نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آبان ۷, پنجشنبه

وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در ایران/ کاهش سن اعتیاد

اعتياد

آمارهانشان می دهد بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با موادمخدر و بیش از ۶ میلون نفر در کشور تحت تاثیر مواد مخدر قرار دارند و روزانه ۸ نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده و ۷۰ نفر نیز معتاد می شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، آمارهای رسمی نشان می دهد که در حال حاضر کشور ما یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می شود که البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می دهد. همچنین طی ۵ سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و بر اساس تحقیقات انجام شده مواد مخدر به تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری ها را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص داده است.
در گزارشی که توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با کمک کارشناسان این حوزه در سال جاری در مورد مواد مخدر و جرائم در ارتباط با آن انجام شده بیانگر این است که مصرف مواد صنعتی از نیم درصد در سال ۸۴ به ۲۶ درصد در سال گذشته رسیده است. از سوی دیگر سن اعتیاد نیز کاهش یافته و زنان در معرض آسیب بیشتری قرار گرفته اند و همچنین معضلات بهداشتی اعتیاد به ویژه ابتلا به ایدز نیز نگران کننده است.
افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان در اثر مصرف مواد مخدر
کارشناسان امور اجتماعی و آسیب شناسان معتقدند که سوء مصرف مواد مخدر در کانون آسیب های اجتماعی کشور قرار دارد بنابراین باید برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی مهار اعتیاد در اولویت قرار گیرد.
تحقیقات نشان می دهد که روزانه تقریبا ۸ نفر بر اساس مصرف مخدر جان خود را از دست داده اند، همچنین افزایش ۱۵ درصدی مرگ و میر زنان نیز بر اثر سوء مصرف مواد نسبت به سال ۹۱ در آمار مشهود است و از سوی دیگر رشد بیش از ۲۵ درصدی مصرف شیشه نیز در سال ۹۲ مشاهده شده است.
روزبه کردونی مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به تحقیق انجام شده در مورد اعتیاد اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: آمارهای اعلام شده در گزارش در سال ۹۲ جمع آوری و نهایی شده و هنوز آمار سال ۹۳ جمع بندی نهایی نشده است.
کاهش سن اعتیاد در کشور
وی به کاهش سن اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میانگین سن معتادان به حدود ۲۰ سال رسیده یعنی از حدود ۲۳.۵ در سال های گذشته به ۲۰ سال کاهش یافته است.
کردونی افزود: در گزارش جمع آوری شده عدم وجود سیاست گذاری مشخص در حوزه حمایتی و آسیب های اجتماعی، نداشتن متولی مشخص در حوزه آسیب های اجتماعی، رویکرد صرف سیاسی، امنیتی، قضایی و انتظامی به مسائل در حوزه آسیب ها و جدی گرفته نشدن امور اجتماعی به ویژه آسیب ها، عدم ارزیابی مستمر طرح ها و برنامه های اجتماعی، توجه به آسیب دیدگان به جای توجه به آسیب ها، عدم ایجاد هماهنگی کامل بین سازمان های ارائه کننده خدمات در زمینه حمایتی و آسیب، فقدان برنامه ای جامع در زمینه آسیب های اجتماعی کشور، عدم توجه کافی به برنامه های اجتماع محور منطقه ای و محلی و غیره از جمله موارد و مشکلاتی است که درخصوص بحث آسیب ها در کشور با آنها مواجه هستیم.
به منظور مدیریت صحیح و برنامه ریزی برای مبارزه و کنترل مواد مخدر در کشور داشتن آمارهای درست و واقع بینانه شرط اصلی است اما متاسفانه این چالش در کشور طی سال های گذشته وجود داشته و تاکنون نیز رفع نشده است و براساس اطلاعات به دست آمده از سال ۸۳ تا ۹۰ ارقام متفاوتی برای مصرف کنندگان منظم مواد مخدر عنوان شده که هر کدام با دیگری تفاوت دارد و فقر اطلاعات در این حوزه یک معضل جدی و مقدم بر اعتیاد تبدیل شده است.
روزانه ۷۰ نفر به آمار معتادان اضافه می شود
طبق آمار رسمی اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان در سال ۸۶ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده این در حالی است که در دی ماه ۹۱ تعداد این افراد یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرده اند و چنانچه همین آمار مبنا قرار گیرد باید گفت که طی این سال ها به طور متوسط روزانه ۷۰ نفر به آمار معتادان کشور افزوده شده است.
مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد آمار مصرف مواد مخدر در جامعه جهانی نیز گفت: طبق گزارش بدست آمده، آمارهای جهانی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نشان می دهد مصرف تریاک در ایران ۴۵۰ تن معادل ۴۲ درصد مصرف جهانی است و ۱۳ درصد از مصرف کنندگان جهانی تریاک در ایران قرار دارند و بعد از ایران کشورهای اروپایی به جز ترکیه و روسیه با ۹۵ تن، پاکستان و افغانستان با ۸۰ تن، جنوب شرق آسیا با ۷۵ تن، هند با ۶۷ تن، افریقا با۶۰ و روسیه با ۵۸ تن در رتبه های بعدی مصرف مواد مخدر قرار دارند.
مصرف روزانه ۱.۵ تنی مواد مخدر توسط معتادان
گزارش های رسمی بیانگر این است که مصرف سالیانه انواع مواد ۵۰۰ تن است به طوری که می توان گفت معتادان کشور روزانه یک و نیم تن مواد مخدر مصرف می کنند.
