نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ شهریور ۱۹, چهارشنبه

ایرج مصداقی فعال حقوق بشر از سوید در سیمای رهایی Rahaaee tv 09-09-2014

تیم ملی والیبال ایران با پیروزی برابر استرالیا سه امتیاز شیرین را در نخستین بازی خود در مرحله دوم رقابتهای جهانی لهستان کسب کرد. تیم کشورمان که در مرحله دوم این مسابقات در گروه E قرار دارد با این برد شروع خوبی را رقم زد و سه امتیاز به اندوخته‌های قبل خود اضافه کرد.

پیروزی قاطع تیم ملی ایران برابر استرالیا/ سه امتیاز شیرین برای مردان کواچ
تیم ملی والیبال ایران با پیروزی برابر استرالیا سه امتیاز شیرین را در نخستین بازی خود در مرحله دوم رقابتهای جهانی لهستان کسب کرد. تیم کشورمان که در مرحله دوم این مسابقات در گروه E قرار دارد با این برد شروع خوبی را رقم زد و سه امتیاز به اندوخته‌های قبل خود اضافه کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های ملی والیبال ایران و استرالیا از ساعت 22:55 روز چهارشنبه در مرحله دوم رقابتهای جهانی لهستان به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی را تیم ایران با حساب 3 بر یک به سود خود پایان داد. تیم کشورمان ست‌های اول، دوم و چهارم را به ترتیب با امتیازات 25 بر 23، 25 بر 21 و 25 بر 17 مقابل حریف خود برنده شد و ست سوم را 25 بر 21 واگذار کرد.

تیم ایران در این بازی یک تغییر را در دفاع میانی خود در قیاس با مرحله نخست انجام داده بود. آرمین تشکری از ابتدا جایگزین غلامی شد و در ارنج اولیه قرار گرفت. غفور، قائمی، معروف، موسوی، میرزاجانپور و ظریف(لیبرو) دیگر بازیکنان ایران بودند.

تیم ایران که به خوبی از ضعف در دریافت اول حریف با خبر بود با سرویس‌های هدفدار خود دریافت کننده‌های استرالیا را تحت فشار قرار داد و بعد از اینکه در امتیازات اولیه با حریف پیش رفت کم کم از این تیم فاصله گرفت و وقت اول استراحت فنی را 8 بر 5 به سود خود ثبت کرد.

استرالیا که تمام بار حملات خود را روی دوش ادگار بازیکن 208 سانتیمتری خود می‌کشید با یک دفاع خوب و یک پوئن سرویس فاصله را کاهش داد. استرالیا با دو دفاع خوب روی تور در امتیاز 15 بر 14 از ایران پیش افتاد و در وقت دوم استراحت فنی 16 بر 15 پیشی گرفت.

تیم ایران در ادامه کار در دفاع روی تور به شرایط عادی خود بازگشت و 22 بر 18 پیش افتاد تا مربی حریف بار دیگر تقاضای تایم اوت کند. استرالیا در ادامه دو امتیاز متوالی گرفت تا این بار کواچ تایم اوت بگیرد. دو اشتباه از میرزاجانپور و قائمی برتری 24 بر 23 ایران را نشان می‌داد که کواچ بار دیگر تایم اوت را تقاضا کرد. تیم ایران در پایان این ست 25 بر 23 برنده شد.

استرالیا در ست دوم به خصوص در دفاع روی تور شرایط بهتری داشت و با ایران برابر پیش رفت تا اینکه ایران در امتیاز ششم از این تیم پیش افتاد ولی اشتباه موسوی در سرویس و یک تک دفاع از حریف باعث شد استرالیا در وقت اول استراحت فنی برتری 8 بر 7 خود را رقم بزند. استرالیا این روند را تا برتری 10 بر 8 ادامه داد اما سرویس‌های خوب تیم ایران و چند دفاع روی تور از سوی مدافعان کشورمان ورق را به سود کشورمان بازگرداند و برتری 16 بر 14 تیم ایران را در وقت دوم استراحت فنی در پی داشت.

