنده هم  خصوصا  حیوانات  کم و بیش  به این قانون  آشنائی دارند ، ولی شناخت انسان  از قوانین طبیعت  نه تنها بیشتر از حیوانات است ، بلکه  در طول حیات انسان ،  بر وسعت و بعد شناخت  انسان از طبیعت   چه از منظر کلی و چه از منظر  ابعاد مختلف طبیعت و  حیات انسان و موجودات دیگر و تاثیر متقابل  زیست طبیعی و اجتماعی  انسان  روز به روز گسترده تر می شود .
توماس هابس  در ادامه بحث و  تحلیل و تفسیر جامعه انسانی  این سئوال را می کند:
قانون طبیعی چیست ؟ (Lex Naturalis)
قانون طبیعی  حکم یا قاعده کلی است  که بواسطه  عقل کشف شده باشد و آدمی را از انجام  فعلی که مخرب زندگی  اوست  و یا وسائل  صیانت زندگی  را از او سلب می کند و یا ترک  فعلی که به عقیده ً خودش  بهترین  را ه حفظ آن است ، منع کند. زیرا  اگر چه  کسانی  در باره  این مطلب  سخن می گویند ،  معمولا (از منظر معنی و مفهوم :Jus –Lex) حق و قانون  مشتبه می کنند ، اما این دو را  باید از هم  تمیزداد . زیرا حق  به معنی آزادی انجام  فعل و یا خوداری  از انجام  فعلی است ، در حالیکه  قانون  نفس چنان  فعل  یا ترک  فعلی را معین و عمل بدان  را  الزام  آور می سازد . بنابراین  قانون  و حق  به همان اندازه  با هم  تفاوت دارند  که تکلیف و آزادی  با هم  متفاوت اند و این دو  در مورد  قضیه  واحدی  قابل جمع نیستند .
 برای روشن  شدن مطلب  نسبتا  پیچیده   فرق بین  حق و قانون  ،  مثال  : فردی را در نظر بگیرید  که جسما و روحا آدمی است سالم و بالغ ،  دارای گواهینامه  رانندگی  معتبر است .  چنین فرد حق رانندگی  دارد، به شرطی که  قوانین رانندگی را رعایت بکند .  یکی از این قوانین رانندگی ، این است که  فردی در حالت مستی  حق رانندگی ندارد .  این مثال  برای روشن کردن  فرق  بین  حق و قانون است . به عبارت دیگر  حقوق  فردی و اجتماعی  فرد، در جامعه  تابع قوانین  حاکم در جامعه میباشد .
توماس هابس  با این مفهاهیم  فلسفی –حقوقی ، با تکیه بر رفتار  روانی –اجتماعی  انسان ها در نهایت  به این نتیجه میرسد ، که انسان ها  برای حفظ  امنیت  جانی و مالی خود ، مجبور به زندگی اجتماعی   هستند و موظف اند  اداره جامعه را  به سازمانی  منتخب  احاد  جامعه ، بنام دولت  واگذار بکنند .
 خلاصه  کلام آنکه  بعقیده هابس :« مواد اصلی  طبیعت انسان » که باید جامعه از آن  مواد بنا  شود  شامل دو عنصر  است . 1-  میل و نفرت  بدوی ،  که تمام  احساسات  و هیجانات  از آن عارض می شود . 2-  عقل  انسان ،  که بوسیله آن  افعال و اعمال انسان از روی بصیرت  متوجه  هدف  حفظ نفس (خویشتن) میگردد .  و همین قدرت  ناظمه  عقل است  که موجب  تغیر  از حالت توحش و زندگی انفرادی انسان  ، به حیات  تمدن و حالت تمدن  و حالت  اجتماعی انسان  گردیده  است .  