نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

غرق شدن قایق حامل پناهجویان ایرانی در آب‌های استرالیا»




در حالی که خبرگزاری‌ها روز چهارشنبه از غرق شدن یک قایق چوبی حامل ده‌ها پناهجو در آب‌های استرالیا خبر داده‌اند، روزنامه‌های استرالیایی می‌نویسند که پناهجویان ایرانی نیز در این قایق حضور داشتند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک قایق چوبی شش تا ۹ متری با کابین‌هایی که توسط پارچه و پلاستیک پوشیده شده و حامل ده‌ها پناهجو بود در ساعات اولیه روز چهارشنبه، ۲۴ آذر به دلیل نامساعد بودن هوا و متلاطم بودن اقیانوس، به صخره‌های ساحلی جزیره کریسمس، متعلق به استرالیا، برخورد کرده و غرق شده است که در اثر این حادثه دستکم ۲۷ نفر کشته شده‌اند.

مقامات جزیره اعلام کرده‌اند که موفق به نجات ۴۱ نفر شده‌اند و افزوده‌اند که امکان دارد تعداد کشته‌شدگان افزایش یابد.

روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» به نقل از یکی از اعضای شورای جزیره کریسمس نوشته است که به نظر می‌رسد اکثر پناهجویان این قایق چوبی که زن و کودک نیز در میان آن‌ها حضور داشت، از خاورمیانه بودند و یک پزشک نیز در گزارش کوتاه خود به موسسه پناهندگی جزیره تأیید کرده است که اکثر نجات یافتگان این سانحه ایرانی و عراقی هستند.

این عضو شورای جزیره کریسمس به خبرگزاری رویترز گفته است: «وحشتناک بود. من یک نفر را دیدم که در مقابل من در حال مردن است و برای نجات آن‌ها هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم... کودکان شاید سه یا چهار ساله خود را به تکه‌های چوب چسبانده بودند و کمک می‌خواستند... ما جلیقه نجات به سمتشان پرتاب کردیم اما بسیاری از آن‌ها نمی‌توانستند چند متر شنا کنند و به آن‌ها برسند.»

این روزنامه افزوده است که قرار است اجساد به شهر «پرت» در جنوب غرب استرالیا فرستاده شوند.

به گفته حاضرین در محل، ساکنین جزیره نیز برای نجات دادن افراد شناور در آب، بر روی صخره‌ها جمع شده بودند و جلیقه نجات و طناب به داخل آب پرتاب می‌کردند، با این وجود به دلیل وضعیت نامساعد آب اقیانوس، عملیات نجات به کندی صورت گرفته است.

یک شاهد عینی به آسوشیتدپرس گفته است کشتی‌های گمرک دریایی در بخش دیگری از جزیره که دریا آرامتر بود در حال نجات یک قایق دیگر حامل پناهجویان بودند و به همین دلیل با تأخیر در محل حادثه حضور پیدا کرده است.

یکی از شاهدین عینی به شبکه خبری اسکای گفته است که امواج «چهار متری» افراد را به صخره‌های تیز این جزیره می‌کوبید.

به نوشته آسوشیتد پرس یک تیم پزشکی استرالیایی برای رسیدگی به وضع مجروحین، عازم این جزیره که در ۲۶۰۰ کیلومتری شمال غرب استرالیا و ۳۶۰ کیلومتری جنوب اندونزی در اقیانوس هند قرار دارد، شده است. این خبرگزاری همچنین افزوده است که حال سه نفر از مجروحین وخیم گزارش شده است.

همچنین گروه نجات کماکان در حال جستجو برای یافتن افراد مفقودین این سانحه هستند.

جزیره کریسمس، یک جزیره دورافتاده و مقصد نخست بسیاری از پناهجویان غیر قانونی ایرانی، عراقی و افغانی است که قصد پناهنده شدن به استرالیا را دارند. این پناهجویان غیرقانونی پیش از ورود به استرالیا به بازداشتگاه جزیره کریسمس فرستاده می‌شوند تا پرونده پناهندگی آنان مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.

در عملیات تروریستی انتحاری در چابهار شمار زیادی کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهانا

در عملیات تروریستی انتحاری در چابهار شمار زیادی کشته و زخمی شدند.

