نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ دی ۲۲, سه‌شنبه

مترو تهران. مسیر آرامگاه خمینی- میدان تجریش. این صحنه ها کم نیست. روزانه دهها و صدها موردش در اشکال گوناگون دیده می شود. این را نمونه فرستادم که برابر است با اصل! فرق نمی کند اهل کجاست. افغان است یا خراسانی و یا زابلی و یا ... مهم اینست که او هم فعلا تهرانی است. حاشیه نشین باشد یا متن نشین. خارج شهر زندگی کند یا داخل

 شهر. شغلش چیست؟ نمی دانم. مگر می شود این روزها چیزی از مردم پرسید. مثل ترقه از جا در می روند. به چه می اندیشد؟ اجاره خانه عقب افتاده؟ بی پولی؟ شکم گرسنه؟ شوهر معتاد؟ بی خانمانی؟ بیکاری؟... هیچکس از او نپرسید و نخواست که سفره دل بگشاید. همه این روزها دردهای بی درمان دارند. مثل خود من که زودتر از او به مقصد رسیدم  پیاده شدم. از یکدیگر چه بپرسیم؟ بقول حافظ "آنکس که چو من نیست در این شهر کدام است؟"




ریز می‌بینمت جیبوتی!‎

مانا نیستانی

آزار جنسی

توکا نیستانی

برای هیلا صدیقی

شاهرخ حیدری

تسهیلات مردمی‎

مانا نیستانی

سخنگوى ناجا؛ بعضى وقتها مردم را نميشود زد

شاهرخ حیدری

«نه خیلی خودجوش، نه خیلی خودسر…»

