نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ اردیبهشت ۳۱, یکشنبه

عکس ‏‎Mana Neyestani  Fan Page‎‏

ساندیس خورهای مقیم اتریش را بهتر بشناسید

جمعی از مالباختگان موسسی مالی و اعتباری کاسپین امروز در مقابل یکی از شعبات این موسسه تجمع کردند.

جمعی از مالباختگان موسسی مالی و اعتباری کاسپین امروز در مقابل یکی از شعبات این موسسه تجمع کردند. 
  00:20             01:08  

به خاطر مانده بالای تسهیلات بانکی که به بیش از 800 هزار میلیارد تومان و نزدیک به 900 هزار میلیارد تومان رسیده و همچنین با توجه به مطالبات معوق حدود 90 هزار میلیارد تومان و اضافه برداشت بانک‌ها که به بالای 100 هزار میلیارد تومان رسیده،

آنچه در سال‌های ١٣٩١ و ١٣٩٢ در ایران رخ داد سبب شد سفره بخش عمده از از جمعیت ایران آب برود و همین مساله خود گواهی است بر نگرانی‌ها در این حوزه. وزیر راه و شهرسازی بارها درباره وضعیت نابسامان ١٩ میلیون بد مسکن در ایران هشدار داده است. این افراد که از منظر استانداردسازی در واحدهای مسکونی مناسبی زندگی نمی‌کنند، می‌توانند در حوزه معیشت نیز با مشکلات بغرنجی روبه‌رو باشند که البته هستند و همین امر خود گواهی است بر ضرورت برنامه‌ریزی برای برخورداری حداقلی تمامی جمعیت از آنچه حق زندگی خوانده می‌شود.
صندوق‌های بازنشستگی بحران فردای ایران هستند. صندوق‌های بازنشستگی در مجموع ٢٥٠ هزار میلیارد تومان دارایی‌ دارند اما نکته اینجاست که ١٦٥ هزار میلیارد تومان از این دارایی را طلب صندوق‌ها از دولت شامل می‌شود که اگر این میزان به پرتفوی موجود اضافه شود امکان افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدزایی نسبت به گذشته وجود دارد.

به خاطر مانده بالای تسهیلات بانکی که به بیش از 800 هزار میلیارد تومان و نزدیک به 900 هزار میلیارد تومان رسیده و همچنین با توجه به مطالبات معوق حدود 90 هزار میلیارد تومان و اضافه برداشت بانک‌ها که به بالای 100 هزار میلیارد تومان رسیده، لازم است که نرخ سود در سطح 15 درصد فعلی حفظ شود تا بانک‌ها را با مشکل تجهیز منابع مواجه نکند و دوباره شاهد فعالیت بیشتر موسسات مجاز که 25درصد پول کشور را جذب کرده .

 ۳۵ میلیارد دلار پول گاز ایران در جیب ترک‌ها!

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: اگر شکایت آنها به اثبات می‌رسید، محبور بودیم مبلغی حدود ۳۵ میلیارد دلار را بابت جریمه گرانی گاز و پایین بودن فشار گاز صادراتی به عنوان جریمه به آنها پرداخت کنیم، حال آنکه در دادگاهی که در این راستا تشکیل شد، نخست توانستیم اثبات کنیم که گرانی گاز و فشار پایین گاز صادراتی ارتباطی به یکدیگر ندارند و دو مقوله مجزاهستند. از سویی دیگر ایران توانست اثبات کند که گاز با فشارکافی، به این کشور صادر شده است. عراقی درباره گران‌فروشی گاز به ترکیه گفت: حقیقت این است که با کاهش قیمت نفت، نرخ گاز نیزکاهش می‌یابد اما فرمول محاسباتی نرخ گاز صادراتی به ترکیه به نحوی بود که کاهش قیمت نفت تأثیری بر آن نداشت. آنها بر این عقیده بودند که ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی باید نرخ گاز صادراتی خود را کاهش می‌داده است و برای اثبات گفته‌های خود نرخ گاز روسیه و آذربایجان را به عنوان نمونه مطرح می‌کردند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، دولت گذشته پذیرفته بود که تا ۱۰ درصد نرخ گاز صادراتی را کاهش دهد، اما آنها نپذیرفتند و خواهان رأی دادگاه بین‌المللی شدند. دادگاه بین‌المللی نیز با در نظر گرفتن دفاعیات ایران، کاهش قیمت را تا 13/3 درصد نسبت به قیمت جهانی گاز تأیید کرد. با این حال هم باید گفت قیمت کنونی گاز صادراتی به ترکیه نرخ مناسبی است و مشکلی در این زمینه نداریم. در وهله بعدی ترک‌ها از ما می‌خواستند تا این جریمه را به طور یکجا به آنها بپردازیم که بر اساس استدلال‌های انجام شده، قانع شدند که چنین روشی مقدور نیست و آنها باید این جریمه را از صورتحساب‌های ما کسر کنند. او با تأکید بر اینکه قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در منطقه، قیمت مناسبی است، تصریح کرد: در حال حاضر 13/3 درصد از درآمد گازی ما از ترکیه، بابت جریمه کسرمی شود اما اینکه گفته می‌شود گاز را مجانی صادر می‌کنیم از روی بی‌اطلاعی است.
 مرغ ۸ هزار و گوشت ۵۰ هزار تومان شد