به گفته نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در مقابل مسجد امام حسین چابهار افراد تروریست با ورود در جمع عزاداران و انجام عملیات انتحاری باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از عزاداران حسینی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هم‌چنین محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشته و زخمی شدند ۸۶ نفر از عزاداران حسینی در حادثه تروریستی صبح روز تاسوعا در شهرستان چابهار را تائید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: از این تعداد ۳۶ نفر شهید و ۵۰ نفر مجروح شده‌اند.

همچنین علی عبداللهی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور اعلام کرده است: انفجار رخ داده در چابهار در ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه یک عملیات تروریستی انتحاری بوده است که میان دسته جات سینه زنی و عزاداری انجام شده که عاملان این انفجار دو نفر گزارش شده‌اند.

اطلاعیه “جندالله” در رابطه با عملیات تروریستی چابهار+ عکس عاملین انفجار



اتحاد داوطلبانه ـ انفجار انتحاری و حادثه تروریستی زاهدان در روز تاسوعا و کشته و زخمی شدن ده ها از تن هموطنانمان یک بار دیگر چرخه خشونت را در این استان به حرکت درآ<رده است. این اقدام با هر بهانه ای که انجام گرفته، اقدامی جنایت کارانه است که هیچ کمکی به مردم بلوچستان نمی کند و تنها به نفع افراطیون سرکوبگر حاکم بر کشور تمام خواهد شد. جندالله که تمامی غیربلوچ های بلوچستان را هدف عملیات تروریستی خود قرار داده است بیش از پیش به سوی سیاست های القاعده و طالبان گرایش پیدا کرده و بصورتی نگران کننده به جنبش ملی مردم بلوچستان آسیب می رساند.
اطلاعیه “جندالله” در رابطه با عملیات تروریستی چابهار+ عکس عاملین انفجار
می مکران ـ به دنبال عملیات انتحاری در چابهار که به قیمت جان ده ها نفر زخمی شدن تعداد کثیری منجر شد، گروه “جندالله” با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت این عملیات تروریستی را بر عهده گرفت و عکس های عاملین انفجار را نیز منتشر ساخت
اطلاعیه “جندالله” در رابطه با عملیات تروریستی چابهار

چهارشنبه 24 آذر ماه سال 1389

بسم الله الرحمن الرحیم
<>ومن المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر
بدینوسیله جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله) به اطلاع عموم مردم بلوچستان و ایران می رساند که امروز دو فرزند سلحشور و غیور بلوچستان در دو عملیات استشهادی در شهر چابهار و در برابر فرمانداری شهر دهها تن از مزدوران و پاسداران رژیم جهل و جور و سفاهت را به جهنم واصل نمودند و عملیات انتقام 2 را با موفقیت به اجرا در آوردند.
این دو فرزند مومن و غیور بلوچستان با نامهای سیف الرحمان چابهاری و حسان خاشی با فدا کردن جان خود توانستند قدرت و جبروت و غرور متجاوزان جنایتکار ولایت سفیه را بشکنند و پرچم حق را در این نقطه بلوچستان بلند کنند.>این عملیات در حقیقت انتقام اعدام رهبر جنبش امیر عبدالمالک و دیگر شهدای جندالله می باشند که وحشیانه و بدون هیچگونه دادگاه عادلانه ای به دار زده شدند چنانچه طی چند ماه اخیر بیش از 160 تن از جوانان بی گناه بلوچ و اهلسنت اعدام شدند و جنبش مقاومت قبلا اعلام کرده بود که در برابر اعدامهای بی رویه رژیم جنایت پیشه متجاوزان و بیگانگان اشغالگر ساکن در بلوچستان را هدف قرار خواهد داد.
>این عملیات هشداری است برای رژیم ایران که به دخالتهای خود در امور دینی و مذهبی اهلسنت پایان دهد و دست از اعدام و جنایت بردارد و اسرای زندانی را آزاد کند در غیر این صورت عملیاتهای استشهادی با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و تمامی بیگانگان ساکن در بلوچستان هدف قرار خواهند گرفت.
هدف از این عملیاتها اخراج متجاوزان از بلوچستان و رسیدن مردم مسلمان بلوچ به حقوق حقه خود در سایه حکومت منطقه ای می باشد و باید متجاوزان و جنایتکاران مزدور ولایت سفیه بلوچستان را ترک کنند و اختیار بلوچستان را به مردم بلوچ واگذار نمایند ورنه فرزندان این مرز و بوم اجازه راحت زیستن به بیگانگان نخواهند داد.
این عملیات در شهر چابهار و مرکز اقتصادی بلوچستان انجام گرفت که می تواند قطب اقتصادی آسیا شود اما این منطقه اقتصادی به استثمار کامل بیگانگان در آمده است به اندازه ای که مردم اصلی این سرزمین از کوچکترین اختیاری در شهر چابهار برخوردار نیستند و تمامی اختیارات در دست بیگانگان است و در حالی که در این شهر هیچ شیعه و فارسی وجود نداشته است امروز و پس از سی سال از انقلاب ننگین خمینی این شهر تبدیل به یک شهر شیعه نشین شده است و رژیم همانند اسرائیل در حال شهرک سازی و فراهم آوردن امکانات رفاهی برای شیعیان در این شهر می باشد و این روند رو به رشد است و این عملیات هشداری است برای بیگانگان که هرچه زودتر این شهر را تخلیه نمایند.>جنبش مقاومت جندالله خواهان با عزت زیستن مردم بلوچستان می باشد و از رژیم می خواهد که به این
خواسته مشروع جنبش جامه عمل بپوشاند و به جنگ و خونریزی پایان دهد زیرا که آغازگر این جنگ خونین رژیم بوده است و الان هم می تواند با عملی نمودن خواسته های مشروع جنبش به این جنگ پایان دهد در غیر این صورت این جنگ پایان نمی یابد.
جنبش مقاومت برای دفاع از مردم بلوچستان بپاخواسته است و دفاع را حق مشروع خود می داند و این جنبش نیست که به ایرانیان حمله نموده است بلکه این رژیم ولایت جهل است که جنگ و خونریزی را آغاز نموده است و فرزندان معصوم و بی گناه بلوچ را تیرباران و اعدام نموده است و مردم را از حقوقشان محروم نموده است و الان راهش این است که رژیم به تجاوز و تعدی پایان دهد تا جنگ پایان یابد.
جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله)

