نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ آبان ۲۳, سه‌شنبه

ویدیو لورفته و جنجالی صدا وسیما از دزدی های مسولین کرمانشاه برای زلزله و...

جزئیات شناسایی 1128 کانتینر کالای قاچاق از گمرک/ برآورد 100 میلیارد تومانی ارزش کالاها






جزئیات شناسایی 1128 کانتینر کالای قاچاق از گمرک/ برآورد 100 میلیارد تومانی ارزش کالاها

خبرگزاری فارس: جزئیات شناسایی 1128 کانتینر کالای قاچاق از گمرک/ برآورد 100 میلیارد تومانی ارزش کالاها

در حالی که وزیر اقتصاد چند روز پیش منکر ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی شد، ماموران وزارت اطلاعات 1128 کانتینر کالای قاچاق از گمرک شهید رجایی به ارزش تقریبی 100 میلیارد تومان شناسایی کردند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ساعاتی پیش ستاد خبری وزارت اطلاعات از شناسایی 1128 کانیتنر شامل لوازم اداری، خانگی، ورزشی، ساختمانی و هتلداری توسط سربازان گمنام امام زمان در اداره کل اطلاعات استان هرمزگان خبر داد.
طبق این گزارش، 23 نفر از اعضای مربوط به این باند قاچاق سازمان یافته دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و گفته شد که کالاهای شناسایی شده مربوط به سال‌های 94 تا 96 است.
خبرنگار اقتصادی فارس کسب اطلاع کرد که بخشی از این کانیتنرها کشف شده و شناسایی کالاهای قاچاق مربوط به گمرک شهید رجایی در بندرعباس است. همچنین هشت نفر از اعضای این باند بازداشت شده و 15 نفر که برخی کارکنان گمرک نیز هستند مورد پیگرد قضایی قرار گرفته و بازجویی شدند.
برآورد اولیه از ارزش کالاهای شناسایی شده بیش از 100 میلیارد تومان بوده است. البته هنوز کارشناسان در حال بررسی دقیق‌تر ارزش کالاها هستند

۴۳۰ کشته و ۷۷۱۸ مجروح/ احتمال افزایش کشته‌های حادثه/ روحانی: تسلیت همه ایران را به کرمانشاهی‌ها ابلاغ می‌کنم/ گلایه از توزیع نابسامان امکانات/ وقوع ۲۱۶ پس لرزه/ ۲ محموله چادر‌ و پتو دیشب به داد زلزله زدگان رسید



خبرگزاری فارس: ۴۳۰ کشته و ۷۷۱۸ مجروح/ احتمال افزایش کشته‌های حادثه/ روحانی: تسلیت همه ایران را به کرمانشاهی‌ها ابلاغ می‌کنم/ گلایه از توزیع نابسامان امکانات/ وقوع ۲۱۶ پس لرزه/ ۲ محموله چادر‌ و پتو دیشب به داد زلزله زدگان رسید+ تصاویر


جزئیات زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری در غرب کشور در دومین روز/ درحال بروز رسانی

۴۳۰ کشته و ۷۷۱۸ مجروح/ احتمال افزایش کشته‌های حادثه/ روحانی: تسلیت همه ایران را به کرمانشاهی‌ها ابلاغ می‌کنم/ گلایه از توزیع نابسامان امکانات/ وقوع ۲۱۶ پس لرزه/ ۲ محموله چادر‌ و پتو دیشب به داد زلزله زدگان رسید

خبرگزاری فارس: ۴۳۰ کشته و ۷۷۱۸ مجروح/ احتمال افزایش کشته‌های حادثه/ روحانی: تسلیت همه ایران را به کرمانشاهی‌ها ابلاغ می‌کنم/ گلایه از توزیع نابسامان امکانات/ وقوع ۲۱۶ پس لرزه/ ۲ محموله چادر‌ و پتو دیشب به داد زلزله زدگان رسید+ تصاویر

به دنبال وقوع زلزله شدید در منطقه مرزی کشور با عراق واقع در استان کرمانشاه برخی از مناطق غربی کشورمان لرزیدند که در پی آن تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز زخمی شدند.


گزارش فرارو از وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه مردم بشتابید! وضعیت امدادرسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه اسف‌بار است. این را افرادی می‌گویند که برای امدادرسانی به سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی رفته‌اند.

گزارش فرارو از وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه

مردم بشتابید!

