نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مرداد ۱۲, سه‌شنبه

مردم ۱۰۳ روستای نهبندان /۲۳۷ روستا خالی از سکنه شد

مردم ۱۰۳ روستای نهبندان /۲۳۷ روستا خالی از سکنه شد

آبرسانی خراسان جنوبی
شناسهٔ خبر: 3729700 - 
بیرجند- تشدید بحران آب در خراسان جنوبی موجب شده تا مردم ۲۳۷ روستای شهرستان نهبندان مجبور به ترک دیار خود شوند و به ۱۰۳ روستا نیز با تانکر آبرسانی شود.
خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: اینجا لب‌ها با تشنگی سخن می‌گویند. دست‌ها رمقی برای کشاورزی ندارد و پاها نیز توانی برای یافتن آب در دشت های سراب گونه را ندارند.
 اینجا به‌سختی می‌توان بوی علف‌زار را به مشام خوش کرد. اینجا، نهبندان است. شهرستانی کوچک که مشکلات بزرگی را  دل می‌پروراند. خشک‌سالی های پیاپی، بیابان های زیادی را برای این شهرستان به ارمغان آورده و مردمانش را از عطر گل های بهاری محروم کرده است.
کاش تنها قصه همین باشد، اکنون زندگی برای روستاییان این شهرستان سخت تر شده چرا که دست روزگار، مایه حیات را بر آن‌ها بسته و چشمانشان را برای رسیدن تانکری آب در انتظار گذاشته است.
دیرزمانی نگذشته که آمار مسئولان از آب‌رسانی به ۹۰ روستای نهبندان خبر می‌داد و متأسفانه امروز همان آمار به ۱۰۳ روستا رسیده است. و نکته قابل تامل اینجاست که برخی از این روستاها جمعیتی بالغ بر هزار نفر داشته و باید در صف آب‌رسانی سیار باشند.
۲۰ روستای نهبندان چشم‌انتظار اعتبارات  آب‌رسانی
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانواده در این شهرستان هنوز آب‌رسانی نشده‌اند، افزود: این روستاها در لیست آب‌رسانی بوده و نیازمند اعتبار هستند.
علیرضا صادقی از وجود ۱۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در نهبندان خبر داد و گفت: این روستاها جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار و ۹۵۳ نفر را در بر می‌گیرند.
 وی ادامه داد: همچنین ۱۸۰ روستای زیر ۲۰ خانواده با جمعیتی بیش از چهار هزار و ۴۲۳ نفر در این شهرستان وجود دارد.
صادقی با اشاره به وضعیت آب‌رسانی سیار به روستاها، بیان کرد: از ابتدای سال جاری بیش از ۱۶ هزار مترمکعب آب، برای جمعیتی بالغ بر ۹ هزار و ۱۸۳ نفر منتقل شده است.
اختصاص بیش از ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای آب‌رسانی سیار
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان با بیان اینکه سال گذشته برای آب‌رسانی به این روستاها ۱۱ میلیارد و ۶۳۱ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت، افزود: تاکنون ۶۰.۵ درصد این اعتبار تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه از محل این اعتبارات ۱۳ پروژه آب‌رسانی را آغاز کرده‌ایم، افزود: این پروژه‌ها بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
صادقی از وجود ۱۰ مجتمع آب‌رسانی نیمه‌تمام در نهبندان خبر داد و گفت: تکمیل این تعداد پروژه نیازمند ۴۵ میلیارد تومان اعتبار است.
وی با بیان اینکه همچنین ۱۴ مجتمع آب‌رسانی در حال بهره‌برداری است، افزود: برخی از روستاهای هزارنفری فاقد آب شرب، به‌زودی به این مجتمع‌ها متصل می‌شوند.
خشک شدن ۲۴ قنات در اثر خشک‌سالی
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی نهبندان با اشاره به تعداد قنوات موجود در روستاهای این شهرستان، بیان کرد: ۲۷ قنات در این شهرستان وجود داشته که از این تعداد ۲۴ رشته خشک‌شده‌اند.
وی از وجود ۳۰ حلقه چاه آب در نهبندان خبر داد و گفت: همچنین وجود یک چشمه، روزنه امیدی برای روستاییان این منطقه است.
صادقی خواستار صرفه‌جویی در مصرف آب شد و افزود: باید با توجه به کمبود بارندگی و خشک‌سالی های پیاپی، مانع هدر رفت آب شویم.
آب‌رسانی به روستاهای هزارنفری در نهبندان
