نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

در روستای دیلم مردم از آب رودخانه می‌نوشند

deylam3
یک فعال جهادی گفت: بعضی از خانواده‌ها در روستای دیلم مجبورند از آب رود بنوشند، چرا که هر دبه کوچک آب ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که هرکسی توان خریدن مداوم آب سالم را ندارد.
به گزارش ایلنا، حمزه محمدیان مسئول گروه جهادی شهید سلمانی روستای دیلم شهرستان شوشتر استان خوزستان با اشاره به ترکیب گروه جهادی شهید سلمانی گفت: اعضای گروه جهادی ما دارای ۳۰ عضو برادر از دامنه سنی ۱۵ سال تا ۴۰ سال است.
محمدیان با اشاره به فعالیتهای این گروه جهادی گفت: ترمیم مدرسه روستا که ساخت آن به سال ۱۳۵۶ بر می گردد از مهم ترین فعالیتهای گروه جهادی شهید سلمانی است و فعالیت دیگر این گروه جهادی پاک سازی زمین ورزشی از علفهای هرز و بوته های خاشاک است که روستاییان خودشان این زمین را برای بازی ۱۰۰۰ جوان روستا آماده کرده اند که فقط زمین بایر بدون هیچ امکاناتی است.
محمدیان گفت: در روستای دیلم ما حتی آب نوشیدنی نداریم و بعضی از خانواده‌ها مجبورند از آب رود بنوشند که شاید کمی بالاتر از رود کسی لباس می شوید، چرا که هر دبه کوچک آب ۵۰۰ تومان به فروش می رسد که هرکسی توان خریدن مداوم آب سالم را ندارد.
وی افزود: نوجوانان و جوانان روستا کتابخانه مجلل نمی‌خواهند، آنها فقط یک کتابخانه ساده می‌خواهند.
محمدیان عنوان کرد: بسیاری از جوانان روستا وقت‌شان به بطالت می‌گذرد و کتابخانه‌ای در این روستا نیست که جوانان در آن مطالعه کنند. این نوجوانان بسیار قانع هستند و انتظار کتابخانه‌های مجلل و استخرهای شیک ندارند.
محمدیان از تعداد جوانان در این روستا گفت: تعداد جوانان در این روستا ۱۰۰۰ نفر است که اگر مسئولان مدیریت خوبی داشته باشند می‌توانند از این سرمایه‌ها استفاده کنند و با احداث کارخانه‌ای در روستاها برای این نیروهایی که وقت‌شان به بطالت می‌گذرد، فکری کنند.
محمدیان افزود: مشکل اشتغال جوانان مشکل بسیار بزرگی است و باعث مهاجرت جوانان از روستا به شهر شده است و در روستا نیز این جوانان نتوانسته‌اند شغل خوبی فراهم کنند و شکست خورده اند که این باعث سرخوردگی این جوانان شده است که باید نگران عواقب اجتماعی و حتی اقتصادی آن بود.
محمدیان با اشاره به مشکل درمان در روستا گفت: برای درمان باید به شهر برویم، که رفتن به شهر یک دردسر دارد و پیدا کردن ماشین برای رفتن به شهر نیز خودش دردسر بزرگی است و چه بسا بوده اند روستاییانی که متاسفانه به پزشک نرسیده‌اند.deylam2
محمدیان با گفتن این جمله که در مدرسه کودکان از گرما کلافه می‌شوند، گفت: گروه جهادی شهید سلمانی به برکت نام این شهید توانست مبلغی را از اهالی روستا جمع‌آوری کند و یک کولر را برای مدرسه روستا تهیه کند.
بعضی از روستاییان به بیماریهای پوستی و عفونی مبتلا شده‌اند
این مسئول گروه جهادی با اشاره به وضعیت بهداشتی این روستا گفت: فاضلاب‌های این روستا در کوچه‌ها بوی تعفن می‌دهد و بسیاری مواقع این بوی تعفن به خانه‌ها نیز کشیده می‌شود که باعث بیماری‌های پوستی و عفونی شده است، آنهم در شرایطی که برای رسیدن به دکتر باید کلی هزینه کنند و خیلی با طی مسافت بسیار سختی بکشند.

«سیف‌الله سلطانپور» یک جوان بلوچ در شهر بندری چابهار، در اثر شلیک مستقیم ماموران انتظامی کشته شد.


