نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مرداد ۲۴, جمعه

همنشین بهار: فراز و فرود علی زرکش

1:00 / 6:26 A protest against Israeli attack on Gaza, Tel Aviv, 12.7.2014

دکتر!حسن عباسی!جوابی مختصر به وياوه گوی هايش(1


0:08 / 15:01 به دکتر!حسن عباسی!پاسخی مختصر به مهدويت و جعلی بودن آن(2

مصدق در تصویر: دادگاه نظامی، زندان نظامی و تبعیدگاه!


چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ه‍.ش.

مصدق در تصویر: دادگاه نظامی، زندان نظامی و تبعیدگاه!














زندان نظامی!











تبعیدگاه!















صاویری کمتر دیده شده: راکت‌ها از غزه به چه شکل و از کجا به سمت اسراییل شلیک می‌شوند

صاویری کمتر دیده شده: راکت‌ها از غزه به چه شکل و از کجا به سمت اسراییل شلیک می‌شوند


ویدئویی به تازگی در یوتیوب قرار گرفته و در آن یک شبه نظامی فلسطینی دیده میشود که در نوار غزه در حال آمده کردن و شلیک راکت از روی یک چرخ دستی است.
این ویدئو چند روز پیش توسط کانال رسمی گروه شبه نظامی شهدای الاقصا شاخه نظامی فتح منتشر شده است؛ با اینکه دولت خودگران فتح تنها در کرانه باختری حضور دارد اما شاخه نظامی آن که مدت هاست تقریبا به صورت مستقل عمل میکند در نوار غزه در کنار گروه های دیگر نظامی مانند جهاد اسلامی و گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس حضور دارند.
در ابتدای این ویدئو دیده میشود که یک مرد که صورتش پوشانده شده است در حال هل دادن یک چرخ دستی است که روی آن با کارتن پوشانده شده است، پس از یک سری فعالیت های نامشخص در اطراف این چرخ دستی و پس از دور شدن این فرد از کنار آن دیده میشود که یک راکت از روی این چرخ دستی شلیک شد.



این تصاویر از معدود تصاویری است که نشان دهنده محل و شکل شلیک راکت از غزه به سمت اسراییل است. به نظر میرسد به علت نظارت بسیار شدید و دقیق غزه از سوی دستگاه های اطلاعاتی اسراییل توسط ماهواره های جاسوسی و یا پهپادها، شلیک این موشک ها به شکل مخفیانه و همراه با صحنه سازی و پوشاندن آنها توسط کارتن صورت میگیرد.
با اینکه از ابتدای درگیری های اخیر بین اسراییل و حماس در غزه، هزاران راکت از این دست به سمت اسراییل شلیک شده است، اما به علت عدم دقت عمل این راکت های دست ساز و همینطور فن آوری گنبد آهنی اسراییل که توانایی انهدام این راکت ها را روی آسمان دارد، دو اسراییلی بر اثر این راکت پرانی ها کشته شده اند.

