نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ شهریور ۲۶, چهارشنبه


یک دختر اتریشی عضو داعش کشته شد
شبکه العربیه نوشت: یک دختر اتریشی عضو گروهک تروریستی داعش در سوریه کشته شد.
فارس/ یکی از دو دختری اتریشی که در ماه آوریل گذشته به صورت مخفیانه به شمال سوریه رفتنه بودند، چند روز گذشته در سوریه کشته شدند.
این درحالی است که وزارت خارجه اتریش دوشنبه (روز گذشته) بدون اینکه اسم این شخص را اعلام کند، خبر کشته شدن وی را منتشر کرد.
«سامرا کیزونویچ» و «سابینا سلموویچ» ۱۵ و ۱۶ ساله ۶ ماه پیش در منزلی واقع در وین مخفی شده و پس از عبور از ترکیه به سوریه رسیده بودند

«استخدام خیاط در ترکیه... برای کار در چین با ما تماس بگیرید... کار در استانبول بدون هیچ هزینه‌ای!»؛ این‌ها بخشی از آگهی‌هایی است که همراه با وعده‌های مالی در یک مرکز فعالیت تولیدی‌های پوشاک درتهران به چشم می‌خورد و خیاطان و افراد ماهر تولید پوشاک ایران را به فکر واداشته است.

 حقوق بهتر برای نیروهای تولیدی و سود بیشتر برای تولیدکنندگان اگر چه دلیلی است که جامعه تولیدکننده پوشاک از آن به عنوان دلیل این اتفاق یاد می‌کند، مسئولان اقتصادی ترجیح می‌دهند این گزارش‌ها را تأیید نکنند.

موسوی مجد، معاون صنایع استان تهران در امور تولید در این باره می‌گوید: تا کنون ‌چنین گزارشی به دستمان نرسیده است. باعث تعجب است، چون در حال حاضر وزارت صنعت مجوز تولید پوشاک را به آسانی به متقاضیان می‌دهد و استقبال خوبی نیز از زمان آغاز به کار این طرح از سوی تولیدکنندگان شده است. این منطقی نیست، زیرا هم‌اکنون محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر برای استقرار تولیدی‌ها هم برداشته شده ‌و ‌هیچ مشکلی در این باره نیست؛ حتی وزارت صنعت زمین، امکانات و ماشین‌آلات در اختیار این افراد می‌گذارد؛ افزون بر اینکه آمار مجوزهای فعالیت نیز دراین‌باره خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

ما هم‌اکنون از این افراد حمایت‌های ویژه‌ای می‌کنیم و حتی معافیت گمرکی نیز شامل این‌ها شده است. ‌احساس می‌کنم ‌عده‌ای در حال جو‌سازی هستند و ‌از نگاه من، چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

خلیل پرتو‌زاده، معاون بازرگانی داخلی و خارجی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران هم ضمن اظهاری اطلاعی در این ‌باره می‌گوید: من تا کنون خبری در این خصوص نشنیده‌ام و این خبر را نه رد می‌کنم و نه تأیید؛ اما شاید این‌، نوعی اعزام نیروی کار به کشورهای دیگر باشد.

وی گفت: نکته جالب ‌در این ادعا، در رابطه با ‌چین است. در این کشور، حقوق و دستمزد معمولاً پایین است و افراد به حداقل‌ها قانع هستند. اکنون بسیاری از چینی‌ها در ایران کار می‌کنند، مگر اینکه به استادکار‌ها مبالغ خوبی پرداخت کنند که این خود قابل پیگیری است.

وی گفت: البته کلیات کار اشکال ندارد، زیرا ایجاد درآمد در ‌‌نهایت برای کشور ‌و خود شخص است، ولی اینکه با این دید به ‌قضیه نگاه شود که چرا‌ ایران خود‌ از این پتانسیل‌ها بهره نمی‌گیرد و کالا‌ها‌ در آنجا تولید ‌و از چین دوباره به کشور بازگردانده می‌شود، داستان دیگری است.

اما موضوع در جای دیگری جالب‌تر می‌شود. در بررسی این موضوع از طریق کارکنان و مسئولان وزارت صنایع مشخص شد که واردات پوشاک تنها به مهاجرت خیاطان ختم نمی‌شود و برخی از کشور‌ها از جمله چین روش‌های دیگری برای واردکردن تولیدات خود به ایران در پیش‌گرفته‌اند.

یک منبع آگاه در این ‌باره به خبرنگار تابناک گفت: نزدیک چهار ماه است، ‌یک‌ کشتی بزرگ چینی در یکی از بنادر ‌‌‌مناطق آزاد پهلو گرفته ‌و در درون آن، ‌برخی تولیدکنندگان پوشاک چینی و ایرانی، با بهره‌ از امکانات چینی، مشغول تولید پوشاک ‌هستند.

وی گفت: محصولات تولیدشده در این کشتی، با استفاده از قانون منطقه آزاد وارد سرزمین اصلی می‌شود. این کار‌ حدود پنجاه سال پیش، نخستین بار توسط شرکت تویوتا ابداع شده است، این شرکت در آن زمان خودرو‌ها را به صورت CKD درون ‌کشتی در بنادر آمریکا مونتاژ می‌کردند و به آمریکا می‌فرستادند، چینی‌ها نیز ‌با ‌این ایده، محصولات خود را به ایران می‌فروشند.

اما آمار در این زمینه، نشان می‌دهد ‌در کنار کار پوشاک، برخی تولیدات آسان از جمله چراغ‌‌قوه، عروسک ‌یا چیزهای دیگر‌ ‌در آنجا مونتاژ ‌و به ‌کشور وارد می‌شود.

وی در پایان راجع به قانونی و یا غیرقانونی بودن کار ‌گفت: در این کار به نوعی قانون دور زده می‌شود و همه چیز در ظاهر‌ قانونی است، زیرا در قانون مناطق آزاد، هر مسافر می‌تواند ۸۰ دلار ‌با خود وارد کشور کند، ولی اگر این کالا‌ها در یک جا تجمیع شود، قاچاق به شمار می‌رود.

، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با گلایه از عدم تحویل اموال دولتی از سوی برخی مسئولان دولت دهم، به بیان ماجرا پرداخت و افزود: مسئول سابق دبیرخانه مناطق آزاد در زمان مسئولیت خود، جایی را به نام خانه ایرانیان خارج از کشور به صورت خصوصی در وزارت کشور به ثبت رسانده است.

، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با گلایه از عدم تحویل اموال دولتی از سوی برخی مسئولان دولت دهم، به بقایی خانه‌های مناطق آزاد را به خودش اجاره می‌داد/ موضوع از سوی دولت به قوه قضائیه ارجاع شده استبیان ماجرا پرداخت و افزود: مسئول سابق دبیرخانه مناطق آزاد در زمان مسئولیت خود، جایی را به نام خانه ایرانیان خارج از کشور به صورت خصوصی در وزارت کشور به ثبت رسانده است.

مشاور ارشد رییس جمهوری، ادامه داد: از آنجا که در دولت محلی به نام شورای عالی ایرانیان خارج از کشور وجود دارد، اذهان عمومی تصور می کنند که این حق محسوب می شود اما بقایی برای حمایت از خانه ایرانیانی که خودش به ثبت رسانده، از دولت یک مصوبه گرفته است، بعد هم ساختمان مناطق آزاد را به عنوان موجر اجاره داده به خانه ایرانیان خارج از کشوری که خود مستاجر آن بوده است.

