نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

نگاهی به واکنش هاشمی در قبال ترور سعید حجاریان

نگاهی به واکنش هاشمی در قبال ترور سعید حجاریان / کرباسچی: رفسنجانی باید سریعاً و صریحاً ترور حجاریان را محکوم می کرد

در بخش پیشین، گونه گونی نظرات محافظه کاران درباره ی ترور سعید حجاریان را مرور کردیم. اینک به موضع گیری هاشمی رفسنجانی در این باره می پردازیم که البته با واکنش انتقادی غلامحسین کرباسچی دبیرکل وقت حزب کارگزاران سازندگی نیز روبرو شد. نکته ی جالب آن بود که هاشمی رفسنجانی حاضر به موضع گیری صریح یا انتشار بیانیه ای در قبال ترور حجاریان نشد.
ابتدا موضع گیری هاشمی پیرامون ترور حجاریان را مرور می کنیم:


اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: کارهای ناهنجار مانند ترور و خمپاره اندازی می تواند خبر از یک توطئه داشته باشد که علائمی از آن را دیده ایم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز چهارشنبه 25 اسفندماه پیش از افتتاح «شبکه جام جم2» با خبرنگاران سخن می گفت افزود: نباید از کنار اظهارنظرهای مقام های رسمی آمریکا که گفته اند سال آینده در ایران سال آشوب و بی ثباتی است به آسانی گذشت.
وی در پاسخ به این سوال که نظر شما پیرامون ترور حجاریان و خمپاره اندازی به برخی مناطق در تهران چیست؟ گفت: خمپاره اندازی به سوی دو منطقه ی حساس در مرکز و شمال تهران ظرف مدت کوتاه قابل ملاحظه است.
رفسنجانی تصریح کرد: ترور از نمونه های بارز افراط است که در صحنه های سیاسی و اجتماعی ضد خودش را می پروراند و تاریخ گواه است که ترور هیچ وقت کارساز نبوده و هیچ جریان تروریستی هم در دستیابی به اهدافش موفق نبوده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: افراد خیرخواه و عاقل هیچگاه برای رسیدن به اهداف حتی درست خود از این نوع وسایل نامشروع استفاده نمی کنند.
وی گفت: باید منتظر ماند و دید که مسئولان امنیتی در زمینه ی ترور و خمپاره اندازی ها به چه نتیجه ای می رسند، اما برای بررسی و نتیجه گیری درست باید به سراغ کسانی رفت که از این اقدامات منفعت می برند.
هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: از لحاظ مبانی دین اسلام و تجربه هم ترور هرگز برای آمران و عاملان آن اثری نداشته است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از اقدام اخیر دادگاه بلژیکی چیست؟ گفت: اقدام این دادگاه را هم باید در همین چارچوب بررسی کرد و حتماً باید توطئه ای در کار باشد و با این وقایع ارتباطی داشته باشد.

____________________________________________________________________

موضع گیری خفیف هاشمی رفسنجانی که آن روزها به سبب شکست سنگین در انتخابات مجلس ششم و نقدهای تند و تیز مطبوعات اصلاح طلب در شرایط سیاسی نامطلوبی به سر می برد، صدای نزدیکان او را هم درآورد. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیک ترین چهره های سیاسی به هاشمی، در گفت و گو با خبرنگاران نارضایتی اش از شیوه ی موضع گیری هاشمی را علنی ساخت. کرباسچی در مورد دلایل عدم محکومیت جدی ترور حجاریان از سوی هاشمی رفسنجانی گفت: «این را باید از خودشان بپرسید» وی در عین حال افزود: «آقای هاشمی که خود از قربانیان ترور هستند و در اوایل انقلاب اتفاقی جان سالم به در برد، نوعاً باید با ترور مخالف باشد. اما اینکه صریحاً این موضوع را بیان نمی کند و ترور حجاریان را محکوم نمی کند، شاید ابعاد موضوع را نمی داند.»
کرباسچی تصریح کرد: «من با شما هم عقیده ام و معتقدم که آقای هاشمی رفسنجانی باید سریعاً و صریحاً این ترور را محکوم می کرد.»
وی در مورد ارتباط عدم رشد عمودی پرونده ی قتل های زنجیره ای با عدم محکومیت ترور اخیر گفت: در اینکه آقای هاشمی با این مسائل مخالفند شکی نیست. اما این باید برای خودشان هم سوال باشد که چرا موضع گیری نکرده است.