این تغیر و تحول  تابع قوانین  طبیعت  یعنی : شرایط  اجتماعی  یا صلح  خواهی بشری است . این قوانین  نشان  میدهند  آنچه را که  یک موجود  دارای عقل کامل انجام  می دهد ، هنگامی  که با بیطرفی  به رابطه  خود با سایر مردم  در باب مسئله امنیت  خویشتن  نظر افکند »... هابس در این باب چنین  می نویسد : لهذا  حقوق  طبیعت . .. عبارت  از عقل  صحیح  که دستور  می دهد  که به منظور  حفظ حیات استمرای  حیات ، چه اعمالی  انجام شود و چه اعمالی  انجام نشود ». و نیز اضافه می کند و می نویسد : حقوق طبیعت  یک دستور عمومی  و کلی است  که بر اساس  عقل  استوار بوده  و طبق آن  هر فرد  ممنوع  از انجام  عملی است  که مخرب  حیات و مضر  به زندگی  وی می باشد و یا  وسائل  حفظ  نفس را از او می گیرد . (ماخذحقوق  طبیعت  یک دستور  عمومی و کلی است  که بر اساس عقل  استوار بوده و طبق آن  هر فرد ممنوع  از انجام  عملی است  که مخرب  حیات و مضر به زندگی  وی می باشد و یا  وسائل حفظ نفس را از وی میگیرد .
لهذا منبع  اعمال و افعال  آدمی  به عقیده  هابس  همان غریزه  حفظ نفس  است  اما با هدایت  غریزه پیشبینی  نسبت  به تمام  نتایج حاصله  از هر عمل، و این پیش بینی  ایجاد شرایطی  می نماید  که افراد  میتوانند  بوسیله  آن شرایط  با یک دیگر  متحد شده و همکاری  کنند.   در فلسفه  هابس قوانین  طبیعت  به منزله  مقدماتی است  که  بنای عقلی جامعه  بوسیله آن مقدمات  انجام گرفته است .  این قوانین   در عین حال  هم واجد  اصول حزم و احتیاط کامل  بوده و هم  عین  اخلاق  اجتماعی  می باشند و لذا  تبدیل انگیزه  های روانی ، عمل فرد  را  به معمولات و معتقدات و ارزشهای  قانون  تمدن  ، و اخلاق  میسر می سازد .
 کلیه  قوانین  فلسفه  هابس را  در این باب  میتوان  در این جمله  خلاصه نمود که می نویسد :« برای حفظ نفس ،فایده صلح و همکاری ، به مراتب بیشتر  است از تعدی و مخالفت و سختی و رقابت  عمومی است ». البته  صلح مستلزم  اعتماد  متقابل  است . هابس  در این باب  چنین می گوید : طبق قانون طبیعت  آدمی ، هر فرد  باید سعی  کند  که امنیت  خود را بدست آورد واگر بنا شود  که این سعی  را بدون  کمک غیر انجام دهد  پس حق دارد  که آنچه را  که برای  نیل  بد ین هدف لازم  شمارد بدست آورد  یا انجام دهد ، ولی چون انجام  این سعی  بدون کمک  غیر ، میسر  نیست در حقیقت  این حق  به مفهوم  حقوقی و اخلاقی  زایل می گردد، و چون  وسائل و غایات را در نظر گیریم ، معلوم می شود  که هرفرد  بشر  باید ساعی برای  حصول صلح  باشد و در غیر  این صورت  و چنانچه  تمام افراد  این جهد را  پیشه خود  نسازند  در تخریب  امنیت  که هدف ایشان است  کوشیده اند  و از آنجا  نتیجه می شود  که هر فرد انسان  در صورتیکه  سایر افراد  هم مایل باشند، باید  بهمان  اندازه  که سایرین مایل  به صلح  و دفاع  از خویش  هستند ، او هم مایبل  به صلح باشد و از  حقوق خود صرفنظر کندو نسبت به دیگران  بهمان درجه  از آزادی  عمل قانع گردد که وی اجازه می دهد  دیگران  بوی دارا باشند ».