اولین جاعل اسکناس در ایران چه کسی بود؟ + تصاویر

اولین جاعل اسکناس در ایران چه کسی بود؟ + تصاویر

چند وقتی جایشان پشت شیشه مغازه ها بود. کمی بعد، انواع سوراخ شده شان زیر میز دخل کاسبان جا خوش کرد و بعضی هم پشت ویترین‌ها رفتند. شاید اما شاید ندانید ماجرای اسکناس‌های تقلبی در ایران، داستانی 100 ساله است. به بهانه انتشار تصویر اولین اسکناس تقلبی در ایران، رفته‌ایم سراغ اولین جاعلان اسکناس در ایران و جهان و چگونگی لو رفتن شان.
پول کثیف
احتمالا همزمان با اولین سکه پولی که ضرب شد عده ای به فکر افتادند که چطور می شود از پول، پول درآورد! سکه‌های اولیه که از جنس طلا و نقره بود، جاعلان را به فکر انداخت تا مواد ارزان قیمت را با طلا یا نقره خالص مخلوط کنند. بعضی‌ها هم کار راحت تری را انتخاب کردند و با تراشیدن لبه سکه‌های طلایی سودهای بی دردسری بردند. سابقه این شیوه از جعل به 600 سال قبل از میلاد مسیح در کشور باستانی لیدی برمی‌گردد که در محل ترکیه امروزی قرار داشت. با آمدن اسکناس و پول‌های کاغذی، شیوه جعل هم تغییر کرد. جعل اسکناس های امروزی در ایران هم سابقه ای 100 ساله دارد.
رویترز انگلیسی با اعطای وام به ناصرالدین شاه توانست امتیازاتی از وی بگیرد. یکی از آنها امتیاز تشکیل بانک شاهی و انحصار انتشار اسکناس در ایران بود. اولین اسکناس بانکی ایران که کاملا شبیه پول‌های امروزی است در سال 1269 هجری شمسی به وسیله انگلیسی‌ها چاپ شد. حق نشر انحصاری اسکناس به وسیله این بانک در سال 1309 به پایان رسید. 
"روی قطعات یک تا پنج تومانی امضای رییس بانک به صورت چاپی درج شده بود، ولی قطعات 10 تومانی و بیشتر در هنگام صدور، امضاء و به مشتری داده می‌شد تا اصالت آنها تایید شود. هر قطعه اسکناس توسط بازرس دولت با مهر بیضی شکلی که منقش به عبارت" ملاحظه و ثبت دفتر دولتی گردید. امضاء مأمور محترم دولت علیه ایران " مهر شده بود." با ورود اسکناس های جدید به بازار ایران، عده ای هم به فکر جعل آن افتادند.

عمارت قدیمی بانک شاهی در میدام توپخانه تهران


گاف تاریخی اولین جاعل اسکناس در ایران
در مورد اولین تلاش‌ها برای جعل اسکناس‌های امروزی در ایران دو روایت وجود دارد. موزه پول تصویری را به عنوان اولین اسکناس جعل شده ایران معرفی کرده است که در مورد آن دو داستان وجود دارد. عده‌ای معتقدند این جعل که به خاطر یک اشتباه عجیب ناکام ماند، در سال 1292 ه.ش به وسیله فردی به نام میرزا آقاخان اسکناسی انجام شده است. اين جاعل حرفه‌اي هنگام جعل اسكناس‌ دو توماني در مشهد به جاي درج عبارت «قابل پرداخت در مشهد فقط» از عبارت «قابل پرداخت فقط در مشهد» استفاده كرده بود كه جابه جايي اين يك كلمه باعث مشخص شدن اسکناس تقلبی و دستگیری وی شد. با توجه به نبود کاغذ و رنگ مخصوص چاپ در ایران، هنوز چگونگی تولید این اسکناس در ابهام باقی مانده است.
اولین جاعل اسکناسی در ایران چه کسی بود///جمعه انتشار شود
اولین اسکناس جعل شده ایران که در مشهد کشف شد
اما این عبارت "قابل پرداخت در مشهد" که کار جاعل را ناتمام گذاشت چرا روی اسکناس درج شده بود؟ در اوايل پيدايش اسكناس در ايران صرفا بانك شاهي كه شعباتي در مشهد، تهران، اصفهان، تبريز و شيراز داشت، اقدام به انتشار اين نوع پول مي‌كرد بنابراين هر بانك با توجه به منطقه فعاليت خود اسكناس منتشر مي‌كرد و اين اسكناس‌ها صرفا در منطقه تحت پوشش اين بانك قابل استفاده بود. به همین دلیل بانک محل صدور، نام شهر صادر کننده اسکناس ها را با مهری به دو زبان فارسی و انگلیسی بر روی آنها ثبت می کرد. بر روی پول‌های اصلی عبارت "PAYABLE AT MESHED ONLY” درج شده بود اما میرزا آقاخان با یک اشتباه باورنکردنی در جابه جا شدن دو کلمه انگلیسی و چاپ "PAYABLE ONLY AT MESHED "بر روی اسکناس موفق نشد از پول‌های دست سازش استفاده کند و اینگونه بود که اولین جعل اسکناس در تاریخ ایران ناکام ماند

