نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ آذر ۱, جمعه

کتاب مرجع نئونازیها از غرفه ایران در زاگرب جمع آوری شد

فروش کتاب «يهودی جهانی» در غرفه ايران در نمايشگاه کتابی که در شهر زاگرب، پایتخت کرواسی، برپا شده بود با اعتراض رسمی سفارت اسراییل متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت اسرایيل در زاگرب روز جمعه گذشته اعتراض رسمی خود به فروش این کتاب، نوشته هنری فورد سرمايه‌دار معروف آمريکايی، را به برگزارکنندگان نمايشگاه ابلاغ کرد.در پی اين اعتراض ضمن این که کتاب مذکور از غرفه جمهوری اسلامی جمع‌آوری شد، ياکسا دپولو، مسئول نمايشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عرضه آن را اقدامی «تحريک‌آميز و کاملا بیهوده» خواند.

کتاب «یهودی جهانی» که بیشتر شکل کتابچه را دارد در چهار جلد نخستين بار از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲منتشر شد.جلد نخست این کتاب با نام «يهودی جهانی: اولین مسأله جهان» در سال ۱۹۲۰، جلد دوم آن با نام «فعاليت‌های يهودیان در ايالات متحده» در سال ۱۹۲۱، جلد سوم آن با نام «تأثیر يهودیان بر زندگی آمریکایی» در سال ۱۹۲۱ و جلد چهارم آن با نام «وجوه قدرت یهودیان در ايالات متحده» در سال ۱۹۲۲ منتشر شد.نويسنده اين کتاب چهار جلدی هنری فورد، سرمايه‌دار معروف آمريکايی است که کمپانی اتومبيل‌سازی فورد را در سال ۱۹۰۳ تاسيس کرد.کتاب «يهودی جهانی» شامل مجموعه مقالاتی است که هنری فورد در مجله خود با نام «د دیربورن ایندی‌پندنت» منتشر می کرد.او امتياز اين مجله هفتگی را در سال ۱۹۱۹ خريد و در مدت انتشار آن تا سال ۱۹۲۷ ضمن نوشتن مقالاتی عليه يهوديان مطالب ديگری نيز در اين زمينه منتشر کرد.در سال ۱۹۲۴ هاينريش هيملر که بعدها ریيس سازمان اس اس حکومت نازی در آلمان و مسئول اصلی هولوکاست شد در نامه‌ای نوشت: «هنری فورد يکی از باارزش‌ترين، مهم‌ترين و پرجوهرترين مبارزان پيشگام است.»در سال ۱۹۲۷ به دليل شکايت‌های متعدد يک وکيل ساکن سان فرانسيسکو و پشتيبانی يهوديان آمريکا مجله هنری فورد به دادگاه کشيده شد و او مجبور شد رسما عذرخواهی کند. در سال ۱۹۳۴ موسسه انتشاراتی «فانتوم» مقالات فورد را منتشر و در اروپا توزيع کرد. تئوری‌پردازان نازی از پخش اين کتاب در اروپا استفاده فراوان کردند. پس از جنگ دوم جهانی بالدور فون شيراخ، ریيس سازمان جوانان حکومت هيتلر، در دادگاه نورنبرگ از تاثيرات اين کتاب بر نازی‌ها سخن گفت.فون شيراخ در دادگاه از اين کتاب چنين ياد کرد: «کتاب ضديهودی‌ای که خواندم و بر دوستانم نيز تاثير گذاشت يهودی جهانی بود. با خواندن آن با يهودی‌ها ضدیت پیدا کردم. اين کتاب در آن زمان بر من و دوستانم اثر عميقی گذاشت. ما هنری فورد را سياستمداری پيشرو و نماد پيروزی می‌دانستيم.»آخرين نسخه اين کتاب با امضای هنری فورد در سال ۱۹۴۹ توسط انتشارات بريتانيايی «ايندی‌پندنت نشناليست» منتشر شد.نئونازی‌های امروزی هنوز هم در رسانه‌ها و سايت‌های اينترنتی خود بخش‌هايی از اين کتاب را معرفی می‌کنند.غرفه جمهوری اسلامی ايران در نمايشگاه بين‌المللی کتاب زاگرب «یهودی جهانی» را پس از سپری شدن ۸۸ سال از انتشار اولیه آن و ماجراهايی که در ارتباط با آن روی داده، به معرض معرفی و فروش گذاشت.«يهودی جهانی» در غرفه ايران در نمايشگاه بين‌المللی کتاب زاگرب به قيمت هفت يورو به فروش می‌رسيد.هنری فورد در آغاز قرن بيستم با ابداع خط زنجيره‌ای توليد در صنعت اتومبيل‌سازی، تحولی بنيادی در عرصه اقتصاد ايجاد کرد.او در واقع مدافع چهره ديگری از نظام سرمايه‌داری بود، طوری که بعدها آنتونيو گرامشی، متفکر چپ ايتاليايی، از این چهره با عنوان «فورديسم» ياد کرد و اين اصطلاح را جهانی کرد. «فورديسم» نماد تحول نظام سرمايه‌داری از طريق دگرگونی در شيوه کار و توليد انبوه کالا بود.