نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

هشدار کارشناسان پس از نمونه‌برداری از دریاچه ارومیه

هشدار کارشناسان پس از نمونه‌برداری از دریاچه ارومیه

آخرین نمونه​برداری از آب دریاچه ارومیه نشان می​دهد که اوضاع این دریاچه به مراتب وخیم‌تر شده است. کارشناسان به دولت پیشنهاد کردند هرچه زودتر برای احیای این دریاچه "اقدامات فازبندی‌شده" را آغاز کند.
کارشناسان هشدار می​دهند که وضعیت دریاچه ارومیه به​رغم بارش​ شدید امسال، رهاسازی آب پشت سدها و اظهارات خوش​بینانه‌ی مقامات ایرانی، بیش از پیش خطرناک شده است.
دکتر ناصر آق، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و بنیان‌گذار "پژوهشکده آرتمیا و آبزیان" بعد از آخرین نمونه‌برداری و عمق​سنجی (۲۷ اردیبهشت/۱۷ مه) از آب دریاچه ارومیه به دویچه وله (فارسی) گفت: «ما از کف آب نمونه​برداری کردیم و در مناطقی که سال قبل هم این آزمایش‌ها انجام گرفته، عمق‌سنجی شده است. عمق میانگین دریاچه ارومیه به ۲ متر رسیده و نسبت به سال پیش کاهش پیدا کرده است. تراز سطح آب دریاچه نسبت به آب​های آزاد هم کاهش پیدا کرده است.»

گفت‌وگو با دکتر ناصر آق درباره وضعیت به مراتب وخیم‌تر دریاچه ارومیه

به گفته این کارشناس سطح گسترده و رسوب​گذاری​های شدید در بستر دریاچه دلیل اصلی کاهش آب بوده است. آق اضافه می​کند: «بارندگی شدید امسال و رهاسازی آب از پشت سدها آنگونه که انتظار می​رفت تاثیری نداشته است. ما هر قدر هم به این دریاچه آب بریزیم پیکره آبی از نظر وسعت افزایش پیدا می​کند ولی عمق آن بیشتر نمی​شود و این باعث می​شود که تبخیر آب بیشتر شود و آب​هایی که ما با صرفه​جویی وارد دریاچه می​کنیم به هدر رود، در نتیجه دریاچه ارومیه به طرف احیا شدن پیش نمی​رود.»
این کارشناس "احیای فازبندی‌شده‌ی دریاچه ارومیه" را به دولت پیشنهاد می​کند و می​گوید آب نباید در سطح وسیعی پخش شود. حجم آب را باید نسبت به سطح آن افزایش داد تا آب در دریاچه باقی بماند و تبخیر نشود.
وی اضافه می​کند: «ما فازبندی را در اسفندماه قبل از عید نوروز به ستاد نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد دادیم و خود خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور آن را مجددا بررسی کردند و من به سئوالات ایشان پاسخ دادم و قرارشد که طرح مطالعاتی آن را انجام دهیم و الآن منتظرعقد قرارداد بین سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه ارومیه هستیم که بتوانیم فاز مطالعاتی آن را شروع بکنیم. ولی چون فرصت کم هست انتظار داریم که هر چه سریع​تر شروع بشود تا ما حداقل فصل آبی سال آینده را از دست ندهیم.»
دکتر ناصر آق، عضو برجسته هیات علمی دانشگاه ارومیه و بنیان‌گذار پژوهشکده آرتمیا و آبزیان
دکتر ناصر آق، عضو برجسته هیات علمی دانشگاه ارومیه و بنیان‌گذار "پژوهشکده آرتمیا و آبزیان"
استقبال ایران از کمک دانشگاه​های خارج

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه می​گوید که متخصصان ایرانی باید با تجربیات دانشگاهیان خارج و پروژه​هایی که برای احیای دریاچه آرال و "سلت لیک" در یوتا و دریاچه اونس در کالیفرنیای آمریکا انجام گرفته، آشنا شوند.
او در این رابطه خاطرنشان می​کند: «کمک​های خارج از جمله دانشگاهیان یوتا، شیگاگو، کالیفرنیا، آلمان، بلژیک و روسیه طرف صحبت ما هستند. قرار است برنامه​ای هم به کمک دکتر سروشیان اوایل ماه ژوئن امسال در آمریکا گذاشته شود که در هیمن قالب است و تجربیات آنها به ما خیلی کمک خواهد کرد.»