اسکناس اصلی منتشر شده در کرمانشاه
روایت دوم اما می‌گوید اولین کسی که در ایران اقدام به چاپ اسکناس تقلبی کرد شخصی به نام الکساندر ایوانویچ بود. گفته شده او در شهریور 1309 به همره عده ای در زیرزمینی در جنوب تهران، اسکناس های جعلی یک تومانی چاپ می‌‌کرد. اما با توجه به اینکه ایوانویچ فقط یک تومانی جعل می‌کرد، روایت اول به واقعیت نزدیک تر است. همچنین در مقاله ای که به قلم دکتر علی شرقی، اقتصاددان و پژوهشگر ایرانی در دایره المعارف ایرانیکا در زیر سرفصل  ESK منتشر شده، از جعل حرفه ای آقاخان اسکناسی به عنوان اولین جعل اسکناس در ایران نام برده شده است.
جنگ جهانی دوم با پول های تقلبی
اما جعل پول غیر از منافع شخصی آدم ها در طول تاریخ معاصر کاربردهای دیگری هم داشته است. آلمان ها در جنگ جهانی دوم برای از پا درآوردن اقتصاد انگلستان با کمک 142 جاعل حرفه ای، حجم عظیمی از اسکناس های تقلبی 50 پوندی را وارد ساختار پولی انگلیس کردند. در سال 1943 توزیع این اسکناس ها آغاز شد و هر ماه یک میلیون پوند پول تقلبی به اقتصاد بریتانیا تزریق می شد. سیستم بانکی انگلیس بعد از مدتی متوجه ورود گسترده پول های تقلبی شد اما جمع آوری این پول ها از بازار تا 20 سال بعد هم ادامه داشت. در نهایت کار به جایی رسید که بانک مرکزی انگلستان در معاملات رسمی فقط اسکناس های 5 پوندی را به رسمیت می شناخت.
امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، نکات ایمنی پیچیده ای در طراحی و چاپ اسکناس ها به کار گرفته می شود. استفاده از مرکب با رنگ متغیر، جنس کاغذ و نقش زمینه آن، استفاده از تصاویر پیچیده، نوشته های بسیار بسیار ریز، وجود نخ های امنیتی و ... قسمتی از این تدابیر هستند. اما جاعلان هم به همین نسبت پیشرفت کرده اند و همچنان در تمام دنیا مشغول به کار تولید پول های تقلبی هستند


DAESH



افشای دو شرط نمایندگان برای استیضاح نکردن وزیر علوم

افشای دو شرط نمایندگان برای استیضاح نکردن وزیر علوم

معاون پارلمانی وزیر علوم گفته است که امضاکنندگان طرح استیضاح فرجی‌دانا دو شرط برای پس گرفتن امضای خود مطرح کرده‌اند که "فعلا نمی‌توان آنها را رسانه‌ای کرد". یکی از نمایندگان مجلس این دو شرط را افشا کرد.
رضا فرجی‌دانا
رضا فرجی‌دانا
ظاهرا مذاکرات وزیر علوم با امضاکنندگان طرح استیضاح به نتیجه نرسیده و چنانچه نشست دیگری که قرار است شنبه آینده (۱۸ مرداد) برگزار شود نیز بی‌نتیجه باشد این طرح در صحن علنی به بحث و رأی گذاشته می‌شود.

طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا در روزهای نخست تیرماه آماده شد اما هیئت رئیسه برای میانجیگری میان نمایندگان و وزیر علوم از اعلام وصول آن خودداری کرد.

ناصر موسوی لارگانی، شنبه ۱۱ مرداد به خبرگزاری مهر گفت: «دغدغه مهم استیضاح‌کنندگان درباره بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها و حضور مرتبطین با فتنه ۸۸ در پست‌های کلیدی وزارت علوم است.»

منظور از "فتنه" جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده انتخابات سال ۸۸ است. نماینده فلاورجان می‌گوید پیشنهاد نمایندگان برای رهایی فرجی‌دانا از استیضاح اخراج دانشجویان ستاره‌دار و مدیرانی است که در حوادث سال ۸۸ حضور داشته‌اند.

درخواست اخراج دانشجویان ستاره‌دار

فرجی‌دانا دومین گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم بود. پیش از او جعفر میلی‌منفرد به مجلس معرفی شده بود اما موفق به گرفتن رأی اعتماد نشد.

به گفته‌ی علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس، حسن روحانی قصد داشت پس از میلی‌منفرد، جعفر توفیقی را به عنوان وزیر علوم پیشنهاد کند اما رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای با این کار مخالفت کرده است.

