نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

شب شعر در دارالخلافه "سیدعلی گدا"


در بیهودگی قتل؛ سیاهه بی پایان دشمنان فلسطینی bbc

مادر المبحوح

المبحوح آخرین فرمانده رده بالای فلسطینی است که ترور شده است

درست یک ماه پس از مرگ یک عضو ارشد شاخه نظامی حماس در دوبی، نام سرویس جاسوسی اسرائیل، موساد، بیش از همیشه به عنوان مظنون اصلی به گوش می رسد.

محمود عبدالرئوف المبحوح، از بنیانگذاران گردان شهدای عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، نوزدهم ژانویه در هتل محل اقامتش به قتل رسید. پلیس دوبی پس از سه هفته تحقیقات دستکم یازده نفر را به دست داشتن در قتل آقای مبحوح متهم کرد و به آنجا رسید که رئیس پلیس این امیرنشین با صراحت هرچه تمام تر اعلام کرد که "به احتمال ۹۹ درصد، اگر نه ۱۰۰ درصد" کار کار موساد بوده است.

وزارت خارجه بریتانیا نیز سفیر اسرائیل در لندن را فرا خواند تا در مورد پاسپورت های بریتانیایی که در این عملیات ترور به کار گرفته شده بوده، توضیح دهد. یک مقام بریتانیایی هم جعل پاسپورت این کشور را "جرمی بسیار جدی" خواند.

ناگفته پیداست که اگر دخالت موساد در این ماجرا محرز شود، دولت اسرائیل در رابطه اش با بریتانیا، ایرلند، فرانسه و آلمان، یعنی کشورهایی که پاسپورتشان در این عملیات استفاده شده، دچار مشکلات تازه ای خواهد شد. مشکلاتی که بالقوه می تواند دامن کسانی را در همین کشورهای اروپایی نیز بگیرد.

اگر آنچه رابرت فیسک، خبرنگار سرشناس بریتانیایی، به عنوان احتمال "تبانی" یا "ساخت و پاخت" از آن یاد کرده درست باشد، قاعدتا کسانی که ناچار به توضیح خواهند شد، به سفیر اسرائیل در لندن محدود نخواهد ماند.

آقای فیسک که از خبرنگاران زبده در حوزه مسائل خاور میانه است، روز پنجشنبه در روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت با نقل قول از منبعی در ابوظبی که به گفته او "مو لای درزش نمی رود"، احتمال تازه ای را مطرح کرد که پاسپورت ها اساسا جعلی نباشند. او نوشت که به گفته آن فرد مطلع در ابوظبی پاسپورت های بریتانیایی "همه عکس هولوگرام و مهر بیومتریک دارند. جعلی یا تقلبی نیستند. اسم افراد واقعا همان است. اگر کسی بتواند عکس هولوگرام یا مهر بیومتریک را جعل کند، این یعنی چه؟"

نام دشمنانی در بالای سیاهه دشمن ترین ها خط می خورد و نام های دیگری جایگزین آنها می شود. سیاهه را پایانی نیست. تو گویی کسی هم چندان مشتاق نیست بداند آن نام ها چرا و از کجا می آیند.

تردیدی نیست که در روزهای آینده بخش بیشتری از حقایق پشت پرده ترور محمود المبحوح روشن خواهد شد: اینکه جزئیات عملیات چه بوده، چه کسانی در چه کشور یا کشورهایی در آن دست داشته اند و سوال هایی از این دست.

از سوی دیگر، گزارش هایی نظیر آنچه در مورد دستگیری دو فلسطینی در همین ارتباط منتشر شده، می تواند گروه های فلسطینی را نیز وارد جنجالی تازه کند. دور از تصور نیست که با میان آمدن اسم دو فلسطینی در ترور یک هموطنشان، در روزهای آینده اتهام ها و تکذیبیه های رنگارنگ از سوی سخنگویان حماس و فتح به راه بیافتد.

در میانه این همه هیاهو اما پرسشی اساسی باقی می ماند که ظاهرا کسی چندان اشتیاقی به پرسیدن آن ندارد. و آن اینکه حقیقتا این گونه ترورها چه فایده ای دارد؟

اگر ادعای رئیس پلیس دوبی را به عنوان مسئول مستقیم این پرونده درست بدانیم، موساد با هزینه های دیپلماتیکی که تنها شرح گوشه ای از آن رفت، دشمنی را حذف کرده که سهولت جایگزینی اش، دردسر آن حذف را بی معنا می کند.