پروژه​های یک کارشناس مقیم آلمان برای احیای دریاچه ارومیه
دکتر بیژن کوشان، زمین‌شناس و کارشناس محیط زیست که در نقاط مختلف ایران با وضعیت زیست محیطی کشور از نزدیک آشنا شده هشدار می​دهد که دولت حسن روحانی باید پروژه‌هایی را که برای احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد شده هر چه زودتر عملی کند.
آْقای کوشان پروژه​ها و تحقیقات خود را به ستاد نجات دریاچه ارومیه ارائه کرده است. این کارشناس مقیم آلمان در نامه​ای خطاب به رئیس جمهور ایران از وی خواست که "وزارتخانه مستقل محیط زیست" در ایران تاسیس شود.
دکتر بیژن کوشان و همکاران کنار دریاچه ارومیه
دکتر بیژن کوشان و همکاران کنار دریاچه ارومیه
کوشان در این رابطه به دویچه وله می​گوید: «فاجعه زیست محیطی در کشور آنقدرعظیم و نگران​کننده است که وجود نهادهای مختلف کمکی به رفع آن نمی​کند. او در این رابطه توضیح می​دهد: «فاکتورهای زیادی چون بهره​برداری بی​رویه از آب​های زیر زمینی، ریزگردها، آلودگی هوا باعث مرگ تدریجی دریاچه​ها و تالاب​های ما می​شوند. گونه​ها و زیرگونه​های گیاهان هم در نتیجه مدیریت اشتباه از بین می​رود و یا قتل و کشتن حیوانات در معرض انقراض در اکوسیستم نقش بازی می​کنند و همه اینها باعث شده است که اکو سیستم کشور ضربه بخورد. برای مثال ما می​توانیم حداکثر تا ۴۰ درصد از آب​های زیر زمینی استفاده کنیم ولی ما در ایران ۷۰ تا ۷۵ درصد از این آب​ها بهره​برداری می​کنیم.»
به گفته این کارشناس علت بروز فاجعه زیست محیطی در ایران از جمله نبود یک استراتژی منسجم و شفاف زیست محیطی است. او درباره وضعیت دریاچه ارومیه هم می​گوید: «من از دریاچه بازدید کردم. در ظرف ۳ سال وضعیت دریاچه وخیم​تر شده و حدود ۲ سال است که دولت از طرف دانشگاه شریف برنامه​ای را گذاشته که ۵۰۰ متخصص از جمله ۵۰ متخصص خارجی برای نجات این دریاچه برنامه‌ریزی می​کنند. ۲۶ راهکار برنامه‌ریزی شده است و گروه​های کاری هم اینها را هدایت می​کنند.»
پیشنهادهای دکتر کوشان برای احیای دریاچه ارومیه
دکتر کوشان می​گوید مسائل زیست‌محیطی را باید از پایه شروع کرد. وی درباره برخی از پیشنهادهای خود برای احیای دریاچه هم چنین شرح می​دهد: «بهترین راه برای نجات دریاچه تاسیس مراکز علمی در ۳ طرف این دریاچه است. در این ۳ مرکز حدود ۳۰ رشته علوم طبیعی، بهداشت و هواشناسی دایر شود تا تغییراتی که در دریاچه روی می​دهد، مونیتورینگ شود.»
او ادامه می‌دهد: «متاسفانه سازمان محیط زیست نهادی به نام "مرکز آینده‌نگری و پژوهشی" دایر کرده است و این آن چیزی نبود که من فکرش را می​کردم. پیشنهاد من این است که به جای "انجمن دوستداران دریاچه ارومیه" بنیاد دریاچه ارومیه را تاسیس کنیم تا این مسئله در یک سطح بین​المللی مطرح شود. من پیشنهاد کردم موزه​ای تاسیس شود تا مردم با گذشته و حال این دریاچه آشنا شوند. پیشنهاد دیگر من این بود که در ۲ جزیره از ۱۱۰ جزیره آن "مدرسه راز طبیعت" تاسیس شود تا کودکان به صورت اردو بیایند و طبیعت را لمس کنند. ما باید ریشه‌یابی بکنیم. فقط وورد آب کافی نیست بلکه این گونه کارهای زیربنایی دریاچه ارومیه را نجات خواهد داد. ما ۱۰ میلیارد تن نمک داریم و هرقدر آب هم بریزیم غلظت نمک آن بیشتر می​شود.»
در نمونه برداری از آب دریاچه ارومیه در ۲۷ اردیبهشت ۹۴ غلظت نمک به بیشترین سطح رسید
در نمونه برداری از آب دریاچه ارومیه در ۲۷ اردیبهشت ۹۴ غلظت نمک به بیشترین سطح رسید
اکثر کارشناسانی که در رابطه با دریاچه ارومیه فعالیت می​کنند تائید می​کنند با وجود آن​که ۲۰ ماه از شكل‌گیری كارگروه نجات دریاچه ارومیه می‌گذرد، هنوز اقدامات كارسازی برای احیای این دریاچه انجام نگرفته است.
هم اکنون روند احیای دریاچه ارومیه عملا بر عهده وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی به همراه استانداری آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است. مقامات محلی هم تائید می​کنند که دولت هنوز راهکارها و پروژه​هایی که برای احیایی دریاچه پیشنهاد شده​اند را اجرا نکرده است.
حسن روحانی رئیس جمهور ایران، قرار است روز چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه) به آذربایجان شرقی سفر کند. احیا و نجات دریاچه ارومیه مهم​ترین درخواست مردم از رئیس جمهور ایران است.
برخی از نمایندگان آذری در مجلس از رئیس‌جمهور ایران خواستند که از "خط‌‌ مقدم آسیب‌های دریاچه‌ ارومیه" بازدید و بالاخره به "درد دل آذری​ها" رسیدگی کند.