براساس گزارش جمع آوری شده استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۴۰ هزار و ۲۴۶ نفر، ۲۵ هزار و ۸۱۶ نفر، ۱۸ هزار و ۹۶۷ نفر بیشترین دستگیر شدگان در کشور داشتند. همچنین درخصوص قاچاقچیان دستگیر شده نیز استان های تهران، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دو هزار و ۱۵۰ نفر، یک هزار و ۵۱۲ نفر و یک هزار ۴۲۵ نفر سه استان اصلی در این حوزه بوده اند.
همچنین بیشترین توزیع کنندگان دستگیر شده به ترتیب در استان های البرز به ۱۱ هزار و ۹۱۷ نفر، تهران ۱۱ هزار و ۱۵۰ نفر و خراسان رضوی با ۶ هزار و ۷۰۸ نفر بودند.
آمار دستگیر شدگان معتاد و مصرف کننده مواد مخدر نشان می دهد که استان تهران با ۱۳ هزار و ۹۵۵ نفر، اصفهان با ۶ هزار و ۱۲۲ نفر و آذربایجان شرقی با ۴ هزار و ۴۳۴ نفر بالاترین آمار دستگیر شده در این حوزه را داشته اند.
کاهش چشمگیر دستگیری قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر
بر اساس گزارش معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجموع ۱۶ میلیون نفری که در طی سه دهه گذشته دستگیر شدند ۴۴ درصد مستقیما مربوط به جرایم مواد مخدر و حدود ۱۹ درصد نیز به طور غیر مستقیم با پدیده اعتیاد و مواد مخدر مرتبط بودند.
آمار سال ۹۱ نشان می دهد که از مجموع بیش از ۲۳۰ هزار دستگیر شده ۵.۲ درصد قاچاقچی، ۲۶.۱ درصد توزیع کننده، ۱۰.۵ درصد حمل کننده، ۴۱.۹ درصد نگهدارنده و ۱۵.۱ درصد معتاد مصرف کننده مواد مخدر بوده اند که ۱.۳ درصد آن را اتباع بیگانه تشکیل داده است.
بررسی و مقایسه این آمارها نشان می دهد که نسبت به سال ۸۷ آمار قاچاقچیان دستگیر شده ۲۵ درصد کاهش، توزیع کنندگان دستگیر شده ۳۲ درصد کاهش، حمل کنندگان ۲۸ درصد کاهش و نگهدارندگان دستگیر شده نیز ۲۷ درصد افزایش داشته است.
ارتبط مستقیم حاشیه نشینی و مواد مخدر
تحقیقات نشان می دهد در برخی از مناطق حاشیه ای تا بیش از ۴۰ درصد از ساکنان زیر خط فقر مطلق هستند. از سوی دیگر استان های دارای بیشترین حاشیه نشینی مانند البرز، خراسان رضوی، همدان، خوزستان، هرمزگان و اطراف تهران هستند که می توان احتمال داد یک رابطه منطقی میان استان های دارای بیشترین مسئله حاشیه نشینی و استان های دارای بیشترین دستگیر شدگان مرتبط با مواد مخدر وجود دارد.
کارشناسان معتقدند با توجه به موارد عنوان شده راهبرد اصلی برای کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر، تمرکز بر انجام فعالیت های فقرزدایی و توانمند سازی و همچنین حمایت های اجتماعی از گروه های محروم در سکونتگاه های غیر رسمی است.
تغییر الگوی مصرف مواد مخدر ایرانیان
مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به عنوان یک چالش مهم اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در مصرف مواد مخدر طی سالیان اخیر رخ داده تغییر الگوی مصرف بوده به طوری که گزارشات نشان می دهد آمار کشف کارگاه های تولید کننده شیشه نسبت به سال ۸۶، ۲۸۰ درصد رشد داشته است و مصرف نیم درصد مواد صنعتی نیز از سال ۸۴ به ۲۶ درصد در سال ۹۲ رسیده است و همچنین براساس گزارش سازمان ملل ایران به عنوان یکی از ۵ کشور اول مصرف کننده مخدر صنعتی شیشه شناخته شده است.
از سوی دیگر در طول سال های ۸۴ و ۸۵ بیش از ۹۸ درصد مواد مخدر صنعتی وارداتی بوده اما اکنون اکثر مواد مخدر صنعتی در کشور تولیدی است و توسط قاچاقچیان صادر می شود. همچنین در سال ۸۶ تریاک، کراک، هروئین، شیره تریاک، شیشه، حشیش و کوکائین مهمترین مواد مصرفی معتادان بوده در حالی که در سال گذشته مصرف مواد به ترتیب به تریاک، شیشه، کراک، هروئین، حشیش و کوکائین تغییر یافته است.
کردونی در مورد مصرف مواد مخدر در بین کودکان خیابانی نیز گفت: تحقیقات انجام شده در این گزارش نشان می دهد کودکان خیابانی در مقایسه با افراد دیگر مصرف الکل بالاتری دارند و مواد مصرفی در آنها نیز احتمالا بالاتر از جمعیت زیر ۱۸ سال است به طوری که در گزارش به دست آمده ۱۷.۳ درصد کودکان خیابانی حداقل یک بار در عمر مصرف الکل داشته و ۷ درصد کودکان خیابانی حداقل یک بار مصرف یکی از مواد مخدر را تجربه کرده اند.
وی همچنین در مورد کاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر نیز گفت: براساس گزارش بدست آمده سن شروع مصرف مواد تا سال ۸۶ از ثبات معناداری بین ۲۳ تا ۲۴ برخوردار بوده است اما طرح ملی شیوع شناسی مواد مشخص می کند که طی مدت ۶ سال سن مصرف از ۲۴ به ۲۱ رسیده یعنی ۳ سال کاهش داشته است و این خود نگران کننده است.
افزایش تعداد زنان معتاد
گزارش های رسمی بیانگر این است که تعداد زنان معتاد بین سال های ۸۶ تا ۹۲، ۷۳ درصد افزایش داشته است و مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اعلام کردند تعداد زنانی که در اثر سوء مصرف مواد جان خود را از دست دادند سال گذشته نسبت به سال قبل آن ۱۵ درصد رشد داشته است و از سوی دیگر بیشترین زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال هستند که اغلب آنها از مواد مخدر تریاک، شیشه، الکل و کراک استفاده می کنند و همچنین از هفت هزار و ۳۷۷ زن زندانی در کشور ۶۰ درصد آنها به دلایل مرتبط با جرایم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کرده اند که بیشتر آنها خود نیز از این مواد استفاده می کردند.
برخی آمارهای موجود در مورد مواد مخدر نشان می دهد که ۷۵ درصد معتادان کشور بالای دیپلم بوده و ۶۳ درصد معتادان ایرانی متاهل هستند و از سوی دیگر عامل ۵۰ درصد طلاق ها و ۲۰ درصد قتل هاست.