وی افزود: بقایی برای تنظیم قرارداد اجاره از طرف مناطق آزاد از مشاور خود خواسته بود که این قرارداد را امضا کند و از طرف خانه ایرانیان نیز فردی که همکارش بوده این قرارداد را به امضا رسانده اما در حقیقت، هر دو طرف را خود سازماندهی کرده، در نتیجه ساختمانهای مناطق آزاد را اینگونه برای مدت طولانی اجاره داده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: این موضوع از سوی دولت به قوه قضائیه ارجاع شده تا اموال دولتی به بیت المال بازگردد و پرونده آن هم در نوبت رسیدگی قرار دارد.

وی با تاکید بر آنکه خودرو ها، اموال و ساختمان هایی که توسط برخی مسئولان دولت سابق در اختیار گرفته شده، پس از گذشت یک سال از رفتن شان، همچنان توسط این افراد مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: امیدواریم بزودی شاهد بازگشت اموال دولتی به بیت المال باشیم.




دفتر «احمدی‌نژاد» اما فرقی با دفاتر دیگران ندارد. نه مراجعانش ویژه است و نه بوروکراسی‌اش ساده‌تر. اینطور نیست که در به‌راحتی روی همه باز باشد یا خیل عریضه‌نویسان جلو در صف کشیده ‌باشند. زنگ را که می‌زنم یک‌نفر باز می‌کند سوال می‌کند با چه کسی کار دارم و برای چه آمده‌ام، بعد هم سوال می‌کند آیا قرار قبلی دارم، کسی از آمدن من خبر دارد و هماهنگ‌شده ‌است؟ می‌گویند باید منتظر بمانم. در پشت‌سرم بسته‌ می‌شود و بعد از لحظاتی به داخل راهنمایی می‌شوم. همان طبقه همکف، درست روبه‌روی در، اطلاعات یا حفاظت است. فردی گوشی را به دستم می‌دهد و من با مسوول دفتر «ثمره هاشمی» مشاور ارشد «احمدی‌نژاد» تلفنی صحبت می‌کنم. می‌گویم شنیده‌ایم که ترافیک رفت‌وآمدی به دفتر ولنجک زیاد است. می‌خواهیم گزارشی از این رفت‌وآمدها تهیه کنیم. می‌گوید اجازه بدهید باید هماهنگ شود، بعدا به شما اطلاع می‌دهیم.

طبقه اول، حفاظت است. طبقه دوم سمت چپ دفتر ثمره هاشمی و سمت راست دفتر مشایی است که بعد از انتقالش از دفتر به دانشگاه ایرانیان میز و صندلی‌اش تا مدت‌ها خالی ‌بود. طبقه سوم هم دفتر خود احمدی‌نژاد است؛ همانجایی که به نقل از سایت «دولت‌بهار» چهارشنبه هفته گذشته، یاران و هواداران احمدی‌نژاد گردهم آمده بودند تا ناگفته‌های رحیمی از «پشت‌پرده» دادگاهش را بشنوند. سایت خبری «دولت بهار» که ارگان خبری تیم احمدی‌نژاد است، گزارش این نشست را منتشر کرده اما نوشته ‌بود که به‌دلیل محرمانه‌بودن مسایلی که توسط رحیمی بیان شده، محتوای آن را منتشر نمی‌کند.

 در این جلسه رحیمی وعده داده بود که پس از انتشار قطعی حکم دادگاه، بخش‌های دیگری از پشت پرده پرونده را بازگو کند. اخبار حاکی از این است که «احمدی‌نژاد» به‌صورت دوره‌ای با وزرای سابقش در ولنجک جلسه دارد. پیش‌تر هم خبری منتشر شده‌ بود مبنی بر اینکه «مشایی» برای کاستن از حرف‌وحدیث‌ها از این ساختمان به ساختمان دانشگاه ایرانیان کوچ کرده ‌است و در جلسات دوره‌ای هم شرکت نمی‌کند. اگرچه بعدا گفته ‌شد که مشایی باز در دفتر ولنجک دیده شده‌ است.

 اما اینکه محتوای این جلسات چیست؟ اخبار مشخصی از آن رسانه‌ای نمی‌شود. سال گذشته «طریقت‌منفرد» وزیر پیشین بهداشت گفته ‌بود جلسات محتوای دوستانه دارد. حالا اما بسیاری معتقدند با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات مجلس این جلسات رنگ‌وبوی انتخاباتی هم به خود گرفته‌ است. ساختمان ولنجک محل گردآمدن حامیان رسانه‌ای «احمدی‌نژاد» یا همان گرد‌آمدگان ذیل عنوان«هما» هم هست. این جلسات پیش‌تر جایی دیگر برگزار می‌شد و امکان حضور دیگران هم میسر بود اما حالا با انتقال محل جلسات به ساختمان ولنجک تنها خبرنگاران به‌اصطلاح «احمدی‌نژادی» اجازه حضور دارند و اغیار را به ساختمان راهی نیست. به نظر می‌رسد ولنجک این‌روزها بیش از آنکه محل رفت‌وآمد دیگران باشد محفلی است برای گرد‌آمدن حامیان رییس سابق دولت و شاید هم تجدیدنیرو و برنامه‌ریزی برای انتخابات آتی.
درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی چین از مهر نماز و تسبیح در ایران

دویچه وله : فروش اجناس چینی در ایران موضوع تازه‌ای نیست. مطابق آمار اداره گمرک ایران، فهرست کالاهای وارداتی از چین هر سال گسترده‌تر و عجیب‌تر می‌شود.

با این‌که بسیار پیش‌تر از این‌ها فهرستی از کالاهی عجیب وارداتی چین به ایران اعلام شده بود، اما به تازگی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران با انتقاد از عرضه سوغات چینی در مشهد به خبرگزاری مهر گفته است: «این درست نیست که سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد فروش سوغات این شهر در جیب چینی‌ها سرازیر شود و مشهدی‌ها از کسب این مبلغ بی‌نصیب باشند.»
به گفته نماینده مردم مشهد در مجلس، چین با تولید سجاده و مهرنماز و تسبیح مشکلات گسترده‌ای را برای تولیدکننده داخلی در این شهر بوجود آورده است.

انتقاد نماینده مردم مشهد در مجلس به درآمد بالای فروش اجناس چینی در این شهر نخستین مورد از اعتراض‌ها به این مسئله نیست. پیش‌تر نماینده مردم آبادان هم در مجلس نسبت به واردات کالای بی کیفیت چینی انتقاد کرده بود.

وارادات کالاهای عجیب چینی به ایران
ایران پیش از این کالاهایی مانند سنگ قبر، مهر، جانماز، قرآن، تسبیح، عصا، شلاق، قلاب ماهیگیری، سیم خاردار، پونز، شبرنگ، چکش، مانکن خیاطی، چوب سیگار، سیر، پرتقال، انواع زیپ را از چین وارد کرده بود. کالاهایی که برخی مواقع به خاطر حساسیت‌برانگیز بودن نامشان در فهرست گمرک با نام‌های دیگری وارد می‌شدند.

برای مثال بسیاری از جانمازهایی که بخشی از سوغات مشهد حساب می‌شود و به تازگی اعلام شده است ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمد فروششان به چینی‌های می‌رسد، با عنوان‌های دیگری مانند فرش، گلیم ماشینی یا پارچه‌های چاپی و نقش‌دار به ایران وارد می‌شوند.

سالیانه حدود ۲۵ میلیون نفر از شهر مشهد دیدن می‌کنند. مسافرانی که به گفته فروشندگان عرضه سوغات مشهد اگر مرفه باشند تنها زعفران می‌خرند و اگر از اقشار کم درآمد جامعه باشند همان جانماز و تسبيح چينی را به دليل قيمت پايين آن خريداری می‌كنند. در این بین وضع کسب و کار فروشندگان این کالاها در مشهد اغلب کساد است. چرا که خریداران زعفران انگشت شمار هستند و از درآمد فروش تسبیح و جانمازهای چینی هم برای این افراد مبلغ قابل توجهی به دست نمی‌آید.

