نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ مهر ۲۹, شنبه

هنوز یک ماه از فصل پاییز تمام نشده اما از هفته ها قبل، پرتقال های رنگ زرد در مغازه ها جا خوش کرده اند. میوه هایی که «نارس» چیده شده اند، اما با دخالت سودجویان به رنگ زرد در آمده اند.

پرتقال «نارس»و«براق» در سبد میوه‌های مردم/ سرطان می‌خوریم

میوه کراپ شده - کراپ‌شده
هنوز یک ماه از فصل پاییز تمام نشده اما از هفته ها قبل، پرتقال های رنگ زرد در مغازه ها جا خوش کرده اند. میوه هایی که «نارس» چیده شده اند، اما با دخالت سودجویان به رنگ زرد در آمده اند. گروه جامعه، حبیب احسنی پور: وقتی فصل پاییز از راه می رسد، مردم چشم انتظار میوه هایی همچون پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، سیب، خرمالو و...، هستند. در این بین، پرتقال از طرفداران زیادی برخوردار است و از همین رو، دلالان میوه از این فرصت استفاده کرده و با چیدن میوه ها زودتر از زمان مقرر، تلاش می کنند پول بیشتری به جیب بزنند. این در حالی است که تبدیل میوه کال به میوه رسیده، آن هم با دخالت حرارت، خطراتی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارد که شاید خیلی ها، از این خطرات آگاه نباشند.
حالا که یک ماه از فصل پاییز را پشت سر گذاشته ایم، شاهد عرضه پرتقال هایی هستیم که رنگ زرد آنها به شدت آزاردهنده است و این موضوع را خود مغازه داران هم تایید می کنند. اما، در عین حال، وقتی بار میوه به میدان می آید، آنها ناگزیر هستند که برای جور شدن جنس مغازه شان، این پرتقال ها را هم بفروشند.
در حقیقت این میوه های کال با گاز اتیلن ظرف چند ساعت به شکل و شمایل میوه رسیده در می آیند و به این عمل، رنگ آوری گفته می شود.
میوه های کال با گاز اتیلن ظرف یک ساعت به شکل و شمایل میوه رسیده در می آیند و به این عمل، رنگ آوری گفته می شودبه گفته یکی از همین فروشندگان، پرتقال‌های زردرنگ با حرارت گرما می بینند تا زودتر به بازار بیایند، در حالی که فصل پرتقال رسیده آذر ماه است.
دکتر زهرا حصاری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ارتباط با تغییر ظاهر میوه های کال،: گاز اتیلن (C۲H۴) ترکیبی از گازی آلی است که ساده‌ترین ساختار شیمیایی آلکن را دارند (آلکن‌ها حاوی پیوند دوگانه کربن-کربن هستند). گاز اتیلن تجاری‌ترین ترکیب آلی است که در جهان تولید و در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. اتیلن همچنین گاز هورمون گیاهی است.
وی با بیان این مطلب که در ایران سردخانه ها به عنوان مراکز نگهداری محصولات غذایی می بایست از سازمان غذا و دارو، مجوزهای بهداشتی لازم را دریافت کنند، افزود: در این سردخانه ها میوه هایی اغلب همچون مرکبات، سیب، موز و کیوی نگهداری می شود تا با کنترل دما و رطوبت نسبی زمان ماندگاری میوه ها بیشتر شود و عرضه به بازار تسهیل یابد.
حصاری ادامه داد: درجه حرارت برای نگهداری محصولات مرکبات، سیب و کیوی معمولا ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد و برای موز و خرما از ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است و رطوبت نسبی نیز در صورت نیاز با مه‌پاش کنترل می شود. این مقدار برای سیب جهت جلوگیری از چروکیدگی پوست و حفظ آب موجود در آن در زمان نگهداری می بایست ۹۰ درصد و برای موز ۸۵ درصد باشد.
به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در صورت نیاز به استفاده از گاز اتیلن جهت تسریع در رساندن میوه ها از ژنراتورهای گاز اتیلن در اتاق های کوچک تر استفاده می شود که غلظت کمی از این گاز به کار می رود.
حصاری در مورد مرکبات، تاکید کرد: رسیدن آنها به تدریج انجام می شود و با افزایش قطر و وزن آنها ارتباط دارد. شرایط آب و هوایی باغ میوه و آبیاری قبل از برداشت اثر مهمی روی نگهداری پرتقال در سردخانه دارد و برای نگهداری گونه های ایرانی رطوبت نسبی ۸۵ تا ۹۵ درصد است. پرتقال به سرعت رطوبت خود را از موضوع واکس میوه ها، به خصوص پرتقال، یکی دیگر از نگرانی های مردم است که دهان به دهان منتقل می شوددست می دهد. بنابراین باید در رطوبت بالا در سالن نگهداری، حفظ شود و مدت نگهداری پرتقال ۳ تا ۴ ماه است.
موضوع واکس میوه ها، به خصوص پرتقال، یکی دیگر از نگرانی های مردم است که دهان به دهان منتقل می شود. اینکه گفته می شود میوه های واکسی برای سلامت مصرف کنندگان مضر است و نمی بایست از این قبیل میوه ها استفاده کرد.
دکتر منوچهر دادگرنژاد معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، یکی از مشکلات سورتینگ ها را ساماندهی مرکبات دانست و گفت: از آنجا که یکی از قطب های اصلی تولید مرکبات، استان مازندران است، با محوریت معاونت غذا و داروی دانشگاه مازندران برنامه های ویژه ای برای جلوگیری از مضرات جلوگیری از مخاطرات فرآیندهایی مانند سبززدایی، استفاده از سم های قارچ کش، واکس و رنگ افزایی در مرکبات تدارک دیده شده است.