درگیری شش میلیون ایرانی با اعتیاد
وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آمار رسمی معتادان در کشور از درگیر بودن ۶ میلیون ایرانی با اعتیاد خبر داد و سهم زنان معتاد در این آمار را بیش از ۱۲۳هزار نفر دانست.
به گزارش تسنیم، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در دومین جلسه کمیته زنان و خانواده‌های آسیب‌پذیر ستاد مبارزه با مواد مخدر که در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با اشاره به به وجود یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کل کشور گفت: اگر این جمعیت را با بعد خانوار حساب کنیم، حدود 6 میلیون ایرانی به طور مستقیم درگیر مواد مخدرند و همچینین 9.3 درصد از جمعیت معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که خانواده معتادان مورد غفلت قرار گرفته‌اند و متولی ندارند، اظهار داشت: برخی خانواده‌ها هستند که به نوعی تحت پوشش نهادها، خیریه‌ها یا تشکل‌های مردمی هستند اما متأسفانه برخی از نهادهایی که وظیفه حمایتی دارند وقتی با یک خانواده معتاد روبه‌رو می‌شوند به دلیل اعتیاد، این خانواده را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این موجب می‌شود که خسارت زیادی به این حوزه وارد شود.

دبیرکل ستاد در ادامه، همسرآزاری، اعمال خشونت، ورود به کارهای ناشایست و غیراخلاقی، انجام قاچاق و توزیع مواد
مخدر و عدم تأمین اسباب معیشتی زندگی را از جمله آسیب‌های وارد شده به خانواده‌های معتادان برشمرد.

رحمانی‌فضلی بیان داشت: شناسایی و برقراری ارتباط با یک میلیون و 325 هزار خانواده‌ای که معتاد دارند کار سختی نیست، لذا باید روش‌های ارتباطی با این خانواده شناسایی و سپس آنها را در امور پیشگیری، درمان و بهبودی ترغیب کرد.