رئیس مجلس، علی لاریجانی همان زمان دخالت خامنه‌ای در انتخاب وزیران را تکذیب کرد. ده روز پس از پیوستن فرجی‌دانا به کابینه دولت یازدهم نمایندگان او را به دلیل انتصاب توفیقی و میلی‌منفرد به عنوان معاونانش به استیضاح تهدید کردند.

بازگرداندن دانشجویان ستاره دار و استادان کنارگذاشته شده در دوران محمود احمدی‌نژاد از معدود وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی است که تحقق آن از روزهای نخست تشکیل دولت جدید کلید خورد.

موسوی لارگانی به خبرگزاری مهر گفت: «این دانشجویان مشکل داشته‌اند و بار دیگر به دانشگاه بازگشتند، اکثر این دانشجویان با استعلام شناسایی شده‌اند و برای یک سری دیگر از این دانشجویان باید استعلام صورت گیرد. این دانشجویان که با برخی گروهک‌ها در ارتباط بودند و حال به دانشگاه برگشته‌اند باید اخراج شوند.»

برکناری مدیران فعال در "فتنه"

نماینده فلاورجان درباره مدیرانی که اخراج آنها یکی دیگر از شرط‌های استیضاح‌کنندگان اعلام شده می‌گوید، اینها افرادی هستند که "در فتنه حضور فعال داشتند و دستگیر هم شدند اما هم اکنون در پست‌های کلیدی وزارت علوم در حال فعالیت هستند که از وزیر علوم خواسته‌ایم این افراد برکنار شوند".

بنابر گزارش‌ها در کنار نگرانی اصولگرایان از حضور دانشجویان، استادان و مسئولان نزدیک به جناح اصلاح‌طلبان در دانشگاه‌ها، افشای بورسیه غیرقانونی سه هزار دانشجوی دکتری در دوران محمود احمدی‌نژاد، در استیضاح فرجی‌دانا بی‌تاثیر نیست.

حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید دست‌کم ده نفر از نمایندگان کنونی مجلس از دریافت‌کنندگان بورسیه‌های غیرقانونی هستند. او می‌گوید افشای این بورسیه‌ها یکی از دلایل فشار بر وزیر علوم است.

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است وزیر علوم باید از این استیضاح استقبال کند زیرا حضور او در مجلس "باعث برملا شدن حقایق و خلاف‌های دولت گذشته خواهد شد".


استیضاح فرجی‌دانا، وزیر علوم روحانی قطعی شد

استیضاح فرجی‌دانا، وزیر علوم روحانی قطعی شد

تلاش نمایندگان اصول‌گرای مجلس برای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بالاخره نتیجه داد. طرح استیضاح رضا فرجی دانا که به امضای ۵۱ نماینده مجلس رسیده، توسط یک عضو هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
شاید در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته که وزیری ۱۰ روز پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس، تهدید به استیضاح شود؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اما این رکورد را در کارنامه خود ثبت کرد.
بیشترین اعتراض نمایندگان مجلس به انتصاب جعفر توفیقی، سرپرست پیشین وزارت علوم به عنوان مشاور عالی و جعفر میلی‌منفرد به عنوان معاون آموزشی از سوی وزیر نورسیده بود. این دو نفر از سوی مجلس متهم به "همکاری با جریان فتنه" هستند.
توفیقی در هفتاد روزی که سرپرست وزارت علوم بود شماری از رئیسان افراطی دانشگاه‌ها را کنار گذاشت و تعدادی از استادان و دانشجویان کنار گذاشته شده و محروم از تحصیل را به دانشگاه بازگرداند.
وزیر ۱۰ روزه برای ادای توضیحات به مجلس فرا خوانده شد اما نمایندگان از توضیحات او قانع نشدند. صد روز پس از آغاز به کار کابینه روحانی، نوای استیضاح وزیر علوم از مجلس به وضوح شنیده شد.
این نوا در آخرین روزهای سال ۱۳۹۲ به صدایی واضح و روشن تبدیل شد. روح‌الله حسینیان نماینده تندروی مجلس روز ۲۴ اسفند، در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: «درباره استیضاح فرجی ‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش‌نویس ادله استیضاح نوشته شده و بسیاری از نمایندگان نیز آماده امضای آن برای تدوین هیأت رئیسه و 