بنابر گزارش‌ها آمریکا به زودی تحریم‌های جدیدی برای مقابله با برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت حزب‌الله لبنان وضع می‌کند. این تحریم‌ها در پی عدم تائید پایبندی ایران به برجام توسط دونالد ترامپ در دستور کار قرار گرفته است.

جزئیات تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران در سنای آمریکا

بنابر گزارش‌ها آمریکا به زودی تحریم‌های جدیدی برای مقابله با برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت حزب‌الله لبنان وضع می‌کند. این تحریم‌ها در پی عدم تائید پایبندی ایران به برجام توسط دونالد ترامپ در دستور کار قرار گرفته است.
USA Donald Trump vor dem US-Kongress in Washington (Getty Images/C. Somodevilla)
برخی منابع غربی از جمله خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز از پیگیری طرح‌هایی در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده خبر داده‌اند که هدف آن "تشدید نظارت بر اجرای برجام" عنوان می‌شود.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) شامگاه جمعه (۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر) از فاش شدن جزئیاتی از پیش‌نویس طرح تشدید نظارت بر برجام توسط آسوشیتدپرس خبر داد. ظاهرا این طرح توسط باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور تام کاتن تدوین شده است.
تشدید نظارت بر اجرای برجام
مطابق این گزارش در پیش‌نویس این طرح که به منظور برآوردن خواسته‌های دونالد ترامپ از کنگره ایالات متحده و برای تشدید قانون نظارت بر برجام طراحی شده، راهکارهای جدیدی برای بازگرداندن "تحریم‌های برجامی علیه ایران" معرفی می‌شود.
دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز گزارشی درباره پایبندی یا عدم پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای به کنگره این کشور ارائه کند. دونالد ترامپ حدود یک هفته پیش (۲۱ مهر) ضمن تشریح راهبرد جدید ایالات متحده در قبال ایران اعلام کرد که قادر به تائید پایبندی جمهوری اسلامی به برجام نیست.
در پی این اقدام رئیس جمهور آمریکا، کنگره ۶۰ روز مهلت دارد تا درباره ادامه‌ی لغو و تعلیق تحریم‌ها مطابق توافق هسته‌ای، یا اعمال مجدد آنها تصمیم‌گیری کند. ترامپ بارها توافق هسته‌ای را "بدترین توافق ممکن" خوانده و معتقد است که برجام مانع اقدام‌های "بی‌ثبات‌کننده" ایران در منطقه و برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی تهران نشده است.
به گزارش آسوشیتدپرس در طرح پیشنهادی کورکر و کاتن، در صورت ادامه تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما توسط ایران، یا هر گونه تلاش این کشور برای دستیابی پنهانی به مواد یا تجهیزات هسته‌ای از خارج، تمام تحریم‌های کنگره علیه جمهوری اسلامی به صورت خودکار دوباره اعمال خواهند شد.
دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای
بنابر این گزارش در پیش‌نویس طرح دو سناتور آمریکایی، خودداری ایران از پذیرش درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مراکز مختلف، از جمله سایت‌های نظامی نیز نقض برجام تلقی خواهد شد.
ظاهرا این طرح قرار است محدودیت ۱۰ ساله ایران در توافق هسته‌ای را برای استفاده از حداکثر ۵۰۶۰ سانتریفیوژ، مطابق نظر دونالد ترامپ به محدودیتی دائمی تبدیل شود. گفته می‌شود در صورت تصویب این طرح دوره ارائه گزارش کاخ سفید درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام از ۹۰ روز به شش ماه افزایش می‌یابد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید نسخه‌ای از پیش‌نویس طرح کورکر و کاتن را مشاهده کرده اما این طرح هنوز در میان سناتورهای آمریکا توزیع نشده است. اغلب سناتورهای دموکرات مجلس سنا با هر گونه اقدامی که منجر به برهم خوردن توافق هسته‌ای با ایران شوند مخالفت می‌کنند.
همزمان با این تحولات خبرگزاری رویترز به نقل از دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از رای‌گیری این مجلس درباره تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله و برنامه موشک‌های بالستیک ایران در هفته آینده خبر داد.
برنامه‌های موشکی ایران و حزب‌الله لبنان
بر پایه این گزارش کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان و اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند که کنگره مسئول است در مسیر یک "راهبرد روشن" برای متوقف کردن رفتارهای "بی‌ثبات‌کننده" ایران با دولت دونالد ترامپ همکاری کند.

