نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ فروردین ۴, سه‌شنبه

هزاران شهروند کابل خواستار دادخواهی از مرگ فرخنده شدند


هزاران شهروند کابل در اعتراض به کشتن و سوزاندن فرخنده صبح امروز در برابر ساختمان دادگاه عالی افغانستان در شهر کابل تجمع کردند.
فرخنده عصر پنجشنبه ۲۸ حوت/اسفند در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز شهر کابل از سوی مردان خشمگین به جرم آتش زدن قران با سنگ و چوب کشته و بعد جسدش سوزانده شد.
تظاهرکنندگان شعارهای "عدالت عدالت و ما همه فرخنده ایم"، "جهالت جهالت دشمن انسانیت"، "فرخنده خواهر مایی و ما برایت جان می‌دهیم" سر دادند.
تظاهرات امروز کابل از طریق شبکه‌های اجتماعی هماهنگ شده بود. از چند روز قبل، مرگ فرخنده باعث ایجاد واکنش‌های زیادی اجتماعی در این افغانستان شده و در شبکه‌های اجتماعی نیز صفحاتی به منظور حمایت از او به نام 'منم فرخنده'، 'داد خواهی برای محاکمه فرخنده' و 'قاتلان فرخنده باید محاکمه شوند' راه افتاده‌است.
تظاهرات کنندگان در زیر باران شدید اکنون در مقابل دادگاه عالی تجمع کرده اند
دیروز نیز صدها نفر در خیابان جلو مسجد شاه دو شمشیره کابل تظاهرات کردند و در یک عمل نمادین در محلی‌که که جسد فرخنده سوختانده شده بود،نهال شانی کردند.
گزارشگر بی‌بی‌سی در محل می‌گوید که تعداد تظاهرات‌کنندگان بین ۲ تا ۳ هزار نفر بودند. در زمان برگزاری این تجمع باران به شدت می‌بارید.
افراد تجمع‌کننده در پایان با صدور قطعنامه خواستار برکناری مسئولان امنیتی شدند که در روز کشته شدن فرخنده خانواده او را مجبور کرده بودند که به رسانه‌ها بگویند دخترش دچار بیماری روانی است.
فعالین مدنی شب گذشت لوحه جاده انداربی، محل قتل فرخنده را به جاده فرخنده تغییر دادند
پدر فرخونده در روز مرگ او اعلام کرده بود که دخترش بیماری روانی دارد. بعد پدر فرخونده اعتراف کرد که مقامات پلیس او را مجبور کرده بوده که به رسانه‌ها بگوید دخترش بیماری روانی داشته است.
همچنین این افراد خواستار برکناری تمام مقامات رسمی و غیر رسمی شدند که قتل فرخنده را توسط افراد خشمگین تایید و توجیه کرده بودند.
سیمین حسن‌زاده، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ، حشمت استانکزی سخنگوی پلیس کابل و محمد ایاز نیازی در قدم اول از این اقدام مردان خشمگین حمایت کرده بودند ولی بعدا از مردم عذر خواستند و گفتند که گزارش‌های نادرست به آنان رسیده بود.
جمعیت دادخواه همچنین تاکید کردند که اجازه نخواهند داد تا "عصر وحشت و بربریت بر افغانستان" حاکم شود و تا زمانی‌که عدالت تامین نشده به اعتراض و دادخواهی خود ادامه خواهند داد.
تظاهرکنندگان شعارهای "عدالت عدالت و ما همه فرخنده ایم"، "جهالت جهالت دشمن انسانیت"، فرخنده خواهر مایی" و مابرایت جان می‌دهیم" سر می‌داد
در ادامه قطع نامه این افراد آمده است که باید محرکان اصلی قتل فرخنده، بویژه مجاور زیارت و ملای تعویذ نویس که معترضان مدعی بودند عامل اصلی قتل فرخنده هستند، به صورت علنی و فوری محاکمه شوند.
این افراد همچنین از دولت خواستند که تمام کسانی را که به نحوی در قتل فرخنده سهیم بوده‌اند، شناسایی و به صورت همزمان محاکمه کنند.
کم‌کاری نیروهای پلیس یکی از اعتراضات عمده درباره عملکرد این نیروها در روز حادثه بود، که امروز نیز افراد تجمع کننده از دولت خواستند تا افراد پلیسی‌را که در محل حضور داشتند و در انجام وظیفه شان غفلت کرده‌اند، باید محاکمه و مجازات کند.
علاوه بر آن برکناری فرمانده پلیس کابل و آمر حوزه دوم امنیتی پلیس که قتل فرخنده در آنجا اتفاق افتاده، از خواست‌های دیگر افراد تجمع کننده بود.