این فرصت مناسب حالا چند ماهی است پدید آمده است. روز شنبه (۱۴ تیرماه/۵ ژوئیه) رضا فرجی دانا در مجلس حاضر شد تا با نمایندگان استیضاح‌کننده گفت‌وگو کند. ظاهرا هیأت رئیسه مجلس در تلاش بود میان وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح پادرمیانی کند تا شاید موضوع استیضاح منتفی شود. اما به گفته جواد کریمی قدوسی، نماینده طرفدار محمود احمدی‌نژاد، استیضاح‌کنندگان با وزیر علوم به تفاهم نرسیدند.
فردای این روز طرح استیضاح در جلسه علنی اعلام وصول شد و هفته بعد در دستور کار مجلس قرار گرفت.
حضور دوباره وزیر در مجلس هم نمایندگان را قانع نکرد
روز شنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) وزیر علوم یک بار دیگر برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در مجلس حاضر شد. نمایندگان دو شرطرا برای عدم استیضاح او بر شمردند: "اخراج دانشجویان ستاره‌دار که به دانشگاه بازگشته‌اند و اخراج افرادی که در فتنه ۸۸ فعال بوده و دستگیر هم شدند و هم اکنون در پست‌های کلیدی وزارت علوم سمت دارند".
رضا فرجی دانا وزیر علوم زیر بار این دو شرط نرفت و نمایندگان به‌این ترتیب مصمم به اجرای استیضاح شدند.
روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) طرح استیضاح وزیر علوم توسط عضو هیأت رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد. در بخشی از نامه استیضاح که به امضای ۵۱ نماینده مجلس رسیده، برخی دلایل استیضاح بدین شرح عنوان شده است: «ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در دوره‌های تحصیلات تکمیلی علی‌رغم تاکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی کشور، بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیات‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاه‌ها، منصوب کردن عناصر دارای سابقه‌ی مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند وافراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها».
معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری یک روز قبل از اعلام وصل طرح استیضاح گفته بود:‌ «شأن وزارت علوم، اعتقادات و باورهای ما و قول‌هایی که از سوی وزارت علوم به نمایندگان و مردم شریف ایران در زمان اخذ رای اعتماد داده شد، به ما اجازه هیچ نوع برخورد خارج از چارچوب قانونی و اخلاقی و یا کوتاه آمدن در اجرای برنامه‌های اعلام شده را نمی‌دهد».
وی تصریح کرده بود که در صورت اعلام وصول استیضاح "بر اساس وظایف قانونی توضیحات لازم در چارچوب قوانین و مقررات به نمایندگان مجلس و ملت ایران ارائه خواهد شد".
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که دولت ۱۰ روز فرصت دارد تا تاریخ حضور وزیر علوم در مجلس برای انجام استیضاح را اعلام کند.

