نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۱, سه‌شنبه

در حال حاضر دولت یازدهم با تنگناهای مالی شدیدی متاثر از سیاست خارجی و اقتصادی دولت گذشته

محمود جامساز: اعتبارات بانکی پرداخت شده به وابستگان قدرت، برگشت‌ناپذیر است
دولت با تنگنا و ورشکستگی مالی روبرو است


محمود جامساز در خصوص تنگنای مالی دولت و تاثیر آن بر رشد تولید در کشور اظهار داشت: در حال حاضر دولت یازدهم با تنگناهای مالی شدیدی متاثر از سیاست خارجی و اقتصادی دولت گذشته و همچنین کاهش بهای نفت رو به رو است که این تنگنای شدید را می توان حتی در لایحه بودجه 95 هم به وضوح ملاحظه کرد.
این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در بودجه عملیاتی به گفته یکی از مقامات مسئول حدود 48 هزار میلیارد تومان کسری وحود دارد در حالی که منابع درآمدی دولت که مقرر شده عمدتا از محل مالیات تامین شود، حدود 110 هزار میلیارد تومان تعیین شده که در شرایط موجود و با توجه به عدم اصلاح نظام مالیاتی و عدم گسترش طیف مؤدیان مالیاتی، وصول آن تردید آمیز است .

درآمدهای نفتی تقویم شده قابل تحقق نیست

جامساز تصریح کرد: درآمدهای نفتی نیز که 68.5 هزار میلیارد تومان تقویم شده نیز چندان قابل تحقق نیست زیرا کاهش قیمت نفت که حتی در یک سال و نیم آینده نیز امیدی به افزایش آن نیست از یک سو و میزان صادرات پیش بینی شده نفت در بودجه نیز محل تامل است.

وی افزود: از سوی دیگر بودجه عمومی دولت 197 هزار میلیارد تومان بالغ می شود که تنها قادر است هزینه های دیوان سالاری و بازنشستگی و پرداخت یارانه‌ها و سایر مصارف دولتی را تامین کند و امیدی به ادامه طرح های عمرانی هم وجود ندارد.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: همچنین طبق اعلام رسمی وزیر دارایی حدود 400 هزار میلیارد تومان طرح های ناتمام روی زمین مانده است از سوی دیگر بدهی دولت به بانک‌ها، بانک مرکزی، بیمه های اجتماعی و برخی دیگر از نهادها از 500 هزار میلیارد تومان تجاوز کرده که بعید به نظر می‌رسد به زودی دولت قادر به تسویه بدهی‌ها شود. گرچه 27 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت و 22 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش شرکت‌های دولتی در بودجه منظور شده اما بدهی‌های دولت فراتر از این درآمدها است ، زیرا دولت تنها به بانک ها بیش از 100 تا 150 هزار میلیارد تومان بدهکار است.

وی افزود: مسلما بدهی دولت به بانک‌ها و سایر مؤسسات بر روند رشد اقتصادی تاثیر بسیار منفی خواهد داشت به طور مثال 50 درصد از منابع اعتباری بانک‌ها قابل دسترس نیست که بخش عمده‌ای از آن در خصوص بدهی‌های دولت است.
 -

بزرگ ترین موقوفه جهان با ثروتی افسانه‌ای همچنان از پرداخت مالیات معاف است و بیت‌المال و مردم سهمی از این سرمایه ملی ندارند. تلاش‌های دو سال پیش مجلس هم برای آنکه این سازمان اقتصادی را مجبور به پرداخت مالیات کند تا از رهگذر آن سیستم آموزش کشور اندکی بهبود یابد، به در بسته شورای نگهبان خورد.


 
سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته که در سایه رانت‌های سیاسی انجام شده است این تشکیلات را از سازمانی مذهبی به یکی از غول‌های اقتصادی کشور تبدیل کرده است.
 
عدم پاسخگویی به هیچ نهاد نظارتی نیز آستان قدس رضوی را تبدیل یه یکی از هزارتوهای پیچیده و مخوفی می‌کند که فسادزاست.
 