سرویس‌های هدفدار تیم ایران دریافت کننده‌‌های استرالیا را به دردسر انداخت و امتیازات متوالی را برای تیم کشورمان به دنبال داشت. حریف که تنها روی امتیازگیری توماس ادگار بازیکن پشت خط زن خود دل بسته بود در نهایت این ست را 25 بر 21 به تیم ایران واگذار کند.

در ست سوم بازیکنان ایران تا حدی حریف را دست کم گرفتند و استرالیا هم روی درخشش ادگار امتیازات زیادی را کسب کرد طوری که وقت نخست استراحت فنی را 8 بر 4 پیش افتاد. پس از آن بازیکنان ایران با سرویس‌های خوبی که داشتند به یک امتیازی حریف رسیدند. یک بدشنانسی فاصله را بیشتر کرد و استرالیا وقت دوم استراحت فنی را 16 بر 14 پیش افتاد. بعد از آن به یکباره حریف شروع به امتیازگیریهای متوالی کرد و با استفاده از اشتباهات متعدد بازیکنان ایران ست سوم را 25 بر 21 برنده شد تا کار به ست چهارم کشیده شود.

با شروع ست چهارم تیم ایران کاملا حریف را کنترل کرد و با سرویس‌های خوب خود وقت اول استراحت فنی را 8 بر 4 پیش افتاد. استرالیا در ادامه نتوانست کاری از پیش ببرد و در خط حمله کاملا مهار شد و اینگونه بود که تیم ایران وقت دوم استراحت فنی این ست را 16 بر 8 به سود خود ثبت کرد. تیم ایران سرانجام این ست را 25 بر 17 برنده شد تا در مجموع این بازی را برنده شود.

با این برد تیم کشورمان جمع امتیازات خود را به عدد 8 رساند. تیم کشورمان 5 امتیاز هم از پیروزی برابر ایتالیا و آمریکا در دور قبل اندوخته بود. تیم ایران عصر روز پنجشنبه در دومین بازی خود در این مرحله برابر آرژانتین قرار می‌گیرد.


اعتیاد زنان؛ از مناطق حاشیه نشین تا آرایشگاه‌ها


زمانی آمار معتادان کشور هم محرمانه محسوب می‌شد و یا اگر اعلام می‌شد به جزییاتش ورود نمی‌کردند، مخصوصا از گرایش زنان به اعتیاد و معتادان زن. اما در دو سال گذشته بارها نسبت به افزایش تعداد زنان معتاد از سوی مقامات رسمی هشدار داده شده است. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده هم اعلام کرده که نرخ رشد اعتیاد زنان بسیار بیشتر از مردان بوده و گاهی تا حدود دو برابر است. به گفته او، دامنه اعتیاد زنان از مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین به سطح عام‌تری از جامعه مانند باشگاه‌های ورزشی و سالن آرایش‌های زنان کشیده شده است.