منبع: دویچه‌وله

درباره شيخ شيپور و شمس قنات‌آبادی، مسعود نقره‌کار

درباره شيخ شيپور و شمس قنات‌آبادی، مسعود نقره‌کار

مسعود نقره‌کار
آخوند گونه‌ها دارد. آخوند لوطی و جاهل و لات يکی از اين گونه‌هاست. شيخ شيپور آخوند لوطی‌ای بود بديهه‌گو و بداهه‌ساز که برای انبساط خاطر شاه صدای شيپور صادر می‌کرد، و شمس قنات‌آبادی به هنگام که آخوند بود چاقوکشی در زورخانه را به نام خود ثبت کرد
آخوند گونه ها دارد. آخوند لوطی و جاهل و لات يکی از اين "گونه"هاست. اين گونه ازآخوندها علاوه براينکه در بيوت خود از لوطی ها، و جاهل ها و لات ها استفاده کرده اند، برخی شان خود در زمره ی لوطی ها، و "جاهل ها و لات ها" بودند و هستند. برخی از اين نوع آخوندها در دربار و کنار سلاطين نقش "دلقک "( طلخک، طلحک ودلخک) بازی می کردند. برخی محافظ آخوندهای کله گنده بودند، آخوند هائی بودند که بزن بهادرو جاهل مسلک و لات منش بودند و دردرگيری های مختلف حضور فعال داشتند، و پاره ای از اين نوع آخوندها نيزدر گروه های فشار و کشتار وترور ايفای نقش کرده اند.
دردوره قاجاريه برخی ازشيخ ها و آخوندها برای انجام کارهای مختلف دردربار مورداستفاده قرار می گرفتند. "شيخ شيپور" يکی از آنها بود، شيخی که نقش دلقک ايفا می کرد و "چيزهای خنده دار و مضحک صادر می ساخت" وبا اجرای برنامه و تاتر فی البداهه و بديهه گوئی های اش خاطر شاه و درباريان منبسط می ساخت. رفتار اين آخوند اما به گونه ای بود که او را در زمره ی لوطيان نيز آورده اند.
شيخ شيپور
شيخ حسين، مشهور به شيخ شيپور و ملقب به امين العلماء، دردربار ناصرالدين شاه روزگار می گذراند. او را دلقلک دوره ناصری و مظفری نيز خوانده اند. وی که مورد توجه و علاقه ميرزا علی اصغر خان اتابک بود، تا هنگامی که حيات داشت، نقش دلقک بازی کرد. او را " لوطی" می پنداشتند و نوشته اند بخشی از درآمداش را صرف کمک به نيازمندان و فقرا می کرد. "شيخ شيپور"...آخوندی بود بلندقامت، و وجه تسميهٔ شيخ شيپور و شهرت وی بدين نام، به اين دليل بود که با دهان خود و بدون هيچ وسيله و اسبابی، مانند شيپورزن‌ها، شيپور می‌زد..."(۱). شيخ شيپوردرمجالس عروسی اعيان حاضر می شد و با بيانات با مزه ی خود حضار را می خنداند. وی حنجره ای بسيار قوی داشت، با " صدائی گاوی " که به قول خودش می توانست در" بيات گاو" بخواند." وقتی در بيات گاو می خواند از صدای پيانو هم سبق می برد...خيلی ها خواستند از او تقليد کنند ولی شيخ شيپور نشدند..."
در باره شيرين کاری ها و مزه پرانی های شيخ شيپور نقل ها و روايت ها کم نيستند:
".... روزی شيخ شيپوردرحضور ناصرالدين شاه بازی درمی آورد و مسخرگی می‌کرد، ناصرالدين شاه دستور داد بعنوان خلعت، پالان الاغی آورده و روی او بگذارند. پالان را روی او گذاشتند. وی مدتی خر شد و صدای خر از خود درمی آورد و بعد با کمال خونسردی شروع به پاک کردن پالان می کرد و در ضمن تميز کردن پالان با خود می‌گفت: " تنپوش مبارک است، تنپوش مبارک است...".