گذشته از مباحث اخلاقی که مدت هاست در جهان بینی سرویس های اطلاعاتی و روش و منششان رنگ باخته، به نظر می رسد در ذهنیت تصمیم گیرندگان این چنین عملیاتی حتی از عملگرایی معطوف به نتیجه نیز دیگر خبری نیست.

قریب به دو دهه پیش بود که نیروهای اسرائیلی عباس الموسوی، دبیرکل وقت حزب الله لبنان را با حمله هلی کوپترها از میان بردند. جای او را روحانی ۳۲ ساله ای گرفت به نام حسن نصرالله که حالا به سرسخت ترین دشمن اسرائیل بدل شده و از نام سلفش سایه ای بیش باقی نگذاشته است.

دوازده سال پس از آن در حمله ای مشابه شیخ احمد یاسین، رهبر معنوی و بنیانگذار حماس، کشته شد. این بار هم ۹ رهگذر جان باختند، نام از احمد یاسین به خالد مشعل و اسماعیل هنیه تغییر کرد، و دشمن کماکان برقرار بود. حماس، بدون بنیانگذارش، به قدرتی جدی در سیاست سرزمین های فلسطینی بدل شد و حتی رای اکثریت فلسطینیان را به دست آورد.

مثال هایی از این دست بسیار است: علی حسن سلامه (۱۹۷۹)، خلیل ابراهیم الوزیر مقلب به ابوجهاد (۱۹۸۸)، یحیح عیاش (۱۹۹۶)، عبدالعزیز الرنتیسی (۲۰۰۴) و اخیرا عماد مغنیه. قتل هایی که مقتولانش بی شک شهروندان عادی بی گناه نبوده اند، اما با این حال نه تنها از منظر اخلاقی پرسش های بسیاری طلب می کنند، که از منظر سیاست و نگاه فایده گرا نیز بیش از هر چیز به ماجراجویی و ضرب شست نشان دادن شبیهند.

با این رسم و ترتیب نام دشمنانی در بالای سیاهه دشمن ترین ها خط می خورد و نام های دیگری جایگزین آنها می شود. سیاهه را پایانی نیست. تو گویی کسی هم چندان مشتاق نیست بداند آن نام ها چرا و از کجا می آیند.

مهر :۳۰ بهمن

نصیری به مهر اعلام کرد:

هدروی 19 میلیارد متر مکعب گاز در صنعت نفت/ معادل کل مصرف ترکیه گاز می‌سوزانیم

یک مسئول در شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه سالانه 19 میلیارد متر مکعب گاز در مشعل تاسیسات صنعت نفت می سوزد، ارزش تقریبی این میزان گاز را 3.5 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: حجم گازهایی که در مشعل تاسیسات صنعت نفت می سوزد معادل کل مصرف ترکیه است.

قدرت الله نصیری در گفتگو با مهر با بیان اینکه با برآوردهای انجام گرفته در سطح وزارت نفت سالانه 19 میلیارد متر مکعب گاز در مشعل تاسیسات صنعت نفت می سوزد، گفت: هم اکنون با پتانسیل سنجی هایی برای جمع آوری این میزان گازهای همراه و اجرای طرحهای CDM " مکانیسم توسعه پاک" انجام شده است.

مدیر کل بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه با اجرای طرحهای CDM امکان جمع آوری گازهای همراه و تزریق آنها به مخازن نفتی وجود دارد، تصریح کرد: همچنین می توان از محل گازهای جمع آوری شده کاربری های مختلف صنعتی تعریف و اجرا کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر حجم گازهایی که سالانه در مشعل تاسیسات صنعت نفت می سوزد معادل کل گاز مصرفی کشور ترکیه است، بیان کرد: ارزش تقریبی این میزان از گازهای همراه بر اساس قیمت گاز وارداتی ترکمنستان بیش از 3.5 میلیارد دلار در سال است.

نصیری با تاکید بر اینکه با تعریف یک برنامه جامع 4 ساله و اجرای طرحهای CDM پیش بینی می کنیم حجم گازسوزی ها به حداقل کاهش یابد، تبیین کرد: اما امکان صفر کردن حجم این گاز سوزی ها وجود ندارد زیرا باید حجمی از گاز برای رعایت برخی از استانداردهای تولید در تاسیسات و پالایشگاههای کشور بسوزد.

