نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ شهریور ۲۷, جمعه

زندگی !!

ئومان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه روزجمعه شمار آوارگان سوری دراین کشور را دومیلیون و225هزار و147 نفر اعلام کرد ومدعی شد هزینه آنان برای ترکیه بالغ بر7 میلیارد و158 میلیون دلار است.

به گزارش ایرنا، وی این مطلب را پیش ازنشست هماهنگی درمساله سوریه، عنوان کرد.
او با ادعای اینکه ترکیه با لحاظ دریافت کمک های خارجی به پذیرش آوارگان سوری اقدام نکرده است، گفت: جامعه جهانی باید در خصوص تامین هزینه های هنگفت پناهجویان در ترکیه کمک کند واین یک وظیفه انسانی است.
کوتولموش اذعان کرد: موضوع پناهجویان سوری، حتی درصورت خاتمه یافتن جنگ درسوریه نیز به پایان نخواهد رسید.

معاون نخست وزیر ترکیه هدف از نشست امروز را بررسی رهیافت و گامهایی که ترکیه باید در قبال این مساله بردارد، عنوان کرد و گفت: ترکیه از آوریل سال 2011 میلادی رویکرد انسانی به مساله آوارگان سوری دارد و این رویکرد که بالطبع هزینه های مادی، سیاسی واجتماعی براین کشور داشته، پذیرا شده است.

کورتولموش با اعلام شمار آوارگان سوری ثبت شده درترکیه به میزان دو میلیون و 225 هزار و 147 نفت، گفت : شمار آوارگان سوری که درشهرک های کانتینری برپا شده درنواحی مرزی به سر می برند را 258 هزار و 977 نفر اعلام کرد وگفت: نزدیک به دو میلیون سوریه ای نیز در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر ودیگر شهرهای ترکیه به سر می برند. شمار سوریه ای ها فقط در استانبول 350 هزار نفر است.

او گفت: ترکیه از آوریل سال 2011 میلادی تاکنون برای سوریه ای ها 7.6 میلیارد دلار هزینه کرده است که فقط 418 میلیون دلار آن از سازمان های بین المللی تامین شده و بقیه از خزانه ترکیه تامین شده است.

دختری از جنس فرشته/ دختر مقدونیه ای هر روز با عشق به یاری پناهجویان می رود

شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۴
ترجمه از شهروندیار؛ یک داوطلب هماهنگ کننده امور پناهجویان است، از سوی کمیته عالی امور پناهجویان در سازمان ملل. او در جنوب مقدونیه هر روز زمانی را به کمک به پناهجوها اختصاص می‌دهد و از کار خود راضی است. می‌گوید: با این که چند ساعت بیشتر با پناهجویان زمان نمی‌گذراند ولی به آن‌ها وابسته می‌شود، نگران سرنوشت‌شان می‌شود. پناهجوها نیاز به کسی دارند که بتوانند کمی با هم گفتگو کنند. این‌گونه داستان‌های شخصی به اشتراک گذاشته می‌شود.
او می‌گوید : من این کار را انجام می‌دهم چون هیچ وقت ندیده‌ام این همه آدم در خیابان روی سیمان سرد بخوابند! زنان باردار، کودکان، مردان پیر و بیمار، و هیچ‌کس به این ها کمکی نمی کند.
بیش از ۱۵۰ هزار نفر اخیرا در سال ۲۰۱۵ از مرز ترکیه به یونان رفته اند. بیشترشان افغان، سوری و عراقی‌اند. و بسیاری از آن‌ها از مقدونیه به صربستان و اتحادیه اروپا می‌روند. گابریلا با آن‌ها در مرز یونان-مقدونیه احوالپرسی می‌کند. او می‌گوید: قبل از ماه ژوئن روزی ۲۵ پناهجو می‌دیده، بعد در ماه ژوئن این رقم رسید به ۳۰۰ نفر در روز و سپس ۵۰۰ و ۱۰۰۰ نفر در ماه جولای و حالا رسیده به ۲۰۰۰ پناهجو در روز. وقتی این همه پناهجو به شهر آمد، مردم شکایت خود را به مقامات ابراز کردند که زندگی‌شان مختل شده. مقامات هم در بیرون از شهر، برای پناهجو‌ها ایستگاهی تدارک دیدند که از همان‌جا به صربستان بفرستندشان.
گابریلا می‌گوید: این‌ها انسانند، دام که نیستند! نمی‌دانم چرا مردم محلی این قدر ازشان می‌ترسند.
گابریلا از پسر افغان می‌پرسد: “چه می‌خوانی؟” می‌گوید هیچ! وقتی در کابل بودم مجبور شدم به خاطر شرایط خانواده‌ام ترک تحصیل کنم و به شهر خودم برگردم. بعد طالبان به خاطر این که انگلیسی بلد بودم به دنبالم بود. فکر می‌کردند که چون زبان انگلیسی بلدم با خارجی‌ها در ارتباطم …
گابریلا می‌گوید: چنین چیزی ممکن است برای هر کسی پیش اید. کار و کمک انسانی به زندگی آدم معنا می‌دهد. به هر حال همه‌مان انسانیم…