در جمله فوق  قسمت شرطی آنکه می گوید :« درصورتیکه  سایر افراد  هم مایل باشند »  حائز اهمیت  است  زیرا  چنانچه  شما به سایر افراد  آزادی دهید ولی ایشان  به شما آزادی ندهند ،  موجب تخریب شما  می شود . پس  شرط عمده ً تشکیل جامعه  همانا  و جود اعتماد  متقابل و رعایت  مقررات موضوعه  است .  زیرا بدون این دو عامل ، اطمینان به انجام  تعهدات  در میان نخواهد بود .
هابس  در سلسله استدلال  خود  ابتدا  خصائصی  را در طبیعت  انسان  که موجب  رقابت و تجاوز  و خشونت  است و منافی با حصول  اعتماد  متقابل  بنظر می رسد  جدا کرده و سپس ثابت می کند  که تشکیل  جامعه  با وجود  این خصائص  محال است و بعد می گوید :« قوانین  طبیعت  این نکته را جبران کرده و آنها  را در برابر  یکدیگر  در حال  تعادل  نگاه  میدارد و از ترکیب  دو دسته  از عوامل  شرایطی  در طبیعت انسان  به وجود می آید  که  تشکیل جامعه را میسر می سازد .»
 هابس در وراِی  این بنای  روانشناختی  از انسان ، فرضیه ای  نیر  در باب طبیعت  اجتماعی  وضع کرده  که حائز اهمیت  بسیار است و فلسفه  قدرت  دولت و اتوریته قانون  از این فرضیه ناشی می گردد.  او می گوید « چون  محرک  کلیه سلوک  و رفتار انسانی  منفعت شخصی است  جامعه را باید  تنها وسیله  ای  برای  نیل بدین  هدف دانستـ »  و بطوریکه مشهود است  هابس  در آن واحد  هم طرفدار  فلسفه سود جوئی (Utilitarian- از منظر فلسقی  طرفداران  مکتب سودجوئی .) و هم طرفدار فلسفه فردیت  ( individualisme   ) است . قدرت قانون و حاکمیت قانون را  بنا  بدین سبب  بر حق میشمارد  که موید  امنیت فردی  می باشد و  اطاعت  و احترام  نسبت  به  قدرت قانون  را  به هیچ وجه  بر اساس عقلانیت نمی  داند  جز تا آنجائکه  موجب  تامین مناقع بیشتری  برای فرد گردد. ، واطاعت  از دولت  بیش از عدم اطاعت  از دولت  به فرد فایده  رساند .  در این فلسفه  مصلحت  و خیر اجتماعی  محلی نداشته  و موضوع  ندارد  و جای خیر جامعه را  مجموعه ای  از منافع شخصی پراکنده  اشعال کرده است .
 برای توماس هابس  ، جامعه  تنها یک جسد مصنوعی  است  و یک اصطلاح  عمومی  و دسته جمعی است و افراد  جامعه را  برای مبادله اجناس  و کار  مفید  شمرده اند . و همین فرضیه اصالت فرد  بود  مه فلسفه  هابس  را در زمان  خود   انقلابی ترین فلسفه  جلوه داد . (نقل  از  تاریخ فلسفه سیاسی  جلد دوم صفحه 592)