تا ۱۳ سال پیش که آماری کوچک از این ثروت منتشر شد، آستان قدس رضوی هفت هزار هکتار از زمین های شهر مشهد – محدوده ای که تا سال ۵۳ خورشیدی- احداث شده بود و ۱۳ هزار هکتار از فضایی را در اختیار داشت که در طرح شهرسازی پیش بینی شده بود. فقط در استان خراسان حدود ۴ میلیون هکتار که به ۴۳۸ قطعه تقسیم شده به حرم تعلق دارد و بزرگ ترین بخش که به سرخس مربوط می شود از ۶۰ هزار هکتار فراتر است.
 
علاوه بر زمین‌های کشاورزی و تأسیسات دامپروری، حجم قابل توجهی از چاه‌ها، قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی در سرتاسر ایران وقف آستان قدس رضوی است. بر اساس برآوردها، آستان قدس رضوی حدود ۴۰۰ صد هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی در اختیار دارد. این موقوفات منحصر به خراسان نیست و در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های شمالی، کرمان، یزد، قزوین، تهران، فارس و اصفهان پراکنده است. به گفته سرپرست مؤسسه کشاورزی رضوی، سالانه ۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این مؤسسه تولید می‌شود. مؤسسه دامپروری قدس رضوی بیش از ۱۳۰۰۰راس گاو دارد و می‌گوید ۲۵ درصد شیر صنعتی استان خراسان را تولید می‌کند. سرپرست مؤسسه باغات آستان قدس رضوی هم می‌گوید که حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی شهر مشهد و حومه آن را باغات موقوفه آستان تشکیل می‌دهد.
 
علاوه بر این، شرکت‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی که در قالب هلدینگ‌های گوناگون فعالیت می‌کنند عبارتند از: هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت‌ها.
 
فقط سازمان اقتصادی رضوی مدیریت ۸۹ شرکت و مؤسسه را برعهده دارد که در ۴۴ مورد بیشتر از ۵۰ درصد سهام را در اختیار دارد.
 
در حال حاضر این مؤسسه که تعداد کارکنان آن به حدود ۱۲ هزار نفر می‌رسد، برای کسب عنوان ‘بزرگ‌ترین مجموعه اقتصادی ایران’ با قرارگاه خاتم‌الانبیا متعلق به سپاه و بنیاد تعاون ناجا وابسته به نیروی انتظامی رقابت می‌کند. سازمان اقتصادی به گفته خود آستان قدس رضوی ‘یکی از بزرگترین هولدینگ‌های اقتصادی ایران به ویژه در شرق کشور’ به شمار می‌آید.

دیوث در سیاست بچه معناست ؟ در پرسشی از محمدرضا روحانی حقوقدان و فعال سیاسی

یک فرمانده سپاه قدس به همراه تعداد زیادی از نیروهایش تحت امرش در خان طومانِ سوریه کشته، زخمی و اسیر شدند