توکا نیستانی

از دانش آموز تا جلاد، یک درس ساده

شاهرخ حیدری

نیروی خودسر‎

مانا نیستانی



طرح مجله ایتالیایی اینترناسیونال درباره تنش اخیر ایران و عربستان

نواختنِ كمانچه در خيابان وليعصر تهران‬ 


دارالجهلِ لُشُوش٬ مسعود نقره کار

مسعود نقره کار
یکی از بزرگ ترین و متشکل ترین جریان های شیعی - مافیائی دانشکده راه اندازی خواهد کرد تا خرافه و جهل و عوامفریبی را در حکومت اسلامی دانشکده ای کند، دانشکده ای که جا سنگین ترین استادش با" رگی لاتی رئیس جمهورجمهوری اسلامی را آفتابه گرفت و مشاورش را به آلت تناسلی رئیس جمهور تشبیه کرد "، دانشکده ای با استادانی پُر آوازه که مدارک کودک آزاری و قمه کشی و هفت تیرکشی سه برگ از پرونده ی قطورشان است.رئیس سازمان بسیج مداحان "استاد محمد فراهانى" در حاشیۀ ششمین همایش "هماندیشی مداحان و ستایشگری اهل بیت" از راه اندازى "دانشکده مداحى اهل بیت" خبرداد، دانشکده ای که در آن دروس تخصصی مداحی تدریس خواهد شد. ظرفیت پذیرش این دانشکده در سال نخست ۸۰ نفر خواهد بود که از طریق آزمون ورودی صورت خواهد گرفت، و شرط ورود به این رشته نیز مداح بودن است . و به این ترتیب مداحان میتوانند با تحصیل علم در این دانشگاه مدارک کاردانی و کارشناسی دریافت کنند." (1) تا کار به حّد " ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی با رشته تخصصی تبلیغ، دانشکده علوم و فنون مداحی، هنر و ادبیات عاشورائی، ایجاد مدارس مداحی " پیش برده شود.
خبرِ راه اندازی دانشکده مداحی، که از سال 1391 بارها و باعناوین متعدد انتشار داده شده است، درکنار تاکید "گُنده مداحان" به اینکه مداحان می باید درفعالیت های اقتصادی نیز فعال شوند، نشانه های این واقعیت اند که قدرت تشکل مافیائیِ مداحان در نظام فقاهتی رو به فزونی ست. مداحان تا هم امروز به عنوان یکی از بزرگ ترین و متشکل ترین جریان های شیعی – مافیائی، با توانائی سیاسی واقتصادی ای چشمگیرعمل کرده اند، و برآنند تا در ادامه ی فعالیت هایشان مُهرِ خود بر عرصه آموزش و پرورش، به ویژه دانشگاه ها بزنند تا خرافه و خلاف و جهل و جنایتِ "دانشکده ای و علمی" نیز تبلیغ و ترویج کنند. دانشکده ای که جاسنگین ترین استاداش حاج سعید حدادیان است، مداح "دلباخته ی فضیلت حقیقی" ، ذاکرِ"خاندان فضیلت و مبٍلغ و مرّوج معارف دین" که از طریق رسانه ها و منابر با زبان " لات- مذهبی" ها و با " رگِ لاتی"، " رئیس جمهورجمهوری اسلامی را آفتابه گرفت و مشاورش را به آلت تناسلی رئیس جمهور تشبیه کرد". این دانشکده استادان پُر آوازه ی دیگری نیز دارد که مدارک کودک آزاری و قمه کشی و هفت تیرکشی، فقط سه برگ از پرونده ی قطورشان است.