وی در ادامه بر تشکیل خیریه‌ها و تشکل‌های مردمی به‌منظور حمایت از خانواده‌های معتادان تأکید کرد و گفت: محور اصلی این کمیته کمک به خانواده‌ها به‌طور مستقیم و استفاده از ظرفیت آنان در ابعاد مختلف مبارزه همچون پیشگیری، درمان و گاهاً مقابله است که امیدوارم با همفکری اعضای کمیته، فعالیت‌ها و برنامه‌ها مشخص و سپس نحوه حمایت، پشتیبانی و هدایت خانواده‌ها تعیین شوند، چرا که اگر بر روی نهاد خانواده تمرکز شود، یقیناً تاثیر روش‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه در این نهاد موفق‌تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: پدیده شوم مواد مخدر در کمین همه خانواده‌ها است و هیچ‌کس از هر طبقه و گروه اجتماعی که باشد نمی‌تواند تصور کند که از این تهدید مبراست، لذا با این نگاه، حضور اعضا در این کمیته و کمک به خانواده‌ها باید ابتدا از منظر انسانی و سپس سازمانی باشد تا به نتیجه مطلوب در این حوزه برسیم.





اهنشاه آریامهر از انجمن حجتیه رضایت دارند

اهنشاه آریامهر از انجمن حجتیه رضایت دارند 
نشریه حوزوی «خط» که توسط جمعی از طلاب قمی به 

سردبیری مهدی همازاده اداره می‌شود، در شماره پنجم 


(خرداد۹۱) پرونده‌ای راه به اندیشه‌ها و عملکرد انجمن حجتیه 

اختصاص داد. یادداشتی که در ادامه می‌خوانید به قلم «رضا 

اکبری آهنگری» نوشته شده است.


ارتباط و همکاری‌های رضایت‌بخش سران انجمن حجتیّه با 

ساواک، سبب شده بود که برخی از رده‌های میانی انجمن و 

همچنین شعبات آن در شهرستان‌ها نیز، نه تنها از همکاری با 

ساواک ابایی نداشته و آن را قبیح ندانند، بلکه این عمل را در 

راستای نیل به هدف خود که مبارزه با بهائیّت بود، به حساب 

آورند. چرا که وقتی آنان هدف و شیوه‌ی انقلابیّون را از اساس

انحرافی قلمداد می‌کردند، همکاری با ساواک را هم جهت 

جلوگیری از این انحراف، عیب نمی‌دانستند. البته آنان برای این 

عملکرد خود در برابر اعتراض مبارزین، توجیهات شرعی نیز

می‌تراشیدند که از جمله‌ی آن‌ها بحث تقیّه بود. گویی در 

فرهنگ لغت برخی از انجمنی‌ها بین معنای تقیّه و خیانت، 

تفاوتی وجود نداشت.

موضوع روابط حسنه‌ی انجمن و ساواک نه تنها در خاطرات 

بسیاری  بیان شده، بلکه اسناد ساواک نیز بر این مسئله به 


روشنی شهادت می‌دهند. هرچند که پس از پیروزی انقلاب  به 

دلیل نفوذ انجمنی‌ها در برخی از مراکز اسناد، متأسفانه 

بسیاری از اسناد مربوط به انجمن از بین رفت، امّا با این وجود 

هنوز هم اسنادی یافت می‌شود که نشان دهنده‌ی این ارتباط 

دو طرفه باشد.