توماس هابس فصل هفدهم  کتاب لویتان  را  به   علل  ایجاد و تعریف دولت  اختصاص می دهد . در اینجا  بخشی از   دلایل  هابس  دررابطه با ایجاد دولت  ، یعنی سازمان دهی  اداری جوامع  پیشرفته بشری  از منظر توماس هابس را  در محدوه  این نوشتار در اختیار خوانند گان می گذاریم . هابس  چنین شروع می کند : غایت دولت  به ویژه  امنیت است .
هدف  غایت  یا خواست نهائی آدمیان ( که طبعا  دوستدار  آزادی  و سلطه  بر دیگران اند ) از ایجاد  محدودیت  بر خودشان (که  همان زندگی  کردن  در درون  دولت است ) دور اندیشی  در باره  حفظ و حراست  خویشتن و به  تبع آن  تامین زندگی  رضایت  بخش تری است ، یعنی اینکه  هدف آنها  رهانیدن  خویشتن از همان  وضع  جنگی محنت بار ی است که (چنانکه  نشان داده ایم )پیامد ضرروی امیال  آدمیان  در زمانی است  که قدرتی مشخص  و مشهود  وجود نداشته باشد  تا ایشان  را در حال ترس  و بیم نگهدارد و به موجب  ترس از  مجازات  نسبت به  اجرای  پیمان های خویش  و رعایت  قوانین طبیعی که درفصول  چهاردهم و پانزدهم  ذکر شد ملزم و متعهد کند .
 برای توماس هابس ، دولت  محصول  قانون طبیعی نیست .  زیرا  قوانین طبیعی ( همچون عدالت – انصاف – اعتدال – ترحم  و (بطور خلاصه ) انجام دادن آنچه برای  خود می پسندیم  نسبت به دیگران ) به خودی خود  و بدون وجود ترس  از قدرتی که  موجب  رعایت  آنها گردد  مغایر با  امیال  طبیعی ماست  که مارا  به غرض ورزی و غرور و کینه  جوئی  و غیره رهنمون  می گردندو عهد . پیمان ها بدون پشتوانه شمشیر  تنها حرف اند  و به هیچ روی توان  تامین امنیت آدمی را ندارند . بنا بر این با وجود  قوانین طبیعی (که آدمیان  آنها را  وقتی  رعایت می کنند که تمایلی به رعایت آنها داشته  باشند و بتوانند آنها را بدون  ایجاد خطری  برای خود رعایت  کنند ) اگر قدرت کافی  تاسیس نشود ، تا امنیت  ما را تامین کند ، در آن صورت  هرکس می تواند حقا برای رعایت احتیاط  در مقابل دیگران  بر قدرت و مهارت خویش تکیه  کند و چنین  هم خواهد کرد و در هرجائی که آد میان  در درون خاندان  ها و قبائل کوچک  زندگی کردند ، غارت و چپاول  یک دیگر  به کار و پیشه ای تبدیل  شده و هیچگاه  هم مغایر  با قانون طبیعت به شمار  نرفته است  تا  بدان حد  که آدمیان  هرچه  غنیمت  بیشتری  بدست می آورند، آبرو و احترام  بیشتری کسب می کردند و در آن وضع  آدمیان  از هیچ قانون دیگری  جز قانون افتخار جوئی  تبعیت  نمی نمودند  ،به این معنی  که از ظلم وبی رحمی  پرهیزی  نداشتند، و از دست اندازی  به جان و مال و وسائل معاش دیگران  هم خوداری نمی کردند و دولت شهرها وممالک امروز نیز  که تنها  قبائل  بزرگ تری هستند ، به شیوه  همان  قبائل  دوران قدیم  رفتار می کنند . (یعنی) برای تامین  امنیت خود  متصرفات  خویش را گسترش  می بخشند  و به بهانه  وجود هر خطری  و ترس از هر حمله ای و یا پیشگیری  از اینکه  مهاجمان  به فکر تهاجم  بیفتند ، تا جائی که  می توانند  می کوشند  همسایگان  خویش را  از طریق  اعمال  قهر و زور  آشکار  و دسایس پنهانی  منقاد یا تضعیف کنند و حقا  هم هیچ  تضمین  دیگری  وجود ندارد و از این  گونه اعمال  دولت ها  در اعصار بعدی  با افتخار  یاد می شود .
ادامه دارد ......
کاظم  رنجبر .  پاریس  12 نوامبر 2014.11.12
 اقتباس با ذکر نام و ماخذ ، کاملا آزاد است .