نرخ رشد ۲ برابری اعتیاد در زنان
شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز چهارشنبه در کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد حضور داشت و برای چندمین بار در زمان تصدی این پست، نسبت به افزایش اعتیاد در میان زنان ایرانی هشدار داد.
او با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد از زنان زندانی جرایمی مرتکب شده‌اند که ارتباط مستقیمی با مصرف مواد مخدر دارد، تاکید کرد که بدون در نظر گرفتن شرایط خانوادگی و شبکه ارتباطی یک زن معتاد، نمی‌توان به حل مشکل اعتیاد او پرداخت. بنابرایت باید در سیاست‌گذاری‌های کلان در مبارزه با اعتیاد نگاه جنسیتی لحاظ شود.
مولاوردی گفت: "افزایش نرخ رشد اعتیاد در زنان باعث شده تا به ضرورت پرداختن به این موضوع به شکل مستقیم و بی‌واسطه توجه کنیم. امروزه مواجهه با آسیب اعتیاد در زنان نمی‌تواند مانند گذشته در پس پرده باقی بماند و کم توجهی به این معضل نتیجه‌ای جز عمیق‌تر شدن این زخم و دشوارتر شدن حل آن را در پی نخواهد داشت."
به گفته این مقام مسوول، نرخ رشد اعتیاد زنان بسیار بیشتر از مردان بوده و گاهی تا حدود دو برابر است. همچنین میزان مصرف موادمخدر زنان از ۵ درصد در سال ۸۵ به حدود ۱۰ درصد در سال ۹۰ افزایش یافته است.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین گفت: "اگرچه ممکن است زنان درگیر به اعتیاد در مقایسه با مردان حدود یک به ۱۰ باشد، اما رشد اعتیاد در زنان سریع‌تر از مردان است و ما با پدیده تلسکوپی در جمعیت زنان معتاد مواجه هستیم. علاوه بر آن اثرگذاری اعتیاد یک زن در جامعه و آثار و پیامدهای غیرمستقیم آن شاید ده‌ها برابر بیشتر از تبعات اعتیاد مردان باشد. زنان به لحاظ جایگاه مادری در خانواده بی‌تردید از نقش محوری در تربیت فرزندان برخوردار هستند و درگیری آنان با اعتیاد قطعا فرزندان را با مخاطرات فراوانی مواجه می‌کند."
او کشیده شدن دامنه اعتیاد زنان از مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین به سطح عام‌تری از جامعه مانند باشگاه‌های ورزشی و سالن آرایش‌های زنان را واقعیتی دانست که اگرچه به لحاظ کمی قابل توجه نیست، اما به لحاظ اجتماعی و فرهنگی موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
به گفته مولاوردی دختران نوجوان، جوان، دانشجو یا تحصیل‌ کرده گروه‌هایی هستند که در مواجهه با سوء مصرف مواد به ویژه سوءمصرف محرک‌ها و قرص‌ها قرار دارند.
معاون رییس‌جمهور همچنین عنوان کرد که نزدیک به ۵۵ درصد از طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد و آسیب‌های دیگری مانند کودک‌آزاری، خشونت و قتل مشکلاتی هستند که به علت اعتیاد برای نهاد خانواده به وجود می‌آید.

اعتیاد زنان، هنوز یک تابو است
آذر ماه سال گذشته، وزیر کشور از افزایش ۲.۵ برابری آمار زنان معتاد تنها در یک سال و نیم خبر داد. رحمانی فضلی که در عین حال دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر است با اشاره به اینکه پیش از این ۵ درصد زنان ایرانی اعتیاد داشتند و این رقم به ۷.۵ درصد رسیده است این آمار را "زنگ خطر جدی" خواند. پیش‌تر از او هم طه طاهری، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از تبدیل مصرف حشیش و کوکایین به سبکی از زندگی برای برخی از زنان و دختران تهرانی خبرداده و گفته بود زنان حتی در توزیع و ترانزیت مواد مخدر نیز حضور فعال دارند.
لیلا ارشد، مددکار اجتماعی که سال‌ها در مراکز حمایتی از زنان معتاد فعالیت داشته و مدیرعامل نخستین مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان هم هست در این زمینه به روزآنلاین گفت: "اقدامات درمانی اعتیاد برای زنان هم‌پای مردان پیشرفت نکرده. هنوز مساله اعتیاد زن، تابویی است که سدی برای راه درمان اعتیاد زن محسوب می‌شود و شرم آنها و ترس از خانواده‌ها، مانع مراجعه زنان به مراکز ترک اعتیاد است."
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده هم سال گذشته آمارهایی در زمینه اعتیاد زنان ارائه کرد که با استناد به آن، زنان ۹.۳ درصد از جمعیت معتادان را زنان تشکیل می‌دهند و بیشترین ماده مصرفی آنها به ترتیب تریاک، شیشه و کراک است.
به گفته زهرا بنیانیان ۶۲ درصد زنان معتاد متاهل هستند و به دلیل اعتیاد همسر، مشکلات خانوادگی و فقر به سمت مصرف مواد رفته‌اند.
او همچنین عنوان کرد که "زنان معتاد، به خاطر پنهان کاری، نبود حمایت اجتماعی، عدم رهایی از اعتیاد و حفظ آبرو بیشتر از مردان در پنهان‌کاری اعتیاد خود دامن می‌زنند و این به منزله عدم بازگشت آنان به زندگی سالم برای همیشه است."
از دیگر آمارهای ارائه شده، اعلام بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سالگی به عنوان مرحله شروع به مصرف مواد مخدر در نیمی از زنان معتاد ایرانی است که از آن به عنوان "سن بحرانی مصرف" نام برده شده. همان زمان، شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده هم با بیان اینکه اعتیاد مرزهای تحصیل، فرهنگ و دین را درنوردیده است، تاکید کرده بود: "هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که اعتیاد، تنها مختص یک گروه یا طبقه خاص از جامعه است."
به اعتقاد مولاوردی، آمار۶۲ درصدی تاهل در زنان معتاد و عاملیت ۱۰ درصدی اختلافات خانوادگی در شروع به اعتیاد زنان، اهمیت پرداختن به موضوع اعتیاد زنان را دو چندان می‌کند.
یک سال پس از ارائه این آمارها و هشدارها، به نظر نمی‌رسد که اقدامی عملی در جهت بهبود وضعیت موجود صورت گرفته باشد و کمبود امکانات و مشکلات فرهنگی، همچنان راه زنان معتاد را برای ترک و بازگشت به زندگی، سخت و سخت‌تر می‌کند.