"خیابان فرخنده"

معترضان همچنین افراد تعویذنویس را افراد عوام‌فریب خواندند و از دولت خواستند که به جمع آوری این افراد اقدام و دکان‌های آنان را ببندند.
تجمع کنندگان از دولت افغانستان خواستند که "خیابان اندرابی" در جوار شاه دوشمشیره را به نام "خیابان فرخنده" نام‌گذاری کنند.
دیشب نیز تعداد از فعالان مدنی در این محل لوحه‌ای را نصب کردند که "جاده فرخنده" بر آن نوشته شده بود.
تظاهرات کنندگان خواستار اجرای عدالت هستند
تجمع کنندگان از دولت افغانستان خواست که از هرگونه اقدامات فراقانونی در این کشور جلوگیری کند و از علمای دینی‌که مسئولانه با قتل فرخنده برخورد کردند، نیز سپاس‌گزاری کردند.
این افراد دولت را تهدید کردند تا زمانی‌که عدالت در مورد فرخنده تامین نشده و قاتلان فرخنده مجازات نشوند، آرام نخواهند نشست.
در روزهای گذشته شهروندان هرات و مزار شریف نیز تجمعات اعتراضی به منظور دادخواهی از قتل فرخنده راه اندازی کردند.
افغان‌های خارج از این کشور نیز با برگزاری مراسم‌های یادبود و روشن کردن شمع، اعتراض خود را به قتل فرخنده ابراز کردند.
سه روز بعد از حادثه٬ در یک حرکت بی‌پیشینه پیکر فرخنده را زنان افغان به خاک س‍پردند.
مقام‌های امنیتی افغان می‌گویند که تا حال ۲۲ تن را در ارتباط به این حادثه بازداشت کرده‌اند و تلاش برای بازداشت بقیه عاملان این حادثه هم جریان دارد.
آنها همچنین می‌گویند ۲۰ مامور پلیس نیز به دلیل سهل‌انگاری در جلوگیری از این واقعه بازداشت شده اند.
دیروز نیز صدها نفر در خیابان جلو مسجد شاه دو شمشیره کابل تظاهرات کردند و در یک عمل نمادین در محلی‌که که جسد فرخنده سوختانده شده بود، نهال گذاری کردند
روزگذشته مجلس نمایندگان افغانستان مقام‌های امنیتی را به مجلس فراخواند تا در مورد حادثه قتل فرخنده به پرسش‌های نمایندگان پاسخ بگویند.
شماری از نمایندگان مجلس در جریان پرسش و پاسخ اشک می‌ریختند. نورالحق علومی٬ وزیر داخله/کشور افغانستان به نمایندگان در مجلس گفت که تحقیقات آنها نشان ‌می‌دهد که اتهام قرآن سوزی نادرست است.

'مجادله درباره خرافات با یک روحانی'

شاهدان عینی گفته اند که فرخنده، پس از به چالش گرفتن خرافات مذهبی به غلط متهم به سوزاندن قرآن شده بود.
به گفته شاهدان فرخنده پیش از حادثه درحال مجادله با یک روحانی درباره فروش تعویذ (بلاگردان) - از طرف این روحانی - به زنان در مسجد و زیارتگاه شاه دوشمشیره بود.
سه روز بعد از حادثه٬ در یک حرکت بی‌پیشینه پیکر فرخنده را زنان افغان به خاک س‍پردند
او در حین این مجادله متهم به سوزاندن قرآن شد و جمعیتی این اتهام را شنید و به او حمله ور شد.
فرخنده که ۲۸ سال داشت با چوب و چماق مضروب شد، لگد خورد، با اتومبیل زیر گرفته شد و بعد جسد او در خیابان با اتومبیل کشانده شد و بعد به آتش کشیده شد.
یک مامور پلیس که شاهد این قتل در روز پنجشنبه بود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که فرخنده درحال بحث با یک روحانی محلی بود.
پدر فرخنده گفت که او شکایت داشت که چرا زنان از سوی این روحانی تشویق به اتلاف پولشان برای خرید 

قعه ی فساد یعنی "مسجد شاه دو شمشیره" تخریب و بجایش تشناب عمومی ایجاد شود!!امروز سه شنبه 24 ماه مارچ 2015، هزاران تن از شهروندان کابل بويژه زنان، با برپایی راهپیمایی وسیع در دفاع از انسانیت، خواستار برقراری عدالت و محاکمه ی عاملان قتل فرخنده شدند.

ین بقعه ی فساد یعنی "مسجد شاه دو شمشیره" که صدها رمال و جادوگر و دزد و اوباش در داخل و اطراف آن جمع شده اند باید تخریب شده و جایش تشناب/ توالت عمومی درست شود. شاه دو شمشیره خود با لشکر غارت و وحشت تازی به کابل حمله کرده و هزاران تن از کابلیان را به قتل رساند. تشناب برای این مردم مفیدتر است. برای دریای کابل که تشناب عمومی شده و بوی تعفن آن همه ی شهر را فراگرفته نیز بهتر است.





امروز سه شنبه 24 ماه مارچ 2015، هزاران تن از شهروندان کابل بويژه زنان، با برپایی راهپیمایی وسیع در دفاع از انسانیت، خواستار برقراری عدالت و محاکمه ی عاملان قتل فرخنده شدند.