در پي تعطيلي سه كارخانه توليد تجهيزات برقي؛ بيش از يكهزار و 500 كارگر بيكار شدند

ایلنا: ۳۰ بهمن

سه كارخانه به دليل بحران مالي تاكنون تعطيل شده‌اند/ به دليل آن كه كارخانه‌ها با تمام ظرفيت خود كار نمي‌كنند بحران خاموشي خود را نشان نمي‌دهد/ بحران مالي باعث شده تا كارخانه‌ها با حدود 20 تا 30درصد ظرفيت كار ‌كنند.

ایلنا: بيش از يكهزار و 500 نفر از كاركنان كارخانه‌هاي عضو سنديكاي صنعت برق ايران به دليل تعطيلي واحد توليدي از كار بيكار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري ايلنا، محمد پارسا، رييس هيات مديره سنديكاي توليدكنندگان تجهيزات برقي ضمن اعلام مطلب فوق افزود: سه كارخانه به دليل بحران مالي تاكنون تعطيل شده‌اند و با تعطيلي اين واحدها حدود 1500 تا 2000 نفر كارگر از كار بيكار شده‌اند.

او افزود: بقيه كارخانه‌هاي ما هم در سال‌هاي اخير سياست انقباضي پيش گرفته‌اند و كارگرانشان را تعديل كرده‌اند.

او گفت: يكي از اين كارخانه‌ها، كارخانه آونگان اراك بوده است كه چون نامش رسانه‌اي شده مي‌توانم اسمش را ببرم اما اسم دو كارخانه ديگر ار به دليل اين كه از صاحبانش اجازه ندارم نمي‌توانم اعلام كنم.

او با اشاره به اين كه به دليل بحران مالي كارخانه‌ها در اين بخش با حدود 20 تا 30درصد ظرفيت كار مي‌كنند توضيح داد: اين وضعيت در آينده مي‌تواند صنعت برق را با مشكلاتي مواجه كند. از يك سو در حال از دست دادن بازارهاي خارجي‌مان هستيم و از سوي ديگر به دليل اين كه تعرفه‌ها پايين است بازار داخلي‌مان را نيز در اختيار كشورهاي ديگر قرار داده‌ايم.

پارسا در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به اعلام آمادگي وزارت نيرو براي پرداخت بخشي از بدهي‌هاي اين وزارتخانه آيا مشكل حل خواهد شد، گفت: ما مي‌خواهيم با دريافت اين پول بتوانيم حقوق و عيدي كارگرانمان را شب عيد پرداخت كنيم. مي‌دانيم كه مسئولان وزارتخانه همه تلاششان را براي پرداخت بدهي‌ها به كار گرفته‌اند اما واقعا پاسخگوي اين همه بحران كيست. آيا مي‌شود خسارت‌هاي ناشي از اين وضعيت را جبران كرد. ما سال‌ها بروز اين مشكل را پيش‌بيني مي‌كرديم.

او در توضيح اين مطلب افزود: بايد دقت كرد كه وقتي وزارت نيرو يا هر وزارتخانه ديگري نمي‌تواند پول ما را بدهد مشكل همان زمان بروز نمي‌كند و فاصله‌اي دو تا سه سال طول مي‌كشد تا بحران خود را نشان دهد. كما اين كه نبايد تصور كرد به دليل كار كردن كارخانه‌ها با ظرفيت پايين ما سريع با بحران خاموشي روبرو مي‌شويم بلكه بايد توجه داشت كه يك فاصله زماني دو تا سه سال طي مي‌شود تا بحران خاموشي خود را نشان دهد.

او گفت: البته به دليل وضعيت اقتصادي همه كارخانه‌ها با تمام ظرفيت كار نمي‌كنند و صنايع ما با كمتر از ظرفيت اسمي‌شان توليد مي‌كنند. بايد بگويم كه اگر كارخانه‌ها و صنايع با همه توان خود كار مي‌كردند ما حتما همين حالا هم با بحران خاموشي روبرو مي‌شديم اما در حال حاضر به دليل وضعيت اقتصادي بحران خاموشي خود را نشان نمي‌دهد.

او حجم مطالبات از وزارت نيرو را 5 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: ما مدعي هستيم وزارت نيرو بايد هزار ميليارد تومان خسارت نيز به ما بپردازد اما تا به حال آنها چنين مطلبي را قبول نكرده‌اند. حرف ما اين است كه وقتي بانك‌ها از ما جريمه مي‌گيرند چرا دولت نبايد جريمه ديركرد خود را به ما بپردازد؟


امروز: ۳۰ بهمن

پخش آش نذری و شیرینی مقابل زندان اوین و آزادی تعدادی دیگر از زندانیان

امروز: خانواده های زندانیان سیاسی شب گذشته در ادامه اعتراضات مستمر شبانه خود در مقابل زندان اوین تجمع کردند و بر خواست خود، که آزادی زندانیان سیاسی بود پافشاری کردند.