شیخ محمود حلبی و ساواک



در یکی از این اسناد رئیس واحد اطّلاعاتی کمیته‌ی مشترک ضدّ خرابکاری، متذکّر می‌شود که به‌دلیل همکاری‌هایی که شیخ محمود حلبی با ساواک دارد، قبل از احضار سران انجمن از او توضیح بخواهند. متن این سند بدین شرح است:
…خواهشمند است دستور فرمایید از هرگونه اقدام و نظریه‌ای که نسبت به پنج نفر یادشدگان در نامه پیروی مذکور به‌عمل خواهند آورد، این واحد را نیز آگاه سازند. ضمناً؛ چون تجمّع نامبردگان جنبه ضدّیت با مسلک بهایئّت را دارد و برابر اطّلاع حاج‌ شیخ محمود ذاکرزاده (تولّائی) معروف به حلبی از گردانندگان این جلسه با بخش ۲۱ سازمان اطّلاعات و امنیت تهران همکاری‌هایی دارد، اصلح است که هرگونه اطّلاعی در مورد جلسه متشکّله را قبل از احضار بقیه از مشار‌الیه استفسار نمایید.
رئیس واحد اطّلاعاتی کمیته‌ی مشترک ضدّ خرابکاری
ناصری
هرچند که تاریخ ظاهری این سند مربوط به سال ۳۶ است، امّا مسلّماً منظور، ۲۵۳۶ بوده که برساس تاریخ پهلوی است، نه ۱۳۳۶ هجری شمسی. چرا که در تاریخ ۱۳۳۶ هنوز کمیته‌ی مشترک ضدّ خرابکاری تأسیس نشده بود و تأسیس این کمیته به اواخر سال ۱۳۴۹ هجری شمسی باز می‌گردد. در نتیجه تاریخ این سند مطابق است با ۵۶/۱/۲۳ هجری شمسی، یعنی در زمانی که رژیم سفّاک پهلوی نهایت تلاش خود را برای سرکوبی مبارزین انجام می‌دهد و ساواک، وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها را در کارنامه‌ی خود به ثبت می‌رساند، سخن از همکاری شیخ محمود حلبی با این سازمان جهنّمی به میان می آید. به یقین این میزان از اطمینان ساواک نسبت به حلبی یک شبه به وجود نیامده و عملکرد گذشته‌ی او باعث شده است تا قبل از احضار اطرافیانش، از او توضیحی بخواهند که شاید قانع کننده باشد.
اسناد دیگری نیز وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی همکاری حلبی با رژیم در سال‌های پیش از این می‌باشد. در یکی از این اسناد که مربوط به سال ۱۳۵۲ است، رئیس ساواک تهران درباره‌ی حلبی چنین می‌گوید:
در ملاقاتی که طیّ چند جلسه با شیخ محمود حلبی، سرپرست انجمن مبارزه با بهائیت به‌عمل آمد، مشارالیه اظهار داشته که از هیجده‌سال قبل تاکنون انجمن مزبور تشکیل شده و هرروز در اکثر شهرستان‌ها دارای تشکیلاتی گردیده و در تهران نیز در نقاط مختلف، دارای جلسات کنفرانس می‌باشد و تاکنون برنامه این جلسات صرفاً ارشاد جوانان در مسائل دینی و تنویر افکار آنان بوده است و اضافه نمود چون سرپرستی عالیه به‌عهده او می باشد با تمام قوا کوشش نموده که کوچکترین مسئله سیاسی در جلسات مطرح نشود. حتّی به‌علت این‌که به روحیه جنجالی روحانیّون و وعاظ آشنائی دارد، اجازه ورود یک نفر از روحانیون را به جلسات و دخالت آنان را در این زمینه نداده است. مشارالیه اضافه نمود که انجمن تاکنون خدمات زیادی به دستگاه نموده، حتّی قبل از برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله که بهائیان قصد کسب امتیاز جهت شناسائی خود را داشته‌اند، اقدامات مؤثّری به عمل آورده که به طور حتم به شرف عرض رسیده است. زیرا تیمسار ارتشبد اویسی فرمانده کلّ ژاندارمری وقت در جریان بوده‌اند و ادامه داد چنان‌چه دستگاه مصلحت نداند که این انجمن به‌کار خود ادامه دهد، به فعّالیتش خاتمه داده، ولی مراتب را به شرَف عرض همایونی خواهد رسانید. ضمن این‌که مذاکرات لازم در مورد مراقبت از جلسات به منظور جلوگیری از نفوذ احتمالی افراد خرابکار و برانداز انجام شده اقدامات مراقبتی نیز به‌عمل آمده و به منابع مربوطه آموزش لازم در این زمینه داده شده است. بدیهی است هرگونه خبر واصله به‌موقع به‌عرض خواهد رسید.
رئیس ساواک تهران