____________________________________________________________________
با این حال هاشمی نه تنها موضع گیری شفاف تری درباره ی ترور نکرد، بل جمعه 27 اسفند در مراسم سالگرد درگذشت سید احمد خمینی جملاتی بر زبان راند که تأویل شان در شرایط سیاسی ملتهب آن روزها چندان هم دشوار نبود!

هاشمی در این مراسم گفت: «تصادفی نبود در سالی که طراحی شده بود، دشمنان هم سنگین ترین تهاج های خود را به اسلام، انقلاب و اندیشه های امام طراحی و اجرا کردند» هاشمی سال 78 را سال «برخورد حق و باطل، سال مقابله ی اندیشه های انقلاب و ضدانقلاب و به تعبیری دیگر، سال مقابله ی معارف بلند اسلام با کفر» توصیف کرد.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «استکبار جهانی و ایادی آنها، اغواگران و آشوب طلبان دیدند که اسلام قدرت حکومت و سازندگی دارد و خواب و خیال خوش آنها که آرزو داشتند انقلاب اسلامی به زمین بخورد، پریشان شد… آنها به خوبی دیدند که نیروهای مسلمان، متعهد، سخت کوش و انقلابی از توان لازم برخوردارند و آثارش را دیدند و مردم هم حس کردند.»
هاشمی اضافه کرد: «امروز دشمنان نوای دیگری ساز کرده اند و مراحل جدیدی پیش آورده اند و خیال می کنند که به نفع شان تمام می شود… اما غافل از اینکه ما امروز دارای امکانات انبوه، تجربیات گسترده، بنیه ی دفاعی قوی، تنظیمات محکم مثل ارتش، سپاه، بسیج و از همه مهمتر مردمی در صحنه هستیم»

* نکته ای که آن زمان آگاهان سیاسی درباره ی عدم موضع گیری صریح هاشمی پیرامون ترور حجاریان یادآوری می کردند، به نقدهای تند و تیزی بازمی گشت که روزنامه ی “صبح امروز” به مدیرمسئولی حجاریان متوجه هاشمی می کرد و بسیاری نقدهای تند مطبوعات اصلاح طلب را عامل ناکامی شدید هاشمی در جریان رقابت های انتخاباتی مجلس ششم می دانند.

گزارش سفر سید علی خامنه ای به لیبی: میان ما و برادر قذافی توافق صد در صد وجود داشت (روزنامه اطلاعات، 19 شهریور 1363)


بازخوانی تاریخی امروز بی هیچ تفسیر اضافه ای به سفر حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی و رهبر فعلی آن به لیبی تحت زمامداری سرهنگ قذافی و مصاحبه ی او با تلویزیون لیبی می پردازد. این در حالی است که اخیرا رسانه های دولتی در ایران از قذافی با عنوان «دیکتاتور لیبی» یاد می کنند. با این حال مقامات سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی برخلاف تحولات مصر و بحرین همچنان از موضع گیری های گسترده در قبال جنایات اخیر قذافی خودداری کرده اند.

