13F13E44-0CAE-43DE-98A6-3FDB3A88C48B_mw1024_s_n
رضا خندان مهابادی، نویسنده و عضو هیات مدیره کانون نویسندگان ایران به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت به دلیل دو اتهام(تبلیغ علیه نظام و انتشار نشریه غیرقانونی) از سوی ماموران وزارت اطلاعات از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ اردبیهشت ماه، در سه روز متوالی بازجویی شده و اکنون در انتظار نوبت دادگاه است. در اردبیهشت ماه امسال، رضا خندان و بکتاش آبتین، دو عضو هیات مدیره کانون نویسندگان مورد بازجویی وزارت اطلاعات قرار گرفته و اکنون در انتظار دادگاه های خود هستند.
رضا خندان در خصوص مستنداتی که منجر به این دو اتهام شده به کمپین گفت:‌ «بیشتر بازجویی ها در مورد بیانیه ها و صفحه فیسبوک کانون نویسندگان بود. گفتند اینها مصداق فعالیت تبلیغی علیه نظام است. در حال حاضر هم صفحه فیسبوک کانون از دسترس اعضا خارج شده و دیگر قادر به گذاشتن مطلب نیستیم.»
این نویسنده در ادامه گفت: «از آنجا که کانون یکی از مهمترین اهداف کانون، دفاع از آزادی بیان و مخالفت از سانسور است بنابراین هر گاه اتفاقی بیفتد که آزادی بیان زیر سوال برود، کانون با صدور بیانیه ایی واکنش نشان می دهد. مثلا وقتی روزنامه ها توقیف می شوند و یا وقتی کسانی به دلیل عقاید متفاوت شان محکوم و زندانی می شوند. بازجویان هم این نوع بیانیه ها را مصدایق تبلیغ علیه نظام دانستند.»
رضا خندان مهابادی، نویسنده و منتقد ادبی از شهریور ماه ۱۳۹۳ به همراه حسن اصغری، علی اشرف درویشیان، بکتاش آبتین و مهدی غبرایی به عنوان عضو هیات مدیره کانون نویسندگان برگزیده شد.
ماموران وزارت اطلاعات صبح روز ۹ اردبیهشت ماه با ورود به خانه این نویسنده، تمام وسایل شخصی او را تفتیش کرده و برخی از دست نوشته ها، آرشیوها، کتاب ها، موبایل و هارد کامپیوترش را با خود بردند.
در آن روز ماموران وزارت اطلاعات برگه احضاریه ای از سوی شعبه ۱۲ دادگاه فرهنگ و رسانه به آقای خندان می دهند. طبق این برگه این نویسنده به دلیل دو اتهام تبلیغ علیه نظام و انتشار نشریه غیرقانونی “اندیشه سبز” باید خود را روز ۱۳ اردبیهشت ماه به ساختمان مرکزی وزارت اطلاعات برای پاره ای از توضیحات معرفی می کرد.  این نویسنده از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ اردبیهشت ماه در سه روز پیاپی توسط ماموران وزارت اطلاعات برای این دو اتهام مورد بازجویی قرار گرفت.
آقای خندان در خصوص دومین اتهام خود انتشار نشریه «اندیشه آزاد» توسط کانون نویسندگان به کمپین گفت: «این یک نشریه داخلی با تیراژ بسیار اندک برای اعضای خود کانون است و توزیع عمومی ندارد. انتشار آن از سال ۱۳۵۷ آغاز شد و بین سال ۵۷ تا ۶۰ چیزی در حدود ۱۰ شماره از این مجله منتشر شد اما در سال ۶۰ متوقف شد تا اینکه از چهار سال پیش دوباره منتشر می شود. از چهار سال پیش تا الان هم فقط ۹ شماره از این منتشر شده است. حالا بازجویان می گویند که این نشریه غیرقانونی منتشر می شود در حالیکه این نشریه در تیراژ بسیار اندک و برای مصرف اعضای داخلی کانون منتشر می شود.»
رضا خندان در مورد اتفاقاتی که در بازجویی سه روزه اش افتاده است به کمپین گفت: «به من گفتند تعهد بدهم که دیگر نشریه و بیانیه های کانون ادامه نمی یابد. اما من چون خودم را مجرم نمی دانم و فکر نمی کنم که کار خلافی کرده ام بنابراین تعهد هم ندادم. گفتم که من نویسنده ام و مخالف سانسورم. اما ظاهرا اگر تعهد می دادم کمی از اتهاماتم سبک تر می شد یا آزاد می شدم. نمی دانم.»
آقای خندان در اعتراض به رفتارهای که با او شده است به کمپین گفت: «چرا باید برای یک حرکت فرهنگی و مدنی اینطور افراد و خانواده هایشان دچار نگرانی و ناراحتی شوند. چه دلیلی دارد که برای فعالیت های فرهنگی و مدنی این تهدید ها صورت گیرد. هر کسی باید آزاد باشد هر طور که می خواهد در چارچوب جامعه مدنی فکر کند و کار کند.»
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: «من را بازجویی کردند، دست نوشته ها و آرشیو هایم را که طی سالها جمع آوری کرده بودم، همه را برداشتند و بردند و حالا معلوم نیست که برگردانند و آیا وقتی برمی گردانند همه دست نوشته هایم باشد یا فقط بخشی از آنها. این رفتارها زندگی آدم را مختل می کند و مصداق آزار و اذیت است.»
بکتابش آبتین، عضو دیگر هیات مدیره کانون نویسندگان نیز در اردبیهشت ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازجویی شد و او نیز اکنون منتظر احضاریه دادسرای زندان اوین و تعیین وقت دادگاه است.