مردم بشتابید!
وضعیت امدادرسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه اسف‌بار است. این را افرادی می‌گویند که برای امدادرسانی به سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی...دنبال انتشار عکس‌هایی از وضعیت امدادرسانی در مناطق آسیب‌دیده استان کرمانشاه فرارو وضعیت این مناطق را از دو نفر از مسئولان سابق و کنونی استان ایلام که برای امدادرسانی به کرمانشاه رفته اند جویا شده است. هردوی این افراد وضعیت امدادرسانی در 24 ساعت گذشته را بد توصیف می کنند و می گویند با اینکه امدادرسانی امروز نسبت به دیروز بهتر شده است اما هنوز مدیریت بحران در این مناطق کماکان رضایت بخش نیست. حیران پورنجف، معاون زنان استانداری ایلام در دولت هشتم به فرارو می گوید: دیروز هیچ امدادرسانی ندیدیم فقط ارتش یک بیمارستان را مجهز کرده بود. اما مردم آب، نان، چادر هیچی نداشتند. ما از طریق بهزیستی و کمک های مردمی توانستیم کمی آب و نان جمع کنیم.  
 
پورنجف که از سرپل ذهاب با فرارو صحبت می کرد ادامه داد: امدادرسانی تازه شروع شده که این خدمت رسانی هم خیلی مناسب نیست. همه ساختمان ها آسیب دیده اند. یا تخریب شده یا آنقدر آسیب دیده که مردم همه بیرون هستند. کسی در خانه خودش نیست. مردم نیازمند چادر، امکانات پذیرایی نیاز دارند. دیروز حتی اینجا غذا هم پیدا نمی شد. منابع هم به اندازه خدمات رسانی به کل مردم نیست. 
 
او با تاکید به نیاز مردم به خوراک و آب آشامیدنی می گوید: مردم به هرنوع غذایی نیاز دارند. البته اگر غذای گرم باشد بهتر است. دیروز کمبود آب بود. اما ما صحبت کردیم و قرار شده از مراکز دولتی مثل بهزیستی آب بیاورند. بهزیستی کمک های مردمی را جمع آوری کرده و به مناطق زلزله زده مثل سر پل ذهاب آورده است. امیدواریم این مشکلات در روزهای آینده برطرف شود. در ساعت اولیه بیشتر خود مردم کمک کردند. مخصوصا در مناطق روستایی که برخلاف مناطق شهری امکانات کمتری به آنها رسیده، روستاها عملا رها بودند. 
 
پورنجف با اشاره به حضور رئیس جمهور در مناطق زلزله زده ادامه می دهد: حضور مسئولین در رده های بالا برای مردم دلگرمی است. همین که می بینند مسئولان کنار مردم هستند خوب است اما مسئولان دست پر بیایند. مردم در این لحظات به دست آدم ها نگاه می کنند تا به گفته های آنها.  

او ادامه می دهد: خانه ها خراب شده، مردم هم ترس دارند و بیرون از خانه هستند. آنها به چادر نیاز دارند. با زلزله زیرساختهایی مثل آب و برق هم صدمه بیشتری می بیند. به خاطر همین سرعت دهی به خدمات رسانی به مردم باعث رضایت شود و آنها احساس کنند این همت به عمل منتج می شود. 
 
علی اکبر عزیزی معاون فرماندار شهرستان سیروان استان ایلام در دولت دهم نیز بهفرارو می‌گوید: مناطق روستایی بسیار آسیب جدی دیده اند. مردم بی خانمان شده اند. وسعت جغرافیایی خرابی خیلی زیاد است، در شهرستان ها سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی. امروز یک مقدار امداد رسانی بهتر شد اما در 24 ساعت اولیه، امداد رسانی خوب نبود. الان هم مرکز فرماندهی نظم و ساماندهی خاص را ندارد. 
 
او تاکید می کند: امکانات به مناطق روستایی نمی رسد. امکانات به شکل عادلانه، سازمان یافته و مناسب توزیع نمی شود.  اگر این گونه باشد وضعیت بهداشت بسیار اسف بار است. به خصوص در بحث آب و امکانات بهداشتی، دارو و شیرخشک. 
 