US, Iraq have same child homicide rate – UNICEF

نگاهي به...: فیلمی از رفتار تحقیر آمیز نیروی انتظامی با کسبه ی ...

نگاهي به...: فیلمی از رفتار تحقیر آمیز نیروی انتظامی با کسبه ی ...: https://www.facebook.com/video.php?v=750134265042596&set=vb.157375150985180&type=2&theater Retour à l’album Précédent...

فیلمی از رفتار تحقیر آمیز نیروی انتظامی با کسبه ی محلی

https://www.facebook.com/video.php?v=750134265042596&set=vb.157375150985180&type=2&theater



فیلمی از رفتار تحقیر آمیز نیروی انتظامی با کسبه ی محلی

کارگاه آموزشی شهروندیار شاید برای ما بخصوص کسانیکه در مناطق محروم یا شهرستانها زندگی می کنیم دیدن تصاویر کتک خوردن یک جوان یا حتی فردی مسن توسط پرسنل نیروی انتظامی عادی شده باشد.( متاسفانه) اما به این تصویر دقت کنید چرا باید جوانان توسط نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گیرند؟ گیریم که مجرم بوده، خلافی کرده یا هر چیز دیگر آیا نیروی انتظامی حق کتک زدن و تحقیر آنها را دارد؟ به نظر شما جوان یا جوانانی که اینچنین تحقیر می شوند چه آینده ای در انتظارشان است؟ آیا مسئولین بلند پایه نیروی انتظامی این فرد خاطی را مجازات خواهند کرد؟ 


از انتخاب نمایندگان شورای گودنشین های جنوب تهران تا عکس و اسامی مسئولان نظام شاهنشاهی تحت تعقیب دادستانی انقلاب

از انتخاب نمایندگان شورای گودنشین های جنوب تهران تا عکس و اسامی مسئولان نظام شاهنشاهی تحت تعقیب دادستانی انقلاب

روزنامه کیهان روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور سال ۱۳۵۸
صفحه اول
1
تیرباران ۲۱ نفر از مسئولان حکومت شاه
اطلاعیه دادستانی انقلاب برای دستگیری ۱۸ رهبر سیاسی و نظامی سابق
8
اسامی و عکس ۱۸ نفر از مسئولان سیاسی و نظامی سابق که دادستان انقلاب برای بازداشت‌شان اطلاعیه صادر کرد
7
احکام غیابی دادگاه انقلاب علیه چند روحانی به اتهام همکاری با حکومت شاه
6
تعطیلی مدرسه ملی
5

انتخاب نمایندگان شورای گودنشین های جنوب تهران
4
روزهای ملاقات با زندانیان زندان قصر
میوه و سیگار با قیمت مقطوع
3
شرح تیرباران سرتیپ ناظمی
2