حسان خاشی
تصاویر عاملین انتحاری امروز
د سیف الرحمان چابهار

درخواست هنرمندان از نوری‌زاد برای پایان دادن به اعتصاب غذا + تصویر


: جمعی از هنرمندان و اهالی سینما در نامه‌ای خطاب به محمد نوری‌زاد، نسبت به سلامتی او که با اعتصاب غذای خشک به خطر افتاده، ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی و حضور دوباره‌ی او در کنار خانواده‌اش و خانواده‌ی سینما شدند. این نامه را رضا میرکریمی، مجتبی میرطهماسب، رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، کامپوزیا پرتوی، محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، محمد رسول‌اف، مازیار میری، محمدرضا موئینی، حسن برزیده، منوچهر محمدی، مهناز محمدی، داوود رشیدی، محسن عبدالوهاب، ابراهیم سعیدی و بایرام فضلی امضا کرده‌اند.


در پی اعتصاب غذای محمد نوری زاد و وخامت وضعیت جسمانی وی، جمعی از هنرمندان و اهالی سینما ضمن دیدار با خانواده‌ی نوری‌زاد و اظهار همدلی و همدردی با شرایط ایجادشده برای این هنرمند متعهد، خواستار پایان گرفتن وضعیت بحرانی محمد نوری‌زاد شدند.

به گزارش کلمه، این هنرمندان همچنین در نامه‌ای خطاب به محمد نوری‌زاد، نسبت به سلامتی او که با اعتصاب غذای خشک به خطر افتاده، ابراز نگرانی کردند و خواستار آزادی و حضور دوباره‌ی او در کنار خانواده‌اش و خانواده‌ی سینما شدند.

بر اساس این گزارش، متن نامه هنرمندان به نوری‌زاد بدین شرح است:

محمد نوری‌زاد عزیز
ما نگرانیم و آرزومند. نگران سلامتی تو که با اعتصاب غذای خشک به مخاطره افتاده است و آرزومند آزادی و حضور دوباره‌ی تو در کنار خانواده‌ات و خانواده‌ی سینما هستیم.
۲۲ آذر ماه ۱۳۸۹

این نامه را رضا میرکریمی، مجتبی میرطهماسب، رخشان بنی‌اعتماد، جعفر پناهی، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، کامپوزیا پرتوی، محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، محمد رسول‌اف، مازیار میری، محمدرضا موئینی، حسن برزیده، منوچهر محمدی، مهناز محمدی، داوود رشیدی، محسن عبدالوهاب، ابراهیم سعیدی و بایرام فضلی امضا کرده‌اند.