عزیزی با بیان اینکه نحوه اسکان مردم مناسب نیست می گوید: اگر باران یا پس لرزه ای بیاید در مردم دوباره به هم ریختگی و آشفتگی احساس می شود. هنوز آواربرداری ها داخل شهر انجام نشده است. بهداشت عمومی مردم در دستشویی های سیار در معرض خطر است. با توجه به اینکه دما شبها تقریبا به صفر درجه نزدیک می شود وضعیت جادر رسانی، اسکان و کمپ‌های مردمی برای زلزله زدگان به شکل قابل توجهی ملموس نیست. به خصوص در روستاهای دور دست امدادرسانی هنوز صورت نگرفته است. هرچند کمک‌های خودجوش از مردم از نهادها و ارگان ها می رسد اما نیازهای اولیه مردمی را پوشش نمی دهد.  
 
او ادامه می دهد: استان‌های کردستان و ایلام تلفات جانی یا خسارتی که نیازمند اعزام نیروهای امدادی باشد نداشته اند. بعضی کمک ها از استان های همجوار مثل ایلام به مناطق آسیب زده کرمانشاه آمده است. ما خودمان در ایلام زلزله را خیلی شدید احساس کردیم اما خسارت به آن صورت نبود که ما را درگیر کند.  
 
خسارت ها در دو منطقه ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب زیاد است دیگر توجیهی ندارد که بعد از دو شبانه روز از گذشت حادثه امداد رسانی نشود. فرماندهی و مدیریت بحران منطقه رضایت بخش نیست. به خصوص وضعیت بهداشت و اسکان اولیه ملموس است.  ما حتی دیروز شاهد بودیم که کمک ها از همان ورودی شهرستان ها با ازدحام مردم رو به رو می شد به این ترتیب کمک ها یک جا تمام می شد. در واقع تا این لحظه ساماندهی کمک ها ساماندهی شده نبوده و به جای لازم ارسال نمی شد. 
 
او با اشاره به حضور رئیس جمهو می گوید: در لحظه ای که رئیس جمهور وارد سرپل ذهاب شدند ما آنجا بودیم. آقای روحانی دستورات لازم را صادر کردند. به مردم گفتند دولت شما را تنها نمی گذارد.  مردم هم درخواست هایی داشتند و نارضایتی خود علنا خدمت ایشان رساندند. آقای روحانی هم قول دادند که در کوتاه ترین زمان نواقص برطرف شود. رئیس جمهور در جمع مردم سر پل ذهاب گفتند که عصر امروز در ستاد بحران کرمانشاه جلسه ستاد بحران استاد تشکیل می شود. او به مردم وعده داد که وام بلاعوض برای ایجاد ساختمان هایشان در آینده نزدیک مصوب خواهد شد.   
مردم بشتابید/ وضعیت امدادرسانی اسف‌بار است
عزیزی در پایان تاکید می کند: نیاز اولیه مردم در وهله اول اسکان، چادر، وسایل گرماشی، موالد غذایی، آب و برق و موارد دارویی و مخصوصا توجه به بهداشت عمومی مردم مسائلی است که باید در اولیویت های بلاقید و شرط قرار بگیرد.  

زلزله کرمانشاه؛ عزای عمومی در ایران، ابراز همدردی جهانی

از کجا امده ایم و بکجا خواهیم رفت درپرسشی ازدکتر علی اصغر حاج سید جوادی

تصاویر کامل زلزله کرمانشاه به همراه موسیقی غمگین لری تقدیم به مردم کرمانشاه

یک آخوند : مردم زلزله زده از دولت توقع کمک نداشته باشند!