وزیران احمدی‌نژاد وخانواده‌هایشان بورسیه غیرقانونی می‌گرفتند

وزیران احمدی‌نژاد وخانواده‌هایشان بورسیه غیرقانونی می‌گرفتند




پس از قطعی شدن استیضاح وزیر علوم، اسامی برخی نمایندگان مجلس، خانواده وزرای دولت قبلی و روحانیون به عنوان استفاده‌ کنندگان بورسیه‌های غیرقانونی منتشرشد. دراین فهرست نام پسر و داماد وزیر ارتباطات دولت قبلی دیده می‌شود.
افشای خبر اعطای ۳ هزار بورسیه غیرقانونی توسط وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد از سوی مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، کافی بود تا نمایندگان مجلس در پی استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت حسن روحانی برآیند. به‌گزار ش خبرگزاری ایلنا وزیر ارتباطات دولت گذشته از طراحان اصلی استیضاح به‌شمار می‌رود. او از جمله کسانی بوده که از این بورسیه‌های غیرقانونی استفاده کرده است.
پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی، فهرستی از اسامی دانشجویانی که به‌طور غیر قانونی از بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند منتشر شد. خبرگزاری کار ایران قصد دارد در روزهای آینده اسامی افراد بیشتری را که به‌طور غیرقانونی از بورسیه تحصیلی استفاده کرده‌اند منتشر کند.
بورس نخبگان برای معدل ۱۳
در فهرست منتشر شده، نام پسر و داماد وزیر ارتباطات دولت گذشته به چشم می‌خورد. داماد این نماینده فعلی مجلس بورس ادامه تحصیل در آمریکا و پسر وی بورس ادامه تحصیل در کانادا گرفته است. همچنین فرزند وزیر علوم دولت سابق، با معدل ۱۳ از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.
خواهرزاده و داماد خواهر وزیرعلوم دولت احمدی‌نژاد نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند. مطابق اسناد موجود، به همسر وی نیز مجوز فعالیت در یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می‌آید. نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصول‌گرا هم، که این روزها با تمام توان پی‌گیر استیضاح وزیر علوم است، در این فهرست وجود دارد.
این مدیر رسانه‌ای هم‌اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران است که به دلیل سن بالا طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد.
این بورسیه‌ها در دوران وزارت کامران دانشجو اعطا شده است. محمد زاهدی وزیر علوم دولت نهم در حال حاضر رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و از طراحان استیضاح وزیر علوم به‌شمار می‌رود.
محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم آمار بورسیه‌های غیرقانونی دولت گذشته را ۳ هزار و ۷۰۲ نفر بیان کرده که پرونده هزار و ۸۰ نفرشان همچنان در ابهام است.
رضوان طلب به ایسنا گفته است: « طبق مقررات قبل از جایابی و شروع تحصیل دریافت‌کنندگان بورسیه دولتی، باید از مرکز جذب اعضای هیئت علمی هم درخواست تایید صلاحیت عمومی شود. اما این قانون در بسیاری از موارد رعایت نشده است.»
وی افزوده است: «در حال حاضر یک آمار ۳ هزار و ۲ نفر و یک آمار ۷۰۰ نفر وجود دارد که مشکل حدود هزار نفر آن‌ها تا کنون برطرف نشده و درمسیر برطرف شدن هم قرار نگرفته است. مشکل ۷۰ الی ۸۰ نفر غیر قابل حل است زیرا اظهاراتی کردند که با مدارک آن‌ها مطابقت ندارد، اما آن زمان بنا بر این شده بود که این افراد به سرعت بورسیه‌ای شوند و در بعضی موارد به محض بورسیه شدن فرد، هزینه بورسیه که ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان بوده به حساب دانشگاه مربوط واریز شده است.»
تهدیدهای متقابل فرجی‌دانا و نمایندگان
پیش از این نمایندگان مجلس برای رهایی انصراف از استیضاح کردن فرجی‌دانا وزیر علوم دولت روحانی از وی‌ خواسته بودند که دانشجویان ستاره‌دار و مدیرانی که در حوادث سال ۸۸ حضور داشته‌اند را اخراج کند. اما فرجی‌دانا حاضر به تمکین به این خواست نشد.
به‌گزارش منابع داخلی وزیر علوم قصد دارد در جلسه استیضاح خود، جزئیات پشت پرده مسائلی را که به این استیضاح منتهی شده است، اعلام کند.علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس وعضو کمیسیون فرهنگی نیز گفته است که وزیر علوم باید از این استیضاحاستقبال کند زیرا حضور او در مجلس "باعث برملا شدن حقایق و خلاف‌های دولت گذشته خواهد شد".
به گفته حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس، دست‌کم ده نفر از نمایندگان کنونی مجلس از دریافت‌کنندگان بورسیه‌های غیرقانونی هستند. او می‌گوید افشای این بورسیه‌ها یکی از دلایل فشار بر وزیر علوم است.
جواد هروی رئیس کمیته آموزش‌عالی مجلس٬ از اتمام بررسی پرونده بورسیه‌ها در تمامی دولت‌های پیشین خبر داد و به خانه ملت، گفت: از سال ۷۵که بورسیه‌ها انجام شده، مواردی از تخلف دیده می‌شود. طبق بررسی‌ها بیشترین تخلف در زمینه بورسیه‌ها مربوط به دولت دهم است .
وی تاکید کرد: بررسی پرونده بورسیه‌ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و هیچ موضوعی نمی تواند خللی در آن ایجاد کند. به ثمر نشستن استیضاح وزیر علوم و روی کار آمدن وزیری دیگر تاثیری در پیگیری تخلف دانشجویان بورسیه نخواهد داشت.



منبع: دویچه‌وله

افشای هزاران بورسیه غیرقانونی در دوران احمدی‌نژاد

به گفته‌ی معاون وزیر علوم در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۲ بیش از سه هزار نفر بدون آزمون از بورسیه دوره دکترا در داخل کشور استفاده کرده‌اند. شمار زیادی از بورسیه‌های خارج در این دوره نیز شرایط لازم را نداشته‌اند.