گفتنی است محمد نوری‌زاد از ابتدای هفته جاری، در اعتراض به عدم رسیدگی به شکایت خود از ماموران وزارت اطلاعات و محکومیت خود او به خاطر این شکایت، آن هم در یک دادگاه سه‌دقیقه‌ای پر از توهین و تهدید، دست به اعتصاب غذا زده و در حال حاضر ممنوع الملاقات است. همسر او نیز در مصاحبه‌ها و نامه‌های اخیر خود، ضمن اشاره به عزم راسخ نوری‌زاد در تحقق تصمیمش، نسبت به جان او ابراز نگرانی کرده است.

۶ دیدگاه

انفجار امروز چابهار




یک مغازه تزدیک به محل انفحار


اتومبیلی که ظاهرا یک کلاه نظامی در آن است بر اثر انفجار صدمه ديده است






یکی از کشته شدگان

کارنامه اقتصادی دولت احمدی‌نژاد از زبان آمار


جواد طالعی

جواد طالعی

بانک مرکزی ایران، از ۲۱ ماه پیش آمار رشد اقتصادی کشور را منتشر نکرده است. کارشناسان، این پنها‌ن‌کاری را مهمترین نشانه ناکامی‌های اقتصادی دولت می‌دانند. در دوران احمدی‌نژاد ۸۳ درصد درآمدهای نفتی ایران صرف واردات شده است.

از پایان جنگ ۸ ساله ایران و عراق، جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه اقتصادی کشور، برنامه‌های پنج ساله‌ای را تدوین کرد که قرار بود ضمن ایجاد انصباط مالی در دولت‌ها، درآمدهای نفتی کشور را به سرمایه‌های پایدار برای بخش‌های تولیدی تبدیل کند.