سرپل ذهاب؛ شاخص "محرومیت" در غرب ایران

جمعی از نمایندگان کرد و اهل سنت، تخریب بیمارستان پل ذهاب در زلزله را نشان عدم توسعه‌یافتگی در غرب کشور و بی‌توجهی دولت‌های متعدد به مناطق محروم دانسته‌اند. امدادگران می‌گویند عمق فاجعه زمین‌لرزه هنوز آشکار نیست.
Iran Erdbeben, Kermanshah (Mehr)
تعداد قربانیان زلزله در غرب ایران تا عصر دوشنبه ۲۲ آبان به ۴۴۵ نفر و شمار مصدومان  به۷۷۰۰ نفر افزایش یافت. شب فرامی‌رسد  و هنوز به اندازه لازم و کافی، پتو و سرپناه برای آسیب‌دیدگان فراهم نیست. بیشترین کمبودها در شهرستان‌های زلزله‌زده، آب و غذا و چادر عنوان شده‌اند.
خبرگزاری مهر به نقل از امدادگران می‌نویسد، بعید نیست آمار کشته‌ها در کرمانشاه به مرز ۱۰۰۰ نفر برسد: «عمق فاجعه با منظم‌تر شدن امدادرسانی‌ها بیش از پیش روشن می‌شود.» گفته می‌شود که بسیاری از کشته‌شدگان بدون جواز و ثبت، دفن شده‌اند. کمترین اطلاعات از ازگله منتشر شده‌اند که کانون زلزله ۳/ ۷ ریشتری بوده اما به دلیل قطعی اینترنت و سخت بودن انتقال اخبار مربوط به وضعیت موجود، در سکوت خبری قرار گرفته است.
جمعی از نمایندگان کرد و اهل سنت در مجلس به حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران نامه‌ نوشته و خواستار رسیدگی به زلزله‌زدگان غرب شده‌اند. در این نامه، بر لزوم بسیج همه امکانات و توان سازمان مدیریت بحران هلال احمر و دستگاه‌های اجرایی در امدادرسانی به مردم و عادی کردن اوضاع تاکید شده است. این نمایندگان تخریب بیمارستان سرپل ذهاب در اثر زلزله‌ را از نشانه‌های عدم توسعه‌یافتگی این مناطق و بی‌توجهی دولت‌های متعدد به این منطقه محروم کشور دانسته و خواستار تخصیص اعتبارات جهشی برای جبران این محرومیت و عدم توسعه‌یافتگی شده‌اند. 
در بخشی از این نامه آمده که استحکام نامناسب اماکن مسکونی در شهرها و روستاهای منطقه، زنگ خطری است برای پیشگیری‌های لازم در سایر مناطق کشور: «هم‌چنان که استان کرمانشاه و شهرهای غربی اولین رتبه آمار بیکاران در کشور را دارند، از نظر توسعه و عمران شهری و روستایی هم به این مناطق بی‌توجهی شده و ضروری است زمینه رشد عادلانه و همه‌جانبه در آنها فراهم شود.»
این نامه سرگشاده عصر دوشنبه ۲۲ آبان و یک روز پیش از سفر حسن روحانی به مناطق زلزله‌زده منتشر شده است.
پس از زلزله ۳/ ۷ ریشتری در سرپل ذهاب، علاوه بر بیمارستان شهر، تعدادی از مدارس نیز تخریب کامل شده‌اند. برخی مدارس ۵۰درصد و برخی ۲۰درصد ویران شده‌اند. شش دانش‌آموز نیز جزء قربانیان زلزله هستند.
خبرنگار ایسنا در شرح مشاهدات مستقیم خودش از وضعیت شهر، حال مردم را در سه واژه "غم، بهت و نگرانی" خلاصه کرده است: «مردم این شهر نگران و وحشت‌زده و به شدت نیازمند اقلام اولیه به خصوص آب هستند. در چمن مجموعه ورزشی احرا دائما بالگردهای ارتش و هلال احمر و اورژانس فرود می‌آیند و زمانی که برخی از مردم متوجه می‌شوند در این بالگردها اقلامی به خصوص آب وجود دارد سریعا به سمت آن می‌روند...  با وجود تلاش‌ها اما مردم حجم و سرعت خدمات ارائه شده را ناکافی می‌دانند و نگران سرنوشت خود و خانواده‌شان هستند در شرایطی که در آستانه فصل سرما سقف بالای سرشان ویران شده و همه زندگی‌شان زیر صدها تن خاک دفن شده است.»
میزان ویرانی در ثلاث باباجانی، در همسایگی سرپل ذهاب نیز بالاست. فرماندار ثلاث‌ باباجانی می‌گوید مردم این شهرستان به‌شدت نیازمند پتو، چادر، آب و نان هستند.
علی‌اکبر اکبری به خبرگزاری تسنیم گفته که ۷۰درصد خانه‌های ازگله و تازه‌‌آباد تخریب صد در صدی شده‌اند: «با وجود اینکه آب و برق این شهرستان وصل شده اما به‌دلیل ترس و اضطراب و تخریب بالا مردم حاضر به بازگشت به منازل نیستند و با این شرایط نیاز به چادر و آب شدت می‌یابد.»