۳۰۰۰ میلیارد دلار سهم ایران از قاچاق مواد مخدر

۳۰۰۰ میلیارد دلار سهم ایران از قاچاق مواد مخدر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: 435 هزار میلیارد دلار حاصل تجارت موادمخدر در جهان است که 3000 میلیارد دلار آن سهم ایران است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا جزینی در هشتمین کنگره دانش اعتیاد که امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: براساس آمار سال 2014، 242 میلیون نفر در جهان یک بار مصرف موادمخدر را تجربه کردند. 10 هزار نفر در چرخه قاچاق موادمخدر نقش دارند. 210 هزار نفر براثر مصرف موادمخدر فوت کرده‌اند. 1600 تا 2 هزار میلیارد دلار گردش مالی حاصل از موادمخدر در کنار مواردی مانند تجارت اسلحه و توریست است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع اصلی روانگردان‌هاست، اظهار کرد: روانگردان‌ها بعد از تریاک بالاترین مصرف موادمخدر را با 26 درصد به خود اختصاص می‌دهند به گونه‌ای که از سه درصد در سال 86 به 26 درصد افزایش یافته است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به دلایل افزایش مصرف روانگردان‌ها اظهار کرد: آسان بودن ساخت مواد روانگردان، شایعات بی‌مورد در زمینه مصرف مواد صنعتی جامعه را دچار بحران می‌کند.
جزینی افزود: مواد روانگردان به راحتی مصرف می‌شود و به افراد گفته می‌شود که با مصرف این مواد احساس بسیار خوبی پیدا می‌کنید بدون آنکه عوارضی در پی داشته باشد و موجب اعتیاد فرد شود. توجه به این تبلیغات فاجعه است، بنابراین افزایش دانش و آگاه‌سازی مردم در زمینه مواد روانگردان یکی از موضوعات مهم است که لازم است به آن توجه شود.
وی اظهار کرد: 20 درصد از معتادان می‌توانند بهبود یابند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: از سال 87 تا 91 در حوزه علوم اجتماعی فقط 3.8 درصد از تحقیقات مربوط به حوزه علوم اجتماعی بوده اما سهم حوزه علوم بهداشتی 68 درصد بوده است بنابراین علوم اجتماعی مغفول واقع شده‌اند.
جزینی با اشاره به فعالیت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: انجام 86 پژوهش، حمایت از 266 پایان‌نامه، انتشار 38 شماره فصل‌نامه علمی پژوهشی، اقدام برای انتشار نشریه سلامت اجتماعی از جمله تلاش‌های صورت گرفته است.
وی افزود: 202 عنوان تحقیقاتی ثبت کرده‌ایم. علاوه بر آن با 20 دانشگاه تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و در حال حاضر 2200 نفر در مقطع کارشناسی و 20 نفر در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه پیشگیری از اعتیاد در حال تحصیل هستند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ابراز امیدواری کرد: تعداد متخصصان طب اعتیاد افزایش یابد. علاوه بر آن بانک اطلاعاتی منسجمی تشکیل و اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر جدی گرفته شود.

بی‌بی‌سيزاسيون صدای آمريکا، مجيد محمدی

بی‌بی‌سيزاسيون صدای آمريکا، مجيد محمدی

مجید محمدی
اقداماتی مثل استخدام سردبير از ميان کارکنان، مجامله با روحانيت شيعه، پايين کشيدن فتيله‌ی نقدهای ساختارشکنانه، و حذف انحلال‌طلبان از جمع کارکنان و ميهمانان در جهت بی‌بی‌سيزاسيون صدای آمريکاست. هنگامی که رسانه دنباله‌روی سياست شود ديگر نمی‌تواند سد سانسور و تماميت‌خواهی را بشکند

در دو سال اخير تغييراتی جدی در بخش فارسی صدای امريکا صورت گرفته است، نه در جهت افزايش مخاطب که در 