-          ماخد در زبان  فارسی .
-          لویتان  به قلم  توماس هابس – ترجمه دکتر  حسین بشیریه – نشر نی  چاپ هشتم  تهران 1392.
-           تاریخ فلسفه سیاسی. کتاب سوم . به قلم : دکتر  بهاالدین  پازارگاد –تهران  مرداد ماه 1336.
-           در زبان فرانسه :
Une histoire de l’État en Europe
Pouvoir, justice et droit du Moyen Âge à nos jours
Année : 2009

مهدی خزعلی، مهدوی کنی را «محمدرضا خان» نامیده و نوشته: «او برای حفظ دنیایش تن به هر کاری داد، او خفت و خواری را به جان خرید، او به دست‌بوسی حاکمان عادت داشت... او خود را خوار و ذلیل ساواک کرد تا آزاد شود»


جنگ قدرت آقازاده‌هایی که «آقا» شده‌اند
مهدی خزعلی، مهدوی کنی را «محمدرضا خان» نامیده و نوشته: «او برای حفظ دنیایش تن 

به هر کاری داد، او خفت و خواری را به جان خرید، او به دست‌بوسی حاکمان عادت داشت... 

او خود را خوار و ذلیل ساواک کرد تا آزاد شود»
آیت‌الله مهدوی کنی هنوز با کمک دستگاه تنفسی بیمارستان نفس می‌کشد و در تازه‌ترین اخبار، رئیس تیم پزشکان وی گفته: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که آیت‌الله مهدوی کنی دچار آسیب جدی مغزی شده‌اند و از لحاظ پزشکی، ایشان امید بازگشتشان کم است.» در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد جنگ قدرت در جمهوری اسلامی ابعاد جدیدی به خود گرفته و از سطح «آقایان» به سطح «آقازاده‌‌ها» رسیده است؛ آقازاده‌هایی که به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی خطاب به مهدی کروبی، دیگر خود «آقا» شده‌اند و اینک، این «آقا» پسران، خود را برای شرایط بعد از مرگ «آقا» پدران آماده می‌سازند.
در تازه‌ترین واکنش، مهدی خزعلی، آقازاده آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، از حامیان جدی هاشمی رفسنجانی و از دوستان سابق سعید مهدوی کنی و مصطفی خامنه‌ای، آقازاده‌های مهدوی کنی و خامنه‌ای،  که در مدرسه علوی نیز با آنها هم‌دوره بوده است، در نوشتاری بسیار تند، مهدوی کنی و خانواده او را مورد حمله قرار داده است.
مهدی خزعلی در نوشته خود با عنوان «محمدرضا مهدوی کنی چشم از دنیایی که همه چیزش بود فرو بست!» ضمن اشاره به سوابق و کارنامه محمدرضا مهدوی کنی، ۸۳ سال عمر وی را «حکایت ۸۳ سال عمر بی‌حاصل و ۸۳ سال دلبستگی به مال و منال و جاه و جلال» دانسته و نوشته: «او برای حفظ دنیایش تن به هر کاری داد، او خفت و خواری را به جان خرید، او به دست‌بوسی حاکمان عادت داشت، او حلال خدا را حرام و حرامش را حلال کرد تا بر ریاست خویش باقی بماند، او خود را خوار و ذلیل ساواک کرد تا آزاد شود، و پس از آزادی دم فرو بست و دیگر سخنی - که شاه را خوش نیاید - بر زبان نراند و به زعم خود زندگی کرد و شاهد شهادت و رشادت مردان خدا بود، دوستانش شهید و زندانی و تبعیدی شدند و او در کنار والده سعید آقا [مهدوی کنی] خوب زندگی کرد!» 
خزعلی همچنین به زندگی بعد از انقلاب مهدوی کنی و ریاست او بر کمیته‌های انقلاب اسلامی پرداخته و نوشته: «انقلاب شد، در کمیته‌ها خشونت را به حد اعلا رساند تا جایی که گاهی فرزندان دوستانش را به کام مرگ فرستاد! و باز خوب خورد و خوب زندگی کرد!»
خزعلی، با اشاره به ریاست مهدوی کنی بر دانشگاه امام صادق، نوشته است: «دانشگاه امام صادق(ع) – که واقف وصیّت کرده بود آیت‌الله منتظری متولی وقف باشد و پس از او هر که را آیت‌الله منتظری تعیین فرمود متولی باشد - را به ناحق ملک طلق خویش کرد و همه فرزندان و همسرانشان را در آنجا پست و مقام و ریاست بخشید و همسرش را نیز ریاستی خاص داد! در آن دانشگاه از بیت‌المال خانه‌ای ۵۰۰۰ متری با خدم و حشم و باغبان فراهم آورد! و امروز محمدرضا مهدوی کنی همه را گذاشت و رفت، همسر و فرزند و داماد و عروس از این همه ثروت بهره می‌برند و امروز روز حساب اوست، پرده‌ها فروافتاده، دستش از دنیا کوتاه، دستگاه قضایی نمی‌تواند که به دادش رسد، شهردار تهران هم نیست که سودهای چند هزار میلیاردی در جیبش کند!»