لیبی – خبرگزاری جمهوری اسلامی – نخستین دور مذاکرات حجت الاسلام و المسلمین سید علی خامنه ای رئیس جمهوری اسلامی ایران و سرهنگ قذافی رهبر جماهیری لیبی شب گذشته آغاز شد و طرفین به مدت سه ساعت با یکدیگر پیرامون مسائل مختلف منطقه و جهان گفت و گو کردند.
خبرنگاران این خبرگزاری به نقل از وزیر امور خارجه ی ایران گزارش می دهند: در این دیدار طرح ایران برای اخراج اسرائیل از مجامع بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد مطرح شد و سرهنگ قذافی رهبر لیبی آمادگی کامل کشور خود را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی این طرح اعلام داشت.
وی به خبرنگاران ایرانی همراه هیئت گفت: «در مذاکرات سرهنگ قذافی و حجت الاسلام خامنه ای پیرامون راه های مقابله با رژیم صهیونیستی و ابتکار ایران برای اخراج اسرائیل از مجامع بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد، همیچنین در زمینه ی تقویت یک جبهه ی ضدامپریالیستی و ضدصهیونیستی از کشورهای مترقی و مسلمان و هماهنگی بیشتر جهت رویارویی با دشمنان اسلام و مسلمین مذاکرات بسیار مفیدی صورت گرفت و روی کلیات مسائل مطرح شده تفاهم کامل وجود داشت». وی اضافه کرد: «قرار است تصمیمات اتخاذ شده در مذاکرات سرهنگ قذافی و حجت الاسلام خامنه ای در کمیته های فرعی دنبال شود».
دکتر ولایتی هدف اصلی سفر رئیس جمهوری کشورمان به لیبی را هماهنگی میان ایران، سوریه و لیبی در مقابله با رژیم اشغالگر قدس توصیف کرد و افزود: «در کنار این مساله، مسائل منطقه، شمال آفریقا، خاورمیانه و همچنین مسائل بین المللی از جمله مقابله با تلاش بعضی رژیم ها برای خارج ساختن رژیم مصر از انزوا مطرح خواهد شد، می توان گفت که بعد دیگر این سفر مقابله با قرارداد ننگین کمپ دیوید است».
دکتر ولایتی گفت: در یک بررسی مقدماتی می توان گفت نتایج این دیدار بسیار مفید بوده است. وی اظهار امیدواری کرد که این دیدارها در سطح سران بین ایران و کشورهای دوست در آینده توسعه یابد.

برخورد رسانه های گروهی جهان
وزیر امور خارجه سپس در مورد برخورد رسانه های گروهی با سفر هیات بلندپایه ی جمهوری اسلامی ایران گفت: «ابتدا رسانه های وابسته هدف اعلام شده از این سفر را تحریف کردند و آنرا در راستای اختلافات واهی بین ایران و متحدین نزدیک آن ذکر کردند. وسائل ارتباط جمعی فلسطین اشغالی در این زمینه تفسیرهای مغرضانه ای را انتشار دادند. ولی اکنون مجبور شده اند به اهمیت این سفر اعتراف کنند».

آخرین دور مذاکرات ایران و لیبی
آخرین دور مذاکرات آقای خامنه ای رئیس جمهوری اسلامی و سرهنگ قذافی رهبر لیبی دیروز پس از 3 ساعت بحث پیرامون مسائل مورد علاقه ی دو کشور پایان یافت.
در این مذاکرات طرح اخراج رژیم اشغالگر قدس از مجامع بین المللی بویژه از سازمان ملل متحد و همکاری های مشترک در مقابله با رژیم صهیونیستی و راه های مقابله با پیمان ننگین کمپ دیوید و پیشنهاد مربوط به همکاری با کشورهای پیشرو مسلمان بررسی شد . همچنین طرح جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل کمیته ی جهانی حمایت از سیاهپوستان مستضعف آمریکا و طرح تلاش برای هماهنگی بین کشورهای جهان سوم که در معرض تهاجمات امپریالیسم آمریکا هستند، مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این مذاکران وزیر سپاه پاسداران و فرمانده نیروی زمینی پیروزی های اخیر سپاهیان اسلام در جنگ را تشریح نموده و عزم راسخ ملت ایران در این جنگ را اعلام داشتند. همچنین سرهنگ قذافی حمایت کامل خود را از ایران تا سقوط کامل رژیم صدام بیان داشته و اعلام کرد: «قبل از انقلاب اسلامی شاه دشمن مشترک ما و شما بود امروز صدام دشمن مشترک ما و شماست»