" ... ناصرالدين شاه به مجلسی وارد شد که شيخ شيپور در آن مجلس حضور داشت. به محض ورود شاه و به مجردی که نگاه شيخ شيپور به شاه افتاد، فرياد زد: "حضرت ِگاو تشريف آوردند، تعظيم کنيد، به اين حضرت گاو، تعظيم کنيد."، ناصرالدين شاه، با شنيدن اين گفتۀ شيخ شيپور، امر کرد که فی الفور او را ريسمان بيندازند، يعنی شيخ شيپور را با طناب خفه کنند، فراش های ميرغضب، برای اجرای فرمان شاه بر سر او ريختند و خواستند که کار او را بسازند، که در اين بين، ميرزا علی اصغرخان امين السلطان (اتابک) که در مجلس حضور داشت، وساطت او را نزد شاه کرد و مورد عفو واقع شد و از مرگ رهايی يافت..."
"...دهم ذيحجه ۱۳۰۹ هجری قمری: امشب شيخ شيپور که آخوند دلخکی است، و در اين سفر، ملتزم رکاب عزيزالسلطان –مليجک- است، خودش را مهمان کرده، شامی خورد و پولی گرفت و رفت..."
" ....پس از ورود حاج شيخ فضل الله کجوری، معروف به نوری، و شمس العلماء عبدالرب آبادی قزوينی، و حاج شيخ علی اکبر بروجردی (محرر حاج شيخ فضل الله)، و حاج ميرزا هادی (پسر حاج شيخ فضل الله) به طهران، که همگی با هم در سال ۱۳۱۹ هجری قمری به مکه رفته بودند، در يکی از روزهای سال ۱۳۲۰ هجری قمری، حاج عبدالغفارخان نجم الدوله آنان را دعوت می‌کند. از شيخ شيپور هم، که در سفر مکه با آنان همسفر بوده، برای شرکت در اين مجلس دعوت می‌شود و يا اينکه خودش بدون دعوت می‌رود. پس از حضور همهٔ آقايان در مجلس، صحبت از سفر مکه و وقايع اتفاقيه که در اين سفر رخ داده‌است، به ميان می‌آيد. از جمله از اين ماجرا که دزدان به قافلهٔ حضرات زده و آنان را لخت کرده و پياده در بيابان‌ها، رها می‌کنند. آقايان مدتی حيران و سرگردان می‌مانند تا اينکه بعد، حکومت از اين امر مطلع شده و برای هريک خری حاضر می‌کنند تا بر آن سوار شده و به راه خود ادامه دهند. شيخ شيپور، اين حکايت را از ابتدا تا انتها نقل می‌کند تا بدانجا می‌رسد که خرها را برای سواری حاضر می‌کنند، و سپس چنين به صحبت خود ادامه می‌دهد: «... خلاصه برای هريک از ماها، خری آوردند، آقا يک خر (در اينجا شيخ شيپور با دست به شيخ فضل الله اشاره می‌کند)، آقا هم يک خر (اشاره به روحانی بعدی)، آقا هم يک خر، آقا هم يک خر..." و در هرکدام از اين آقاها، با دست به يکی از آقايان حاضر، يعنی شمس العلماء، آقاعلی اکبر بروجردی و غيره و غيره اشاره می‌کند، تا سرانجام اشاره او به جايی می‌رسد که حاج ميرزاهادی نوری، يعنی پسر شيخ فضل الله نشسته بوده، پس به وی اشاره کرده و می‌گويد: «آقا هم يک کرّه خر... "
مهدی بامداد در کتاب شرح حال رجال ايران، می نويسد:
" ....من او را ديده بودم. آدم خیّری بود و از مساعدت به اشخاص، و مخصوصاً فقرا و مساکين دريغ نداشت. در ايام مبارک رمضان، مجلس قرائت قرآن داير می‌کرد. وی در حياط اندرونی خود، موزهٔ مفصل و ديدنی داشت، که چيزهای گوناگون در آن موجود بود و با هريک از اسباب‌های موزه خويش، نوای مخصوصی در می‌آورد و حُضّار را می‌خنداند و می‌رقصاند..."
" شيخ شيپور اواخر عمر به مکه می‌رود و بعد از اين سفر به لقب امين العلماء ملقب می‌شود." تاريخ تولد شيخ شيپور نا روشن است اما نقل است : " وی به سال ۱۳۳۴ ه.ق در حالی که قدری بيش از ۵۰ سال داشت ، در تهران درگذشت."
سيد شمس‌الدين قنات‌آبادی
سيد شمس‌الدين قنات‌آبادی معروف به آقا شمس را از " شخصيت های سياسی مطرح در دهه بيست و سی "دانسته اند. وی ازآخوندهای جاهل و لاتی بود که عبا و عمامه کنار گذاشت و به جرگه ی سياستمداران مُکلا پيوست. شمس قنات آبادی "....که به طورغيررسمی با ملکه مادرازدواج کرده بود با شروع انتخابات دوره نوزدهم مجلس شورای ملی ، وعده کرد که در صورت انتخاب به نمايندگی لباس روحانيت را کنار خواهد نهاد.... و به وعده خود عمل کرد.." ، " ....وی با پذيرش شرط دربار -حسين علا و اسدالله علم- که خارج شدن اش از کسوت روحانيت بود، به نمايندگی خوار و ايوانکی ورامين انتخاب شد. رژيم پهلوی اين عمل وی را ستود و به مناسبت تغيير لباس، حسين علا نخست‏ وزير وقت برای وی کت و شلوار هديه فرستاد..." .