خزعلی در ادامه با ذکر یک ماجرا، نوشته: «آقا محمدرضا؛ آن وکیلی که ریشش را در دست گرفتی و محکم دهانش را بستی تا زبانش بریده شد، امروز در برابر تو در محکمه الهی است، دیگر نمی‌توانی دهانش بدوزی و با دهان پرخون و پای شکسته در میدان بهارستان رهایش کنی! 
امروز آیت‌الله العظمی منتظری را هم خواهی دید، از تو می پرسد: زمان شاه کم آوردی و تسلیم شدی و مرا در سیاهچال ساواک تنها گذاشتی، بعد از انقلاب محمدم در برابر نفاق به شهادت رسید و تو مرا یاری نکردی، فرزند دیگرم در برابر صدام جانباز شد و تو در جنگ هم کم گذاشتی، محصور شدم و باز هم مرا نه تنها واگذاشتی که دانشگاه موقوفه‌ام را به ناحق متصرف شدی! حال تو اینجا و من اینجا، دنیا را هر دو وانهادیم، تو چه آوردی و من چه؟ تو چه فرو نهادی و من چه؟ من محبوب دل‌های مردم دردمند و تو محبوب شکم‌بارگان! در پی من دعای مظلوم و در پی تو ثنای ظالم، من برای فرزندانم عزت و آبرو گذاشتم و تو مال و منالی بی‌برکت که وزر و وبال است!»
خزعلی در پایان، با انتقاد از ریاست مهدوی کنی بر مجلس خبرگان، نوشته است: «محمدرضا خان؛ تو در شرایط دشوار بعد از انتخابات ۸۸، حتی حاضر شدی جای ولی نعمت خود [هاشمی رفسنجانی] را بگیری و بدون رقیب بر صندلی ریاست مجلس خبرگان تکیه زنی، در حالی که بر روی پای خود نمی‌توانستی بایستی و یک پایت آن سوی گور بود! باز هم برای خرسندی جناح حاکم و خوش‌خدمتی، پا پیش نهادی و صد البته رقیب در شان خود نمی‌دید که با پیری عصا به دست و لب گور کشتی بگیرد! و تو  در یک انتخابات یک‌نفره خودت بر خودت پیروز شدی و ریاست خبرگان را به ناحق از آن خود کردی! 
بگذریم، دستت از دنیا کوتاه شد، منتظر باش، به دادخواهی خود و فرزندان این مرز و بوم خواهم آمد و آنجا در محکمه عدل الهی، داد خود خواهم ستاند و دیگر سلطانی نیست تو را یاری کند. منتظرم باش؛ مهدی خزعلی».
البته نزاع قلمی مهدی خزعلی و محمدرضا و سعید مهدوی کنی، مسبوق به سابقه است. وی در آذرماه ۱۳۹۰ نیز پس از آنکه آیت‌الله مهدوی کنی گفته بود: «رهبری و ولایت در نظام ما تقدس دارد»، در پاسخ وی نوشت: «با اسلام و انقلاب و ایران عزیز بازی نکنید، می‌دانم نگران چه هستید، شما دغدغه دانشگاه امام صادق و برج کذا و مجتمع تجاری نور و کارخانجات نساجی و پوشاک جامعه را دارید، نگران آینده‌ای هستید که همه را از شما بستانند و فرزند دلبندتان را با ... بیرون اندازند، اما این حرف‌ها افاقه نمی کند، من پیمان می‌سپارم که این کار را بکنم، من بیت‌المال را از کابین زنانتان به جای خود باز خواهم گرداند! با این تملق‌ها راه به جایی نمی‌برید! اول برای رهبری تقدس می‌سازید تا از تتمه این حنا رنگی هم به ریش خود زنید! البته خیلی زود دست خود را رو کرده‌اید و در همین مصاحبه خواسته‌اید از شما بت بسازند، بتی بالاتر از بودا، به بودا هم راضی نیستید، فرموده‌اید: «مهدوی آیت‌الله است و آدم خوبی هم هست، حرفش را بپذیرید».»
خزعلی همچنین در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ و در بحبوحه حوادث پس از انتخابات جنجالی ۸۸، در نوشتاری با عنوان «آقازاده هتاک و متکبر آیت‌الله مهدوی کنی!» به شرح ماجرایی می‌پردازد که در یک ملاقات و مشاجره میان آنها پیش آمده و سعید مهدوی کنی با انتقاد از مواضع خزعلی به وی گفته بود: «تو آمریکایی شده‌ای! آمریکا برای تو کف می‌زند! کروبی را به خانه‌ات راه می‌دهی!».