مداحان سال هاست در حکومت اسلامی به تشکلی مافیائی درحوزه ی سیاست و اقتصاد بَدَل شده اند، که دست کم ازدو راه ، یکی ستایشگریِ"اهل بیت وخاندان آل عبا" و"خانواده عصمت و طهارت"، و دیگری کسب و کار بازاری ثروت اندوخته اند. دستمزدهای مداحی از هيئت ها و دسته جات عزاداری ، مساجد و تکايا و روضه های خانگی وسایرمجالس مذهبي ، دستمزدهای کلانی اعلام شده اند، " برخی از مداحان برای یک دهه عزاداری سی، چهل میلیون پول میگیرند" اما مداحان حکومتی گفته اند که در آمد آنها از طریق تجارت و مشاغل دیگر، و کار در نهادهای اقتصادی و تجاری و آموزشی ست. این شغل با شکل و شمایل های گونه گون عمری به اندازه عمرِ اسلام دارد اما هیچگاه درجایگاه و موقعیتی که در حکومت اسلامی یافته است، قرار نداشت، حتی در دوران صفویه، که به قول خودِ مداحان " بره کُشون و ناهار بازار" مداحان بود، چنین جایگاه و موقعیتی نداشت. پایگاه اصلی مداحان بازار و حواشیِ بازار بوده است و بیشترین شان از صنف لباس فروش، قصاب، بقال، نانوا، و " قاپ بازان حرفه ای" آمده اند. اینان در حکومت اسلامی اما سراز بیت رهبری، مجلس، قوه قضائیه، وزارت خانه های مختلف و دانشگاه ها در آورده اند. لیست بلند بالائی از این جماعت در روزنامه ها و تارنماهای حکومتی و مداحان وجود دارد که در بین آن ها " دو عضو مهم هیئت علمی" دارالجهلی که درراه است، از دیگران شهره ترند.
1-حاج سعید حدادیان، یا به قول اطرافیان محمود احمدی نژاد، " مداح بی نزاکت " و " هتاک و لَش" (1) در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شاغل است، و دردانشگاه تهران آموزش مداحی می دهد. این موجود در کنار شغل مداحی به کارهای تجاری و کسب و کار نیز مشغول است. وی یکی از لات ترین مداحان اهل بیت در حکومت اسلامی ست، و بارها از رسانه ها و منابر به داشتن" رگ لاتی" اش نازیده است. حاج سعید حدادیان از منتقدین دولت احمدی نژاد بود و به قول خودش رئیس جمهور حکومت اسلامی را" آفتابه گرفت".
این مداح بيت رهبری درمعرکه ای، در انتقاد به عملکرد رحيم مشايي، ضمن تشبيه "مشايی ِ بی شعور" به آلت تناسلی احمدی نژاد خطاب به احمدی نژاد گفت: "..چيه شما اينقد تبليغ کنسرت ها رو می کنين، اينا نزده می رقصن، 5 تا دکترجمع کنن يه آخوند نميشن. من امشب لاتی حرف می زنم ...احمدی نژاد تا از بهشت حزب الله بيرونت نکردن خودتو جمع کن، يالله بابا.." . حاج سعيد حداديان مداح ولايتمدار درجمع عاشقان سيدالشهداء، از رئيس دولت امام زمان خواست جلوی اين آلت زشت را بپوشاند و آن را دور بياندازد. مداح اهل بيت آل عبا و بيت رهبری که به گفته خودش يکبارنيز قصد داشت مشايی را بزند، درمعرکه گيری اش لاتی حرف می زند تاهيچ رسانه ای نتواند حرف های اش را انتشار دهد. با اين حال جمع ديگری از جاهل ها ولات های متدین وحکومتی که طرفداردولت احمدی نژاد بودند سخنان این مداح را با عذرخواهی از خوانندگان خود و امت مسلمان منتشر کردند. اين گروه سعيد حداديان را " بی ادب و فحاش" خواندند و از ملت فهيم و با فرهنگ ايران خواستند در رابطه با هتاکی های اين بی تربيت ِ"چرت و پرت" گو قضاوت کنند.
اینان تشبيه آقای مشايی به عورت رئيس دولت امام زمان توسط مداح عاشق ِ شيد الشهدا را بدون توجه به عفت عمومی اوج حقارت و بی ادبی اين" مداح هتاک "و " ميرزابنويسی که مقام گرفته" ، اعلام کردند. حاج سعید حدادیان به همین شیوه - البته " مؤدبانه تر"- حسن روحانی را نیزمورد انتقاد مداحانه قرارداده است.