وارادات خارجی با وجود تولیدات داخلی
بخش بزرگی از منتقدان وارادات کالاهای چینی معتقدند، بسیاری از این کالاها را می‌توان در داخل ایران نیز تولید کرد و اجازه ورود این کالاها تنها ضربه به تولیدات ملی است.

چندی پیش اعلام شد، ایران سالیانه ۳۰ میلیارد عدد چوب بستنی از چین وارد می‌کند. این رقم معادل ۹۵ درصد چوب بستنی مورد نیاز کارخانجات تولید بستنی در ایران است و در عین حال سه کارخانه در کرج، زنجان و اصفهان هم قادر به تولید چوب بستنی هستند.

از سوی دیگر حجم واردات کالاهای پزشکی از چين هم حدود ۱۰۰ ميليون دلار است. در حالی که به گفته مدير کل تجهيزات پزشکی وزارت بهداشت اغلب این کالاهای مصرفی، مانيتورها و تخت‌های بيمارستانی در داخل نیز توليد می‌شود.

به اعتقاد اقتصاددانان ضربه به توليد داخلی، تعطيلی كارخانجات، ورشكستگی توليدكنندگان، سرخوردگی بخش‌خصوصی، افزايش بيكاری، گسترش دلالی در اقتصاد و جولان كالاهای بی‌كيفيت و غيراستاندارد در بازار مصرف، از پيامدهای ورود اجناس چينی به شمار می‌روند.
* تکمیل صحن حضرت زهرا  در نجف با پول مردم ایران: 600 میلیارد تومان
* کوثری: وزارت ارشاد حق بستن هیچ سایتی را مگر با حکم قضایی ندارد

تکمیل صحن حضرت زهرا  در نجف با پول مردم ایران: 600 میلیارد تومان

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه صحن حضرت زهرا  هزینه شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اگر هر ایرانی هزار تومان به این پروژه کمک کنند، ما پروژه را جمع می‌کنیم.

حسن پلارک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص آخرین وضعیت صحن زهرا ظهار داشت: در قسمت زیارتی این صحن، اسکلت صحن پیشرفت 98 درصدی داشته است و فقط 2 درصد از این قسمت مانده است که به زودی اتمام می‌یابد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه تاکنون برای تکمیل این پروژه‌ها حدود 200 میلیارد تومان هزینه کردیم که بخش بسیاری از آن را مردم تامین کردند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 400 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه صحن حضرت زهرا سلام الله علیها نیاز است که البته بخشی از آن تامین شده است و ما برای شروع صحن‌های دیگر مشکلی نداریم اما برای ادامه کار نیاز به کمک مالی داریم.

کوثری: وزارت ارشاد حق بستن هیچ سایتی را مگر با حکم قضایی ندارد

سردار اسماعیل کوثری، نماینده مجلس، در گفتگو با «نسیم» درباره عملکرد وزارت ارشاد در فیلتر کردن چند سایت خبری در روزهای اخیر گفت: وزارت ارشاد حق بستن هیچ سایتی را ندارد مگر با حکم قضایی و از سوی قوه قضائیه صادر شده باشد.

وی ادامه داد: فقط به دلیل نقد از سوی سایتی قوه قضائیه  مجوز فیلتر کردن ندارد مگر اینکه وزارت ارشاد به قوه قضائیه این موضوع را منتقل کند، بررسی انجام شده بعد از تصمیم گیری حکم صادر شود در نهایت نیز قوه قضائیه حکم را به وزارت ارشاد ابلاغ کند وگرنه وزارت ارشاد به تنهایی حق فیلتر کردن هیچ سایتی را ندارد.

اخیرا وزارت ارشاد اعلام کرد که همه سایت های خبری باید اقدام به ثبت سایت خود نمایند در غیر اینصورت فیلتر خواهند شد. نمایندگان و فعالان اصولگرا نسبت به فیلتر کردن سایت های اصولگران اعتراض دارند.

اقتصاد دولت، در دست «مفسدان اقتصادی»؟


اقتصاد دولت، در دست «مفسدان اقتصادی»؟
حمید پورمحمدی گل سفیدی یکی از متهمان پرونده ۳ هزار میلیاردی، در دولت فعلی به عنوان «معاون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور»منصوب شده است.
 در اوایل آبان ماه سال ۱۳۹۰خبری مبنی بربازداشت ۳۱ نفر از متهمان پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی منتشر شد، که نام حمید پورمحمدی قائم مقام وقت بانک مرکزی نیز در بین آن‌ها بود. اماحمید پور محمدی گل سفیدی با دارا بودن پرونده مفتوح و اتهام مشارکت در اختلاس در دادگاه بار دیگردر دولت فعلی به سمت «معاون معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور» انتخاب شده است.
پورمحمدی  با استفاده از موقعیت قائم مقام وقت بانک مرکزی، با وجود عدم دارا بودن تجربه و صلاحیت لازم در حوزه بانک‌داری  فرهاد همتی گل سفیدی خواهرزاده خود را که فارغ التحصیل از دانشگاه پیام نور شاهین شهر با معدل ۱۴ بوده است را ابتدا به عنوان مدیرعامل «صندوق مشترک ایران ونزوئلا» و بعد از آن به عنوان «مدیر عامل بانک توسعه صادرات » منصوب شد. با توجه به اینکه نام  فرهاد همتی در کنار نام دیگر متهمین پرونده ۳ هزار میلیاردی بوده است.
 صفدر حسینی، وزیر کار و امور اجتماعی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خاتمی و رئیس صندوق توسعه ملی ایران هم در دایره مرتبطین حمید پورمحمدی محسوب می‌شود. «اعطای مجوز صرافی در سال ۱۳۸۹» در اوج افزایش نرخ ارز از سوی پورمحمدی به صفدر حسینی یکی از فواید این رابطه بوده است. همین نوع ارتباط کافی بود که خواهر زاده پورمحمدی توسط صفدر حسینی در دولت فعلی با ارتقا سمت به عنوان «مدیر حقوقی و امور مجلس صندوقه توسعه ملی» منصوب شود.
این تنها انتصاب «رابطه‌ای» توسط حمید پورمحمدی نبوده است. زمانی که او به عنوان معاون معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در دولت فعلی منصوب می شود یکی از دوستان نزدیک خود با نام کامل تقوی‌نژاد را که در گذشته با یکدیگر در وزارت اقتصاد و دارایی بودند را به عنوان مدیرعامل بانک سپه منصوب می‌کند.
 طبق اصل ۱۴۱قانون اساسی  افراد صرفا می توانند در یک شغل دولتی سمت داشته باشند و اصلاحیه این قانون در سال ۹۱ تاکید می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند هم‌زمان دو شغل داشته باشد. اما تقوی‌نژاد نه تنها مدیر عامل بانک سپه، که قائم مقام و عضو هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی «چادرملو» نیز هست. او با وجود فقدان تخصص و تحصیل در حوزه بانک‌داری، در پستی کلیدی مانند مدیرعاملی بانک منصوب شده است.
یک منبع مطلع به خودنویس می‌گوید: «دلیل عدم پیگیری پرونده حمید پور محمدی در دادگاه و از بین رفتن اطلاعات پرونده اوبه‌خاطرارتباط ویژه با بازجوی سابقش در پرونده "اختلاس ۳ هزار میلیاردی" است. شکربیگی که در حال حاضر رئیس حراست بانک سپه و مشاور مدیرعامل بانک سپه است.» این منبع تاکید می‌کند که شکربیگی جزو تسویه شدگان امنیتی در دولت فعلی بوده، اما با حمایت‌های پورمحمدی به چنین سمتی منصوب شده است
با اینکه محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت می گوید« هر سه قوه اعلام کردند که پورمحمدی بی گناه است» اما اثری از اعلامیه رسمی سه قوه در این باره موجود نیست.