Dr. Morteza Mohit, 14 Oct. 2017 - استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی

شاهنامه ـ پاریس

شاهرخ مسکوب ـ کلاس شاهنامه ـ پاریس

article
در بهار سال ۲۰۰۲، به ابتکار سرور کسمایی و با شرکت شماری از دوستداران ادب پارسی که شوق شاهنامه خوانی و پژوهش در اندیشۀ فردوسی در دل داشتند، حلقه ای ادبی گرد شاهرخ مسکوب در پاریس تشکیل شد.
این جلسات که، از ژوئن ۲۰۰۲ تا ژوئیه ۲۰۰۴، دوبار در ماه، بر پا می شد، «کلاس شاهنامه» نام گرفت. در همین ایام بود که شاهرخ مسکوب نگارش آخرین اثر خود را به نام «ارمغان مور» که حاصل یک عمر اندیشه و پژوهش او در شاهنامه است، در دست داشت. او آنچه را در کتاب آورده و می آورد با جزئیات و توضیحات مفصل تری در کلاس درس مطرح می کرد.
گفتگوهای هر جلسه از همان ابتدا ضبط شد تا بتوان با انتشار آنها شمار بیشتری را بهره مند ساخت.
آنچه اینک در برابر شماست، گفتارهای آن کلاس آزاد است که توسط سرور کسمائی ضبط و ویراستاری شده وهمراه با یادداشت های مربوط به هر بخش در اختیار دوستداران ادب فارسی قرار می گیرد.

