نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ اسفند ۲۰, یکشنبه

خدیجه مقدم در نشست جانبی 22 مین اجلاس شورای حقوق بشر :هشت مارس امسال بر ما زنان ایران مبارک نیست+ویدئو

khaفعالان در تبعید: روز جمعه  8 مارس, سومین نشست جانبی کارزار افشای  نقض حقوق بشر در ایران در شورای 
حقوق بشر در شهر ژنو با موضوع ” وضعیت کودکان و زنان ”  برگذار شد.
خانم خدیجه مقدم  یکی از سخنرانان این نشست  بود که در حضور دکتر احمد شهید ؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران ؛ برگذار می شد . وی که با موضوع “برابری برای همه زنان ” صحبت می کرد ؛ گفت : هشت مارس امسال بر ما زنان ایران مبارک نیست . چرا که پس از صد سال مبارزه برای برابری و پشت سر گذاشتن دو انقلاب بزرگ ،  سهمی از توسعه نداریم و حقوق  قانونی ناچیزمان هم به زور سر نیزه در خطر است .

متن سخنرانی خانم خدیجه مقدم به شرح زیر است
برابری برای همه  زنان
روز جهانی زن برای بسیاری از زنان جهان مبارک است . مبارک است بر آنان که می توانند گرد هم آیند و دستاوردهای شان را جشن بگیرند و شادی کنند . مبارک است بر آنانی که می توانند علیه تبعیض و نابرابری  و خشونت علیه زنان تظاهرات اعتراضی برپا کنند . فریاد سر دهند و خواسته های خود را اعلام  و تکرار و دنبال کنند.
هشت مارس امسال بر ما زنان ایران مبارک نیست . چرا که پس از صد سال مبارزه برای برابری و پشت سر گذاشتن دو انقلاب بزرگ ،  سهمی از توسعه نداریم و حقوق  قانونی ناچیزمان هم به زور سر نیزه در خطر است .
متاسفانه رویکرد دو حکومت سلطنت  پهلوی و جمهوری اسلامی به مسائل زنان و برابری ، رویکردی غیر انسانی و ابزاری بوده است . چه آن زمان که زنان با لباس مردانه دوشادوش مردان برای پیروزی مشروطیت جنگیدند و کشته شدند وپس از آن قانون اساسی مردانه ، آنان را در ردیف مهجورین قرار داد و از حق رای محروم کرد و چه  در دوران انقلاب ، حتی با حضور میلیونی خود برای پیروزی انقلاب حقوق ناچیزشان  هم تحمل نشد  و نادیده گرفته شدند ، همواره پیادنظام حکومت ها محسوب شده اند .
 سال 1300 یعنی 91 سال پیش ، 8 مارس ، روز جهانی زن ،در ایران توسط جمعیت پیک نسوان زنان ،به رسمیت شناخته شد وتظاهراتی در شهر رشت برای اعتراض به تبعیض ها برگزار شد .ودر سال های مختلف با خلاقیت های زنانه هر سال روز جهانی زن ، به شکل یا شکل های متفاوتی برگزار شده است . وفعالان جنبش  زنان  از این مناسبت  برای طرح خواسته های های خود و همبستگی با زنان ایران و جهان تکرار پیمان کرده اند .و امسال زنان ایران در روز جهانی زن در بدترین شرایط از نظر امنیتی ، حقوقی ، اقتصادی و اجتماعی قرار دارند .
در شرایط حاضر ،با افزایش دختران تحصیلکرده  و بالا رفتن اگاهی های جنسیتی  در اثر تلاش های برابرخواهانه  زنان ، محدودیت ها علیه زنان افزایش یافته است . ترس و وحشت از زنان آگاه توسط جمهوری اسلامی ، گاه منجر به ارائه طرح ها و لوایحی  از طرف دولت و مجلس برای تصویب قوانینی علیه زنان می شود که به روشنی پیداست راه به جایی نمی برد و تنها هزینه های مادی و معنوی زیادی را تحمیل جامعه می کند و مانع توسعه می شود .
برای من بسیار غم انگیز است وقتی رتبه ایران درتوسعه جنسیتی را هر ساله  بر رسی می کنم. در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل هر ساله  رتبه ایران در بسیاری از شاخص ها از جمله شاخص توسعه جنسیتی ، چندین درجه نزول پیدا می کند .
در آخرین گزارش  برنامه عمران سازمان ملل در سال 2012 ایران در بین 135 کشور رتبه 127 را در خصوص نابرابری جنسیتی در بین زنان و مردان ، به خود اختصاص داده است . یعنی ایران از کشورهایی چون مالی ، مراکش ، عربستان سعودی ، ساحل عاج و چاد  و سوریه ، رتبه ی پایین تری دارد . شاید عجیب به نظر رسد که زنان ایران که از نظر آموزش ، بهداشت  و مشارکت اجتماعی ، اقتصادی قابل قیاس با کشورهای نامبرده نیستند ، چگونه است که رتبه شکاف جنسیتی هر سال پایین تر می رود و رتبه ایران نازل تر از کشورهای فوق است .
باید توجه داشت که این رتبه ها هر ساله به منظور تلاش  کشورهای عضو سازمان ملل بر اساس شاخص هایی برای کاهش شکاف جنسیتی  محاسبه می شود . و روشن است در سال های اخیر تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی در جهت محدودیت های بیشتر زنان است و هر ساله در جدول کشورها شاهد سقوط  رتبه ایران هستیم . .
من بنا ندارم دراین فرصت کوتاه از قوانین تبعیض آمیز و محدودیت های جدید علیه زنان صحبت کنم . تنها می خواهم بگویم دولت ایران با چالش جدی در مورد توانمند سازی جنسیتی روبرو ست و مشارکت زنان در اداره امور کشور بسیار محدود و حتی پیشرفت زنان در تحصیلات دانشگاهی منجر به جلب مشارکت آنان در سیاست و اقتصاد کشورمان نشده است . این سیاست ها به سمت محرومیت  زنان در عرصه های مختلف آموزشی ، اجتماعی ، اقتصادی به کل جامعه آسیب می رساند . از این رو نقش فعالان جنبش زنان دراین برهه از زمان  بسیار  تعیین کننده خواهد بود .و توجه به خواست های همه زنان ایران، جنبش زنان راقوی تر خواهد کرد.
تبعیض علیه همه زنان ایرانی از هر طبقه با هر فرهنگی وابسته به هر ملیتی و با هرتوانایی یا ناتوانی و باهر گرایش جنسی  ، وابسته به هر ملیتی و با هر عقیده و مرام و مذهبی  به شدت عیان است . گاه بر برخی زنان ستم چهارگانه ای آوار می شود . وقتی زن باشی ، فقیر و کرد یا ترک با گرایش جنسی متفاوت در کدام خانه یا خیابان جای خواهی داشت ؟
با توجه به ناکارآمدی دولت و بحران اشتغال در ایران ، زنان از هر روز فقیر تر می شوند . و از حمایت های قانونی نیز بهره ای ندارند . جمعیت 17 و نیم میلیونی زنان خانه دار نشان دهنده جمعیت کثیر  زنان بیکار است