2-حاج محمود کریمی مداح "هفت تیرکش و کودک آزار" (3) و مرّوج خشونت و آدم کشی نیز از معروف ترین مداحان حکومت اسلامی ست. او خود را جودو کار و کاراته کاری معرفی کرده، و این که کودکی اش را با شاگرد بّنائی و نجاری، و نوحهخوانی از ۷ سالگی آغاز کرد. وی ادعا کرده است از راه مداحی امرار معاش نمیکند، کاسب است و در فعالیتهای صنعتی، در بازار سفال و آجر فعالیت میکند. کریمی "شعر"های نوحههای اش را خودش میگوید، و در حسینه امامزاده علی اکبر چیذر در هیات رزمندگان اسلام می خواند. او در حسینه چیذر با سنج و دمام نوحهخوانی کرد که بازتابی گسترده داشت. شعر و ریتم نوحه "بزن باران ..." را از روی آلبوم "شب سکوت کویر" شجریان بر داشت و خواند. کریمی معتقد است که مداح باید در برخی مسائل سیاسی دخالت کند و اظهار نظر نماید:

" ...در پاسخ به آقایانی که میگویند مداحان نباید در کار سیاست دخالت کنند من پاسخ میدهم که خودشان در سیاست دخالت نکنند چون این حرفشان از بیسوادی سیاسیشان نشأت میگیرد بهتر است به کار خودشان برسند. چون ما این بینش را داریم که در سیاست اظهار نظر کنیم، ولی آنها ندارند.". این مداح ولایتمدار در دی ۱۳۹۲در بزرگراه بابایی " هفت تیرکشی" کرد. راننده ای که هدف هفت تیر این مداح قرار گرفت اظهار داشت:" من با خودروام یک لحظه سبقت گرفتم و بعد دوباره کنار آمدم. نمیدانم در ذهن آقای کریمی چه گذشت که به ما شلیک کردند". احمد محسنی گرکانی، رئیس دیوان عالی کشور، در واکنش به این قضیه گفت " اسلحه کشی برای ترساندن مردم حکم محاربه دارد. هر کس در هر جا به روی مردم برای ترساندن اسلحه بکشد محارب است." محمود کریمی اما پس از ماجرای هفت تیرکشی و اتفاقات پیش آمده، در مراسم ویژه فاطمیه سال ۱۳۹۳، که در بیت رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد، به مدت چهل و پنج دقیقه به مداحی و روضه خوانی پرداخت. برخی از مداحان گفتند" به دلیل اثرگذاری حاج محمود کریمی درسال های اخیر و جذب جوانان به فرهنگ اهل بیت و ترویج این فرهنگ از سوی وی ما شاهد عصبانیت ضدانقلاب از این مداح اهل بیت هستیم."
این دوتن، حدادیان و کریمی، وتنی چند ازمشابهین شان، که اعضای هیئت علمی دانشکده مداحی معرفی شده اند، بارها به رگ فرهنگی و اخلاقی شان، که خود " رگ لاتی" خوانده اند، بالیده اند. افزایش تعداد این دست از مداحان، که تنها 45 هزار تن از آنان در سازمان بسیج مداحان پرونده دارند همراه با گسترش تشکل های مداحان، به عنوان یکی از فعال ترین تشکل های سیاسی –مذهبی در جامعه، زنگ خطر و نگرانی ای دیگر برای فرهنگ و سیاست، و مردمان آگاه جامعه اند. اینان که با آوازخوانی و رجز خوانی و شعار دهی و دَم دادن، انتشار و شیوع خرافه و خلاف و خشونت و جهل، و تخدیر و تحمیق بخشی از مردمان میهنمان به ویژه جوانان را سبب شده اند، ابزارو آلت دست " آقا" و " بیت مبارکه" اش هستند. مداحان یا "صدا و حنجرۀ اسلام سیاسی" بیش از هرجا مُهرخود بردرگيری ها و دعواهای درون حکومتی کوبیده اند، و نه فقط به عنوان مداح و آوازخوان و رجز خوان، که درنقش خطیب و واعظ ازطریق تاثیرگذار ترین و قوی ترین رسانه ی عمومی و ارتباطی یاور ولی فقیه و بیت اش شده اند. بیت رهبری بارها اعلام کرده است که مداحی و مداحان در مسیری که از بیت رهبری حُکم می شود، حرکت می کنند. اینان با توانائی وتبحری که در تهییج " توده ها" دارند، سیاست های بیت رهبری جا می اندازند و پیش می برند. این مجموعه با ده ها تشکل ، وبا استفاده از امکانات تبلیغی رسانه ای، همچون رادیو، تلویزیون، تارنما( اینترنت و دنیای مجازی)، مجله های مختلف و منابر، شبکه های وسیع توزیع و فروش "آثار" شان، وظایف خویش انجام می دهند. این نوع تشکل ها در تمامی مقاطع بحرانی حکومت اسلامی به پشتیبانی از ولی فقیه و خمینیسم وارد میدان شده اند. مدیران هیات های مذهبی، سازمان بسیج مستضعفین و بسیاری از تجاربازار و مجامع روحانیون و حکومتیان ازپشتیبان وحامیان این تشکل ها هستند، تشکل هائی که بخشی از وظایف شان را " مقابله با تهاجم فرهنگی، مبارزه در عرصه جنگ نرم با استکبارجهانی و... تبلیغ معنویت اهل بیت" اعلام کرده اند. سازمان بسیج مداحان، خانه مداحان، پایگاه مداحان اهل بیت، تشکل های حوزه ستایشگری اهل بیت، بنیاد دعبل، کانون مداحان، خانه مداحان، مجمع الذاکرین حسینی تهران ، مجمع ادبی مذهبی یاس کبود... و کنگره ها و همایش های مداحان و...که در سراسر میهنمان بسانِ قارچ روئیده اند، بُن مایه های دارالجهلی هستند که قرار است در حکومت اسلامی راه اندازی شود.
زیرنویس :
*ر.ک به : مسعود نقره کار، نقش سیاسی مداحان در حکومت اسلامی، 30 فروردین 

1- محمد فراهانی، گفت و گو با خبرنگار حوزه قران و عترت، باشگاه خبرنگاران جوان ، 24 خرداد 1394/ محمد فراهانی، رئیس سازمان بسیج مداحان ایران، خبرگزاری مهر، پنجشنبه، ۱۷ دی ماه 1394
2-مداحی سعید حدادیان در انتقاد به احمدی نژاد و رحیم مشائی
https://www.youtube.com/watch?v=wonz0b4AMSs&feature=related
مداحی حدایان در انتفاد به حسن روحانی
https://www.youtube.com/watch?v=BSktrEp40gY
نوارهای دیگر سعید حدادیان رامی توانید در یوتیوب ببینید و یا بشنوید.
3-مداحی حاج مهدی کریمی
https://www.youtube.com/watch?v=UDx7XFqhMww


درآمد میلیونی "دلالان صیغه"