در چارچوب همین برنامه‌های پنج ساله، که آخرین آن برنامه چهارم توسعه بود، منابع حاصل از فروش نفت، می‌بایست در بخش‌های مولد اقتصادی، از جمله صنایع پتروشیمی و میدان نفت و گاز عسلویه سرمایه‌گذاری شود تا این بخش‌ها بتوانند به موتور جهش اقتصادی کشور تبدیل شوند.
دولت نهم و برنامه چهارم
طبق برنامه، باید میانگین پیشرفت فازهای مختلف عسلویه تا امروز دست کم به ۲۵ درصد رسیده بود، اما به گزارش منابع رسمی، برخی از این فازها حتی نیم درصد هم پیشرفت نداشته است.
کارشناسان اقتصادی دلیل این ناکامی‌ها را، پشت کردن دولت‌های نهم و دهم به برنامه چهارم توسعه می‌دانند. احمدی‌نژاد با طرح این موضوع که برنامه‌های توسعه وارداتی و متعلق به جوامع سرمایه‌داری هستند، این برنامه را کنار نهاد.
به نوشته علی پاکزاد، کارشناس اقتصادی، نتیجه این عملکرد آن بود که ظرف سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ خورشیدی، ۲۲۸ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور، به مصرف واردات کالا رسید. این ۸۳ درصد از درآمد نفتی ۳۴۶ میلیارد دلاری کشور را تشکیل می‌داد. به عبارت دیگر، از هر یک دلار درآمد نفتی ایران، ۸۳ سنت آن صرف واردات شد.
صادرات بیشتر، درآمد کمتر
دولت احمدی‌نژاد، همواره تبلیغ می‌کند که صادرات کشور در سال‌های اخیر رشد داشته است. اما به نوشته علی پاکزاد، میانگین ارزش هرتن کالاهای صادراتی ایران که در سال ۸۵ خورشیدی ۴۶۸ دلار بود، در سال ۸۸ با ۹ دلار کاهش به ۴۵۹ دلار تنزل یافت.
در همین دوران، میانگین ارزش هرتن کالای وارداتی به ایران، از ۹۵۹ دلار به یک هزار و ۶۸ دلار افزایش یافت. علاوه بر این، بخشی از کالاهای صادراتی ایران نیز، از مشتقات نفت تولید می‌شوند و نباید در بخش صادرات غیرنفتی منظور شوند.
دولت احمدی‌نژاد، همچنین ادعا می‌کند که طرح‌های عمرانی کشور از رشد بالائی برخوردار بوده‌اند. اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بودجه عمرانی دولت در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ ثابت مانده است. در مقابل، به موجب همین آمار، هزینه‌های جاری دولت که در سال ۸۴ تنها ۳۶ میلیارد دلار بوده، در سال ۸۸ به رقمی معادل ۵۹ میلیارد دلار رسیده است.
۶۶ درصد رشد قیمت
وزرای بازرگانی دولت‌های نهم و دهم، همواره ادعا کرده‌اند که با ذخیره استراتژیک کالاها و مواد ضروری، توانسته‌اند از نوسانات قیمت در کشور جلوگیری کنند. اما شاخص قیمت‌کالاها و نرخ تورم، این ادعا را نیز رد می‌کند.
برپایه آمارهای رسمی، شاخص قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۸۸ معادل ۷۸ درصد رشد داشته است. در همین مدت، رشد شاخص کل کالاهای مصرفی (نرخ تورم) نیز برابر با ۶۶ درصد بوده است.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند عدم انتشار نرخ رشد اقتصادی از طرف بانک مرکزی، هیچ دلیلی ندارد، جز آن که ناکامی‌های اقتصادی دولت را عریان خواهد کرد. بانک مرکزی تنها مرجع رسمی اعلام شاخص رشد اقتصادی و برآورد میزان تولید ناخالص ملی ایران، ظرف ۲۱ ماه گذشته از انتشار این آمارها خودداری کرده است.
رشد اقتصادی یک درصدی
عدم انتشار شاخص‌های رشد و تولید ناخالص ملی، اعتراض‌‌های گسترده‌ای را در محافل اقتصادی ایران برانگیخته است. از جمله محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران، به تازگی گفته است:«مایه تاسف است که گزارش بانک مرکزی منتشر شود، اما در آن صحبتی از رشد اقتصادی به میان نیاید.»
صندوق بین‌المللی پول، در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهان» که اکتبر امسال انتشار یافت، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۰۹ را ۱ / ۱ درصد اعلام کرد. برای یک مقایسه ساده کافی است بدانیم که شیخ‌نشین قطر در همسایگی ایران در همین سال به شکرانه درآمد سرشار گاز، رشد اقتصادی خود را به ۱۷ درصد رساند. قطر بیش از ده سال است که از منابع گاز مشترکی که با ایران در خلیج فارس (پارس جنوبی) دارد، بهره‌برداری می‌کند.
جواد طالعی

ندای عاشور

یق پناهجویان عازم استرالیا در اقیانوس هند غرق شد

ا

بی بی سی : یک قایق حامل پناهجویان در نزدیک یکی از جزایر متعلق به استرالیا غرق شده و تعدادی از سرنشینان خود را به کام مرگ فرستاده است.

روز چهارشنبه، 24 آذر (15 دسامبر)، مقامات دولتی در استرالیا تایید کردند که یک قایق حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی جزیره کریسمس، از سرزمین های متعلق به این کشور، دچار توفان شد و تعدادی از سرنشینان آن در دریای متلاطم جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است که قایق حامل پناهجویان در برخورد با صخره های ساحلی در هم شکست و ساکنان جزیره کریسمس شاهد آن بودند که تعدادی از سرنشیان قایق، از جمله زنان و کودکان که قادر به نجات خود نبودند، در میان امواج غرق شدند.

هنوز از تعداد سرنشینان اولیه قایق و شمار تلفات این سانحه گزارشی در دست نیست.

وین سوان، نخست وزیر ایالت استرالیای غربی، با اعلام اینکه در حال حاضر نمی تواند آماری در این زمینه ارائه دهد، گفته است که به نظر می رسد در این فاجعه، تعداد قابل توجهی از سرنشیان قایق، به خصوص زنان و کودکان، کشته و زخمی شده باشند.