یکی از افراد حاضر در این تجمع آن را اینگونه توصیف می کند: غروب پنچشنبه ۲۹ بهمن ماه بار دیگر خانواده های زندانیان سیاسی و مردم تهران در مقابل زندان اوین تجمع کردند. این تجمعات در هفته های گذشته هر شب برگزار می شود. اما مسئولان زندان اوین هر شب برای جلوگیری از تجمع خانواده ها و مردم اعلام می کنند که امشب آزادی نداریم ولی خانواده ها و مردم بر خواست خود برای آزادی زندانیان سیاسی پافشاری می کنند که این پافشاری آزادی هایی را هم همراه داشته است.

شب گذشته هم همانند شبهای گذشته تعداد دیگری از زندانیان سیاسی از زندان اوین آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده های خود بازگشتند.هنگام خروج زندانیان سیاسی از زندان اوین موجی از شور و شادی بین مردم به پا شده بود و آنها با دست زدن و سوت کشیدن اوج شادی خود را به نمایش گذاشتند.

یکی از خانواده ها اقدام به پخش آش نذری بین سایر خانواده ها و مردم میکرد و چند خانواده دیگر بخاطر آزادی فرزندانشان در شبهای گذشته اقدام به پخش شیرینی کردند.

بازداشت 7 دانشجوی پزشکی در هفته گذشته

بهمن 88



هفت نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی هفته گذشته بازداشت شدند

به گزارش نوروز، این دانشجویان همگی ورودی سال 83 بوده و در مقطع بالینی و در بیمارستان مشغول به تحصیل بوده اند.

یکی از این دانشجویان بنام فرشاد شیبانی در کلاس درس در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی و بقیه پس از احضار توسط ضابطان قضایی بازداشت شدند.

این بازداشت ها سیاسی بوده ولی از اتهام مشخص و محل نگهداری این هفت نفر اطلاع دقیقی در دست نیست.

لاریجانی در پاسخ به امانپور : هیچ کس به خاطر اعتراض در ایران زندانی نیست



الف : محمدجواد لاریجانی نماینده قوه قضائیه در کنفرانس ژنو روز چهارشنبه در برنامه گفتگوی ویژه کریسیتن امانپور حضور یافت و به سوالات مصاحبه گر سی.ان.ان که شعار برنامه خود را “قدرت مصاحبه” اعلام کرده، پاسخ داد.

امانپور: آقای لاریجانی به برنامه ما خوش آمدید. شما در ژنو حضور دارید تا از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کنید. بیایید درباره این موضوع صحبت کنیم. انتقادهای فراوانی در مورد عملکرد ایران، سرکوب معترضان و غیره مطرح است. شما در این نشست سازمان ملل در ژنو چه مطالبی را ذکر کردید؟

محمد جواد لاریجانی: ما با جزئیات کامل این موضوع را تشریح کردیم که ایران گرچه بزرگترین دموکراسی نیست اما تنها دموکراسی در خاورمیانه است. بنابراین اگر اعتراضی نسبت به نتایج انتخابات وجود دارد، اتفاق عجیبی در یک کشور دموکراتیک نیست. در کشوری که هر ساله ما یک انتخابات داریم، باید به مناقشات بر سر مسائل سیاسی عادت کنیم. با جزئیات این موضوع را تشریح کردیم که سابقه ایران در تبعیت و احترام به حقوق بشر، ارزشها و تعهدها بسیار روشن است. بنایراین این درست است که آمریکا و شماری از کشورهای غربی از ما در این رابطه انتقاد می کنند اما این انتقادها بیشتر کلیشه و حرفهای تکراری است. از طرف دیگر بسیاری از کشورها نیز از مواضع ما حمایت می کنند.