رئیس کمیته دفاعی مجلس ایران، از اسیر شدن ۵ یا ۶ ایرانی "مدافع حرم" در درگیری‌های اخیر در منطقه خان طومان سوریه خبر داده است. محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ام هم اسیر شدن تعدادی از نیروهای ایرانی در خان طومان حلب را تأیید کرده است. جبهه النصرت از این درگیری‌ها تصویر برداری هوایی کرده و آن را منتشر کرده است. شفیع شفیعی، از فرماندهان قرارگاه نیروی قدس سپاه در سوریه٬ در جریان حمله گروه جبهه النصره به روستای «خان‌طومان» کشته شده و شش نفر از نیروهای ایران نیز به اسارت درآمده‌اند. ٬ احدالله سیرتی٬ مسئول ایثارگران سپاه قدس گیلان کشته شدن شفیع شفیعی در خان‌طومان را تائید کرده است. آقای سیرتی گفته که شفیعی از فرماندهان گیلانی نیروی قدس سپاه٬ روز ۱۷ اردیبهشت ماه در «مأموریت مستشاری» در خان‌طومان سوریه کشته شده است. شفیع شفیعی، اهل شهرستان رودبار و برادر صادق شفیعی از فرماندهان نظامی در دوران جنگ میان عراق و ایران بود. جام‌جم آنلاین نیز به نقل از اسماعیل کوثری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشته در عملیات خان‌طومان٬ «حدود شش نفر از ایرانیان اسیر شده‌اند.» محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اسیر شدن تعدادی از نیروهای ایرانی در خان‌طومان را تائید کرده است. اظهارات کوثری و جوکار در حالی بیان می‌شود که سپاه پاسداران استان مازندران با وجود اعلام تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این نیرو در خان‌طومان٬ اشاره‌ای به به اسارت درآمدن نظامیان ایرانی نکرده بود. حسینعلی رضایی، مسئول روابط عمومی سپاه مازندران پس از این حمله تنها گفته بود که ۱۳ نفر از نیروهای این سپاه در این درگیری‌ها کشته و ۲۱ نفر مجروح شده‌اند. سپاه پاسداران مازندران با این حال از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته بود که برای «حفظ آرامش در جامعه» اخبار منتشر شده درباره قربانیان ایرانی در حلب سوریه را بازنشر نکنند و اعلام کرده بود که «گروه های تکفیری» برای «دریافت اطلاعات تکمیلی» از نیروهای ایران، «اقدام به انتشار اطلاعات ناقص از آنها در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند». مقامات جمهوری اسلامی از همه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با عنوان گروه‌های «تکفیری» نام می‌برند. از سوی دیگر، نیروهای گروه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت و در جریان آتش‌بس٬ به نیروهای دولتی مستقر در روستای «خان طومان» در نزدیکی بزرگراه دمشق- حلب، حمله و این روستا را تصرف کردند. شمار زیادی از نیروهای نظامی ایران و افغان‌هایی که در قالب «تیپ فاطمیون» از سوی جمهوری اسلامی به سوریه اعزام می‌شوند٬ در این حمله کشته٬ زخمی و اسیر شده‌اند. علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز امروز با انتقاد از «سوء استفاده از حسن نیتِ ایران در برقراری آتش‌بس» در سوریه٬ به گروه‌های دخیل در این حمله هشدار داد که اقدام آنها بی‌پاسخ نخواهد ماند. آقای شمخانی افزوده بود که روسیه٬ سوریه٬ ایران و حزب‌الله٬ با همکاری یکدیگر حمله خان‌طومان را تلافی خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران مدعی است در سوریه تنها حضور مستشاری دارد٬ اما در ماه‌های اخیر شمار کشته‌های ایران در سوریه به طرز قابل توجهی افزایش داشته است.

عکس و ویدئو از ۶ کشته و ۱۸ زخمی در تیراندازی جنایتکارانه پلیس به خودروی حامل افغان ها در کرمان

عکس و ویدئو از ۶ کشته و ۱۸ زخمی در تیراندازی جنایتکارانه پلیس به خودروی حامل افغان ها در کرمان

۲۱ اردیبهشت اخبار روز
photo_2016-05-07_19-58-11
گزارش ها حاکی است که روز شنبه ۱۸ اردیبهشت در ۱۰ کیلومتری شهرستان انار در اثر تیراندازی جنایتکارانه پلیس حکومت اسلامی ایران به یک کامیونت در حال فرار حامل افغان‌ها در کرمان٬ ۶ کشته و ۱۸ زخمی بر جا گذاشت.
وب‌سایت محلی «انار پرس» گزارش کرده که این کامیونت حامل افغان‌ها در جاده نوق- انار از سوی ماموران پلیس هدف تیراندازی قرار گرفت و در نتیجه آن٬ شش افغان کشته شدند.
این وب‌سایت همچنین از انتقال ۱۸ سرنشین زخمی این خودرو به بیمارستان شهر «انار» و «رفسنجان» خبر داده است.
«انار پرس» به نقل از شاهدان عینی نوشته که «تعدادی از مجروحان و کشته‌ شدگان ‌افغان را در بیمارستان انار دیده‌اند که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند.»
یکی از سرنشینان این کامیونت هم گفته «افغان‌ها از جیرفت در حال انتقال به یزد بودند» که از سوی ماموران پلیس مورد هدف قرار گرفتند.
سایت «انار ما» هم گزارش کرده این کامیون «حامل تعدادی زیادی از اتباع غیرمجاز افغان بود» که بی‌اعتنا به ایست پلیس٬ اقدام به فرار می‌کند و در جریان تعقیب و گریز واژگون می‌شود.
علیرضا پریور٬ معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان کرمان نیز در گفت‌و‌گو با وب‌سایت محلی «خانه خشتی» تیراندازی ماموران پلیس به این کامیونت را تائید کرده است.
آقای پریور گفته «قطعا گمان مامورین به این سو رفته است که کامیونی که تحت هیچ شرایطی حاضر به توقف نیست مشکل امنیتی داشته» و به همین خاطر اقدام به تیراندازی کرده‌اند.
آن طور که این مقام پلیس گفته ماموران اقدام به تیراندازی به سمت لاستیک این خودرو کرده و در ‌‌نهایت موفق به متوقف کردن آن شده‌اند.
شهر «انار» در استان کرمان از جمله مناطق عبور و مرور افغان‌ها محسوب می‌شود. در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی از تیراندازی پلیس به خودرو‌های حامل افغان‌ها در سایت‌های محلی منتشر شده است.
رسانه‌های محلی همچنین گزارش‌های فراوانی از مرگ افغان‌ها در حوادث جاده‌ای در ایران منتشر کرده‌اند که علت بسیاری از این حوادث٬ بالا بودن تعداد سرنشینان خودرو‌ها بوده است.
افغان‌ها سال‌هاست به امید زندگی بهتر به ایران و بسیاری دیگر از کشور‌های اروپایی مهاجرت می‌کنند که در جریان این مهاجرت تعدادی از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
یک کامیونت حامل تعدادی افغان در جاده نوق- انار که از سوی ماموران نیروی انتظامی شهرستان رفسنجان در حال تعقیب بود؛ مورد اصابت گلوله قرار گرفت. این کامیونت در حال قاچاق افغان ها بوده است.