آقای سوان افزوده است که ظاهرا گروه های "قاچاقچی انسان" که با دریافت پول به اعزام مهاجران و پناهجویان غیرقانونی مبادرت می کنند، مسئول روانه کردن این قایق بوده اند اما در مورد تابعیت این پناهجویان و مبدا عزیمت آنها هنوز اطلاعی در دست نیست.

تلاش برای نجات سرنشینان

گزارش منابع خبری استرالیا حکایت از آن دارد که تا کنون تعدادی از سانحه دیدگان نجات یافته اند و چند جنازه نیز از آب گرفته شده است و تلاش برای یافتن سایر سرنشینان قایق ادامه دارد.

جزیره کریسمس در حدود دو هزار و هشتصد کیلومتری شمالغرب شهر پرث، مرکز ایالت استرالیای غربی، و سیصد و شصت کیلومتری جنوب جاکارتا، پایتخت اندونزی، واقع است و توسط دولت استرالیا اداره می شود.

این جزیره یکی از مقصدهای مورد علاقه مهاجران غیرقانونی، از جمله از افغانستان است که با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان، معمولا از مناطقی در اندونزی عازم این محل می شوند با این امید که امکان سکونت در خاک اصلی استرالیا را کسب کنند.

دولت استرالیا یک مرکز بازداشت مهاجران غیرقانونی را در این جزیره ایجاد کرده است.

قاچاقچیان انسان معمولا قایق های سبک را برای اعزام مهاجران غیرقانونی به استرالیا به کار می گیرند و این قایق ها را با تعداد سرنشینانی به مراتب بیش از ظرفیت آنها، روانه این سفر دریایی می کنند.

تصاویر ویدیوئی که شاهدان عینی از حادثه اخیر گرفته اند یک قایق چوبی را نشان می دهد که پس از پرخورد با صحره های ساحلی، در هم می شکند و سرنشینان آن همراه با قطعات شناور قایق، در میان امواج دیده می شوند.

این قایق حدود نه متر طول داشت و شامل اتاقکی بود که سقف آن را با پارچه و ورقه های نایلون پوشانده بودند و به وضوح برای سفرهای دریایی دور دست مناسب نبود.

شاهدان عینی گفته اند پس از شکستن قایق، ساکنان محلی در صدد نجات مسافران برآمدند و پس از مدتی، شناورهای نیروی دریایی استرالیا برای عملیات نجات به آنان پیوستند.

یق پناهجویان عازم استرالیا در اقیانوس هند غرق شد

ا

بی بی سی : یک قایق حامل پناهجویان در نزدیک یکی از جزایر متعلق به استرالیا غرق شده و تعدادی از سرنشینان خود را به کام مرگ فرستاده است.

روز چهارشنبه، 24 آذر (15 دسامبر)، مقامات دولتی در استرالیا تایید کردند که یک قایق حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی جزیره کریسمس، از سرزمین های متعلق به این کشور، دچار توفان شد و تعدادی از سرنشینان آن در دریای متلاطم جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است که قایق حامل پناهجویان در برخورد با صخره های ساحلی در هم شکست و ساکنان جزیره کریسمس شاهد آن بودند که تعدادی از سرنشیان قایق، از جمله زنان و کودکان که قادر به نجات خود نبودند، در میان امواج غرق شدند.

هنوز از تعداد سرنشینان اولیه قایق و شمار تلفات این سانحه گزارشی در دست نیست.

وین سوان، نخست وزیر ایالت استرالیای غربی، با اعلام اینکه در حال حاضر نمی تواند آماری در این زمینه ارائه دهد، گفته است که به نظر می رسد در این فاجعه، تعداد قابل توجهی از سرنشیان قایق، به خصوص زنان و کودکان، کشته و زخمی شده باشند.

آقای سوان افزوده است که ظاهرا گروه های "قاچاقچی انسان" که با دریافت پول به اعزام مهاجران و پناهجویان غیرقانونی مبادرت می کنند، مسئول روانه کردن این قایق بوده اند اما در مورد تابعیت این پناهجویان و مبدا عزیمت آنها هنوز اطلاعی در دست نیست.

تلاش برای نجات سرنشینان

گزارش منابع خبری استرالیا حکایت از آن دارد که تا کنون تعدادی از سانحه دیدگان نجات یافته اند و چند جنازه نیز از آب گرفته شده است و تلاش برای یافتن سایر سرنشینان قایق ادامه دارد.