سه‌شنبه هفته گذشته قیمت مرغ و تخم مرغ روزی ۵۰۰ تومان گران شد تا اینکه روز شنبه بازار مرکزی میدان بهمن مرغ را کیلویی ۷ هزار تومان و تخم‌مرغ را نیز شانه‌ای ۹ هزار تومان به فروشگاه‌های سطح شهر فروخت و عرضه‌کنندگان نیز با هزار تومان سود آنها را عرضه کردند. این منبع آگاه دلیل گرانی گوشت گوسفند را صادرات به عراق و کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: گوشت گرمی که مسئولان وعده توزیع آن را از چهارشنبه گذشته داده بودند هم کم است و هم بی‌کیفیت، به طوری که مشتریان ترجیح می‌دهند به جای اینکه گوشت قرقیزستانی را به قیمت ۳۵ هزار تومان خریداری کنند، گوشت گرم داخلی، اما گران بخرند.  وی از نبود تقاضا انتقاد کرد و گفت: متأسفانه قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و تقاضا برای مرغ و گوشت نیز اندک است. وی همچنین از خالی بودن سردخانه‌های پشتیبانی امور دام خبر داد و گفت: در ایام نوروز سردخانه‌ها تخلیه شده و مرغ منجمد وجود ندارد و اگر نه به منظور کاهش قیمت‌ها، قطعاً در بازار توزیع می‌کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نیز با تأیید گرانی قیمت‌ها می‌گوید: قیمت دیروز هر کیلوگرم مرغ گرم در واحدهای صنفی (خرده‌فروشی) 7 هزار و 250  تومان و برای مصرف‌کننده نهایی(مردم) به 7 هزار و 950 تومان رسیده است.
مهدی یوسف‌خانی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار مصرف می‌افزاید: در دو روز گذشته مرغداران از بارگیری مرغ برای کشتارگاه امتناع کردند که دلیل این امر اعتراض آنها نسبت به قیمت پایین مرغ بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در هفته گذشته در حالی به قیمت 4 هزار و 800 تومان رسیده بود که این رقم برای آنها ایده‌آل بود اما با این وجود با کاهش عرضه مرغ زنده به کشتارگاه‌ها قیمت این محصول را به 5 هزار تومان تا 5 هزار و 100 تومان رساندند و به نرخ‌های قبلی اکتفا نکردند.