تخریب جنگل‌ و فروش زمین به مردم توسط «بسیجیان» در نیمه شب


تخریب جنگل‌ و فروش زمین به مردم توسط «بسیجیان» در نیمه شب

منطقه نابود شده جنگل در عکس مشخص است

وضعیت محیط زیست ایران در حالت بحرانی قرار دارد. هر روز خبری از تخریب گوشه ای دیگر از آن شنیده میشود و ضربه ای دیگر به تن کم توان آن میخورد و در اکثر موارد نیز سوء استفاده های مالی گسترده پایش در این نابودیهای گسترده در میان است.
اکنون ناظران ما از سردشت خبر از نابودی جنگل های ارزشمند اطراف این شهر میدهند.
ناظر ما از سردشت میگوید: شرکت "دلاور بسیجیان"مسوول نابودی این جنگل ها و تبدیل آنها به زمین با هدف ساخت و ساز خانه و فروش به مردم است. به تازگی این شرکت با تغییر نام خود به "دلاور"و حذف نام "بسیجیان"در میانه های شب کار تخریب جنگل را دوباره آغاز کرده است و طی چند شب گذشته هزاران متر مربع از جنگل های اطراف شهر سردشت به دست این شرکت از بین رفته است.

مناطقی که در چند شب گذشته نابود شده اند با خط قرمز مشخص شده است

بر اساس قانون اساسی ایران(اصل50) تخریب و از بین بردن جنگل به بهانه ساخت و ساز و توسعه شهرسازی ممنوع است.
شرکت دلاور بسیجیان به نظر میرسد در برخی از شهرهای اطراف سردشت مانند ربط فعال است و ناظران ما عنوان مدعی هستند این شرکت متعلق به اعضای رده بالای محلی سپاه پاسداران است اما فرانس24 نتوانسته است این ادعا را مستقلا بررسی کند.

این عکس پیش از اوج گرفتن تخریب جنگل توسط شرکت دلاور بسیجیان از بخشی از این منطقه از زاویه دیگر گرفته شده است



شرکت کننده

فرمانده سپاه می‌گوید با فروش زمین ارزان به مردم به آنها خدمت می‌کنیم

رحمان ناظر ما از سردشت در این رابطه به ناظران میگوید:

مدت یکسال است که شرکت "دلاوران بسیج"وابسته به سپاه پاسداران شروع به تخریب جنگل های سردشت به خصوص منطقه "روزی جولا"کرده است.
گرچه راهپیمایی مسالمت آمیزی هم به راه انداخیتم و جلوی منابع طبیعی گردهمایی کردیم اما متاسفانه نتیجه نداد و از 18 شهریور ماه تخریب ها پس از وقفه ای کوتاه دوباره آغاز شد و اینبار از ساعت 12 شب با بلدوزرها به جان جنگل می افتند تا حدود ساعت 4 صبح. حتی تقریبا خیابان کشی منطقه ای که از بین برده اند نیز به نوعی مشخص شده و تیر چراغ برق در زمین ها کار گذاشته اند.
قرار است 5هزار قطعه زمین حدود صدمتری در جنگل ایجاد شود. تاکنون حدود 20 هکتار جنگل از بین رفته و قرار است 30 هکتار دیگر به این میزان اضافه شود.
فرمانده سپاهی که با زمین داران اطراف جنگل مذاکره کرده به کشاورزان گفته است که زمین در سردشت گران است و ما با این کار داریم خدمت میکنیم و زمین ارزان به مردم میفروشیم.

تجمع اعتراضی مردم سردشت در مقابل سازمان منابع طبیعی شهر
 
این در حالی است که افراد عادی حتی اجازه قطع یک درخت را هم ندارند. یکی از همسایه های ما به خاطر قطع دو درخت مدتی است که در زندان است. این فرمانده سپاه در سردشت به زمین داران اطراف این جنگل هم قول واگذاری قطعات زمین داده تا آنها نسبت به این ساخت و سازها اعتراضی نکنند.
در جواب اعتراضات ما سرپرست فرمانداری و نماینده اطلاعات و رئیس منابع طبیعی در جمع حاضر شدند و قول دادند که جلوی اینکار را بگیرند اما به نظر میرسد کاری از دست آنها نیز ساخته نیست.

درختان نابود شده جنگل
تنها اتفاقی که به تازگی رخ داده این است که سازمان منابع طبیعی سردشت از شرکت "بسیج دلاوران"شکایت کرده است.
از دید من اگر اداره منابع طبیعی واقعا بخواهد جلوی این کار غیر قانونی را بگیرد؛ میتواند علاوه بر نامه نگاری و تنظیم شکایت با گذاشتن چند نگهبان در این مناطق، جلوی فعالیت این شرکت را بگیرد.
از سوی دیگر فعالان شهر نیز در نظر دارند اگر باز هم به اعتراضات ما پاسخ ندادند در آینده تجمع بزرگتری راه بیندازند.




.گشت‌ ارشاد انصار حزب‌الله با هدف برخورد با بدحجابی با چهار هزار نفر به خیابان‌ها می‌آید
عبدالمجید محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله از آغاز به کار «گشت‌های ارشادی» این تشکل با چهار هزار نیرو خبر داد. این گشت‌ها که با هدف برخورد با «بد حجابی» تشکیل شده‌اند، کار خود را از هفته آینده آغاز می‌کنند.
آسيد على ذهب الدوله بالبوله 
محمدرضا روحانی

 
ابن حمار و بول
 
مقاله ارزشمند و آموزنده دكتر مسعود نقره كار تحت عنوان «حبس البول» را خواندم.
 
 
نويسنده در اين نوشته با شرح مختصر شيوه غربى و غير اسلامى معالجه و جراحى ولايت مطلقه امر، امام امت، فقيه عاليقدر حضرت آیت‌الله العظمى سيدعلى خامنه اى رهبر مسلمانان جهان.... به معرفى احكام طب اسلامى براى درمان بيمارى مقام معظم رهبرى برداخته اند. خواندن اين مقاله برايم نقش بول را در تعیين سرنوشت اولاد معاويه تداعى كرد.
اخبار گوناگون شيعيان حكايت دارد كه مروان ابن حكم ملقب به ابن حمار آخرين خليفه از سلسله بنى اميه جنگجوئى بى رحم و مروت بود. بيشتر ايام خلافت خود را به جنگ در امپراطورى پهناورش كه تقريباً ٨ برابر مساحت ايران امروز را داشت گذراند. در ارمنستان، آذربايجان، عراق، اردن، شامات ( سوريه ) به مصاف مدعيان رفت. بالاخره در موصل و جنگ زاب با ابومسلم خراسانى جنگيد. استاد عبدالحسين زرین كوب مى‌نويسند «در اين جنگ صد هزار شمشير زن در ركاب مروان بودند. با اين همه در دفاع از جان و ملک و ملک كوششى نمى‌كردند. پیداست با چنین سپاهی از مروان چه كارى برمى آمد...» (۱)
 
شكست خورد و به مصر هزيمت كرد. در آن سرزمين در جنگ دیگری اسير و كشته شد.
اخبار شيعيان ايرانى، رعاياى محكوم اولاد معاويه و يزيد در باره مرگ اين حاكم عرب سنى و تمدن تاريخى و خونى مى نويسند كه او در آخرين نبرد براى قضاى حاجت از خرش پياده شد.
 