شمس قنات آبادی فرزند سيد محمدحسين پيشنماز قنات‌آبادی در سال ۱۲۹۳ خورشيدی در محله قنات‌آباد تهران زاده شد. پس از پايان تحصيلات ابتدايی در مکتب‌خانه قنات‌آباد، وارد دارالفنون شد. در سن بيست سالگی راهی حوزه علميه قم گرديد. وی به " دليل فساد اخلاقی و شرارت با دو پرونده به اتهام چاقوکشی در زورخانه و منافی عفت در شهربانی و دادسرای قم بنابه درخواست روحانيون قم ازاين شهرستان اخراج و راهی نجف شد " و تا سال ۱۳۲۵ در عراق اقامت داشت. پس ازبازگشت به تهران، خود را به محافل سياسی و آيت‌الله کاشانی نزديک کرد و به سخنگو و" وزير شعار" کاشانی بَدَل شد. پس از ترور عبدالحسين هژير به دست فدائيان اسلام، درسال ۱۳۲۷ مجتبی نواب صفوی - که در باره اختلاف های او با شمس نيز بسيار گفته و نوشته شده است - با تشکيل" مجمع مسلمانان مجاهد"، به عنوان تشکيلات علنی فدائيان اسلام موافقت کرد و شمس قنات‏آبادی اولين رئيس آن مجمع شد. " هدف از تشکيل اين مجمع پيگيری منظم و آرام فعاليت های علنی فدائيان اسلام بود". برخی اين مجمع را " بازوی اجرائی آيت الله کاشانی" نيزخوانده اند. اين مجمع به طور عمده متشکل از کسبه های مختلف بود که تا تير ماه ۱۳۳۱ در کنار نهضت ملی و جبهه ملی بود ولی با جدايی مصدق از آيت‏الله کاشانی به مبارزه با مصدق پرداخت. گفته شده شمس قنات‏آبادی در بروز جدايی آن دو رهبر سياسی و مذهبی نقش داشت
حاج مهدی عراقی در خاطرات اش در " ناگفته ها" درباره شمس قنات آبادی گفته است:
"....راجع به مجمع مسلمانان مجاهد و شمس قنات آبادی، اين را بايد بيائيم برگرديم به عقب. در سال ۲۵ وقتی مرحوم نواب می رفت قم و می آمد، با يک مشت طلبه های جوان که آنجا آشنا می شده، ازجمله اين آقای شمس قنات آبادی است، که يک طلبه ای بوده آنجا درس می خوانده . خلاصه اش آنجا آشنا می شود غافل از اينکه اين چه جور آدمی است، ايا بيوگرافی خوبی دارد، شخصيت خوبی هست، شخصيت خوبی نيست، در يکی از متينگ که مسجد شاه اينها می دادنداين هم می آيد جلوی در مسجد شاه برخورد می کند با مرحوم نواب، می گويد پسر عمو اجازه بدهيد من هم يک چند کلمه ای صحبت کنم. او هم رو می کند به آسيد حسين اينها، امامی اينها می گويد بلندش کنيد پسرعمو را. بلند می کنندسر دست و خلاصه اش شمس شروع می کند به صحبت کردن ( به سيد ها می گفتند پسر عمو). ..خرده خرده از آنجا می آيند خانه کاشانی و شمس را معرفی اش می کند به کاشانی . بعد از اينکه بچه های قم ، طلبه ها می آيند اعتراض می کنند به مرحوم نواب که اين آدم سالمی نيست و آدم کثيفی است، تو آورده ايش توی دست و بالت . بعد ايشان می گويد که حالا ممکن است تغيير کرده، ممکن است توبه کرده باشد ، حالا اگر که اينجاست کار خلافی کرد که ما جلويش را می گيريم. اگر نه که (هيچ).خرده خرده انجا می ماند و چون فدائيان اسلام يک تشکيلات زيرزمينی و مخفی بودند، با پيشنهاد اين شمس می گويد که اگر صلاح بدانيد ما يک تشکيلات علنی به نام مجمع مسلملنان مجاهد تاسيس بکنيم که در کارهای علنی، همين بچه ها در اين لباس ظاهر بشوند و اين کار هم می شود ديگر. مجمع مسلمانان مجاهد در سال ۲۷ تقريبا تاسيس می شود با موافقت نواب . تا آخرين روزی هم که به حساب مرحوم نواب با کاشانی اختلاف پيدا کرد، شمس طرف کاشانی بود....". " شمس قنات آبادی را عده ای جاسوس انگليس می دانستند".
عباس مظاهری در کتاب خاطرات زندان اش نقل می کند:
"... يکی از همراهان و هواداران کاشانی شخصی بود به نام " شمس قنات آبادی"، شخصيت او بنا به نظر بسياری فاسد و درعرصه مبارزه سياسی غير قابل قبول بود. حضور اين شخص با فسادِ اخلاقی اش در کنار کاشانی يکی از دلائل اختلافات مهدی عراقی و نواب بر سرهمکاری و وحدت عمل با کاشانی بود.عراقی تعريف می کرد: در يکی از گفت و گوهايم از او – کاشانی - خواستم " شمسی خانم" اين مايه بدنامی را از خودت دورکن، اما او اين خواست و پيشنهاد مرا نپذيرفت و گفت: " آخر من نمی توانم". حاجی عراقی اين جمله کاشانی را با حالت اِوا خواهرانه ای از او نقل کرد. پرسيدم منظور کاشانی از اين " نمی توانم" چه بود؟. عراقی در پاسخ من گفت:"خيلی خری" ".