امضای بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ جهان در ریاض/ خط و نشان ۴۶۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها

امضای بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ جهان در ریاض/ خط و نشان ۴۶۰ میلیارد دلاری سعودی‌ها 

آمار و ارقام تاکید می کند، آرام کردن ترامپ برای سعودی ها ۴۶۰ میلیارد دلار هزینه داشته که در قالب امضای بزرگ ترین قرارداد تسلیحاتی و سرمایه گذاری در ساختارهای زیربنایی آمریکا، به دونالد ترامپ پرداخت شده است.
کاخ سفید در بیانیه ای به اعلام توجیهات این کشور در قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری روز گذشته و نیز توافق ۱۰ ساله ۳۵۰ میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات این کشور به ریاض پرداخت.
خبرگزاری رویترز درباره این قرارداد به نقل از یک مقام مسئول آمریکایی در کاخ سفید نوشت: این قرارداد آخرین مراحل خود را پشت سر می گذارد و واشنگتن علی رغم دریافت مبلغ قرارداد اما به تدریج و در چندین نوبت به تجهیزات نظامی مذکور در آن دست می یابد.
 فیلم/ مدال آل‌سعود برای ترامپ

بیش از 1.6 میلیون خانوار از منابع طبیعی معیشت می گذرانند

 بیش از 1.6 میلیون خانوار از منابع طبیعی معیشت می گذرانند 
رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور افزود: براساس آمارها یک میلیون و 600 هزار خانوار از حوزه منابع طبیعی معیشت خود را می‌گذرانند که حدود یک میلیون نفر از طریق دامداری و 600 هزار خانوار از منابع طبیعی و سایر معیشت خود را می‌گذرانند. 


** حفاظت 18 میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی از طریق مشارکت مردمی 

در اولین روز سفر ترامپ به عربستان، یک قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری بین دو کشور امضا شد.



دونالد ترامپ روز گذشته (شنبه) در اولین سفر خارجی خود پس از تصدی ریاست جمهوری، وارد ریاض شد و مورد استقبال رسمی 'سلمان بن عبدالعزیز' شاه سعودی قرار گرفت.
در اولین روز سفر ترامپ به عربستان، یک قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری بین دو کشور امضا شد.
پادشاه عربستان حدود دو هفته گذشته با ارسال دعوت نامه هایی به 17 کشور عربی و اسلامی، از رهبران این کشورها خواست که در اجلاسی با حضور رئیس جمهوری آمریکا در ریاض،‌ حضور یابند.
روسای جمهوری کشورهای آفریقایی از جمله سیرالئون، مصر، بورکینافاسو، گامبیا ، گینه،‌ سنگال و ساحل عاج نیز در این اجلاس حضور دارند.
معاون نخست وزیر پادشاهی عمان نیز برای شرکت در این اجلاس روز گذشته وارد ریاض شد؛ این در حالی است که سعودی ها مایل بودند قابوس بن سعید پادشاه عمان در این اجلاس شرکت کنند.
برگزاری اجلاس با کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس٬ نشست با سران برخی کشورهای عرب و مسلمان و دیدار از مرکز جدید اختصاص یافته برای مبارزه با تروریسم از جمله برنامه های ترامپ درعربستان اعلام شده است.

ه گفته بیگدلی این مبالغ بلاتکلیف شامل 3 میلیارد و 800 میلیون تومان دعوای حقوقی مخابرات با شرکت عمران کیش، 4 میلیارد و 400 میلیون تومان منابع مشمول تحویل در اروپا،

اعتراض سهامداران به پول‌های راکد ۳۰ سال مخابرات/ رئیس: برگزاری مجمع تشریفات است


در مجمع مخابرات مبلغ اقلام سنواتی و میزان سود تقسیمی جنجال برانگیز شد. سهامداران عمده با وجود مخالفت سهامداران خرد و حقیقی کمتر از سال قبل سود تقسیم کردند و رئیس مجمع در پاسخ به اعتراض سهامداران گفت که مجمع تشریفاتی است.