پرنیان‌فر


اعترافات ذکر شده از قول حلبی در این سند مبنی بر عدم طرح کوچکترین مسئله‌ی سیاسی در جلسات انجمن در طول ۱۸سال، جلوگیری از ورود روحانیون به انجمن به دلیل داشتن روحیّات جنجالی، خدمات زیاد انجمن به رژیم پهلوی، اطّلاع ارتشبد اویسی از اقدامات انجمن و تعطیلی انجمن در صورت عدم صلاح‌دید حکومت، آن‌چنان ذلّت‌بار است که هریک به تنهایی برای زیر سئوال‌بردن عملکرد حلبی کافی است. البتّه شاید اگر تنها این سند وجود داشت، تکیه‌گاه مناسبی برای انتقاد از رهبر انجمن محسوب نمی‌شد، چرا که رئیس ساواک از حلبی نقل قول نموده و شاید به هردلیل گفتارش را تحریف کرده باشد. امّا شواهد و قرائنی موجود است که نشان دهنده‌ی صحّت این سند است؛ تبصره‌ی اساسنامه‌ی انجمن مبنی بر عدم دخالت در سیاست و جلوگیری از هرگونه فعالیّت اعضاء در طول این سال‌ها، غیر روحانی‌بودن اکثریّت قریب به اتّفاق مبلّغین انجمن و سازش‌کار بودن به‌ظاهر روحانیّون انجمنی، جذب جوانان به سوی مبارزه با بهائیّت و دشمن اصلی جلوه‌دادن این فرقه، تمدید دوسالانه‌ی مجوّز فعّالیّت انجمن توسط ساواک تا پیروزی انقلاب اسلامی و… همگی نشان‌دهنده‌ی آن است که مطالب ذکر شده از قول حلبی در این سند، نه تنها غلط نبوده، بلکه در عمل به اثبات رسیده است.
امّا یکی از نکات جالب توجّه در این سند، این جمله است که به نقل از حلبی می‌گوید: «چنان‌چه دستگاه مصلحت نداند که این انجمن به کار خود ادامه دهد، به فعّالیّتش خاتمه داده ولی مراتب را به شرَف عرض همایونی خواهد رسانید.» حلبی در سند دیگری که به سال ۱۳۴۵ مربوط می‌شود، طیّ نامه‌ای خطاب به رئیس اداره‌ی اطّلاعات کشور می نویسد:
…اگر این ممانعت و جلوگیری طبق نظر مقدّس اعلی‌حضرت شهربانی و یا طبق نظر شریف حضرتعالی است، تا همه این افراد مبارز از نیّات مقدّسه اعلی‌حضرت همایونی آگاه نموده، همه را تعطیل کنیم…
در حقیقت این سیاست همیشگی انجمن بود که برای پیش‌گیری از هرگونه حساسیّت رژیم درمورد این گروه، هر از چندی بر این مطلب تأکید می نمود که در صورت عدم صلاح‌دید دستگاه حاکمه، آماده است به فعّالیّتش خاتمه دهد. اما به احتمال زیاد این فقط ظاهر امر بوده و انجمن همان‌گونه که در اساسنامه‌اش تصریح دارد، «موضوع و هدف انجمن ثابت و تا زمان ظهور حضرت بقیه‌الله‌الأعظم امام‌زمان ارواحنا فداه لایتغیّر خواهد بود. امّا برنامه‌های آن با توجّه به شرایط زمان و نیاز جامعه و براساس حفظ هدف کلّی و… تغییر یا تعمیم می‌یابد.» هرچند که به‌دلیل روابط حسنه‌ی انجمن و رژیم شاهنشاهی، هیچ‌گاه نیازی به عملی‌نمودن این شیوه نشد و انجمن توانست تا آخرین سال‌های عمر حکومت پهلوی از آن مجوّز فعّالیّت رسمی و علنی بگیرد. اما انجمن از این سیاست برای ادامه حیات خود در نظام جمهوری اسلامی استفاده نمود. چرا که وقتی با مواضع صریح امام و برخی مسئولین مواجه شد، در بیانیّه‌ی تعطیلی ظاهری فعّالیّت‌هایش اعلام نمود: … اعلام می‌داریم که از این تاریخ،‌ تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل می‌باشد و هیچ‌کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن، کوچک‌ترین فعّالیتی کند و اظهارنظر یا عملی مغایر تعطیل نمایند که یقیناً در پیشگاه خدای متعال و امام زمان(سلام‌الله‌علیه) مسئول خواهد بود.
معرّفی افراد مورد تأیید ساواک
از دیگر اسناد نشان‌دهنده‌ی روابط حسنه‌ی انجمن و ساواک، تأیید متصدّیان انجمن در شهرستان‌ها توسّط ساواک است. از سویی انجمن حجّتیه که برای ادامه‌ی حیاتش خود را ملزم به هماهنگی با ساواک می‌دید، با معرّفی افرادی که در کارنامه‌ی خویش سوء‌سابقه‌ای در رابطه با رژیم نداشتند، سعی در جلب رضایت ساواک داشت. و از سوی دیگر ساواک نیز تا آن‌جا که ممکن بود افراد معرّفی‌شده توسّط انجمن را تأیید می‌کرد و اجازه‌ی فعالیّت می‌داد. یک نمونه‌ی این اسناد از قرار زیر است:
بازگشت به ۶۰۵-۸/۴/۵۴ با انتخاب نامبرده بالا به عنوان متصدّی انجمن خیریّه حجّتیه مهدیّه در شهرستان بجنورد موافقت می‌گردد. دستور فرمایید در صورت تغییرات در اساسنامه انجمن مزبور، چگونگی را به‌موقع اعلام دارند.
رئیس ساواک استان خراسان.
شیخان
انجمن حجّتیه علی‌رغم همه‌ی تشکیلات و سوابقش، حتّی برای تعیین یک نماینده در شهرستان به تأیید و اجازه‌ی ساواک محتاج بود، و به این میزان از ذلّت تن داده بود و حاضر بود افرادی را معرّفی نماید که مورد تأیید ساواک باشند. چنین تعاملی نه تنها برای حکومت شاه خطرآفرین نبود، بلکه این میزان از همکاری، رضایت خاطر دربار را نیز فراهم آورده بود. در پایان یکی از گزارش‌های ساواک از جلسات انجمن که در سال ۴۹ تهیّه شده، آمده است:
این انجمن یک سازمان سیاسی نیست و دولت نیز آن را تأیید نموده و شاهنشاه آریامهر هم از تشکیل آن ابراز رضایت فرموده‌اند.
انجمنی هستند، آزادشان کنید
یکی از مهمترین آثار رضایت رژیم پهلوی از انجمن حجّتیه این بود که اگر برخی از اعضای این انجمن توسّط ساواک دستگیر می‌شدند، پس از بررسی مختصری آزاد می‌گشتند. مگر آن‌که بوی فعالیّت سیاسی از آنان به مشام می‌رسید که در این صورت انجمن با استناد به اساسنامه و تعهّد آن عضو مبنی بر عدم مداخله در امور سیاسی، نه تنها هیچ‌گونه پشتیبانی از او نمی‌کرد بلکه در بسیاری از موارد نیز وی را اخراج می‌کرد. اما در غیر این صورت، فرد مظنون به‌دلیل عضویّتش در انجمن حجتیّهبه‌راحتی آزاد می‌شد. این درحالی بود که اگر ساواک به فردی عادّی شک نموده و او را بازداشت می‌کرد، تا اثبات بی‌گناهی از حدّاقل شکنجه بی‌نصیب نبود. مسلّماً عامل این ارفاق ساواک درمورد اعضاء انجمن، شیوه‌ی کاری این گروه بود که مورد تأیید حکومت پهلوی قرار داشت.
به‌عنوان نمونه براساس یکی از اسناد شهربانی، در تاریخ ۲۸/۹/۵۳ یکی از افسران ارتش به دو جوان مظنون شده و به کلانتری اطّلاع می‌دهد. پس از بازداشت، نتیجه‌ی تحقیق از این دو جوان براساس گزارش شهربانی چنین است:
…اظهار داشتند در هر هفته جلساتی به‌منظور رفع اشکال بهائی‌گری به سرپرستی آقای حلبی که صلاحیّت وی از طرف آن اداره مورد تأیید می‌باشد، در منازلی که قبلاً تعیین می‌گردد، منعقد می‌شود. …لذا دعوت‌نامه برای سرکار سروان امینی به‌علّت این‌که همسایه‌اش بهائی می‌باشد، برده بودیم. مراتب به‌همین نحو به‌سرکار سرگرد یوسفی به‌وسیله تلفن اعلام، پس از بررسی‌های لازم تلفنی اظهار داشتند که جلسات مذکور به سرپرستی آقای حلبی مورد تأیید این اداره می‌باشد و چون سرکار سروان امینی از نامبردگان شکایتی نداشت، لذا دو نفر مذکور پس از اخذ آدرس و مشخّصات کامل مرخّص گردیدند…
اعضای انجمن به دلیل صلاحیّت شیخ محمود حلبی که مورد تأیید شهربانی و ساواک بود، با یک بررسی تلفنی آزاد می‌شدند. البته این تنها رهبر انجمن نبود که نزد ساواک برای خود وجهه‌ای دست‌وپا کرده بود، بلکه برخی از دیگر سران انجمن نیز چنین بودند. اسناد موجود درباره‌ی مهندس سجّادی که ساواک دستور آزادی بی‌قید و شرط او را صادر می‌نماید، از این جمله است.
انجمن، بازی‌خورده‌ی ساواک و مبارزین
البته علی‌رغم همه‌ی تعاملات طرح‌شده بین انجمن حجتیّه و ساواک، در برخی مواقع محدودیّت‌هایی نیز از جانب ساواک برای رده‌های پایین انجمن ایجاد می‌شد. شاید بتوان در یک تقسیم‌بندی کلّی این محدودیّت‌ها را به سه‌دسته تقسیم نمود. اولین نوع از این محدودیّت‌ها به‌دلیل ایجاد موازنه بین انجمن و بهائیّت صورت می‌گرفت تا هم بهائیّت بتواند آزادانه در کشور فعّالیّت نماید و هم انجمن، جوانان را به مبارزه‌ای فرعی سرگرم کند. این موازنه به نحوی صورت می‌گرفت که هیچ‌وقت هیچ‌یک از این دو گروه بر دیگری غلبه پیدا نکنند. علی‌اکبر پرورش که خود از اعضاء جداشده از انجمن حجتیّه است در این‌باره می‌گوید:
یک‌دفعه ساواک، انجمن حجّتیه را محدود می‌کرد و حتّی افرادی را دستگیر می‌کرد، بعد از دوسه ماه که فشار ایجاد می‌شد، نقطه‌ی مقابل، بهائی‌ها را آزاد می‌گذاشت و پس از دوسه ماهی بهائی‌ها را ساواک شدیداً محدود می‌کرد و درمقابل به برادران انجمن حجتیّه اجازه فعالیّت می‌دادند. یعنی در حقیقت می‌کوشید یک موازنه ایجاد کند. گاهی این گروه را محدود می‌کرد، گاهی بهائی‌ها را.
نوع دوّم از فشارهای مقطعی که بر انجمن وارد می‌شد، از این باب بود که انجمن در مقابل انقلابیّون، حرفی برای گفتن داشته باشد. این سیاستی بود که درباره‌ی برخی دیگر از گروه‌ها و افراد نیز پیاده می‌شد. بر اساس اسناد و شواهد قطعی، حمله به بیت آقای شریعتمداری نیز از این سنخ برخوردهای رژیم بود که با هماهنگی قبلی خود آقای شریعتمداری صورت گرفت. سوّمین نوع از عواملی که سبب ایجاد محدودیت برای برخی از اعضای انجمن می‌شد، مواضع سیاسی آنان بود. 
از سویی دیگر نیز افرادی بودند که از ابتدا با روندی عادّی عضو انجمن شده بودند، امّا با گذشت زمان و به‌دلایل گوناگون، انحرافی‌بودن این شیوه برایشان مسجّل شده و به مبارزه ی سیاسی روی می‌آوردند. در هر دو صورت یادشده نیز همان‌گونه که پیش از این ذکر شد، پس از آشکارشدن مواضع اصلی این افراد و یا دستگیری آنان توسّط ساواک، انجمن نه تنها از آنان پشتیبانی نمی‌نمود، بلکه با استناد به تعهّدنامه‌ی آنان اخراجشان می‌کرد. احمداحمد که این نحوه‌ی برخورد انجمن را تجربه کرده است، در کتاب خاطراتش به آن می‌پردازد.