او كه از خر شيطان پائين آمد خر بى سوار خليفه خريت كرد و در ميدان جنگ به راه افتاد. (۲)
عساكر خليفه مسلمين مركب رهبر مطلقه خود را در معركه بى سوار ديدند و شناختند. آنان كه در آرزوى رهائى از شر مشقات جنگ و بى خانمانى بودند به تصور آنكه ملک در جنگ كشته شد فرار را بر قرار ترجيح داده و گريختند. خليفه مروان ابن حكم به اسارت دشمنان در آمد. سرش را از تنش جدا كردند. به عنوان هديه براى سفاح اولين خليفه عباسى فرستادند.
شايد شان نزول لقب او، ابن حمار ناشى از حضور خر بى صاحب او در ميدان جنگ باشد. معمولاً اين قبيل تاريخ پردازيهاى تخفيف آميز و تحقير آلود بى سبب نيست.
در جنگ فرقه اى بين خونخواهان امام حسين و اولاد معاويه و يزيد حلوا پخش نمى كنند. اين قبيل خبر ها را بايد با ذكر احتياط نقل كرد در عين حال وقتى استاد زرین‌كوب مى‌نويسند كه صد هزار سباهى مروان ابن حمار «در دفاع از جان و ملک و ملک كوشش نمى كردند...» مى توان به سستى دستگاه سر كوبى خليفه مسلمين پى برد. حكايت اين بول بى محل و بى موقع در ميدان سرنوشت ساز جنگ كه موجبات واژگونى بساط ظالمانه بساط بنى اميه را فراهم آورد عبرت انگيز است.
اعراب در اشاره به آن جمله اى دارند كوتاه و گويا . ذهب الدوله بالبوله.
دولت او با بولى از دست رفت. و اين است سرنوشت ابن حمار.
 
درسى از چند تنش
 
لوموند ديپلماتيك بيلان جهان نشريه ايست سالانه كه در ژانويه هر سال اوضاع كشورهاى مختلف جهان را در سال قبل گزارش مى دهد . در اين مجموعه نظرات كارشناسان راجع به وضع اقتصادى، سياسى و اجتماعى كشورها منعكس
مى شود . مطالب مربوطه به هر كشور بسيار خلاصه است. اين مقالات تصويرى كلى از شرايط موجود و چشم‌اندازهاى آينده مى دهد.
نشريه مذكور در شماره ويژه سال ٢٠١١ درباره مصر به بالا رفتن توليد نا خالص ملى آن كشور در سال قبل به ميزان ۵/۳ در صد خبر مى دهد. تصريح مى‌كند كه وضع اقتصادى كشور نسبتاً خوبست و توانسته از بحران اقتصادى جهانى در سالهای ٢٠٠٨- ٢٠٠٩ سر سلامت بدر برد با اين تاكيد كه از سال ۲۰۰۴ - تا ۲۰۰۹ سالانه بين ۷تا ۸ درصد به توليد ملى اضافه شده است . در عين حال در اوضاع چهل درصد مردم كه زير خط فقر هستند تغيرات محسوسى ديده نمى شود. (۳)
در همان نشريه در باره اقتصاد تونس مى خوانيم كه با وجود وضع بد برداشت كشاورزان در آن سال، رشد اقتصادى شش درصد است و به خوش بينى صندوق بين‌المللى پول در باره پائين امدن نرخ بيكارى اشاره مى كند .(۴)
باز در همان منبع آمده كه ليبى ثروتمند است و مالك ۴۱/۵ ميليارد باريل نفت اكتشاف شده و ۱۰۵ ميليارد دلار ذخيره ارزى با شش و نيم مليون جمعيت (۵)
لوموند ديپلماتيك در همان شماره درباره سوريه به رفرم‌هاى مهم بشار الاسد اشاره مى كند با اين تاكيد كه توليد ناخالص ملى ظرف پنچ سال بيش از دو برابر شده است. (۶)
هنوز چاپ اين مطالب به پايان نرسيده بود كه جوانى از شهر « سيدى بوزيد » در تونس به نشانه اعتراض به شرايط خود سوزى كرد (۱۷ دسامبر ۲۰۱۰) مردم به خيابان ها ريختند و كمتر از يكماه بعد رژيم زين العابدين بن على سقوط كرد.
اين تنش با شتاب به مصر سرايت كرد. با حركت يكپارچه و گسترده مردم دو ماه بعد مبارك از كار كناره گرفت.
با كناره‌گیری مبارك در اواسط فوريه، بن غازى در ليبى شاهد انفجار خشم توده‌ها شد. جنگ داخلى درگرفت و هشت ماه بعد روز ۲۰ اكتبر ۲۰۱۱ قذافى به قتل رسيد و رژيم او بعد از ۴۲ سال پايان يافت . (۷)
نيمه مارس ۲۰۱۱ سوريه ميدان نبرد مردم و خاندان اسد شد كه با دهها هزار كشته و میليونها آواره ويرانى هاى عظيم هنوز جنگ با جنبش گسترده، بى شكل و بدون برنامه ادامه دارد. مشكل بزرگ در تمام اين كشور ها قدرت ارتجاع مذهبى و ضعف و پراكندكى نيروهاى سكولار است . جنگ بين نيروهاى اسد با سكولار هاى دشمن رژيم و با اسلاميت هاى گوناگون مثل داعش و النضه و زدوخورد بين سكولارها و ارتجاعيون شرايط را در سوريه بسيار پیچيده كرده است . داعش ( دولت اسلامى عراق وشام)  با اعلام خلافت ابراهيم عواد برى السامرائى ، با عنوان امير المومنين ابوبكر بغدادى مرزهاى بين المللى عملاً نفى شده و بخش بزرگی از كشور عراق و سوريه به ميدان آدمكشى‌هاى اسلاميست ها تبديل شده است . البته بنا به اعلام مقامات كشورهاى اروپائى و آمريكا بين ١٠ تا٣٠ هزار داوطلب از اتباع آنان تا كنون با خلافت اسلامى ابوبكر بغدادى بيعت كرده و در جبهه‌هاى جنگ هستند. بين‌الملل ارتجاع عملاً همه دستاوردهاى ملل متمدن را به مصاف مى طلبد.
اين جنبش هاى گسترده، پراكنده، داوطلبانه و بدون تمركز سازمانى محسوس هستند. اين خصائص آسیب‌پذیری آن‌ها را كم و نيروهاى سركوبى دولتها را نا كارآمد مى كند.
به اين خصائص بايد عنصر متحد كننده كلى يعنى شعارهاى واحد را افزود. سقوط ملموس اقتدار و روحيه نيروهاى مسلح دولتى موجبات تشجيع مردم و ارتقاء شعارهاى آنها مى شود. در خواست نان ،كار و آزادى به سرعت تغير ماهيت مى دهد . عدم امكان سركوبى سريع گردهما ئى هاى اعتراضى موجب ارتقاء در خواست ها مى شود . به اين ترتيب است كه با شتابى حيرت انگیز « الشعب يريد اسقاط النظام» -مردم خواستار واژگونی نظام هستند- را روى پرچم‌ها مى خوانيم. اين وجوه در جنبش اعتراضى سال ۸۸ ايرانيان هم اينجا و آنجا به چشم مى خورد. راى من كو بعد از مدت كوتاهى تبديل به مرگ ولايت فقيه شد. شعار مرگ بر خامنه اى جاى يا حسين مير حسين را به خود اختصاص داد.
هرچند امروز عناصر مختلف دخالت هاى بين المللى بر سرعت يا كندى جريان اين جنبش ها مؤثر است و مى تواند با تقويت اختلافات فرقه اى آن‌را به جنگ‌های ارتجاعى سمت و سو دهد اما هرگز ماهيت دعوا كه عليه دولتهاى سركوبگر است را تغيیر نخواهد داد .
تضاد بين ستمگر و ستمكش آشتی‌ناپذیر است. حمايت جمهورى اسلامى و پوتين هاى روسى اگر نبود شر رژيم بشار الاسد هم مانند زين‌العابدين بن على، حسنى مبارک و معمر قذافى تا كنون از سر مردم كنده مى شد. اسناد موجود نشان مى دهد كه هيچ ديپلمات، روزنامه نگار و جامعه شناسى در دنيا تحليل و بيش‌بينى سقوط اين ديكتاتوري‌ها را نداشت. بر عكس همه به بقاى وضع موجود اميدوار بودند . تحليل هاى سياسى ناگزير به عناصر مشخصى كه ديده مى شود مبتنى است. در ديكتاتوري‌ها حضور مردم ملموس نيست. بنابراين در تحليل ها جائى براى آرزوهاى آنان وجود ندارد.
اين مقدمات بدان آوردم كه قدرتهاى بى ريشه تضمينى براى ادامه حيات ندارند وذهب الدوله بالبوله امروز هم براى ولى فقيه صادق است. و بايد براى آينده فكرى كرد تا از بار توليد استبداد و ارتجاع مذهبى پيشگيرى شود .
باد تند است و چراغ ابترى. رو بگردانم چراغ ديگرى.
يكى از اين چراغ ها شناختن حق دفاع است براى همه. من در اين ميان بيش از همه نگران تضمين حق دفاع آسيد على هستم.
 