امانپور: بسیار خوب. بیایید گام به گام در مورد برخی از این موضوعات صحبت کنیم. شما کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل را به ایران دعوت کردید. به رغم دعوت رسمی که به سال ۲۰۰۳ برمی گردد، اکنون نه کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل و نه هیچ کدام از دیگر کمیسونرهای سازمان ملل نتوانسته اند طی پنج سال گذشته و یا سالهای قبل تر به ایران سفر کنند. چه زمانی به آنها اجازه خواهید داد تا به طور مستقل بر آنچه که می گویید “استانداردهای حقوق بشر” در ایران است، نظارت کنند؟

لاریجانی: ابتدا باید بگویم که دعوت رسمی ما همچنان وجود دارد. شمار مسئولان حقوق بشری که به ایران سفر کرده اند فراتر از شمار مسئولانی بوده که به هر کشور دیگری در جهان سفر کرده اند؛ حتی کشورهای غربی. بنابراین دعوت ما همچنان پابرجاست. این یک موضوع فنی است که ما باید در مورد اینکه آنها چه زمانی باید به ایران سفر کنند و با برنامه های ما سازگار شوند، بررسی هایی انجام بدهیم.

امانپور: بسیار خوب بنابراین اگر آنها…

لاریجانی:اما این یک موضوع است. موضوع دیگر سابقه ما در امور حقوق بشر است. سابقه ما در حقوق بشر فقط به گزارشهای موضوعی مسئولان سازمان ملل یا دیگر سازمانها متکی نیست. این فقط یک عامل است.

امانپور: بسیار خوب بیایید در مورد سابقه و فعالیت های شما صحبت کنیم. زمانی که موضوع سرکوب های پس از انتخابات در ایران مطرح می شود، جهانیان آنچه را که در ایران رخ داد را مشاهده کردند. از ضرب وشتم معترضان در خیابان تا محاکمه، زندانی کردن افراد یا حتی زندانی کردن بیش از ۹۰ روزنامه نگاران و خبرنگاران؛ بالاترین آماری خبرنگاران زندانی براساس اعلام یکی از کمیته های بین المللی. چرا این اتفاق در حال رخ دادن است؟

لاریجانی: هیچ کس به خاطر اعتراض در ایران زندانی نیست. تنها دلیلی که افراد به خاطر آن زندانی می شوند،خشونت است که همراه با اعتراض ها بوده. خشونتی که باعث کشته شدن بیش از ۲۰ بسیجی و ۱۳ شهروندان عادی شد و همچنین به اموال و زندگی و سلامت مردم خساراتی وارد کرد. بنابراین دلیل زندانی شدن یکسری افراد اعتراض نبوده بلکه خشونت آنها و وارد کردن خسارت به اموال مردم بوده است. هر دولتی وظیفه دارد تا به هر نوع خشونت پایان بدهد. فکر می کنم ضرب وشتم از سوی پلیس در ایران بسیار کمتر از سرکوب ها توسط پلیس در نیویورک و لس آنجلس بوده است. حتی خشونت ها در تهران بسیار کمتر از خشونت ها در پاریس بود. پاریس سه ماه در آتش بود. اگر اعتراضی در ایران هست اینگونه در غرب عنوان می شود، اما اگر در لس آنجلس یا پاریس باشد نشانه دموکراسی است.

امانپور: بسیار خوب اجازه بدهید این اظهارنظر شیرین عبادی را که در مورد آنچه که در ایران در حال رخ دادن است بشنویم.

” شیرین عبادی: روز به روز نقض حقوق بشر در ایران رو به افزایش است. به مردم بی گناه در خیابان شلیک می شود، مردم را حتی به خاطر انتقاد اندک از دولت به زندانها می اندازند.”

امانپور: بسیار خوب شما به این اظهارنظر خانم شیرین عبادی چگونه پاسخ می دهید؟ براساس گفته شما می دانیم مردم فقط به خاطر خشونت دستگیر و یا محاکمه شده اند اما خیلی ها از جمله همکاران من فقط به خاطر حضور در خیابانها و برخی نیز فقط به خاطر آمدن به خیابانها و نظاره کردن اوضاع زندانی شدند.

لاریجانی: خیر هیچ خبرنگار یا روزنامه نگاری به خاطر روزنامه نگاری زندانی نشده اما اگر روزنامه نگاری تحریک به خشونت کرده توسط دستگاه قضایی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند. با تمام احترامی که برای خانم عبادی قائل هستم اما فکر می کنم سابقه وی در دفاع از حقوق بشر چندان خوب نیست.

زمانی که افرادی همچون من به خاطر مبارزه با دیکتاتوری در زندانهای شاه بودیم، خانم عبادی در حال لذت بردن از حضور در کنار خانواده سلطنتی و کاخ هایشان در تهران بودند. خانم عبادی به زبانی صحبت می کند که بیشتر شبیه به زبان کاخ سفید و دیگر کشورهای غربی است. خانم عبادی به طور کامل از مردم ایران جدا شده است. او باید به مناطق روستایی برود تا ببیند خواستها و آرزوهای مردم ما چیست.