۱۱۱۱۲۲۲۳۳۳
۴۴۴ ۶۶۶ ۵۵۵۵ ۸۸۸۸

در این رویداد که عصر روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۰ کیلومتری شهرستان انار رخ داد، ۶ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند که توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان انار انتقال یافتند. تعدادی از زخمی‌شدگان از بیمارستان انار به بیمارستان رفسنجان اعزام شدند.

یکی از سرنشینان این کامیونت در گفت‌وگو با انارپرس گفت که افغان‌ها از جیرفت در حال انتقال به یزد بوده‌اند.

همچنین شاهدان عینی به انارپرس گفتند تعدادی از مجروحان و کشته‌شدگان ‌افغان را که در بیمارستان انار مشاهده کرده‌اند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند.

توضیحات نیروی انتظامی کرمان درباره تیراندازی ماموران به کامیونت

سرهنگ علیرضا پریور، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان در این باره گفت: عصر روز گذشته ماموران انتظامی با هماهنگی قضایی در حال گشت زنی در حاشیه کویر در منطقه رفسنجان به سمت انار بودند که با یک کامیون مشکوک مواجه می شوند.

وی اظهار کرد: ماموران انتظامی پس از دادن فرمان ایست به راننده کامیون با فرار وی روبرو می شوند.

سرهنگ علیرضا پریور گفت: از آنجا که در این منطقه احتمال عبور اشرار و قاچاقچیان وجود دارد نیروی انتظامی موضوع را امنیتی تشخیص می دهد و ضمن گزارش به پاسگاه های این مسیر، راه را برای عبور این کامیون می بندند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: راننده کامیون به رغم پنچر شدن لاستیک خودرو حدود پنج کیلومتر را بر روی رینگ به فرار ادامه می دهد.

وی گفت: راننده کامیون سرانجام با دیدن مسدود شدن مسیر قصد برخورد با ماموران انتظامی را داشته است که بعد از تیراندازی ماموران و نقص فنی خودرو متوقف می شود.

سرهنگ پریور بیان کرد: ماموران انتظامی بعد از متوقف شدن کامیون متوجه ۲۸ تبعه افغان غیرمجاز در این کامیون می شوند.

وی گفت: این کامیون از مسیرهای فرعی رفسنجان به سمت انار در حرکت بوده است.

دو فیلم کوتاه از این رویداد را در زیر مشاهده می‌کنید.
عکس‌های زیر افغان‌های مجروح را نشان می‌دهد که به بیمارستان انار منتقل شده‌ بودند.

photo_2016-05-07_19-55-50 photo_2016-05-07_19-56-06photo_2016-05-07_19-57-35photo_2016-05-07_19-57-39photo_2016-05-07_19-57-46photo_2016-05-07_19-57-51photo_2016-05-07_19-57-59photo_2016-05-07_19-58-03photo_2016-05-07_19-58-11photo_2016-05-07_19-58-24photo_2016-05-07_19-58-32photo_2016-05-07_19-58-36