روزنامه وقایع اتفاقیه ـ «خیلی بانمکه، حتماً خوشت میاد، فقط یه‌ذره ناز داره». اشتباه نکنید این صحبت مادرم نیست که دخترخانمی را برای خواستگاری به من معرفی می‌کند. آقای «الف» را نمی‌دانم چه‌کاره صدا کنم، ولی می‌توان گفت «دلال صیغه» است.
از طریق یک سایت به دفتر این دلال صیغه در حوالی خیابان جمالزاده آمدم. آلبوم عکسی به من نشان می‌دهد و به هرکدام که می‌رسم، توضیحات خودش را می‌دهد. هر عکس قیمت خودش را دارد.
به او می‌گویم یک قیمت میانگین بده تا یک آمار کلی داشته باشم. پاسخ می‌دهد: از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر ساعت.
البته موضوع جالب، حق معرفی است که او می‌گیرد: من درصدی کار نمی‌کنم. برای هرکدام از این‌ها‌، دفتر حق‌الزحمه‌ای تعیین کرده از ۱۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان. مبلغ قابل توجهی است؛ به غیر از من چند نفر دیگر هم نشسته‌اند، ولی خبری از بانوان محترم نیست. طبق روال شما یک نفر را انتخاب می‌کنید و مبلغش را دلال محترم می‌گیرد و بعد شما را برای جاری‌ کردن صیغه به جای دیگری معرفی می‌کند که همسر موقتتان را آنجا ملاقات می‌کنید.
از آقای «الف» می‌پرسم اگر مدت بیشتری بخواهم، چه مبلغی را باید پرداخت کنم. می‌گوید: آنوقت ماهیانه باید حساب کنید؛ از یک میلیون تومان هست تا پنج میلیون تومان؛ حق دفتر هم از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است.
عجله دارد یا کسی را انتخاب کنم یا دفتر را ترک کنم؛ تلفن دفتر دائماً زنگ می‌خورد و او آدرس یا اطلاعات می‌دهد. از او با حالت شوخی می‌پرسم که ماهیانه چقدر درآمد دارد. پاسخ می‌دهد: زیاد نیست! دردسرش زیاد است، ولی ماهی بالای ۱۰ میلیون تومان برایم درآمد دارد. الان حدود چهار سال است که این‌ کار را انجام می‌دهم.
صیغه، غیرقانونی نیست، ولی بعید است برای چنین دفاتری یا حتی برای دلالی آن مجوزی صادر شده باشد. از طریق یکی از سایت‌ها به یک شماره تلفن دیگر می‌رسم؛ آقای «ن» هم تقریبا مشابه کار دلال قبلی را می‌کند. تلفنی به من توضیح می‌دهد: از ساعتی ۲۰ هزار تومان هست تا ساعتی یک میلیون تومان.
او هم حق‌الزحمه خود را می‌خواهد و می‌گوید: ۱۵ درصد پورسانت می‌گیرد. البته او شرایطی هم برای خود دارد؛ اول اینکه باید حتما مجرد باشی، بعد گواهی سلامت هم از پزشک بیاوری.
در سایت او حدود ۳۰۰ پروفایل بانوان محترمی که مایل هستند به عقد موقت دربیایند، وجود دارد. آقای «ن» سؤال جالبی می‌پرسد: خودت خانه هم داری یا می‌خواهی معرفی کنم؟!
او توضیح می‌دهد که بسیاری از مراجعه‌کننده‌ها به‌دلایلی امکان معرفی خانه ندارند و ادامه می‌دهد: خانه روزی ۱۰۰ هزار تومان است. ساعت ۸ صبح تحویل می‌گیرید و فردایش ۸ صبح تخلیه می‌کنید. به نظر می‌رسد این دلال امکانات بیشتری در اختیار دارد.
از او درباره درآمد ماهیانه‌اش می‌پرسم. او می‌گوید: می‌خواهی همکار ما شوی؟ حدود شش، هفت میلیون تومان. اگر کسی را معرفی کنی، پورسانت می‌دهیم!