رئیس شورای اسلامی شهر و شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: این شهرستان بیشترین میزان آب‌رسانی سیار به روستاها را به خود اختصاص داده است.
مهدی جعفری با اشاره به آب‌رسانی به ۱۰۳ روستای نهبندان، افزود: ماهانه به‌طور متوسط، چهار هزار مترمکعب به این روستاها آب‌رسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه این روستاها بالغ بر ۹ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است، گفت: همچنین دو هزار و ۱۰ خانوار روستایی مشمول آب‌رسانی هستند.
جعفری با بیان اینکه برخی روستاهای نهبندان بالغ بر هزار نفر جمعیت دارند، افزود: متأسفانه این روستاها برای آب آشامیدنی از طریق تانکر آب‌رسانی  می‌شوند.
فرسوده بودن ناوگان های آب‌رسانی
رئیس شورای اسلامی شهرستان نهبندان با اشاره به مشکلات آب‌رسانی به روستاهای سیار این شهرستان، بیان کرد: فرسوده بودن ناوگان‌ها از مهم‌ترین مشکلات پیش رو است.
وی پراکندگی روستاها را از دیگر مشکلات آب‌رسانی سیار در نهبندان دانست و افزود: همچنین عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات آب‌رسانی، مشکلاتی را نیز برای روستاهای این شهرستان به بار می‌آورد.
جعفری با اشاره به پیگیری های انجام‌شده در راستای حل این مشکلات، اظهار کرد: ادارات و مسئولان استانی باید توجه بیشتری به شهرستان داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان نهبندان ادامه داد: این شهرستان در بخش های زیادی دچار مشکل بوده که نیازمند توجه جدی دستگاه‌ها است.
آب‌رسانی سیار به ۱۰۳ روستا
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، از آب‌رسانی به ۱۰۳ روستای نهبندان خبر داد و گفت: آب موردنیاز این روستاها قبلاً از طریق چشمه و قنات تأمین می‌شد.
نظر افضلی با بیان اینکه کمبود بارندگی در چند سال گذشته باعث خشک شدن آب این روستاها شده است، افزود: بسیاری از حوزه‌های آبی نهبندان نیز با کاهش آب مواجه شده است.
وی با اشاره به اجرای پروژه‌های آب‌رسانی در نهبندان، اظهار کرد: این پروژه‌ها نیازمند پول کلان بوده که توجه مسئولان را می‌طلبد.
 افضلی ادامه داد:  بنیاد برکت کمک های شایانی را برای تأمین آب موردنیازمند روستاهای نهبندان کرده، اما پاسخگوی اجرای پروژه‌ها نیست.
کمبود آب ۲۳۷ روستا را خالی از سکنه کرد
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان نهبندان ۵۳۵ روستا را دارا است، گفت: خشک‌سالی های پیاپی رنج زیادی را بر این روستاییان تحمیل کرده است.
وی از خالی شدن ۲۳۷ روستا بر اثر خشک شدن قنوات و نبود آب خبر داد و گفت: هم اکنون تنها ۲۹۸ روستای این شهرستان دارای سکنه هستند.
نظر افضلی با بیان اینکه باید مانع خالی شدن روستاها و افزایش مهاجرت روستاییان شویم، افزود: تأمین آب موردنیاز روستاها یکی از عوامل بازدارنده مهاجرت آن‌ها به شهرها است.
وی همچنین از وجود ۳۵۲ روستا در شهرستان سربیشه خبر داد و گفت: از این تعداد، ۲۶۰ روستا دارای سکنه و ۹۳ روستا نیز خالی از سکنه هستند.
عبدالله گنجی،‌ مدیر مسئول روزنامه جوان، : نوبخت (22 تیر): 13 مدیر در موضوع فیشهای حقوقی یا استعفا کردند یا برکنار شدند/ نوبخت (5 مرداد): تنها 3 درصد که حدود 40 نفر می‌شدند حقوق غیرمتعارف داشتند/ داوودمحمدی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس (13 تیر): فیش‌های حقوقی نامتعارف حدود ۹۵۰ نفر از مدیران را شامل می‌شود/روحانی در کرمانشاه (27 تیر): 100 تا 300 مدیر حقوق نامتعارف گرفته‌اند.
این آمارهای متناقض نشان می‌دهد که دولتمردان در بحث برخورد با فیش‌های حقوقی، هنوز اول گام‌ها را نیز برنداشته‌اند و آمار دقیق و شفافی به افکار عمومی ارائه نمی‌کنند.

جاده زابل به زاهدان

 جاده زابل به زاهدان

 زاهدان - طوفان روز سه شنبه در منطقه سیستان 


ماجرای محسن پهلوان مقدم، مدیرعامل بازداشت شده پدیده شاندیز