نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ آذر ۱۶, شنبه


باریکه غزه در راه بازگشت به عصر حجر
دويچه وله : به مناسبت نزدیکی عید قربان، روز پنجشنبه این هفته اسرائیل امکان ورود ۷۰ کامیون مواد غذائی و سوختی را به باریکه غزه داد. گذرگاه‌های میان غزه و اسرائیل، از حدود یک ماه پیش بسته شده است.وزارت دفاع اسرائيل ضمن گشایش موقت گذرگاه‌های باریکه غزه به روی کمک‌های انسانی، اعلام کرد که روزنامه‌نگاران خارجی اجازه دارند بار دیگر به این منطقه وارد شوند. ورود خبرنگاران به نوار غزه از اول نوامبر امسال ممنوع شده بود. همزمان با این تحولات، تونی بلر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و مامور ویژه جامعه‌جهانی در خاورمیانه، از اسرائیل خواست که دولت حماس را در مذاکرات صلح دخالت دهد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی که در واشنگتن برگزار شد، هشدار داد که وضعیت جدید باریکه غزه، روند مذاکرات صلح را به خطر می‌اندازد.در این میان، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که روز پانزدهم دسامبر امسال، با سلام فیاض و اهود اولمرت نخست‌وزیران فلسطین و اسرائیل در لندن دیدار خواهد کرد. قرار است در این دیدارها، که به صورت جداگانه صورت می‌گیرد، روند ادامه مذاکرات صلح در سال آینده میلادی روشن شود.
باریکه غزه در انزوای مطلقدولت اسرائیل از روز پنجم نوامبر با بستن گذرگاه‌های باریکه غزه، ارتباط ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی را با جهان خارج کاملا قطع کرده است. اسرائيل، به خاطر این اقدام از سوی نهادهای بین‌المللی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، اما خانم زیپی لیونی وزیرخارجه این کشور، با اشاره به موشک‌هائی که گروه‌های تندروی فلسطینی به سوی خاک اسرائيل پرتاب کرده‌اند، از این اقدام دفاع می‌کند. وی اخیرا گفت: « اسرائيل نمی‌تواند آرام بنشیند و نظاره کند که شهروندانش کشته می‌شوند». به گزارش وزارت دفاع اسرائيل، ظرف یک ماه اخیر، ۱۹۰ موشک دست ساز از باریکه غزه به خاک اسرائیل شلیک شده است. گروه‌های فلسطینی، عملیات نظامی اسرائیل را که تاکنون ۱۶ قربانی فلسطینی برجای نهاده است، دلیل این اقدام خود می‌دانند.یک نهاد رسمی نروژی اخیرا هشدار داد که محاصره اسرائیل باریکه غزه را در مسیر بازگشت به عصر حجر قرار داده است. آخرین فریاد کمک را بانک‌های نوار غزه چند روز پیش سردادند. آن‌ها اعلام کردند که نقدینه‌شان تمام شده است. در همین حال تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری رود اردن اعلام کرد که امکان حواله کردن حقوق دهها هزار کارمند خود در نوار غزه را از دست داده است. تنها نهاد کمک به آوارگان فلسطین سازمان ملل متحد برای تامین یک وعده غذای گرم ۲۰۰ هزار کودک نیازمند ساکن در باریکه غزه به روزانه ۴۰ هزار یورو پول نیاز دارد.
قطع آب و برقاز زمانی که سوخت تنها نیروگاه برق نوار غزه به پایان رسیده است، برق این ناحیه هر روز چندین ساعت قطع می‌شود. دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد در غزه گزارش داد که نیمی از دستگاه‌های بیمارستان شفای غزه به خاطر فقدان انرژی و قطعات یدکی از کار افتاده است. به گزارش نهاد امدادی اوکسفوم، تامین آب آشامیدنی هم با اشکال روبرو شده و به علت عدم دسترسی به کلر، تصفیه آن از نیمه دسامبر غیرممکن خواهد شد.در این شرایط دشوار، اسرائيل ظرف یک ماه گذشته تنها چهاربار گذرگاه‌های غزه را برای عبور ۱۴۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی باز کرد. به گزارش اکسفوم، این تنها ۸ درصد از کمک‌هائی را تشکیل می‌دهد که جامعه جهانی برای فلسطین فرستاده است.دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل، اخیرا در گزارشی از دو طرف خواست که دست کم حرمت انسانی را رعایت و آسایش غیرنظامیان باریکه غزه را تضمین کنند.

سوگنامه‌اي براي غزه و حقوق بشر
مرتضي كاظميان
«غزه» صرف‌نظر از مناسبات خصمانه ميان حماس و اسراييل، اينك به جغرافيايي براي مرثيه‌سرايي مبدل شده است؛ مكاني و بهانه‌اي براي سرودن سوگنامه در رثاي حقوق بشر.
اين «نوار» 41 كيلومتري در کنار
دریای مدیترانه _كه از جنوب غربی با مصر و از شمال و شرق با اسرائیل هم‌مرز است _ اگرچه بيش از ۳۶۰ کیلومتر مربع مساحت ندارد، اما بيش از يك و نيم ميليون انسان را در خود جاي داده است. صدها هزار انسان ساكن در اين منطقه، هفته‌ها و بلكه ماه‌هاست جهان را به بازخواني اعلاميه جهاني حقوق بشر فرا مي‌خواند.