تفاوت خواست صاحبان حقیقی سهام و سهامداران عمده، ابهامات زیاد در بند 4 صورت‌های مالی، نوع اداره مجمع و پاسخ‌های رئیس مجمع به سهامداران حقیقی باعث اعتراض سهامداران حقیقی شد.
بند 4 صورت‌های مالی حسابرسی شده امروز جنجال‌برانگیز بود؛ زیرا در این بند مبالغ زیادی معادل یک درصد کل درآمد عملیاتی شرکت به عنوان بدهی راکد و سنواتی و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بلاتکلیف مانده است.
این مبالغ شامل 1318 میلیارد ریال اقلام راکد سنواتی است که 315 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای آن نگه داشته شده است.
وقتی توضیح مختصر مدیرعامل مخابرات درباره این بند نتوانست سهامداران حقیقی را از روی این بند عبور دهد، کمال بیگدلی معاون مالی شرکت اعلام کرد بسیاری از مطالبات سنواتی متعلق به 40 تا 30 سال کار شرکت مخابرات ایران است که روی هم انباشته شده و برای این ارقام ابهام دار دو راهکار وجود دارد اینکه کلا با یک مصوبه هیات مدیره این اعداد حذف و در سود و زیان دیده شوند و دوم اینکه به همین وضعیت در گزارش مالی سالانه دیده شوند.
به گفته بیگدلی این مبالغ بلاتکلیف شامل 3 میلیارد و 800 میلیون تومان دعوای حقوقی مخابرات با شرکت عمران کیش، 4 میلیارد و 400 میلیون تومان منابع مشمول تحویل در اروپا، 12 میلیارد تومان بیانیه الجزایر در دعوی ایران و آمریکا، 33 میلیارد تومان طلب از کارخانجات مخابراتی، 89 میلیارد تومان مانده بدهی‌های مردم و 38 میلیارد تومان از پروژه کاشانه و چندین مورد دیگر است.
با توجه به حساس شدن بند 4 نماینده دولت از رئیس مجمع خواست تا همراه برنامه‌های توسعه تقویمی برای رفع و رجوع بدهی ها در نظر بگیرند که قنبری گفت: «به دنبال این نبوده‌ایم که به حسابرس مستقل کمک نکنیم و گزارش ریز ندهیم. مخابرات تسهیلات با نرخ بالا دارد و مشکل مدیریت نقدینگی و منابع است؛ اما قبول داریم که مواردی از جمله صندوق بازنشستگی و ساماندهی املاک روستایی را می‌توانسته‌ایم انجام دهیم و ان شالله امسال انجام می‌دهیم. »
علاوه بر این، طرح دوباره پیشنهاد افزایش تعرفه تلفن ثابت در حالی که هنوز یک سال از افزایش اخیر تعرفه تلفن ثابت نمی‌گذرد، از دیگر اتفاق‌های مهم این مجمع بود.
همواره در این مجمع مردمی که در طول سال از گرانی و افزایش قیمت ها گلایه دارند به آدم دیگری تبدیل می‌شوند و خواهان افزایش تعرفه تلفن ثابت هستند. امروز نیز این خواسته چندین بار تکرار شد. 
رسول سرائیان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سهامداری که از پایین بودن تعرفه تلفن ثابت به نفع خود معترض بود، گفت: انشاءالله دولت کمک کند بار دیگر تعرفه‌ها اضافه شود اما با توجه به وجود رقبا و پایدار نبودن افزایش درآمد ناشی از افزایش تعرفه رویکرد اصلی شرکت افزایش خدمات است.
همچنین در این جلسه پس از اینکه مدیرعامل مخابرات از وضعیت به نسبت بد شرکت در سال 94 و بهتر شدن اوضاع در سال 95 با افزایش 15 درصدی درآمد عملیاتی شرکت گزارش می داد، سهامداران عمده خواستار تقسیم سود به میزان کمتر از سال گذشته بودند.
سهامداران حقیقی به تقسیم سود 50 تومانی نظر داشتند؛ نظر سازمان بورس تقسیم حداکثر سود 37 تومانی بود و سهامدار عمده در صدای بلند اعتراض سهامداران حقیقی به سود 33 تومانی رای داد. سود تقسیمی سال گذشته 45 تومان به ازای هر سهم بوده است.
قنبری در پاسخ به سوال یکی از سهامداران معترض که پرسید با وجود سهامداران عمده دارای 40 درصد سهامچرا مردم را در مجمع دعوت می‌کنید؟، گفت: «تشریفات است». که صراحت بیان وی به مزاج صاحبان حقیقی سهام خوش نیامد.
سهامداران از ابتدا تا پایان جلسه که رئیس مجمع با عجله جلسه را ترک کرد و چند سهامدار هنوز در سالن فریاد می‌زدند به این تصمیم اعتراض کردند.