خزعلی در بخشی از این نوشتار با اشاره به دانشگاه امام صادق و ریاست آن، نوشته بود: «حضرت آیت‌الله در دانشگاه امام صادق سلطنتی راه انداخته بود و او [سعید مهدوی کنی] ولیعهدش بود، همه موسسین (مثل آیت‌الله منتظری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) را از سرشان باز کرده بودند، ولایت فقیه دانشگاه، معظم‌له بود، حرف ایشان فصل‌الخطاب بود! بنگاه‌های اقتصادی مهمی هم نظیر کارخانجات پوشاک جامعه و مجتمع تجاری نور (تقاطع ولیعصر و طالقانی) در اختیارشان بود، پس باید عمل به احتیاط می‌کردند، نکند پس از ارتحال حضرت آیت‌الله کسانی چشم طمع به دانشگاه بدوزند، پس در زمان حیات معظم له اختیارات را به دُردانه سپردند، امروز حاج سعید همه کاره دانشگاه است، البته حاجیه خانم هم ریاست دانشگاه امام صادق بانوان را دارند و دخترشان (مریم خانم) هم معاونت می‌فرمایند، برای همسر سعید آقا هم در دانشگاه شغل و جایگاه مناسبی در نظر گرفته‌اند، خوب برای مدارک دکترای خانم‌ها هم فکری کرده‌اند! راستش مقطع دکتری فقط در دانشگاه آقایان بود و متاسفانه طبق اساسنامه ورود اناث مطلقاً ممنوع بود! و برای مریم خانم که چند بار در امتحان دکتری قبول نشده بود باید فکری می‌کردند، پس اساسنامه را عوض کردند و اجازه دادند که در مقطع دکتری زن هم وارد دانشگاه شود، احتمالا آقایان در مقطع دکتری سنی ازشان گذشته‌است و دیگر از مردی افتاده‌اند! از این تغییر اساسنامه فقط سرکار علیه مریم خانم استفاده کردند و یکی از نوچه‌ها – خانم عظیم‌زاده – که احتمالا برای تنها نبودن سرکار علیه (مد ظلها) ایشان را تا دکتری مشایعت و خود نیز دکتر شدند!»
با توجه به اینکه آیت‌الله مهدوی کنی علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست دانشگاه امام صادق تهران و نیز ریاست جامعه روحانیت مبارز تهران را نیز بر عهده داشته است، به نظر می‌رسد جنگ قدرت در جبهه‌های گوناگون در حال شکل‌گیری است. در مورد مجلس خبرگان رهبری، که به‌ویژه با توجه به احتمال مرگ خامنه‌ای و گذار به دوران پساخامنه‌ای، نقش تعیین‌کننده خواهد داشت، به نظر می‌رسد نزاع اصول‌گرایان، باند مصباح و باند هاشمی رفسنجانی گسترش خواهد یافت. 
در زمینه ریاست دانشگاه امام صادق نیز، با وجود اینکه برادر بزرگ‌تر مهدوی کنی، آیت‌الله محمدباقر (مهدی) باقری کنی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری و پدر داماد علی خامنه‌ای، مصباح‌الهدی باقری کنی، رسما و اسما قائم مقامی ریاست دانشگاه را بر عهده دارد، اما با توجه به کهولت سن (متولد ۱۳۰۵ - ۸۸ ساله) و عدم توانایی اجرایی و مدیریتی وی، یکی دیگر از گزینه‌هایی که همواره، از جمله در زمان تحصیل من در دانشگاه امام صادق، مطرح بوده و عملا نیز در مدیریت دانشگاه نقش اساسی داشته، سعید مهدوی کنی، «آقازاده» محمدرضا مهدوی کنی است که اینک، خود «آقا» شده است و «سعید آقا» نامیده می‌شود!

گذشته و امروز فرهادی


محمد فرهادی که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده 

است، در دولت  خامنه‌ای وزیر آموزش عالی و در کابینه سید محمد خاتمی


 نیز وزیر بهداشت و درمان بود.



کیک های مذاکره کنندگان هسته‌ای!!



172198_606172199_808

آلبوم غلامحسین مظلومی


2785191-40935372785191-40935382785191-4093542
بازگشت اعضای تیم فوتبال باشگاه تاج (فاتح جام میلز) از هندوستان ۱۳۴۸
2785191-4093536
فوتبال باشگاههای تهران دیدار تیم های تاج و پرسپولیس ۱۳۵۰
2785191-40935442785191-4093545
بازگشت تیم ملی فوتبال ایران از جام قهرمانی ملتهای آسیا بانکوک ۱۳۵۱
2785191-4093549
دیدار تیم فوتبال ایران و کره ۱۳۵۳
2785191-40935482785191-4093547
تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۳۵۳
2785191-40935412785191-4093546
بازگشت تیم ملی فوتبال ایران از بازی با استرالیا در رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸
2785191-40935342785191-40935352785191-4093543
هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال باشگاههای کشور ۱۳۸۸