سال‌های اخير ريزش داشته است، نه در جهت ارتقای کيفيت برنامه‌ها و استخدام نيروهای خلاق در کنار برخی نيروهای با تجربه‌‌ی موجود، و نه در جهت بيشتر به چالش گرفتن تبعيض‌ها، تقلبات، فساد، دروغ‌ها، آتش افروزی‌ها و جاه طلبی‌های جمهوری اسلامی بلکه در جهت تشابه يابی هرچه بيشتر به بی بی سی فارسی که به دنبال همزيستی مسالمت آميز با جمهوری اسلامی است.
به عنوان کسی که هر روز چند برنامه‌ی اين رسانه را مرور می کنم می توانم به شما اطمينان بدهم که صدای امريکا در دو سال اخير بعد از اوجی که در دوران جنبش سبز و همراهی با معترضان داشت رسالت بهبود روابط سياسی ميان جمهوری اسلامی و ايالات متحده را با غش کردن به سوی جمهوری اسلامی بر عهده گرفته است کاری که نه توسط يک يا چند رسانه بلکه بايد توسط ديپلمات‌ها و سياستمداران بر سر ميز مذاکره انجام شود (که در اصل عملی بودن آن ترديدهايی وجود دارد).
دنباله روی از سياست محافظه کارانه‌ی بريتانيايی
هنگامی که از بی بی سيزاسيون صدای امريکا سخن می گويم دقيقا منظورم استفاده از رسانه برای تنظيم روابط خارجی به شکلی محافظه کارانه در جهت وضعيت موجود است که بی بی سی سابقه‌ای طولانی در اين زمينه دارد. بی بی سی اين کار را نه با سانسور و حذف مستقيم بلکه با انتخاب همکاران و ميهمانان و موضوعات يا عدم انتخاب آنها انجام می دهد. مشکل صدای آمريکا برای اعمال اين سياست سابقه‌ی چند سال گذشته و همکاران سال های گذشته است که به سرعت نمی توان همه‌ی آنها را با سياست جديد هم جهت قرار داد. همچنين نمی توان امريکا را به سادگی به بريتانيا تقليل داد.
مسئوليت تعريف شده‌ی صدای امريکا (در بند دوم از اصول حاکم بر برنامه‌های راديوی و تلويزيونی) اين است که ارزش‌های جامعه‌ی امريکا يعنی آزادی و دمکراسی را نماينگی کند: "صدای آمريکا نماينده آمريکا خواهد بود، نه هيچ بخش واحدی از جامعه آمريکا، و بنابراين تصويری متوازن و جامع از تفکرات و نهادهای مهم آمريکا ارائه خواهد داد." با همين ديدگاه است که مسئوليت اين رسانه رهايی ملت‌های در بند از طريق نشر اطلاعات است. در بند اول مسئوليت خبررسانی ذکر می شود: "صدای آمريکا پيوسته به عنوان يک منبع معتبر و قابل اطمينان خبر عمل خواهد کرد. اخبار صدای آمريکا دقيق، واقعی و فراگير خواهد بود." به همين دليل شکستن سد سانسور در کشورهای تحت سلطه‌‌ی استبداد و سانسور بر بهبود روابط ميان آن کشورها با ايالات متحده اولويت پيدا می کند، در حالی که بی بی سی فارسی چنين ماموريتی ندارد.
شواهد بی بی سيزاسيون
برای تبيين اين سياست می توان به چهار شاهد مشخص اشاره کرد:
۱. استخدام يکی از کارکنان بی بی سی به عنوان سردبير، کسی که هم ظرفيت کار در سازمان تبليغات اسلامی (روزنامه تهران تايمز علی رغم اسم غلط اندازش وابسته به سازمان تبليغات اسلامی است و مدتها زير نظر احمد جنتی فعاليت می کرد) را در جمهوری اسلامی دارد (در سطح دبير سرويس) و هم ظرفيت کار با بی بی سی در اسرائيل. سردبير صدای امريکا در طول دوران روزنامه نگاری اش سخنی انتقادی عليه جمهوری اسلامی نگفته است در حالی که صدها روزنامه نگار به زندان رفته يا مجبور به مهاجرت شده‌اند. اين کارمندی مقامات در رسانه‌های دولتی را کردن با حرفه ای بودن قابل توجيه نيست.
۲. کشيدن پايين فتيله‌ی برنامه‌هايی که مستقيما به انتقاد از مبانی حکومت ولايت فقيه و مخاطران آن برای امنيت منطقه و جهان می پردازند. البته انجام دادن اين کار تحت عنوان حرفه ای شدن صورت می گيرد، گويی نمی توان به طور حرفه ای مبانی و سياست‌های جمهوری اسلامی را در همه‌ی برنامه‌ها مورد هدف قرار داد؛