این مجموعه از این پس هر ماه یکبار با گفتار تازه ای در این صفحه غنی خواهد شد.
د

تازه ترین مقالات

  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار پنج، آفرینش (بخش۴)

    اهورامزدا اندیشه‌ای اندیشنده و جهان اندیشه‌ای اندیشیده است. اندیشیدن اهورامزدا، شدن جهان است. جهان از سویی اندیشه پیکرمند (ملموس) و از سوی دیگر، زمان پیکرمند است. زمان از گردش افلاک پیدا می‌شود، یعنی در حقیقت از حرکت مکان بوجود می‌‌آید. وجود افلاک …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار پنج، آفرینش (بخش۳)

    یکی از نکات بسیار زیبا و باریک اساطیر ایرانی که متاسفانه ‌آن‌طور که باید به ‌آن پرداخته نشده، مسئله اندیشه است. در اساطیر ایران انسان به جهان می‌آید برای ‌آنکه در نبرد با بدی دستیار خدا باشد. آفرینش نیز برای همین روی می‌دهد و اهورامزدا این جهان را‌ …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار پنج، آفرینش (بخش۲)

    در ادیان ابراهیمی چون اسلام و یهودیت، خدا مطلق است و به تصویرکشیدنش حرام. در مسیحیت اما، به دلیل آمیختگی آن با فرهنگ یونانی، تصویر وجود دارد. در یونان باستان خدایان همه دارای جسم‌هستند... زیبایی بدن و هنرِ تقلید از طبیعت از ابتدا با این فرهنگ عجین …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار پنج، آفرینش (بخش۱)

    در اساطیر ما و در آیین زرتشت، انسان آفریده می‌شود تا در مبارزه با اهریمن به یاری خدا بشتابد. پس آفرینش از این روست که این جهان که رزمگاه نیکی و بدی است، دوره نبرد را به سربرساند و پس از دوازده هزار سال دوران مینوی آغازین از سرگرفته و عصر طلایی برپا …
  • میان‌گفتار: از گاتها تا حافظ ، از زئوس تا نیچه

    ۲۰ مه ۲۰۰۳، در پایان گفتار جهانداری و پادشاهی، شاهرخ مسکوب به شرح راه پیموده شده تا اینجا و دشواری پرداختن به دو گفتار باقی‌مانده یعنی آفرینش و سخن می‌پردازد. و در این راستا، چکیده بسیار فشرده‌ای از اندیشه ایرانی از گاتها تا حافظ را ارائه می‌دهد با …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۴، جهانداری و پادشاهی (بخش ۵)

    تاریخ دوره ساسانیان در شاهنامه، «حماسه» فرهنگ و تمدن است و فردوسی در اینجا بیشتر چون مورخی حکیم زیر و بم سرگذشت و چهره‌های گوناگون خرد و دانش را می‌سراید. در این دوره، شاهنامه دیگر حماسه کشورگشایی نیست بلکه حماسه کشورداری سیاسی و اجتماعی است. به …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۴، جهانداری و پادشاهی (بخش ۴)

    در روزگار ساسانی، آزادی آشکار تنها از آن شاه بود و قدرت پنهان از آن موبدان که شاهی را می‌آوردند و شاهی را می‌بردند (یا به کشتن می ‌دادند). همدستی اینها یک‌ چند، مایه شکوه و جلال شاهنشاهی و گسترش ایرانشهر بود، اما پس از چندی از فساد قدرت شاهان و خشک …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۴، جهانداری و پادشاهی (بخش ۳)

    تاریخ شاهنامه آیینه تمام‌ نمای آرزوهای اجتماعی ایرانیان بود، از قرن ها پیش تا روزگار شاعر و پس از آن. شاه آرمانی چنین زمانه ای باید دانای دانایان و بیش از همه در اندیشه دین و دنیا، نگران خوب و بد اخلاق و رفتار و دلواپس بهبود حال و روز همگان باشد. …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۴، جهانداری و پادشاهی (بخش ٢)

    بخش سوم شاهنامه یعنی همان حماسه پادشاهی یا درباری که تقریبأ تمامأ در زمان ساسانیان می‌گذرد، ارزش ادبی و هنری بخش پهلوانی را ندارد، اما دانش‌نامه فرهنگ و تمدن است و از این بابت اثری بی‌نظیر و یگانه. افسوس که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۴، جهانداری و پادشاهی (بخش ۱)

    ساختار اساطیری زمین بازتابی است از ساختار اساطیری آسمان. در اساطیر ایران و تا اندازه ای هم در آیین زرتشتی و در مزدیسنا، آسمان یا مینو دارای ساختاری دایروی است که اهورا مزدا در مرکز آن قرار دارد و انجمن امشاسپندان متشکل از شش امشاسپند (وهومَنَ، …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۳، تاریخ (بخش ۶)