حصر رهبر
در حالى كه بر اساس آمار موجود بيش از ٨٠ درصد مردم زير خط فقر هستند و فساد، رشوه، وارتشاء روز به روز بيشتر و بيشتر مى شود. غارتكران عمامه دار هستى ، و حيثيت و آزادى مردم، به ويژه زنان، دستمزد بگیران، بيكاران، دانشجويان، بازنشستگان ووو را مستمراً مورد تجاوز قرار مى دهند.
دستگاه سر كوبى دچار وحشت است.
حضور فرمانده سپاه در جمع مسئولان سپاه صاحب الامر دشمن را نشان مى دهد و اعلام مى كند  «خطر فتنه ۸۸ از هشت سال جنگ بيشتر بود ...» ۵ خرداد-
براى پشتگرمى نماينده جامعه المصطفى در چين به خبرگزارى آقا مژده مى دهد كه همه شيعيان مقلد... خامنه اى هستند. نهم شهريور-
سردار سرلشكر صفوى دستيار و مشاور عالى فرمانده معظم كل قوا خيال همه جهان اسلام را راحت مى كند. او در مراسم پاسداشت رجائى و باهنر سخن گفت كه «ما هم اكنون يك رهبر ، قدرتمند، حكيم، دور انديش، مهربان وداراى نفوذ سياسى در عراق، سوريه، فلسطين وجهان اسلام داريم كه فرمانده دفاع از بلاد اسلام است.» نهم شهريور .
عربستان سعودى شرط روابط با ولى فقيه را روشن كرده بود و به فرمانده دفاع از بلاد اسلام پيام داده بود كه فضولى موقوف.
دكتر عبدالعلى عبدالله نماينده پادشاهى سعودى در ملل متحد مى گوید. «ما هنگامى به ايران خوشامد مى گوئيم كه در امور داخلى كشور هاى عربى دخالت نكنند.»
قبلاً نماينده مقام معظم رهبرى در ديدار با طلاب ومردم در دزفول زرادخانه رهبر را لو داده بود و «به خاوير سولانا گفتم كه زراد خانه ما حوزه علميه قم است نطنز و فردو نيست. » ۲۵ خرداد-
يعنى قم را حفظ مى كنيم و در تاسيسات اتمى را گل مى گیريم؟
پاسخ روحانی ، ظريف، رفسنجانى، خاتمى و و و را سردار سعيد قاسمى از فرماندهان جنگ به صراحت مى دهد كه  «اگر سخنان رهبر مبنى بر خوش بين نبودن به مذاكرات هسته اى درست از آب در نيايد بايد با ولى فقيه خداحافظى كرد-» ۲۴ تير- يعنى ما سرتان را مى زنيم.
البته قبلاً روز ۲۵ ارديبهشت درى نجف آبادى عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبرى و نماينده ولى فقيه در استان مركزى در همايش فرهنگ عزم ملى و مديريت جهاد در شيراز تكليف كار را در شيراز روشن كرده بود «خدا رهبرى را حفظ كند اما بهر حال براى بعد از ايشان بايد بفكر باشيم ...»
اما جنتى دبير شوراى نگهبان و فدائى ویژه رهبر، امام جمعه تهران در گردهمائى ائمه جماعات ۱۶- استان كشور رقبا را لو مى دهد و «اخيراً مسئولين يكى از استانها اعلام كرده بود به زودى و با حاصل شدن توافق هسته اى مجلس را در دست مي‌گيريم و آن زمان نوبت حصر رهبرى و آزادى سران فتنه ( موسوى وكروبى ) است...» سايت ديگربان - ١٩ شهريور ٩٣
 
تمارض رهبر؟
با بسترى شدن خامنه اى دكان آمد و رفت مقام معظم رهبرى سخت رونق گرفت . در حالى كه پسر رفسنجانى به امرخامنه اى اسير دست صادق لاريجانى است رفسنجانى به عيادت  «عمود خيمه نظام» مى رود و اعلام مى كند. آقا شما عشق ما هستيد از مراجع پانزده‌گانه قم و آيات عظام فقط جوادى آملى، علوى گرگانی و نورى همدانى براى احوالپرسى به بيمارستان رفتند. حضور فوتباليست‌ها، شعراى ولايتى، گويندكان تلويزيون، وزنه برداران و فيلم سازان كنار تخت.«معظم له » يك مانور «تمام خلقى » بود .
مى گويند آقا تمارض مى كند. قبلاً به قصد كنار كشيدن آقا مجتبى را به درس خارج فرستاده تا حال آماده احراز پست قائم مقام رهبرى شود. به اين ترتيب جام زهر هسته اى بدون حضور رهبر بالا كشيده خواهد شد و سران «فتنه » هم با عفو عمومى به صحنه باز مى گردند . آمريكا و اروپا راضى مى شوند و صد ميليارد دلار توقيف شده به خزانه خامنه اى سرازير مى شود و بزک نمير بهار مياد خربزه با خيار مياد.
مى گويند رفسنجانى دستش در پرونده پسرش زير ساطور خامنه اى است با خاتمى، روحانى و نوچه ها يشان در اصل ماجرا صد در صد موافقت دارند منتهى علاقه دارند به  «دوران طلائى امام » بازگردند و آقا سيد حسن خمينى را به عنوان قائم مقام رهبرى توصيه مى كنند. و سپاه در اين ميان در ليست تروريستى آمريكا گرفتار است. فرماندهان سپاه نه راه پس دارند ونه راه پيش . هر يكى به طرفى مى كشد .
نگارنده فكر مى كند در اين قبيل موارد يك كارگردان قوى داخلى لازم است با تشتت فعلى حمايت خارجى و سناريوهاى وارداتى به كار نمى آيد . اين زور است كه راه جانشينى را باز مى كند .
 