سايه‌ي گرسنگي و تشنگي وبيماري و مرگ بر مردم غزه سايه فكنده، و جهان متمدن جز صدور بيانيه و ابراز همدردي، گامي براي نجات «انسان» برنمي‌دارد.
در آخرين نقل‌قولT يك مقام مسئول بين‌المللي (مكسويل گلارد، هماهنگ‌كننده‌ي كمك‌هاي انساني سازمان ملل متحد در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين) گفته است: «وضعيت نوار غزه، تعدي به كرامت انساني است و ابعاد انساني ناگواري بر جاي مي‌گذارد. بسياري از مردم هزينه بسيار گزافي را پرداخت مي‌نمايند، زيرا روزانه براي دستيابي به غذا و آب كافي براي اطعام كودكان خود مبارزه مي‌كنند.»
بيش از سه هفته است كه مرزهاي غزه حتي براي ورود خبرنگاران خارجي و تهيه‌ي گزارش، مسدود شده است. سوء تغذيه‌ي مزمن زنان و كودكان و كم خوني آنان، با تشديد محدوديت‌هاي تحميلي توسط تل‌آويو، زير تاريكي گسترده و طولاني شده، با ترس و ناامني و گرسنگي مضاعف، و محدوديت‌هاي درماني، درهم آميخته است.
شوراي امنيت سازمان ملل، ناتوان از هرگونه اقدام عملي و اعمال فشار موثر بر اسراييل، مهر تاييدي بر تحليل سفير تل‌آويو در سازمان ملل مي‌زند؛ دن گيلرمن، پس از آنكه شوراي امنيت به‌خاطر راي منفي آمريكا نتوانست ‌بيانيه‌اي را در اعتراض به اقدامات ضدانساني اسراييل در غزه تصويب كند، گفت:«شوراي امنيت وقت خود را تلف مي‌كند؛ اسراييل نيازي به صدور بيانيه از طرف شوراي امنيت ندارد.»
خسارت های مستقیم ناشی از محاصره‌ي غزه که از دو سال پیش آغاز شده بالغ بر 750 میلیون دلار برآورد شده است. بر اثر محاصره همچنین 140 هزار نفر کار خود را از دست داده‌اند. در این مدت میانگین بیکاری به 65 درصد رسیده است. حدود 80 درصد فلسطینی‌ها در نوار غزه زیر خط فقر قرار دارند و درآمد سرانه‌ي شهروندان فلسطینی در اين منطقه، از 650 دلار در سال فراتر نمی‌رود. بنا بر گزارش‌ آژانس‌ توسعه‌ بين‌ المللي‌ کانادا، ‌ بيش از دو سوم‌ ساکنان منطقه غزه‌ با درآمدي‌ زير دو دلار در روز، روزگار مي‌گذرانند.
تراژدي انساني در غزه به‌آنجا رسيده است كه لرد مالوك براون، معاون وزير خارجه انگليس در پاسخ به پرسشي مكتوب خطاب به نماينده پارلماناين كشور، تصريح كرده است:« بر اساس كنوانسيون چهارم ژنو، يك نيروي اشغالگر بايد اجازه دهد كمك هاي اوليه و امدادي وارد مناطق اشغالي شود؛ اما اسراييل اين كار را انجام نمي‌دهد.» او اذعان مي‌دارد:«فشارها و محدوديت‌هاي اسراييل بر غزه جاي نگراني شديد دارد.»
در اظهارنظري مشابه، اتحاديه اروپا نيز هشدار داده كه محدوديت‌هاي اسراييل در غزه باعث مجازات دسته‌جمعي تمام جمعيت غزه مي‌شود. سخنگوي اتحاديه اروپا، «وضعيت انساني» را درغزه «بسيار نگران‌كننده » توصيف كرده است.
با وجود اين‌ها، تل‌آويو همچنان اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر و زندگي در يك كره را به مسخره مي‌گيرد.
ساكنان غزه _مستقل از مناقشه‌ي حماس و تل‌آويو_ سنگين‌ترين هزينه‌هاي ممكن را پرداخت مي‌كنند؛ هزينه‌هايي كه برخلاف تصريحات اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر، و به‌خاطر اقدامات سبوعانه‌ي تل‌آويو، صورت مي‌گيرد.
60 سال از عمر اعلاميه جهاني حقوق بشر سپري مي‌شود؛ اما اين ميثاق جهاني به بدترين شكل مورد خدشه واقع شده است:
هيچ‌كس نبايد تحت رفتاري ظالمانه، ضدانساني يا تحقيرآميز قرار گيرد (ماده 5)؛
هيچ‌كس را نبايد خودسرانه توقيف يا حبس كرد (ماده 9)؛
هيچ‌كس براي انجام‌ دادن يا انجام ندادن عملي كه در موقع ارتكاب آن، به موجب حقوق ملي يا بين‌المللي، جرم شناخته نمي‌شده است، محكوم نخواهد شد (ماده 11)؛
هر شخصي حق دارد هر كشوري _از جمله كشور خود_ را ترك كند يا به كشور خويش بازگردد (ماده 13)؛
مادران و كودكان حق دارند از كمك و مراقبت ويژه برخوردار شوند (ماده 25)؛
اين حقوق و آزادي‌ها در هيچ موردي نبايد برخلاف هدف‌ها و اصول ملل متحد، اعمال شوند (ماده 29)
و...
دولت تل‌آويو اما، بي‌توجه به اين تاكيدات، تحقق فاجعه‌‌اي انساني را پي گرفته است...
«غزه» اينك، كليدواژه‌ي سوگنامه براي حقوق بشر است.