بورسیه بستگان و نزدیکان مسئولان در دوره آموزش عالی بدون رعایت ضوابط قانونی و داشتن شرایط لازم موضوع تازه‌ای نیست.

با این همه آماری که معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از این تخلف‌ها ارائه کرد حکایت از بحرانی دارد که به باور برخی دانشگاهیان تاثیر مخرب آن تا سال‌ها در آموزش عالی و مدیریت کشور برجا خواهد ماند.

روزنامه ابتکار در شماره پنجم خرداد ماه خود از قول مجتبی صدیقی نوشت، در شش سال پایانی دوران محمود احمدی‌نژاد ۳۰۰۲ نفر بدون آزمون از بورسیه دکترا داخل استفاده کرده‌اند که بخشی از آن مربوط به "آقازاده‌ها و نزدیکان جناحی و خانوادگی برخی از مسئولان فرهنگی دولت سابق" بوده است.

نحوه برگزاری آزمون دکترا نیز در سال ۹۱ با جنجال همراه بود و تجمع اعتراضی صدها دانشجو مقابل مرکز سنجش آموزش به برکناری رئیس این مرکز منجر شد.

انتقال غیرقانونی دوسوم بورس‌ها

معاون وزیر علوم می‌گوید بین سال‌های ۸۵ تا ۹۲ حدود ۷۳۰ نفر نیز برای دوره دکترا بورس خارج از کشور گرفته‌اند که شماری از آنها شرایط لازم برای بورسیه شدن را نداشته‌اند.

داشتن معدل حداقل ۱۴ در مقطع کارشناسی و ۱۶ در مقطع کارشناسی ارشد یکی از شرط‌های اعزام دانشجو به خارج تعیین شده است. مطابق آماری که صدیقی اعلام کرده بیش از ۱۴۰ نفر از اعزام‌شدگان در این دوره معدلی کمتر از حد تعیین شده داشته‌اند.
فرهاد رهبر، رئیس برکنارشده دانشگاه تهران و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد
فرهاد رهبر، رئیس برکنارشده دانشگاه تهران و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد
رئیس سازمان دانشجویان خاطر نشان کرد که پس از بروز مشکلات ارزی در سال ۸۹ موضوع تبدیل قبولی‌های بورسیه خارج به داخل مطرح شد که در جریان این انتقال‌ها نیز قانون‌شکنی‌های فراوانی به چشم می‌خورد.

از ۱۸۸۴ فردی که تا پایان دوره احمدی‌نژاد بورسیه خارج آنها به داخل منتقل شده ۵۳۰ نفر معدلی کمتر از حد لازم داشته‌اند و معدل ۲۳۵ نفر در پرونده تحصیلی ثبت نشده است.

به نوشته ابتکار معاون وزیر علوم گفته است: «از پرونده‌های موجود ۳۲۵ نفر نیز فاقد شرط سنی بوده‌اند و ۱۸۳ نفرهم در پرونده خود سند محضری برای تعهد خدمت نسپرده‌اند.» به عبارت دیگر در انتقال بیش از دوسوم بورسیه‌های خارج به داخل قانون رعایت نشده است.

(بیشتر بخوانید: «بلایی که احمدی‌نژاد بر سر دانشگاه‌ها آورد»)

انتقال عوام‌زدگی به دانشگاه

سعید معیدفر، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به این که در دوره یاد شده برای بورس خارج از کشور قاعده‌ای وجود نداشت به روزنامه آرمان گفت: «در این سال‌ها عده‌ای با رانت و رابطه بورس تحصیلی خارج از کشور گرفتند و با رانتی دیگر این بورس را تبدیل به بورس داخل می‌کردند.»

معیدفر می‌گوید در این سال‌ها مجموعه معیارهای غلط سطح کیفی دانشگاه را تنزل داد، دانشگاه را با بحران مواجه کرد و "عوام‌زدگی بیرون از دانشگاه را به داخل دانشگاه آورد."