شمس قنات‌آبادی در کنار آیت‌الله کاشانی
شمس قنات آبادی به هنگام نخست وزيری مصدق و پس از ورود به مجلس شورای ملی از مصدق و دولت او حمايت کرد، " ....با آغاز اختلافات، جناح راست جبهه ملی يعنی مظفر بقايی، حسين مکی، حائری‏زاده، و جناح طرفدار دربار جمال امامی، سيدمهدی ميراشرافی، شمس قنات‏آبادی و بهادری، و با استفاده از کرسی نمايندگی مجلس در برابر دکتر مصدق موضع گرفتند. در انتخابات هيئت رئيسه مجلس شورای ملی، کاشانی را به رياست مجلس انتخاب کردند تا از نفوذ وی برای مقابله با دکتر مصدق استفاده کنند...."
پس از سقوط دولت دکتر مصدق" قنات‏آبادی به اتفاق بقائی و حائری‏زاده با فضل‏الله زاهدی ملاقات کرد و تا مدتی در جلسات مشاوره با نخست‏وزير کودتا شرکت داشت. شمس پس از سقوط دکتر مصدق، با حمايت زاهدی به نمايندگی از مردم شهرشاهرود وارد مجلس شد. اما روابط اش با زاهدی نيز بهم خورد.در. وی پس از انقضای دوره نوزدهم ديگر به مجلس راه نيافت". قنات آبادی که مدت ها با داير کردن دفترخانه اسناد رسمی در تهران امرار معاش می‌کرد از سال ۱۳۳۵ وارد کار تجارت شد و به تدريج با مهدی ميراشرافی سرمايه‏دار معروف دوستی برقرار کرد، و به توصيه ميراشرافی از طرف سپهبد عزيزی استاندار خراسان به قائم‏مقامی نايب‏التوليه منصوب شد."
سخنرانی‌های وی درمجلس، که ميزان کمونيست ستيزی او نيز می نمود، زيرکانه و کينه توزانه بود و او را به سبک منبریِ آخونديسم نزديک می کرد. او که مدعی بود مصدق، بستگان خود را بدون شايستگی بر مسند امورگذاشته است. دريکی از مهم ترين سخنرانی های اش می گويد:
"....می‌ترسم آقايان نمايندگان محترم اگربحال طبقه گرسنه و بدبخت و محروم اين مملکت فکری نشود اين مملکت در آغوش کمونيستی فرو برود و کمونيسم ايران عزيز و مسلمانان مارا ببلعد. بشماعرض نکرده‌اند که کمونيستها باز ريخته‌اند و يک عده زيادی از کارگران ملی را زده‌اند؟ آقا ما از اين چيزها می‌ترسيم ...پدران ما گفته‌اند که دوست آن کسی است که حقايق را بدون پيرايه بگويد اگر من بيايم بگويم جناب آقای دکتر مصدق خاطرمبارک آسوده باشد در اين مملکت ناامنی نيست فقر نيست فرهنگ خوبست مردم از بهداشت برخوردارند همه چيزها خوبست من دشمن دکتر مصدقم. وقتی من دوست و علاقه‌مند و عاشق دکتر مصدق هستم که بيايم بگويم که آقا فکر طبقات محروم را بکنيد...آقا آنهايی که دستشان بخون شهدای سی تير رنگی بود اين طرح را امضاء کردند واز آقايان می‌پرسم سرتيپ محوی فرمانده تيپ کرمانشاه کجا است که تا حلقومش درخ ون شهدای سی تير آلوده‌است؟ اين را برداشتيد فرمانده لشکری کرديد اين کسی که الان فرماندارحکومت نظامی پايتخت است، برويد از اهالی مازندران بپرسيد افشارطوس چه صيغه‌ای است؟... بنابراين اگر بيان کردن اين نکات و اين انتقادات بد است ما ديگر نمی‌گوئيم که چرا بايد آقای بيات مديرعامل باشد ما نمی‌گوييم چرا "سرتيپ دفتری" مديرعامل کل مرزبانی باشد ما ديگر نخواهيم گفت چرا سرتيپ محوی فرمانده لشگراصفهان شده. اگراينها تعبير به مخالفت بشود مائيم و کنج خانه سکوت..." . قنات‏آبادی در سال ۱۳۲۵ مدير روزنامه آتش شد، روزنامه ای که صاحب امتيازش ميراشرافی بود. همچنين مدتی مديرهفته‏ نامه دموکراسی اسلامی، ارگان مجمع مسلمانان مجاهد بود که صاحب‏امتيازی آن با رضا عبدالمجيدی بود.
شمس قنات ‏آبادی از ابتدای دهه ۱۳۴۰ تا زمان مرگش درسال ۱۳۶۷ به کارهای تجاری مشغول بود.
ــــــــــــــــــــــ
منابع:
*روايتی وجود دارد مبنی براينکه شيخ حسين به اين دليل نيز شيخ شيپور خوانده می شد، که برای خنداندن درباريان با دفع گاز ازمخرج نيزصدای شيپوردر می آورد.
۱- از ويکيپيديای فارسی برای نوشتن اين نوشته استفاده کردم، و برخی منابع که در زير می آيد نيز در ويکيپيديای فارسی آمده اند.
۲- مهدی بامداد، شرح حال رجال ايران، قرن های ۱۲ و ۱۳ و۱۴، ناشر: زوار، سال انتشار ۱۳۸۷
۳- عبدالله مستوفی، شرح زندگانی من، تاريخ اجتماعی و اداری دوره قاجار. نشر زوار.
۴- يادداشت های روزانه محمدحسن خان اعتمادالسلطنه، دربارهٔ شيخ شيپور
۵- سايت يادگاران: تاريخ بروايت تصوير.
http://www.yadegaran.com/viewphoto.php?photoFileName=13602.jpg&cat=244&source=zower.ph
۶- نا گفته ها، خاطرات مهدی عراقی، ( پاريس – پائيز ۹۷۸-۱۳۵۷)، به کوشش محمود مقدسی، مسعود دهشور، حميد رضا شيرازی ، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول ۱۳۷۰
عباس مظاهری، شکوفه های درخت انار، خاطرات زندان،، انتشارات گفت و گو های زندان، ص ۱۴۶
۷-http://papook.ir/tag/article-%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%85-
خاطرات شمس قنات‏آبادی و سيری در نهضت ملی شدن صنعت نفت، سال تولد وی را ۱۳۰۱ بيان کرده‏اند.
۸- مذاکرات مجلس شورای ملی ۲۳ دی ۱۳۳۱ نشست ۵۸
۱۱- فرزانه بابائی، موسسه مطالعات تاريخ معاصرايران.
۱۲- سیّد نيما حسينی، اختلافات نواب صفوی و کاشانی/ چريک اسلام گرا دربرابر فقيه عمل گرا، سايت تاريخ ايران
۱۳- محمد جواد اردلان، انديشه ها و عملکرد شمس قنات آبادی و مجمع مسلمانان مجاهد از تاسيس دوره نوزدهم مجلس شورای ملی