«آقا» چه شود ؟
 
هر سناريوئى را در نظر بگيريم راهش با عبور از«آقا» باز مى شود. من آرزومندم از آقا عبور نكنند. همين جا بايد تأکيد كنم كه من با اين اصطلاح سخت مخالفم كه «آرزو عيب است اما بر جوانان عيب نيست» آن وقت پيرمردان و كهنسالان بايد نااميدى را هم به بيماريهاى ايام كهولت بيفزايند و از بام تا شام عنق باشند و غر بزنند؟
بنا بر اين اميد براى همه لازم است من اميدوارم سيد على خامنه اى براى حفظ جان خود و زن و فرزندان ونوه ها از خشم توده ها عقل به خرج دهد. به توصيه نيمه اسفند ماه سال گذشته من كه با خير خواهى از او خواسته بودم «آسید على مواظب سلامتى خود باشد »
 
 
توجه كند يادش باشد كه روز ۲۴ اسفند و پيرو نامه قبلى نوشتم كه  «به سراغ دليرانى چون دكتر ملكى و مهندس اميرانتظام برويد بخواهيد شفاعت كنند تا دكتر تابنده قاضى پاكدامن و وكيل شرافتمند در حريم حرمت خود شما را پناه دهند. زنده ماندن شما براى پاسخگوئى در برابر يك دادگاه عادلانه براى روشن شدن علل سيه‌روزى امروز ايرانيان، تخفيف تنشهای گسترده در كشورهاى مسلمان نشين، توقف تروريزم بين‌المللى، برقرارى صلح و آرامش در خاورميانه و حفظ صلح جهانى مؤثر است. » و هنوز كودتا، يا شورش و قيامى نشده است شتاب كنيد جان خود و زن، فرزندان، عروسها و دامادها و بچه‌ هاى آنان را از خشم كور توده ها و دست كودتاچيان نجات دهيد انها تخم و تركه شما را از ريشه در مى آورند...»
 
 
از سر نوشت اولاد معاويه مروان بن حكم ملقب به ابن حمار درس بگيريد. تا باز هم نگويند ذهب الدوله بالبوله
از ما گفتن و از شما نشنيدن .
 
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
 
پانویس:
۱- دو قرن سكوت صفحه ۱۴۰
۲- اگر اصل خبر هم درست باشد خرسواری خلیفه مسلمین آن‌هم در میدان جنگ برای دست‌انداختن اوست. عرب‌ها سوارند.
۳،۴،۵،۶،به ترتیب خلاصه‌ای است از لوموند دپیلماتیک، بیلان جهان، چاپ ۲۰۱۱ صفحات ۱۱۸،۱۱۹ و ۹۴ ، ۹۳ و ۱۲۰
۷- هنگام قتل فجیع قذافی و محاکمه‌ی تحقیرآمیز و غیرانسانی مبارک در جمع ایرانیان برای دفاع از اهالی شهر اشرف در  گردهمایی ایرانیان در شهر ژنو حضور داشتم. در آن گردهمایی ضمن سخنرانی این وحشی‌گری‌ها را محکوم کردم. زنده خامنه‌ای فایده دارد. کشتن او دردی را دوا نمی‌کند. حق حیات همه محترم است.