دانشیار گروه جامعه‌شناسی معتقد است دانشگاه تا چندین سال باید تاوان این اقدامات غیرقانونی را بدهد. او می‌افزاید: «این افراد در سال‌های آینده ادعا می‌کنند که می‌خواهند عضو هیات علمی شوند. آنها در آینده پزشکان و مهندسان این جامعه می‌شوند، چطور می‌توان سرنوشت جامعه را به آنها سپرد؟»

غلامرضا غفاری، معاون دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی تهران با تاکید بر این که پذیرش دانشجو باید توسط گروه‌های آموزشی انجام بگیرد به روزنامه آرمان می‌گوید: «هنگامی که خارج از روال قانونی افرادی وارد دانشگاه می‌شوند به اقتدار علمی و اخلاقی دانشگاه لطمه وارد می‌شود.»

درباره افت سطح آموزش عالی در ایران گزارش‌های زیادی منتشر شده است. همزمان با افزایش شمار افراد فاقد صلاحیت در میان دانشجویان دوره دکترا بازار خرید و فروش پایان‌نامه و مقاله نیز به شدت رونق دارد.


ماجرای بورسیه دختر وزیر علوم در آخرین روزهای عمر دولت احمدی نژاد

ماجرای بورسیه دختر وزیر علوم در آخرین روزهای عمر دولت احمدی نژاد
ماجرای بورسیه دختر وزیر علوم دولت قبل (کامران دانشجو) در دانشگاه تربیت مدرس، آن هم در آخرین روزهای عمر دولت احمدی نژاد 1) خانم سارا دانشجو دختر 27 ساله کامران دانشجو، کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجوی دانشگاه آزاد بوده که در مقطع دکتری، در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته میشود 2) رشته تحصیلی ایشان نانوبیوتکنولوژی است و در همین گروه به عضویت هیئت علمی درآمده اند. 3) روند دریافت حکم بورس برای ایشان طی نشد. حتی مصاحبه علمی انجام نگرفت. در یک جلسه مورخ 19 مرداد 92 رییس دانشگاه تربیت مدرس(بیژن رنجبر) نامه ایشان را امضا و به وزارت علوم منتقل میکند و به فاصله 24 ساعت بعد حکم ایشان امضاء میشود دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور است که تنها در مقاطع ارشد و دکتری و اخیرا پسا دکتری دانشجو می پذیرد و خانم دانشجو که سابقه حتی یک روز تدریس نداشته، مستقیما مدرس دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری خواهد شد امضای حکم وی در حالی صورت گرفته بود که بنا بدستور سرپرست وزارت علوم قبل از معرفی وزرا به مچلس در مرداد ماه 92 هرگونه صدور و امضای احکام بورسیه تا اطلاع ثانوی ممنوع شده بود.

10603268_765009723563763_2962164101288198338_n

منبع:مرکز دموکراسی ایران
حکم اولیه دادگاه محمدرضا رحیمی اعلام و حذف شد
وب‌سایت محافظه‌کار «جهان‌نیوز» حکم اولیه دادگاه محمدرضا رحیمی معاون  احمدی‌نژاد را اعلام و ساعتی بعد آن را حذف کرد.
وب‌سایت «جهان‌نیوز» نوشت: «شنیده‌های خبرنگار جهان حاکی از آن است که م. ر. متهم جنجالی پرونده خانه فاطمی و بیمه ایران که از مسوولین بلند پایه دولت قبلی است، به ۵ سال حبس و بازگرداندن مبلغ ۸ و نیم میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شده است.»
به نوشته‌ی «جهان‌نیوز» این حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است.
با این حال این سایت محافظه‌کار ساعتی بعد خبر خود را بدون هیچ توضیحی حذف کرد.
محمدرضا رحیمی که از تابستان سال ۱۳۸۸ معاون اولی محمود احمدی‌نژاد را برعهده داشت به فساد اقتصادی و «سرحلقه بودن باند فساد اقتصادی فاطمی» متهم شده‌است.
نام محمدرضا رحیمی هم‌چنین در پرونده موسوم به اختلاس بیمه برده شده و یکی از متهمان اصلی این پرونده در دادگاه گفته‌است که «یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان» به حساب شخصی وی واریز کرده است.
محمد رضا رحیمی، علاوه بر این چندین بار نیز توسط احمد توکلی و الیاس نادران، هر دو از نمایندگان مجلس، به داشتن مدرک تقلبی متهم شده‌است.
منبع:خودنویس