جزیره کریسمس در حدود دو هزار و هشتصد کیلومتری شمالغرب شهر پرث، مرکز ایالت استرالیای غربی، و سیصد و شصت کیلومتری جنوب جاکارتا، پایتخت اندونزی، واقع است و توسط دولت استرالیا اداره می شود.

این جزیره یکی از مقصدهای مورد علاقه مهاجران غیرقانونی، از جمله از افغانستان است که با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان، معمولا از مناطقی در اندونزی عازم این محل می شوند با این امید که امکان سکونت در خاک اصلی استرالیا را کسب کنند.

دولت استرالیا یک مرکز بازداشت مهاجران غیرقانونی را در این جزیره ایجاد کرده است.

قاچاقچیان انسان معمولا قایق های سبک را برای اعزام مهاجران غیرقانونی به استرالیا به کار می گیرند و این قایق ها را با تعداد سرنشینانی به مراتب بیش از ظرفیت آنها، روانه این سفر دریایی می کنند.

تصاویر ویدیوئی که شاهدان عینی از حادثه اخیر گرفته اند یک قایق چوبی را نشان می دهد که پس از پرخورد با صحره های ساحلی، در هم می شکند و سرنشینان آن همراه با قطعات شناور قایق، در میان امواج دیده می شوند.

این قایق حدود نه متر طول داشت و شامل اتاقکی بود که سقف آن را با پارچه و ورقه های نایلون پوشانده بودند و به وضوح برای سفرهای دریایی دور دست مناسب نبود.

شاهدان عینی گفته اند پس از شکستن قایق، ساکنان محلی در صدد نجات مسافران برآمدند و پس از مدتی، شناورهای نیروی دریایی استرالیا برای عملیات نجات به آنان پیوستند.

گزارش تلویزیون رژیم سنگسار از انفجار بمب در چابهار

پيشباز كتاب آتش و كلام

پيشباز كتاب آتش و كلام

نویسنده: تراب حق شناسشنبه ، ۱۵ آبان ۱۳۸۹؛ ۰۶ نوامبر ۲۰۱۰

منتشر شد:


آتش و كلام
تاريخچه اى از ارتش زاپاتيستى ازاديبخش ملى
نوشتهء گلوريا مونيوز راميرز
ترجمهء بهرام قديمى
انتشارات ربلدييا ، انتشارات انديشه و پيكار

سخنى كوتاه در پيشباز اين كتاب:

حيثيت انسانى ستمديدگان جهان

و خروش آن در كوه هاى چياپاس
ما خود را «مبارزان بى مرز» مى دانيم. انترناسيوناليست هستيم. با آنكه برايمان بديهى ست كه تغيير بنيادين در هر جامعهء طبقاتى از ويژگى هاى خاص خود مى گذرد و هيچ تجربه اى قابل الگوبردارى نبوده و نيست، اما به نقاط مشترك نيز توجه داريم. در واقع، جنبه هاى عام و جنبه هاى ويژه دو روى يك سكه اند و از هم جدايى ناپذير. همهء پرولترها، دوزخيان روى زمين، كارگران و زحمتكشان و عموم ستمديدگان از هر جنس و رنگ و نژاد، و از هر دين و زبان در يك صف قرار دارند.

چند اثر از لوئی آلتوسر

نویسنده: لوئی آلتوسريكشنبه ، ۹ آبان ۱۳۸۹؛ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰

چند اثر از لوئی آلتوسر فیلسوف مارکسیست فرانسوی 1990ـ 1918

ترجمهء مقالات ششمین کنگرهء بین المللی مارکس

نویسنده: اندیشه و پیکارپنجشنبه ، ۶ آبان ۱۳۸۹؛ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰

فراخوان کمک برای مشارکت

در ترجمهء مقالات ششمین کنگرهء بین المللی مارکس

کنگرهء بین المللی مارکس که از سال 1995 به ابتکار فصلنامهء آکتوئل مارکس هر سه سال یک بار اجلاس خود را در دانشگاه پاریس تشکیل داده است، امسال از 22 تا 25 سپتامبر ششمین کنگرهء خود را برگزار کرد. حدود 350 مقاله از سراسر جهان برای این کنگره ارسال شده بود. موضوع محوری این اجلاس عبارت بود از: بحران ها، شورش ها، اتوپی ها.