اما محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه به‌‌خلاف فرماندار ثلاث ‌باباجانی گفته که ساختمان‌های روستایی این مناطق چون بعد از جنگ ساخته شده و تازه‌ساز هستند، دچار تخریب زیادی نشده‌اند. او اعلام کرده که کار آوار‌برداری مناطق زلزله‌زده تا شامگاه دوشنبه تمام می‌شود.
تقسیم کار بین سپاه و ارتش
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران گفته که امر کمک‌رسانی به شهرها و روستاها بین ارتش و سپاه تقسیم شده است: «به سرپل ذهاب توسط ارتش به‌دلیل حضور یگان‌هایش کمک می‌شود و روستاهای اطراف که زیاد هم هستند توسط سپاه امدادرسانی و آواربرداری می‌شوند.»
وزیر کشور گفته که باید تا قبل از آواربرداری، کلیه مفقودان شناسایی شوند. رحمانی فضلی افزوده که توزیع مواد خوراکی، آب و چادر باید با کمک معتمدان محلی و مردم صورت بگیرد تا آرامش و دلگرمی آسیب‌دیدگان افزایش یابد.
علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرده که ٤٠ روانشناس در قالب تیم‌های سلامت روان که دوره حمایت‌های روانی اجتماعی در حوادث و بلایا را گذرانده‌اند، برای کمک به زلزله‌زدگان اعزام شده‌اند.
فریبرز ناطقی الهی بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در ایران و عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله به خبرگزاری ایسنا گفته که در کنار امدادرسانی‌ها، باید مراقب بهداشت آب، خوراک، دفع فضولات و پیشگیری از اسهال، حصبه، وبا و آلودگی‌های انگلی در مناطق زلزله‌زده بود.
علیرضا عسگری، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نیز با اشاره به نگرانی‌های مربوط به حوزه بهداشت و آب آشامیدنی در مناطق زلزله‌زده گفته است: «این موضوع که شاخص‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده به چه سمتی می‌رود در گروی تامین نیازهای اولیه و آب آشامیدنی است. در ستاد مدیریت بحران که در کرمانشاه برگزار شده است این موضوع قابل رصد است اما الان نمی‌توان به صورت قاطع در خصوص مشکلات بهداشتی اظهار نظر کرد.»
خسارت‌های فرهنگی
۱۰ بنای تاریخی در ایلام و کرمانشاه در پی زلزله آسیب دیده‌اند. کاروانسرای شاه‌عباسی، عمارت خسرو و چارقاپی در قصر شیرین و قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند اما جلیل بالایی، مدیر اداره‌ کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه به ایسنا گفته که آسیب‌ها قابلیت مرمت و ساماندهی را دارند.
در ایلام دیوارهای موزه‌های دره‌شهر و فلاحتی، ترک خورده‌اند. «کاخ والی» در شهرستان کرداول نیز دچار آسیب شده است. به گفته مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام، ساختمان اداره میراث فرهنگی کرداول نیز در حدی آسیب‌ دیده که حضور در ساختمان ناممکن است.
در این میان، رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه نسبت به سوءاستفاده‌های مالی از وضعیت پس از زمین‌لرزه هشدار داد و از مردم خواست به هیچ عنوان به شماره‌ حساب‌های شخصی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، کمک نقدی برای زلزله‌زدگان واریز نکنند.
سازمان هلال احمر نیز با هشدار نسبت به انتشار برخی شماره‌ حساب‌های جعلی با عناوین " کمک به زلزله‌زدگان"، مردم را از واریز پول به حساب‌های مشکوک برحذر داشته است.
 
تماشای ویدیو01:59

بازتاب زمین‌لرزه‌ غرب ایران در رسانه‌ها

امدادگران می‌گویند هنوز فرصت دسترسی به بسیاری روستاها فراهم نشده و ممکن است آمار قربانیان از ۱۰۰۰ نفر بگذرد. تعدادی از کشته شدگان زمین‌لرزه بدون ثبت در پزشکی قانونی دفن شده‌اند.

تصاویری از فاجعه‌ای که عمق آن هنوز روشن نیست

امدادگران می‌گویند هنوز فرصت دسترسی به بسیاری روستاها فراهم نشده و ممکن است آمار قربانیان از ۱۰۰۰ نفر بگذرد. تعدادی از کشته شدگان زمین‌لرزه بدون ثبت در پزشکی قانونی دفن شده‌اند.