«سیف‌الله سلطانپور» یک جوان بلوچ در شهر بندری چابهار، در اثر شلیک مستقیم ماموران انتظامی کشته شد.
marhe javane balouch-kampain.info


به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «کمپین فعالین بلوچ» با اعلام این خبر نوشته: “سیف‌الله سلطانپور فرزند حنیف پس از آن که نیروهای انتظامی در فلکه شیلات به وی مشکوک شده و دستور ایست می‌دهند، توقف نمی‌کند و در تعقیب و گریز ماموران در حوالی فلکه تیس این شهر، به سمت وی شلیک می‌کنند که از ناحیه سر و پا مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد.”

گفته شده “این جوان پس از اعزام به بیمارستان جان سپرده است و عده‌ای اما از احتمال زنده بودن آن خبر داده‌اند.”

«کمپین فعالین بلوچ» گفته که تاکنون نتوانسته به جزئیات بیشتری از علت شلیک ماموران به سمت این جوان دست پیدا کند.

در ادامه این گزارش آمده: “سالیانه ده‌ها نفر از شهروندان بلوچ در شلیک ماموران انتظامی و سپاه پاسداران کشته می‌شوند که از سوی مردم “بی گناه” خوانده می‌شوند، بیش‌تر این افراد کسانی هستند که صرفا به ظن حمل گازوئیل یا به خاطر عدم توجه به ایست مامور پلیس و چه بسا شلیک‌های خودسرانه کشته می‌شوند. استان سیستان و بلوچستان یکی از درگاه‌های اصلی ورود و قاچاق مواد مخدر هست و سالیانه تعداد قابل توجهی در درگیری ماموران با قاچاقچیان مواد مخدر نیز کشته و زخمی می‌شوند اما این موارد در گزارش‌های مردمی به عنوان “بی گناه” تلقی نشده و هیچ‌گاه منتشر نمی‌شوند.”

این کمپین که در حوزه دفاع از حقوق بشر در سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند نوشته: “گزارش‌ها نشان می‌دهد که فقط در دو ماهه اول ۱۳۹۴، دست‌کم ۱۴ نفر صرفا به ظن حمل گازوئیل و یا عدم توجه به ایست ماموران کشته و زخمی شده‌اند که ۴ نفر از آنها زن و کودک بوده‌اند و در اغلب موارد گلوله به بالاتنه و سر قربانیان اصابت کرده است. در هیچ یکی از موارد فوق اما از سوی مسوولان قضایی و انتظامی رسیدگی صورت نگرفته است.”

این کمپین به آمار جان باختگان و گزارش‌های شلیک ماموران به شهروندان بلوچ در سال گذشته اشاره کرده و نوشته: “سال ۱۳۹۳ این رقم بالغ بر ۲۲ نفر کشته و زخمی بوده است و اینها فقط مواردی هستند که به کمپین فعالین بلوچ رسیده‌اند که به خاطر پیچیدگی وضعیت خبررسانی در مناطق مختلف بلوچستان و خصوصا در مناطق مرزی و نبود گزارشگر در بسیاری از مناطق، گزارش‌های ناقصی که به این خبرگزاری رسیده منتشر نشده و چه بسا موارد موجود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که منتشر شده است.”

در پایان این گزارش آمده: “اواسط سال ۹۳ و پس از کشته شدن یک کارگر بلوچ به نام عبدالله مرادزهی و زخمی شدن همسر و فرزند خردسالش توسط ستوان دوم محسن بندهی علیرغم پیگیری و موضع‌گیری این واقعه توسط استاندار سیستان و بلوچستان و نهادهای دیگر امنیتی و قضایی این خانواده شکایت دارند که تاکنون به پرونده آنها رسیدگی صورت نگرفته و چه بسا مامور خاطی آزاد و به استان دیگری منتقل شده است. شامگاه شنبه بیست و سوم خرداد نیز ماموران سپاه با لباس و خودرو شخصی به کاروان حامل مسوولان و فعالان فرهنگی و بومی شهرستان سراوان که از مسیر جالق برمی‌گشته‌اند تیراندازی کرده‌اند که با انتقادات شدیدی مواجه شد. این فعالان بعدا در بیانیه‌ای که در اعتراض به این حمله منتشر کردند مطلبی با این مضمون نوشتند که اگر با ما که مسوولان دولتی و فعالان سرشناسی هستیم چنین برخورد می‌شود با عموم مردم چه برخوردی صورت می‌گیرد؟”