Remembering Malcolm X on His 90th Birthday

ارتش عراق تجهیزات ارائه‌شده از آمریکا را در رمادی رها کرده است

سخنگوی پنتاگون گفته قطعا، ترجیح این است که تجهیزات پیش از ترک شهر نابود می‌شدند، در این مورد، نشده‌اند.
سخنگوی پنتاگون گفته قطعا، ترجیح این است که تجهیزات پیش از ترک شهر نابود می‌شدند، در این مورد، نشده‌اند.
ارتش عراق، روز یک‌شنبه، در هنگام ترک رمادی در پی سقوط شهر و افتادن کنترل آن به دست نیروهای «حکومت اسلامی»، ده‌ها خودرو، از جمله تانک و نفربر و توپخانه، تجهیزات نظامی ارائه‌شده از سوی آمریکا، را پشت سر خود رها کرده است
.
سه شنبه 19 مه 2015 مانا نیستانی
پینوکیو در روزگار ما
 سه شنبه 19 مه 2015 مانا نیستانی

پینوکیو در روزگار ما



عکس از شهر رمادی پس از تصرف ان توسط گروه حکومت اسلامی.
عکس از شهر رمادی پس از تصرف ان توسط گروه حکومت اسلامی.
گزارش‌ها حاکی است که به دنبال تصرف شهر «رمادی» به دست نيروهای خلافت اسلامی، اين گروه مواضع دفاعی خود را در اين شهر مستحکم کرده است. در همين حال، نيروهای عراقی همراه با عشاير سنی تهاجم شبانه نيروهای گروه حکومت اسلامی به شهر خالدیه در غرب بغداد را دفع کنند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تصرف رمادی با جمعیتی حدود ۸۵۰ هزار نفر به دست گروه حکومت اسلامی مهمترين پيروزی اين گروه از زمان آغاز عمليات تدافعی عراق و همچنين بمباران مواضع اين گروه توسط هواپيماهای ائتلاف به رهبری آمريکا است.
در همين حال، دولت حيدر العبادی، نخست وزير عراق، روز سه شنبه ۲۹ ارديبهشت،‌ اعلام کرده است که دولت اين کشور عشاير سنی استان انبار را مسلح خواهد کرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين اقدام دولت عراق در راستای جلب حمايت عشاير سنی پيش از آغاز عمليات برای آزادسازی شهر رمادی صورت گرفته است.
طبق اين گزارش، رفيع الفهداوی، يکی از شيوخ منطقه گفته است : نيروهای گروه خلافت اسلامی شامگاه دوشنبه تهاجمی برای تصرف شهر «خالديه» که بين «فلوجه» و «رمادی» قرار دارد، انجام دادند.
به گفته وی، نيروهای حکومت اسلامی ابتدا تواستند روستای در نزديکی خالديه را به تصرف خود در آوردند. اما با دفاع نيروهای دولتی نتوانسته‌اند وارد شهر خالديه شوند.
اين در حالی است که دولت عراق نيروهای شبه نظامی شيعه، «الحشد الشعبی»، را برای عمليات عليه مواضع گروه حکومت اسلامی در نزديکی رمادی مستقر کرده است. اين نيروها نقش بسيار مهمی در آزادی تکريت از دست نيروهای گروه حکومت اسلامی برعهده داشتند.

اما به گزارش رويترز، عشاير سنی از اقدامات شبه نظاميان شيعه عليه سنی‌ها نگرانند.
با اين حال، حيدر العبادی روز سه شنبه خواستار اتحاد مردم عراق برای مقابله گروه خلافت اسلامی شد.
نخست وزیر عراق گفته است: گروه حکومت اسلامی نمی‌تواند مناطقی را که به تصرف در آورده در کنترل خود داشته باشد چرا که با مقاومت و دلاوری عراقی‌ها رو به رو است.
ناتاشا اندرهيل، استاد روابط بین الملل«دانشگاه ناتينگهام ترنت» در بريتانيا، گفته است: اگر استان انبار به دست نيروهای حکومت اسلامی بيفتد، ديگر تضمينی برای ثبات و تماميت عراق وجود نخواهد داشت و اگر عراق به دست اين گروه بيفتد کل منطقه دچار فروپاشی خواهد شد.
این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای گروه خلافت اسلامی در شهر رمادی در حال تحکيم مواضع دفاعی خود هستند.
شاهدان عينی به رويترز گفته‌اند، نيروهای گروه خلافت اسلامی علاوه بر ايجاد موانع در خيابان‌ها، اقدام به مين‌گذاری برخی از مناطق شهر رمادی کرده‌اند.
طبق اين گزارش، نيروهای حکومت اسلامی برای پيدا کردن نيروهای دولتی و پليس عراق در حال جستجوی خانه به خانه در رمادی هستند.
گزارش‌ها همچنین حاکی است که نيروهای گروه حکومت اسلامی دستکم ۱۰۰ زندانی را از زندان شهر رمادی آزاد کرده‌اند.
سيد حامد الدوالمی، يک معلم ساکن الرمادی، به رويترز گفته است، نيروهای حکومت اسلامی با بلندگو در خيابان‌ها از خانواده‌های زندانيان خواسته‌اند برای تحويل گرفتن زندانيان به يک مسجد شهر مراجعه کنند.
در همین حال، آمريکا نيز روز دوشنبه اعلام کرد که واشينگتن همراه با متحدانش در ائتلاف بين‌المللی، برای بازپس‌گيری شهر رمادی از دست گروه حکومت اسلامی به دولت عراق کمک می‌کند.