۳. حذف افرادی که منتقدان جدی جمهوری اسلامی هستند (ميزبان و ميهمان) و اين نظام را اصلاح ناپذير می دانند و دادن فرصت بيشتر به کسانی که جهت گيری‌های ضد امريکايی و ضد اسرائيلی دارند (مثل سهيمی فحاش) با اين که در برنامه‌ها به ديگر مهمانان به طور شخصی حمله می کنند. مجموعه‌ی اسامی اين افراد منتقد ليست سياه اين رسانه را تشکيل می دهند.
۴. محدود کردن خبرهای مربوط به ايران به اخبار رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی به جای توليد خبر بالاخص اخبار اعتصابات، نقض حقوق بشر و فساد که حکومت نمی خواهد انتشار يابند. با اين سياست ديگر صدای امريکا سد سانسور را نمی شکند بلکه اخبار تلويزيون دولتی را رله می کند. بی بی سی نيز عمدتا همين کار را انجام می داده است. توجيه اين کار عدم ايجاد مخاطره برای توليد کنندگان خبر در داخل است اما اگر کسی در داخل بخواهد خود را در اين جهت به خطر بيندازد اين رسانه‌ها مجال آن را فراهم نمی کنند.
ذوب کردن يخ‌ها
در دوره‌های گذشته برای ذوب کردن يخ‌های ميان ايالات متحده و ديگر کشورها از ورزش يا ارسال مواد غذايی يا کمک در بلايای طبيعی استفاده می شد. مقامات جمهوری اسلامی اين راه‌ها را بسته‌اند. به همين دليل آن دسته سياستمداران چپ غربی که می خواهند دل مقامات را به دست آورند بنا را بر همنوا کردن رسانه‌های دولتی مثل بی بی سی و صدای امريکا با آن گذاشته‌اند. جمهوری اسلامی بعد از رسيدن ديش‌های ماهواره‌ای به حدود هفتاد درصد ديگر فايده‌ی زيادی بر جمع آوری آنها نمی بيند بلکه تلاش می کند شبکه‌های ماهواره ای را تغيير رفتار دهد. من معتقد نيستم که عوامل جمهوری اسلامی در بی بی سی فارسی و بخش فارسی صدای امريکا کار می کنند. بهتر از آن دارد اتفاق می افتد. کسانی دارند مسئوليت اين رسانه ها را بر عهده می گيرند که نمی خواهند دل مقامات را به درد آورند.
سياست‌های اعلام ناشده‌ی رسانه‌ای
همه ی اين سياست‌ها برای جلب توجه مقامات جمهوری اسلامی انجام می شوند با ارسال اين علامت که
الف. ايالات متحده به دنبال براندازی جمهوری اسلامی نيست؛
ب. ايالات متحده جمهوری اسلامی را قابل اصلاح می داند؛ و
پ. ايالات متحده آماده‌ی همکاری با جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای است.
جالب است که کاخ سفيد هنوز دارد با اين سياست‌ها کلنجار می رود اما سردبير بخش فارسی دارد بر اساس آنها عمل می کند و تصميم می گيرد.
رمز افول
کسانی که اين باورها را يدک نمی کشند يا سخنانی می گويند که اين باورها را نقض می کند (مثل بيان همسانی جمهوری اسلامی و داعش يا نقد قوت گرفتن لابی جمهوری اسلامی در ايالات متحده) در فهرست سياه قرار گرفته و حذف می شوند . همين امر به تدريج از تنوع ديدگاه‌های منعکس شده در برنامه‌ها کاسته و از ميزان مخاطبان می کاهد. جای اينها را فحاشان و دروغگويان می گيرند. صدای امريکا اخيرا از کسانی که به صراحت در برابر دوربين اين رسانه دروغ گفته‌اند (مثل محسن کديور که شعار "نه غزه نه لبنان" معترضان را در روز قدس سال ۸۸ به "هم غزه، هم لبنان" تبديل کرد) بيشتر دعوت می کند. اين دروغگويان گرچه منتقد جمهوری اسلامی هستند اما به جمهوری اسلامی و مبانی آن باور دارند.

شب پرستاره

شب پرستاره

کاریکاتور های بیشتر

در باره نظم نوین جهانی از زبان سید علی تا زبان کسینجر

ویدئویی بی نظیر از سفر دکتر محمد مصدق در سال 1951 به مصر و استقبال گرم مردم قا‎