    فردوسی خاطره جمعی ما را سرود. خاطره جمعی تجربه دیرین و کهنسالی است که بیشتر در ضمیرناآگاه مردمی همزیست ریشه می دواند و چون نهری در اعماق روان است. به همین سبب ناپیدا، پخش و پراکنده و بی شکل است. فردوسی بخشی از این انبوه ناشناخته و بی صورت را برگزید …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۳، تاریخ (بخش ۵)

    به خلاف حماسه هایی چون مهابهاراتا، ایلیاد و اودیسه، نیبلونگن لید و... ، شاهنامه حماسه ای «ملی» است، نه فقط برای آنکه در جنگ و صلح، تاریخ ملی ایران را می سراید یا می ستاید. پیش از این نیز خداینامک ها، «دفتر»های باستان و شاهنامه ها بودند، اما …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۳، تاریخ (بخش ۴)

    شاهنامه چگونه تاریخی است؟ فردوسی چه دریافت و تصوری از تاریخ داشت که شاهنامه را بدین صورت که هست فراهم آورد و سرگذشت پیشینیان را در چنین مسیری انداخت؟ آیا تاریخی که فردوسی به نظم کشید، تاریخ واقعی ایران بود؟ چرا او همه داستان هایی را که در مآخذ خود …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۳، تاریخ (بخش ۳)

    در دوره اسلامی تنها در دو چیز ما به عنوان ایرانی از مسلمان های دیگر جدا می شدیم: در تاریخ و در زبان. و درست بر همین دو عامل، هویت ملی یا قومی خودمان را بنا کردیم. از یک سو تاریخ، پشتوانه، توشه راه و تکیه گاهمان بود و از سوی دیگر، زبان، شالوده، …
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۳، تاریخ (بخش ۲)

    وقتی ناتوانی در عرصه تاریخ واقعی رخ می نماید، نیاز به روایت و تاریخ پردازی آشکارتر می شود. شاهنامه جویای پایگاهی است در گذشته برای ایستادن در زمان حال و پیدایش آن از نیاز عمیق ایرانیان برای زنده بودن و خود ماندن سرچشمه می گیرد.
  • شاهرخ مسکوب، کلاس شاهنامه، گفتار ۳، تاریخ (بخش ۱)

    شاهنامه چهار صد سال پس از فروریختن ساسانیان و شکست ایرانیان از عرب ها سروده شد، زمانی که وجدان تاریخی ایرانیان دوباره برانگیخته شده بود. در این کتاب تاریخ ایران که در گذشته یکبار به دست پادشاهی چون اردشیر پی ریزی شده بود، این بار به دست شاعری چون …
  • شاهرخ مسکوب - کلاس شاهنامه - گفتار ۲ - زمان (بخش ۲)

    پس از جمشید دو بزرگ پادشاه دیگر شاهنامه نیز، یعنی فریدون و کیخسرو،هر کدام به نحوی در سامان دادن به سیر زمان دست دارند.
  • شاهرخ مسکوب - کلاس شاهنامه - گفتار ۲ - زمان (بخش ۱)

    کتاب «ارمغان مور، جستاری در شاهنامه» که این کلاس ها بازتابی از آن است و خواندنش برای کسانی که این گفتارها را دنبال می کنند بسیار روشن کننده است، از پنج بخش تشکیل می شود: زمان، آفرینش، تاریخ، جهانداری و سخن. اما بنا به گفته خود مؤلف در پیشگفتار آن، …

شاهرخ مسکوب - کلاس شاهنامه - گفتار ۱ - حماسه

حماسه بیانگر دید و جایگاه انسان است در جهان، حال آنکه اسطوره بیانگر دید و جایگاه انسان است در کیهان. به تعبیر دیگر، حماسه همان اسطوره است که از آسمان به زمین، از انتزاع به جسم، از عالم مجاز به دنیای واقعی انسان ها آمده است.