امانپور: آقای لاریجانی می دانید که خانم عبادی نمی تواند در ایران باشد چون توسط دولت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. ببینید یکسری از کارهای خانم عبادی منجر به آزادی های قانونی بیشتری برای برخی از زنان و کودکان شده است بنابراین او تاثیر چشمگیری بر زنان و کودکان دارد.

لاریجانی: به هیچ وجه. همانطور که گفتم به خانم عبادی احترام می گذارم اما تاثیر عملکرد وی اندک است. منظور من این است که شما باید زنان ایران را درک کنید. خانم عبادی باید به قلب مردم ایران وارد شود، به میان مردم برود، به تمامی مناطق کشور سفر کند و ببیند خواسته های مردم ایران چیست. وی تفاوت های زیادی را کشف خواهد کرد.

امانپور: اجازه بدهید در مورد خواسته های مردم از شما سوال کنم

لاریجانی: بسیار خوب

امانپور: آشکارا شمار افرادی که برای حفاظت از نتایج آرا انتخابات تظاهرات کردند فراوان بود. اکنون آیا آنها حق حفاظت از آرا را نداشتند؟ چرا برای نمونه بار دیگر عده ای به خاطر اعتراض به مرگ محکوم می شوند بدون اینکه در روند مناسب قضایی قرار بگیرند؟

می خواهیم کلیپی از سخنرانی آیت الله جنتی را برای شما به نمایش بگذاریم. او در واقع در این سخنرانی خطاب به برادر شما رئیس قوه قضائیه این مطالب را بیان کرده است.

” سخنان آیت الله جنتی: ” به خاطر اعدام این دو نفر از شما بسیار تشکر می کنم. همانند مردان واقعی ایستادگی کنید. اگر هر نوع ضعف و یا تردیدی از خود نشان بدهید، آنها بر شما غلبه خواهند کرد.”

امانپور: از این ویدئو مشخص می شود که یکی از مقامات ارشد ایران اساسا اعدام افراد را تحسین می کند. ۹ نفر دیگر در ایران نیز در انتظار حکم اعدام قرار دارند. منظورم این است که دموکراسی اسلامی که می گویید آیا واقعا این است؟

لاریجانی: هیچ کس به خاطر تظاهرات یا اعتراض در ایران اعدام نشده است. دو نفری که اخیرا در ایران اعدام شدند، ماهها پیش از انتخابات در زندان بودند. آنها در بمبگذاری مسجدی در شیراز که باعث کشته شدن حداقل ۱۴ نفر شد، دست داشتند. بنابراین باید حکم اعدام را برای این نوع بی رحمی صادر می شد. باید بگویم که سیستم قضایی ما در ایران بسیار آزاد است. هر چیزی که در و پشت دادگاه در ایران رخ می دهد در تمامی نشریات منعکس می شود. ما یک سیستم بسته در روند امور قضایی در ایران نداریم. بنابراین فکر می کنم افراد می توانند از خودشان دفاع کنند.

امانپور: در ایران برای آنچه که دشمنی با خدا توصیف شده، حکم مرگ و یا مجازات سخت صادر می شود.

لاریجانی: البته برای فعالیتهای تروریستی. اشتباه نکنید. مُحاربه یا دشمنی با خدا یک کلمه حقوقی است. افرادی که به انجام فعالیتهای تروریستی متوسل می شوند- با هدف تغییر نظام یا دولت- و یا قصد کشتار دارند و برای امنیت مردم مشکلاتی ایجاد می کنند، این جنگ با خداست. اگر به زندگی مردم صدمه بزنید، این جنگ علیه اراده خداوند است. بنابراین افرادی که به فعالیتهای تروریستی تن می دهند توسط قانون تحت پیگرد قرار می گیرند و محاکمه می شوند و اگر جرم آنها ثابت شود با محکومیت بسیار شدیدی روبرو خواهند شد.

امانپور: به موضوع تظاهرات ها در ایران باز گردیم. آنچه که می خواهم بدانم این است که چرا عده زیادی از مردم ایران به دنبال حفاظت از آراء خود بوده اند؟ آیا آنها تروریست هستند؟

لاریجانی: خیر. به هیچ وجه. معترضان تروریست نیستند. اعتراض اقدام تروریستی نیست. تفاوت زیادی میان این دو موضوع وجود دارد.

