نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ مهر ۱۴, جمعه

آلودگی دریای خزر منجر به کاهش صید ماهی شده است. چاه‌های نفت، فاضلاب و پساب‌های کارخانه‌های پنج کشور دریای خزر را آلوده می‌کنند.


آلودگی دریای خزر و تورهای خالی ماهیگیران

در حالی که صیادان استان‌های شمالی ایران خود را برای پهن‌کردن ‌تورهایشان آماده می‌کنند، آلودگی دریای خزر منجر به کاهش صید ماهی شده است. چاه‌های نفت، فاضلاب و پساب‌های کارخانه‌های پنج کشور دریای خزر را آلوده می‌کنند.
Iran wöchentliche Galerie KW13 /12 (FARS)
هر سال از نیمه دوم مهرماه جنب‌وجوش حدود ۱۰ هزار ماهیگیر در قالب ۱۲۰ شرکت تعاونی سواحل استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان را فرا می‌گیرد.
بر اساس اعلام رسمی شیلات ایران، فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان‌های شمالی هر سال از نیمه دوم مهر آغاز می‌شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه می‌یابد. در دریای خزر بالغ بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند که در این میان سه گونه ماهیان "سفید"، "کفال" و "کپور" بیشترین میزان صید را به خود اختصاص می‌دهند.
تورها خالی‌ شده‌اند
در سال‌های اخیر روند صید ماهی در دریای خزرکاهش یافته است. در حالی که رئیس اتحادیه صیادی پره مازندران در سال ۱۳۹۱ از کاهش حدود چهار درصدی صید ماهی‌های استخوانی از دریای خزر در حوزه این استان خبر می‌داد، علی اصغر مجاهد، معاون صید و بنادر سازمان شیلات در سال ۱۳۹۴ در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از صید ۳۲ هزار و ۶۱۷ تن ماهی استخوانی و کلیکا از دریای خزر خبر داد که در مقایسه با سال ۱۳۹۳ کاهشی ۳۴ درصدی نشان می‌داد.
در سال ۹۵ نیز مختار آخوندی، مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مانا اعلام کرد که "علیرغم دوبار تمدید مهلت صیادی، صید ماهی با کاهش ۱۱ درصدی روبرو بوده است".
ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به  تاثیر آلودگی دریای خزر بر روند صید، عنوان کرد: «به هر حال آلودگی محیط، مسائلی را بوجود می‌آورد و باعث می‌شود شرایط زیست در دریا برای ماهی‌ها دشوار شود؛ بخاطر همین موضوع هم هست که سالانه با کاهش صید از دریای خزر مواجهیم.»

اقداماتی که نتیجه نمی‌دهند
اقدام‌ کشورهای اطراف دریای خزر یعنی ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان در زمینه بازسازی و رهاسازی ذخایر، جلوگیری از صید قاچاق و همچنین جلوگیری از آلودگی دریای خزر کافی و هماهنگ نیست.
Iran Bildergalerie Nordküste Umweltverschmutzung (Mehr)
چاه‌های نفت کشور جمهوری آذربایجان، ناوگان تجاری کشتیرانی، ورود انواع زباله و پلاستیک، فاضلاب و پساب‌های کارخانه‌های ۵ کشور از جمله دلایل آلودگی دریای خزر هستند که اقدامات حمایتی را ناکارآمد می‌کنند.
معاون شیلات مازندران اخیرا یکی از حمایت‌های جدی شیلات ایران از جامعه صیادی شمال را تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی کپور و سفید خواند و گفت: «امسال ۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی به صورت مصنوعی و ۲۵ میلیون قطعه نیز به صورت طبیعی رهاسازی شده است.»

فریاد دادخواهی امروز فرهنگیان و بازنشستگان، در سراسر ایران

پرده آخر - تمرین ورود امام زمان در ایران !