از این پدر سوخته بترس!
البته ذکر این نکته ضروری است که نفوذ ساواک هم در انجمن، سابقه‌ای دیرینه داشت. ماشاءالله کازرونی که یکی از ارکان مبارزه در استان فارس بوده، خاطرات یکی از بازداشت‌هایش را این‌گونه تشریح می‌کند:
سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳، که ساواک چندبار مرا دستگیر کرد، روزی یکی از مأموران ساواک به نام هوشنگ نوبخت به کتاب‌فروشی من در چهارراه آمد. در مغازه ایستاد و شروع کرد به خواندن روزنامه‌ی کیهان. در آن سال‌ها، برازجان شهر بسیار خلوتی بود. ابراهیم ماحوزی از طرف گاراژ و سازمان شیرخورشید داشت به طرف چهارراه می‌آمد. نوبخت آمده بود مرا به ساواک ببرد. همین‌طور که داشت کیهان می‌خواند و با من حرف می‌زد، گفت: کازرونی! گفتم: بله بفرمایید. گفت: آن آدمی که از دور دارد می‌آید، می‌بینی؟ نگاه کردم دیدم ابراهیم ماحوزی است. به نوبخت گفتم: بله می‌بینمش. گفت: می‌شناسی؟ در پاسخش گفتم: بله می‌شناسمش. ابراهیم ماحوزی است. نوبخت با لحن خاصّی گفت: می‌دانی من مسئول امنیت اینجا هستم، آمده‌ام تو را به ساواک ببرم؟ گفتم: می‌دانم. گفت: از من وحشت نکن! ولی از این پدر سوخته بترس! این عین جمله‌ای بود که هوشنگ نوبخت در اوایل دهه‌ی چهل به من گفت. راستش را بخواهید در آن‌موقع، درست و حسابی متوجّه حرف او نشدم. در آن سال‌ها، ماحوزی چهره‌ای مذهبی بود که در انجمن خیریه‌ی شهر و ضمناً انجمن ضدّ بهائیت در برازجان شرکت فعّال داشت. کنار آیت‌‌الله اعتصامی بود. طلبه بود و مدّت‌ها در حوزه درس خوانده بود و مردم به او اعتماد داشتند. اطّلاعات مذهبی خوبی داشت و سخنران و مجلس‌آرا بود. من حتّی تصوّر این‌که چنین فردی با ساواک ارتباط دارد و خبرچین آن‌جاست، هم نمی‌کردم. بعدها و پس از پیروزی انقلاب، که پرونده‌ام در ساواک به دستم افتاد، دیدم با نام مستعار«حسام» بارها علیه من به ساواک بوشهر گزارش داده است.
انجمن حجتیه و ساواک
انجمن حجتیه و ساواک
انجمن حجتیه و ساواک
انجمن حجتیه و ساواک
انجمن حجتیه و ساواک