پس از استراحت کوتاهی مصاحبه ای با صدای ” ایوان واتسون” و پخش کلیپی از سر گرفته می شود.صدای ایوان واتسون خبرنگار سی. ان.ان شنیده می شود که در حال صحبت در یک کلیپ است که پخش می شود: این عبدالحسین روح الامینی است که در مراسم یابود پسرش است. این مراسم تابستان گذشته از تلویزیون ایران پخش شد. فرزند روح الامینی در میان هزاران معترضی بود که طی اعتراض های پس از انتخابات دستگیر و روانه زندان شده بود. اما پس از انتقال به زندان کهریزک کشته شد. پس از آن بود که پدر محسن روح الامینی خواستار انجام تحقیقات رسمی در مورد زندان کهریزک شد.

امانپور: پس از آنکه کیمسیونی از مجلس ایران طی گزارشی اعلام کرد سعید مرتضوی مسئول مرگ سه کشته در کهریزک بوده، پدر محسن روح الامینی عملا با نتیجه این تحقیقات روبرو شد. در مورد زندان کهریزک صحبت کنید و اینکه حتی برخی مقامات نیز می گفتند که کشته شدگان در کهریزک به دلیل ابتلا به بیماری مننژیت کشته شدند. آیا واقعا درست است؟

لاریجانی: آقای روح الامینی دوست بسیار نزدیک من و همه ما است و ما بسیار متاسف شدیم که وی فرزندش را از دست داد. ما نمی گوییم که اقدامات اشتباه و غیرقانونی در ایران اتفاق نمی افتد. در هر جایی از جهان رخ می دهد. اما حقیقت این است که وقتی فهمیدیم اقدامات اشتباه در جایی رخ داده( همچون کهریزک) بر آن شدیم که ظرف ۴۸ ساعت این زندان تعطیل شود و این اقدام منجر به انجام تحقیقات کامل در مورد افرادی که مسئول این اقدامات اشتباه بودند، شد؛ همچون مقامات پلیس و عوامل اجرایی در این زندان. البته اقدام ما برعکس اقدام آمریکا در مورد زندان گوانتانامو بود که هنوز هم به رغم اشتباهات اثبات شده در این زندان، فعالیتش ادامه دارد.

امانپور: آقای لاریجانی زندان گوانتانامو آشکارا یک مشکل بزرگ برای آمریکا محسوب می شود. اما همانطور که می دانید دولت فعلی آمریکا شکنجه و روش های خشن بازجویی را ممنوع کرده است.

لاریجانی: در مورد تحت پیگرد قانونی قرار دادن عاملان شکنجه در رندان گوانتانامو آیا اقدامی صورت گرفته است؟

امانپور: ببینید دولت آمریکا تلاش می کند زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

لاریجانی: البته به دلیلی حکمی از سوی رئیس جمهور آمریکا این روند متوقف شده است.

امانپور:همانطور که می دانید دولت آمریکا تلاش می کند زندان گوانتانامو را تعطیل کند و این تغییر مهمی است که در دولت فعلی آمریکا انجام شده و در دولت قبلی محقق نشد. اما به موضوع زندان کهریزک بازگردیم. شما گفتید که تحقیقاتی در رابطه با اتفاقات زندان کهریزک انجام شده و ظرف ۴۸ ساعت این زندان تعطیل شد اما در مورد سعید مرتضوی چطور؟ مرتضوی به عنوان مسئول کشته شدن سه نفر در زندان کهریزک شناخته شده است. چه اتفاقی برای او می افتد؟ او هنوز هم در حال انجام فعالیتهای دولتی خود است.

لاریجانی: نتیجه تحقیق انجام شده از سوی یک کمیسیون مجلس بدان معنا نیست که این پایان روند حقوقی و تحقیق این پرونده است. حتی ممکن است این تحقیق آغاز و دلیلی برای اینکه روند حقوقی و قضایی باید با دقت بیشتری انجام شود، باشد. در مورد مرتضوی و یا هر فرد دیگری، ما باید منتظر نتیجه روند قضایی نهایی و تصمیم دادگاه باشیم. هیچ کس جایگزین دادگاه و نتیجه نهایی دادگاه نخواهد شد.