مصاحبه ی رئیس جمهوری با تلویزیون لیبی
آقای سید علی خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیروز در پایان سفر 24 ساعته خود به لیبی در یک مصاحبه ی تلویزیونی با تلویزیون لیبی گفت: «محور اصلی مذاکرات با برادرمان قذافی مقابله با رژیم صهیونیستی و حل قضیه ی فلسطین بود که خوشبختانه به توافق های باارزشی رسیدیم».
وی تأکید کرد: «اگرچه سفر ما از لحاظ زمانی کوتاه بود ولی از نظر محتوی پرحجم و قوی بود و در مورد مسائل مطرح شده میان ما و برادر قذافی توافق صد در صد وجود داشت و من این سفر را کاملاً پربار ارزیابی می کنم»
آقای خامنه ای روابط دو کشور اسلامی لیبی و ایران را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: «روابط کنونی ما در سطح عالی است و ما در تمامی زمینه ها همکاری های زیادی داریم. ما از سطح روابط راضی هستیم. البته این به معنای این نیست که برای پیشرفت آن تلاش نکنیم». رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به رفتار ستیزه جویانه ی آمریکا و اتخاذ موضع منفی در برابر دو کشور ایران و سوریه از جمله محاصره ی اقتصادی چیست؟ اظهار داشت: «ارزیابی ما درباره ی مواضع استکباری آمریکا در یک جمله ی حضرت امام خمینی خلاصه می شود که آمریکا را شیطان بزرگ نامگذاری کردند». وی گفت: «نقش آمریکا در مقابله با ملت های بپاخاسته و حرکت های اسلامی و مردمی و دولت های مترقی و انقلابی یک نقش کاملاً شیطانی است. به عنوان مثال ما «خلیج سیرت» و «خلیج فارس» را نمونه های کوچکی از اعمال شیطانی آمریکا می دانیم و تحرکات نظامی و سیاسی و توطئه های آمریکا در این دو خلیج حائز اهمیت است». رئیس جمهور در ادامه گفت: «ما مساله ی دشمن صهیونیستی و مساله ی فلسطین را مسأله ی درجه یک جهان اسلام می دانیم و از همین رو بود که مسأله ی مقابله با صهیونیستها و توطئه های اسرائیل و حل قضیه ی فلسیطینی در لیست مذاکرات ما با آقای سرهنگ قذافی در راس قرار داشت که خوشبختانه به توافق های پرارزش در زمینه ی مبارزه ی مشترک ما و لیبی در برابر اسرائیل دست یافتیم». وی گفت: ما معتقدیم که نجات فلسطین وظیفه ی همه ی مسلمانان است و این جز با همکاری همه ی کشورها عملی نخواهد شد و زمان تلاش برای این حرکت مهم امروز است، زیرا آمریکا امروز به دلایل مختلف در موضع ضعف قرار دارد و ما باید حداکثر استفاده را از این مساله بکنیم و ضربات خود را بر اسرائیل و به سیاست های استکباری در منطقه وارد کنیم.
خبرنگار تلویزونی لیبی از رئیس جمهور کشورمان درخواست پیامی برای مردم مسلمان لیبی کرد که آقای خامنه ای گفت: «پیام من به مردم انقلابی و مسلمان لیبی، محبت و دوستی برادرانه است. ما از قبل از پیروزی انقلاب نسبت به شما لیبیایی ها احساس محبت می ورزیدیم. شما تنها کشوری بودید که با شاه معدوم یک لحظه آشتی نکردید و فرصت دوستی با ایران اسلامی بعد از انقلاب را یک لحظه از دست ندادید. پیام من به مردم لیبی این است که قدر اسلام و انقلاب را بدانیدو شجاعت مقابله با آمریکا و ایادی اش را یک لحظه از دست ندهید و می دانم که از دست نخواهید داد».
رئیس جمهور کشورمان در پایان این گفت و گو در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد جنگی که صدام به دو کشور تحمیل کرده و همچنین آینده ی عراق بدون صدام چیست؟ گفت: «اجازه دهید این سوال شما را به زبان محبوب عربی پاسخ گویم. سیاست ما در جنگ این است که به نقطه ای برسیم که عراق بدون صدام باشد. یعنی مردم عراق سرنوشت خود را در غیاب صدام بدست گیرند که وجود صدام و حزب بعث به مردم عراق تحمیل شده است»

دانشجوی نترس در برابر نماینده حاکمیت

عکس / زلزله و سونامی در ژاپن

عکس / زلزله و سونامی در ژاپن