Mideast Iran Meth Craze
تقاطع: خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی تصویری به مصرف بالای ماده مخدر شیشه در ایران پرداخته و از آن با عنوان «جنون شیشه» یاد کرده است.
این خبرگزاری می‌نویسد: «مقامات رسمی حکومت ایران می‌‌گویند که تولید مت‌آمفتامین یا شیشه و مصرف مواد مخدر سخت با وجود مجازات‌های کیفری که می‌تواند به اعدام افراد منجر شود، رشد سرسام‌آوری داشته است. بخشی از این رشد به همسایگی ایران با افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی مواد مخدر برمی‌گردد، و بخش دیگر به دلیل سود کلانی است که فروشندگان مواد مخدر در ایران کسب می‌کنند.»
غزل طلوعیان، روان‌شناس یک کمپ مشاوره ترک اعتیاد به شیشه در روستایی کوهستانی در شمال غرب تهران، به اسوشیتدپرس می‌گوید که بیشتر مشتریانش جزو این دو دسته هستند: گروه اول، دانشجویان و دانش‌آموزانی که می‌خواهند امتحانات ورود به دانشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارند؛ و گروه دوم، افرادی که ناچار به داشتن شغل‌های دوم و حتی سوم هستند تا پول بیشتری در بیاورند و زندگی‌شان را بگذرانند.
پرویز افشار، معاون “ستاد مبارزه با مواد مخدر” در ایران نیز خاطرنشان می‌کند که به ازای هر آزمایشگاه تولید شیشه که توسط این ستاد شناسایی می‌شود، دو آزمایشگاه جدید راه‌ میفتد؛ آن هم بدون در نظر گرفتن آن گروه از افرادی که در منازل مسکونی‌شان در مقیاس‌های کوچک‌تر، شیشه تولید می‌کنند و اغلب قابل شناسایی هم نیستند.
به گفته‌ی وی، پلیس ایران در یک سال گذشته، ۴۱۶ آزمایشگاه شیشه را در ایران کشف کرده که این عدد در دوره‌ی مشابه سال قبل، ۳۵۰ آزمایشگاه بود.
از سوی دیگر، در حالی که وزارت بهداشت ایران به کندی، اعتبار کلینیک‌های بازپروری را در سراسر کشور تامین می‌کند، شبکه‌‌‌ای از کمپ‌های خصوصی ترک اعتیاد شکل گرفته که تعدادی‌شان توسط افراد سابقا معتاد و ترک‌یافته اداره می‌شوند. این کمپ‌ها، بخشی از اعتبار خود را از کمک‌های دولتی تامین می‌کنند.
تصاویر ابراهیم نوروزی، عکاس اسوشیتدپرس از مصرف مواد مخدر، وضعیت معتادان و مراکز ترک اعتیاد در ایران را ببینید.