رساله سه شیاد
De tribus impostoribus 
 
این بحث بعد از یک مقدمه و اشاره به این موضوع که نقد خدا و دین سابقه‌ای بسیار کهن دارد، به رساله «سه شیاد»
The Treatise of the Three Impostors
 که گویا در قرن سیزدهم میلادی تألیف شده و موسی و عیسی و محمد را به چالش گرفته‌است، می‌پردازد.
...
از عهد بوق و عصر دقیانوس تا همین الآن خدا و دین نقد شده و باز هم خواهد شد اما این دو از میدان به در نرفته و نمی‌روند.
خدا را محصول فانتزی و نیروی انگارش آدمیان پنداشتند و در لیست «جرائم دین»، پرسش ستیزی، ضدیت با دستاوردهای دانش بشری، مبارزه با خنده و شادی و خیلی چیزهای دیگر را هم وارد کردند اما فایده نداشت. گویی آبی بود که در غربال ریخته می‌شد.
چرا؟ چرا چنین است؟ این ترکش‌ها به دیوار سخت کدام واقعیت برمی‌خورَد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
دوپارگی آدمی با خویشتن
پیش‌تر هم گفته‌ام گرچه آن دوست که نزدیکتر از من به من است، نه روح این جهان بی روح، نه مخلوق ذهن، نه محصول فرافکنی آدمی، نه توجیه‌گر شقاوت و اسارت و ازخود بیگانگی، بلکه همنشین من و راز رازها و قانونمندی قانونمندی‌هاست اما با ادعاهای فریبکارانه‌‌ای که به نام دین عرضه می‌شود سر سازگاری ندارم و آموزه‌های غیرواقعی به اصطلاح دینی را بویژه اگر زندگی این‌جهانی و زمینی نوع انسان را برباید و به دوپارگی آدمی با خویشتن بیانجامد، رّد و نقد می‌کنم. «نقد»، خویشاوند سنجش و روشنگری و عامل رشد و پویایی است. 
...
به نقد دین، که به قول کارل مارکس، پیش‌شرط همه‌ی نقدهاست، همچنین به خصوصی کردن دین و عرفی کردن قوانین باور داشته و معتقدم زیر سئوال بردن هر خرافه و نیرنگی، از جمله خرافه‌های مذهبی که به «جنگ همه علیه همه» (بللوُم اُمنیوم کُنترا اُمنِس) Bellum omnium contra omnes دامن می‌زند، بسیار نیکوست.
آرزو دارم گفتمان دین به گفتارهایی درباره‌ی سرشت آدمی برگردانده شوند، چرا که هدف نهایی ادیان هم نه آسمان و ملکوت، بلکه زمین و ناسوت (انسان) است. انسانی که باید با ترس و نفع و جهل بستیزد و برای تحقق قسط و رهایی تلاش کند تا گمگشته و ازخود بیگانه نشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
برتراند راسل و «قوری»اش Russell's teapot
به مضمون کار شکاکان خردمندی چون برتراند راسل، مدافع سرسخت تجربه گرایی و پیشگام تحلیل منطقی که در تاسیس و تکمیل علم منطق جدید و در موضوع معرفت انسانی سهم زیادی داشت، ارج می‌نهم.
همچنین به میشائیل اشمیت سالومون Michael Schmidt-Salomon، میشل اونفره، Michel Onfray، هوبرت شلایشرت،Hubert Schleichert، سم هریس Sam Harris، و بویژه به ریچارد داوکینز Clinton Richard Dawkins
...
سخنان راسل را با شبکهٔ خبری سی‌بی‌اس نیوز (CBS News) مربوط به سال ۱۹۵۹ که زیرآب خدا و دین را زده، ترجمه و منتشر کرده‌ام، اما...
اما شاگردانه، مدعای وی در «قوری کیهانی» (و خدا) را نپذیرفته و بر خلاف امثال «هوبرت شلایشرت» و میشل اونفری و... معتقد نیستم که ادیان، از خنده و شادی نفرت داشته و به خرد و آزادی کینه دارند.
به چه دلیل یک موحد نباید شاد باشد و بخندد یا اندیشه کند و بپرسد؟
مگر شور و شادی یا آشنایی با تاریخ و طبیعت و فلسفه حق انحصاری خداناباوران است؟ و فقط آنان به مشاهده‌ی عقلی و علمی طبیعت روی آورده و به تکامل و «انتخاب اصلح» معتقدند و بقیه عالم بیغ و پپه‌اند و تنها «پیاز دعا» و ورد می‌خوانند؟
آیا سهروردی و ابن سینا و ابن هیثم و مولوی، فارابی و خوارزمی و غیاث الدین جمشید کاشانی، دکارت و جان لاک و لایپتنیس و چارلز تونز (کاشف لیزر جامد)، یا هگل و هایدگر و فیخته و کانت هم، با پرسش و دانش بیگانه بودند و به اندیشه و شادی کینه داشتند؟!
کدام خردمندی این گزاره‌های ارتجاعی را می‌پذیرد؟ 
به قول «ابوریحان بیرونی» در «آثارالباقیه»، تعصب چشم‌های بینا را کور و گوش‌های شنوا را کر می‌کند.
...
حتی اگر خدا را به قول فوئرباخ «قطره اشکی چکیده از عشق، در ژرف‌ترین انزوا بر رنج آدمی» هم بپنداریم، آن قطره اشک پاک و زلال است. اینکه با خدا و خرافات هر جنایتی متصور است، موضوع دیگری است.
با سوءاستفاده از دستاوردهای علم در عرصه اتمی نیز می‌توان هیروشیما آفرید. به نام آزادی و صلح نیز می‌توان جنگ و شکنجه کرد. کلمات پاک و طیبه را هم می‌شود با چاپلوسی و لودگی به لجن کشید و مداح دجالان و جلادان شد....
می‌توان به جای دوست‌داشتن که از عشق برتر است، کینه کاشت و خرمن خرمن مرگ برداشت نمود. 
ــــــــــــــــــــــــــــــ
نقد خدا و دین یک مسئله تازه نیست
پانصد سال پیش از آنکه مسیح به دنیا بیآید، فیلسوف و شاعر یونانی «زنوفان» (کسنوفانس) Ξενοφάνης  نظام تاریخی خدایان و سنتهای دینی زمانشرا زیر سئوال می‌برد.
«کریتیاس» معتقد بود در دورانی که خشونت و زورگویی حرف اول را می‌زد، رندان روزگار آمدند خدایان را ساختند تا از خشم و خشونت مردمان بکاهند، ولی آنان با این کارشان حقیقت را پنهان ‌کردند و حتی افراد باهوش را ‌فریفتند با این نیت که بترسند و از اعمال بد و خشونت‌بار دست بردارند.
...
تا دنیا، دنیا بوده، خدا و دین نقد شده و بسیار هم نیکوست. چرا؟ چون هر چیزی را در پرتو شناختن ضد آن، یا غیر آن، یا رقیب آن است که بهتر می‌توان شناخت.
سلام بر سئوال و بر پرسشهایی که ارزش و اهمیت آن از پاسخ برتر است.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
نقد دین بعدها هم ادامه داشت
یکی از آثار مربوط به این موضوع، «رساله‌ سه شیاد» (De tribus impostoribus)
The Treatise of the Three Impostors
است که متن تکمیل شده آن احتمالاً به دهه‌های آخر قرن هفدهم بازمی‌گردد.
(برخی نگارش اولیه آن را سال ۱۲۳۰ نوشته‌اند)
...
تألیف این کتاب را مرتجعینی که از مسیح ابزار قدرت می‌ساختند، بارها به مخالفین خودشان نسبت دادند و جووانی بوکاچیو Giovanni Boccaccio که یکی از چهره‌های برجسته تاریخ ادبیات ایتالیاست، همچنین پیترو آرتینو Pietro Aretino و اسپینوزا....متهم شدند که گویا آنان سه شیاد را نوشته‌اند (که البته واقعیت نداشت)
Boccaccio, Decamerone, I, 3. / M. Mersenne, Quaestiones celeberrimae in Genesim, 1623, pag. 1830 / G. Mazzucchelli, Vita di Pietro Aretino, 1830, p. 156.
...
نویسنده رساله که مشخص نیست چه کسی است، موسی، عیسی و محمد را شیادانی می‌‌‌داند که با تبلیغ خرافات پیروان خود را بازی داده‌اند. در کتاب اشاره شده که این سه نفر با زیرکی سیاسی از مناسبات زمانه‌ی خود بهره‌برداری کرده‌اند.
هر سه در میان مردمی نادان و اسیر خرافات می‌زیستند و لذا حرفشان خریدار پیدا ‌کرد و دکانشان پر رونق شد!
از دید نویسنده سه شیاد، انگیزه پیامبر اسلام جز قدرت‌طلبی و کسب شهرت نبود و گرچه گفته‌اند سواد نداشته، اما چون سفرکرده بود و با تجربه، می‌دانست چگونه مردم را خواب و خام کند.
مسیح نیز اگر مثل موسی و محمد قدرت داشت، رفتار دیگری پیشه می‌کرد. چون قدرت نداشت به اخلاقی درونی بسنده نمود و دیدیم که فرصت‌طلبانه با قیصر سازش کرد!
(سازش کرد؟ یا به صلیب کشیده شد؟)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
موسای پیامبر خودکشی کرد!
رساله سه شیاد تأکید می‌کند عیسی و موسی و محمد (هر سه) برای فریب هواداران خودشان، هاله‌ای از تقدس به دور خود می‌پیچیدند. محمد و موسی ادعا می‌کردند که مستقیم و غیرمستقیم با خدا در تماس‌اند.
عیسی هم ادعا می‌کرد که فرزند روح‌القدس و مریم باکره‌است. درحالیکه مریم معشوقه‌ی سربازی رومی به نام «پانته‌را» بوده که احتمالا همان پدر عیسی بوده‌است.
...
به ادعای نویسنده، دوباره زنده‌شدن عیسی، ملهم از نوشته‌های هرودت مورخ یونان باستان درباره‌ی پادشاهی از قوم کهن هندواروپایی است که خود را برای مدتی طولانی از چشم مردم پنهان ساخته بود تا وقتی دوباره ظاهر شد عزیز باشد و همه، خرافه‌های او را بپذیرند.
موسی هم سرانجام در مکانی نامعلوم خودکشی کرده‌ تا جنازه‌اش پیدا نشود و پیروانش تصور کنند که به آسمان نزد خدا شتافته‌است.
و اما محمد.
...
محمد به همراه فردی دیگر در غاری رفت و ادعای پیامبری نمود و بعد از این عوامفریبی به پیروانش دستور داد در ورودی آن غار را مسدود کنند تا آن همدستش (ابوبکر؟) آنجا زندانی شود و شعبده بازی او را که ادعای پیامبری نموده بود، افشا نکند!
محمد و آن دو پیامبر دیگر (موسی و عیسی) با ترساندن هواداران خودشان از خشم الهی و با دادن وعده‌های توخالی و با بازی گرفتن آنها، گولشان می‌زدند که ما پیامبر هستیم و رسالت الهی داریم!
این سه شیاد خودشان هم به حرفهای خودشان باور نداشتند.
...
جدا از اشتباهات تاریخی و خواب و خیال‌های مستتر در کتاب، نویسنده رساله مزبور حرف درستی هم می‌زند:
اگر چه شناخت حقیقت برای آدمیان اهمیت دارد، اما جز تعدادی اندک به دنبال آن نمی‌روند. بیشتر مردم توانایی پژوهش مستقل را ندارند و چه بسا نمی‌خواهند زحمت آن را بر خود تحمیل کنند. بنابراین تعجب ندارد که جهان ما پر است از عقاید بی‌بنیاد که از طریق هیچ چیز بیشتر از نادانی گسترش نمی‌یابند... 
However important it may be for all men to know the Truth, very few, nevertheless, are acquainted with it, because the majority are incapable of searching it themselves, or perhaps, do not wish the trouble. Thus we must not be astonished if the world is filled with vain and ridiculous opinions, and nothing is more capable of making them current than ignorance...
...
وی ادامه می‌دهد: آدمی به پیشداوری‌هایی که میراث پیشینیان است چسبیده و در مهم‌ترین امور به سخنان کسانی اعتماد می‌کند که در پی منافع شخصی هستند.
غاقل از اینکه باید به عقل سلیم خود رو بیآورد و بس.