امانپور: بسیار خوب. این دادگاه باید توسط قوه قضایه ای برگزار شود که رئیس آن برادر شماست و خود شما نیز رئیس شورای حقوق بشر در ایران هستید. آیا معتقدید که آقای مرتضوی باید مجازات، محکوم و پاسخگو مرگ چند نفر در زندانی که ایران آن را تعطیل کرد، شود؟

لاریجانی: معتقدم که ما باید جدی ترین تحقیقی را بدون اینکه به نفع کسی باشد و برای اینکه مشخص شود چه کسی عامل این اشتباهات بوده، انجام بدهیم و عاملان این اشتباهات باید با شدیدترین مجازات ممکن روبرو شوند. بنابراین زود است که یک فرد را بدون کامل شدن تحقیقات در تلویزیون و یا هر رسانه ای متهم کنیم.

امانپور: بسیار خوب اجازه بدهید به موضوع اعدام ها بازگردیم. ایران – البته پس از چین- بیشترین اعدام ها را انجام می دهد. همچنین در راس بیشترین اعدام های نوجوانان قرار دارد. نوجوانانی که جرمی مرتکب می شوند زمانیکه به سن خاصی رسیدند، اعدام شده اند. اما شما گفتید که اعدام و مجازات مرگ برای نمونه شایسته تروریست هاست. بگذارید مثالی بزنم. عماد باقی یک فعال حقوق بشر شناخته شده بین المللی و دارنده چند جایزه جهانی است که به مرگ محکوم شده. وی هیچ دسترسیبهخانواده اش نداشته است. پرونده او چگونه به فعالیت تروریستی مربوط می شود؟

لاریجانی: اول اینکه این فرد به مرگ محکوم نشده است. این موضوعی است که شما در آن دچار اشتباه شده اید. دوم اینکه ۷۰ درصد مجازات مرگ در ایران به خاطر قاچاق و تجارت مواد مخدربوده است. در مورد یکسری نوجوانان اعدامی نیز باید بگویم در امور حقوقی محکومیت آنها قصاص اتلاق می شود. این بدان معناست که ابتدا اگر سن مجرم بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد اعدام آنها با مناقشه روبروست. اگر سن او کمتر از ۱۴ سال باشد نباید اعدام شود. کارشناسان مسائل حقوقی در مورد موضوع اعدام افراد مجرم بین ۱۵ تا ۱۸ سال با یکدیگر اختلاف دارند. دولت ایران نیز به خانواده مقتول یا فرد کشته شده می گوید که شما با گزینه دیگری نیز روبرو هستید. ما همیشه این خانواده ها را به بخشش و عدم اعدام مجرمان تشویق می کنیم. در این زمینه نیز موارد موفق زیادی وجود دارد که خانواده ها به جای اعدام عامل کشته شدن یکی از اعضای خانواده شان، از اعدام مجرم صرف نظر می کنند.

امانپور: در مورد سه آمریکایی دستگیر شده که هم اکنون در ایران زندانی هستند و نمی توانند وکیل یا خانواده شان را ملاقات کنند آیا قصد دارید اجازه بدهید که اعضای خانواده و یا مادرانشان به ایران سفر کنند؟ و اینکه روند دادگاه آنها چگونه پیش می رود؟

لاریجانی: سفارت سوئیس در ایران به موضوعاتی همچون پرونده این سه آمریکایی دسترسی دارد و اخیرا نیز درخواستی به من داده اند مبنی بر اینکه خانواده این سه آمریکایی قصد ملاقات با فرزندانشان را دارند. ما در حال بررسی این درخواست هستیم. امیدوارم که این سه آمریکایی از اتهامهایشان تبرئه شوند اما آنها باید در روند بازجویی قرا داشته باشند. این موضوع برای چند ایرانی که در عراق ربوده شده بودند نیز رخ داده بود. چند ایرانی در عراق توسط آمریکایی ها ربوده شدند و هرگز اجازه نیافتند تا با خانواده شان ملاقات کنند. بله این اقدامی بود که آمریکایی ها انجام داده بودند.

امانپور : از حضورتان در این مصاحبه بسیار تشکر می کنم.

***

لاریجانی همچنین در گفتگوی کوتاهی نیز که امانپور به صورت جداگانه با وی ضبط کرده بود در پاسخ به سوال امانپور در مورد اظهارات کلینتون مبنی بر دیکتاتوری در ایران گغت: اظهارات خانم کلینتون بسیار خام و ناسازگار است. وی از یک سو از دموکراسی در ایران اظهار نگرانی می کند و از سوی دیگر و از سوی دیگر به کشورهایی که حتی یک انتخابات برگزار نکرده اند سخاوتمندانه ترین کمکهای نظامی را می کند.