چندی پیش ناجا اعلام کرد که به هیچ سایت صیغه‌یابی مجوز نداده و با آنها برخورد می‌کند، ولی اگر در اینترنت جستجو کنید به موارد بسیاری برمی‌خورید که به این کار مشغولند! با مسئول یکی دیگر از سایت‌ها صحبت می‌کنم و او می‌گوید: ما صیغه ساعتی نداریم؛ فقط برای جلوگیری از به‌ فساد افتادن بانوان بی‌سرپرست برای آنها شوهر موقت پیدا می‌کنیم.
او توضیح می‌دهد: مبلغ مشخصی به زوجه موقت پرداخت نمی‌شود؛ فقط شوهر باید خانه‌ای مناسب همراه با وسایل برای زوجه تهیه کند و در حد معمول خرجی خانه را بپردازد.
او بارها اشاره می‌کند، تنها هدف آنها جلوگیری از فساد و کار خیر است، ولی در آخر از حق‌الزحمه خود نمی‌گذرد که برای هر معرفی و صیغه حداقل شش ماه یک میلیون تومان می‌شود.
دکتر ابویی پژوهشگر اجتماعی، کنترل این سایت‌ها و همچنین برخورد با آنها را واجب می‌داند و می‌گوید: بیشتر کسانی که به این افراد معرفی می‌شوند، همسر دارند و ممکن است خانواده آنها در آستانه فروپاشی قرار گیرد.
او ادامه می‌دهد: بسیاری از این خانم‌ها قبلا یا حتی الان زنان خیابانی بودند و درحال‌حاضر به‌دلیل برخورد نیروی انتظامی به سمت دلالان رفته‌اند و بسیاری از دلالان صیغه با سوءاستفاده از مشروعیت آن، به نوعی هم به زن و هم به مرد ضربه می‌زنند.
یکی از دوستانم می‌گوید: در شهرستان ما آگهی صیغه را می‌توان بر در و دیوارهای شهر دید که حتی قیمت هم دارد! او قیمت‌ها را از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر می‌داند.
صیغه لوکس
یکی از سایت‌های صیغه‌یابی در ابتدای صفحه نوشته «بهترین‌ها را از ما بخواهید». با شماره موبایل سایت تماس می‌گیرم، دلال محترم می‌گوید: ما مانند سایت‌های دیگه نیستیم، قیمت‌های ما بالاتره چون رو انتخاب دو طرف حساسیم، حتی اگر بخواهی، یک نفر هست که کار اصلی‌اش مدلینگ است و روزی یک میلیون تومان می‌گیرد.
او اسم آشنایی را هم می‌آورد و زمانی که متوجه تعجب من می‌شود، می‌گوید: اگر بخواهی همین الان قرار بگذارم تا در فرحزاد ملاقاتش کنی؟ فقط باید ابتدا پنج میلیون تومان به حسابم واریز کنی تا خیالم راحت شود.
او از حق‌الزحمه صحبتی نمی‌کند، ولی با این قیمت‌ها می‌شود حساب کرد درآمد خوبی از این راه به‌دست می‌آورد. او می‌گوید: مشتری‌های ما دست‌چین شده‌اند. تا اصالت شخص را نشناسم، کسی را به او معرفی نمی‌کنم.
دکتر صادقیان، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد، می‌گوید: اصولا دلالی شغل کاذب حساب می‌شود، چه برسد در این مورد که به نظر من هم شغلی کاذب است و هم غیرقانونی.
او در ادامه می‌گوید: وزارت ورزش و جوانان قبلا طرح‌هایی داشت برای ساماندهی این موضوع که هیچ‌کدام به مرحله اجرایی نرسید، ولی بهتر است با این وضع متولیان فکر چاره‌ا‌ی برای این پدیده بکنند.

به‌هرحال در این مسأله اگر دقیق‌تر شویم، شاید به این نتیجه برسیم که برخورد قضایی با این موارد شاید فقط این فضاها را به سمت غیررسمی‌شدن ببرد. بنابراین باید ریشه‌ها را دید. در شرایطی‌ که هزینه اجاره مسکن در جنوبی‌ترین نقطه تهران ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان است و حداقل دستمزد نیروی کار در شورای عالی کار به ۸۰۰ هزار تومان نیز نمی‌رسد. این معادله شرایط را پیچیده می‌کند و باز هم پای برنامه‌ریزان اجتماعی و اقتصادی را به‌وسط می‌کشد.