نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

امام زمان بیا، ولایت فقیه درمانده است!













































ای امام و مهدی موعودی که قدرتت و توانت احتمالا بیش از تمامی ۱۴۰ هزار پیامبری است که از طرف خدا آمدند و… ترا خدا بیا . اصلا جان احمدی نژاد که هاله ات را همیشه بهمراه دارد بیا، جان مشاعی که سر سفره آن همه بشقاب خالی و قاشق چنکال برایت کنار گذاشته بیا، جان رهبر که این همه وقت نایبت بوده و کمکت کرده بیا، بخدا اگر زود و به موقع نیایی مجبور می شویم که دستور دهیم، جاسوسانمان در حوالی جمکران بگردند و پیدایتان کنند، آن وقت دیگر از دست ما کاری بر نمی آید و خودتان می دانید و قاضی مرتضوی و تیمش، پس برای همه مان بهتر این است که بیائید و خانواده ای و امتی را از نابودی نجات دهید و از نگرانی در آورید! تازه قبلا هم دو نامه ویژه از طرف گروهبان گارسیا یا همان فیروزآبادی خودمان و از سوی ما برایتان ارسال شده، هرچند کروبی عامل بیگانه و سابقا سالها رئیس مجلست به ایشان تهمت دروغگویی به شما را هم زده است، که احتمالا آن نامه بدستتان نرسیده.

امام زمان بیا ، ولایت فقیه نمی تواند!

بدون اینکه قصد هیچگونه شوخی، مزاح و تمسخر در بین باشد، بنا به گزارش سایت موج سبز آزادی ،آیت الله امامی کاشانی عصر سه شنبه دیروز ، ۱۳ مرداد در سخنرانی خود در مسجد جمکران که به طور مستقیم از شبکه قرآن پخش می شد ، خطاب به امام عصر گفت : ای امام زمان ، اگر چه در عصر غیبت تو ولایت فقیه حاکم است ، اما ولایت فقیه نور کمی است که از آن دور سو سو می کند ، او که نمی تواند مشکل را حل کند ، این است اوضاع کشور ، این است اوضاع دنیا ، تو باید بیایی ، تو باید مشکل را حل کنی!

بله امام زمان بیا و ببین که چگونه پس از ۵ قرن کار کردن و غوطه ور بودن درمذهب ( از ابتدای حکومت شاه اسماعیل صفوی ) و روایات ائمه و عبادت و رساله نویسی و تبلیغ و ملا و آخوند و حجت الاسلام و آیت الله بودن، دم و دستگاه مذهبی و کرسی احکام و قضاوت و مسجد و منبر و محراب داشتن ، صاحب علم و فلسفه و حکمت و کلام و استدلال بودن ، پس از کوبیدن آنهمه مهر شرعی در طول تاریخ در دربارها و حکومت ها، پس از قرنها مداحی و روضه و دعا و عزاداری و زنده نگاه داشتن عاشورا و… توانستیم با تکیه برهمه این آموزه ها و با استفاده از هر وسیله و ترفندی و تقیه ای و تحمیقی وبا خواب بودن بقیه مدعیان ، و با سوء استفاده از نا آگاهی توده ها ی مردم و با توجه به پایگاههایی که بطور سنتی و تاریخی در بینشان داشتیم ، با قدرت کامل به حکومت دراین کشور ثروتمند و نفت خیز دست پیدا کنیم و سر سفره ای که پهن کردیم بنشینیم ، اما بیا که دستمان رو شده وفقط تویی که حلال مشکلاتی.

بله امام زمان بیا و ببین ، که چگونه پس از سی سال ادعای داشتن حکومت ناب اسلامی محمدی و ولایی ، چه گندی زدیم وچطور ظرف کمتر از دو ماه آن یک ارزن مشروعیت و آبروی نداشته خود وکل حکومت دینی مان را هم به باد دادیم و به آخر خط رسیده ایم ، چرا که این بار بر خلاف اعدام و ترورها ، قتلهای زنجیره ای و کشتارهای قبلی انگار جنایاتمان خیلی عریان تر و بی محابا تر ، علنی تر و در جلوی چشم دوربین های مبایلها و ابزار اینترنتی در مقابل انظار جهانیان قرار گرفته، بیا که ما ده ها و یا شاید صدها بیگناه و معترض بی سلاح همچون نداها و سهرابها ، محسن و امیرها ، اشکان و بهزادها را درنماز جمعه، قبرستان و خیابانها و یا از پشت بام ومقرها و یا در زندانها و شگنجه گاهها کشته ایم ،پس هر چه زودتر بیا که دیگر از هر گونه دروغ و صداو سیما و تقیه و رهبر و ولی فقیه و اعتراف گیری و سرکوب هم کاری برای حل مشکلات بر نمی آید که نمی آید .

امام زمان بیا که با زندانی کردن و شکنجه دادن و اعتراف گیری ازهزاران معترض و کسانی که از سی سال پیش تا همین ۴۰- ۵۰ روز قبل از خودی ها ی نظام بودند ،وکیل و وزیر و مدیر بودند ، و با ادامه اصرار کودتاچیان و حامیانشان بر دستگیری و به مجازات رساندن اسوه ها و ستونها ی حکومت ناب محمدی و یا دانه درشتهایی همچون خاتمی و رفسنجانی و موسوی و کروبی و…نمی دانیم که چه خواهد شد . تا همینجایش هم با خرابکاری ها و رفتارها و تآییدات و محاسبات غلطی که ما سران نظام کرده ایم ، راه پس نداریم وچاره ای نیست بجز ادامه بگیر و ببند و سرکوب و شکنجه و کشتار در اوین و کهریزک وخیابان ها ، اما مگر تا به کی می توانیم به این رفتار غیر انسانی و ضد بشری خود ادامه دهیم ؟اگر مردم یکبار با فریاد وخشم و تنفر بریزند در خیابان و دمار از روزگار همه مان در آورند چی ؟ پس بیا امام زمان که رهبر، فعلا کم نور شده و فقط از دور سو سوی اندکی می زند.

امام زمان بیا که بالاخره این مردم پس از سی سال دروغ و تقیه و حقه بازی و تحمیق و استفاده و سواستفاده ابزاری و غیر ابزاری ما از مذهب و مقدساتشان، حسابی از خواب بیدار شده اند ومتوجه شده اند که ما در این مدت چگونه دست دزدان و رانت خوران و غارتگران بیت المال و بانکها وبودجه های دولتی و اختلاس کنندگان و رشوه گیران و نفت خواران وسلطان های شکر وآقازاده ها و ثروت اندوزان و محتکران سرمایه دار را باز گذاشته ایم و فشرده ایم،که چگونه چندین ماه حقوق کارگران را نداه ایم ، که چگونه به زندگی در خط فقر و زیر خط فقر وادارشان کرده ایم که چگونه صدایشان راخفه و کمرشان را به شلاق بسته ایم ، بیا که دیگر شعارهای دروغین طرفداری از کارگر و مستضعف ، بوسه امام زمان بر دستان کارگر ، و شعارهای عدل علی و نامه اش به مالک اشترو دم زدن از عدالت اقتصادی و نابودی فقر و…نه تنها دیگراثری ندارد و جواب نمیدهد ، که باعث تمسخر و ریشخند هم می شود . و از رهبر فعلا کمی نور دار و سو سو هایش هم کاری بر نمی آید.

ای مهدی موعود با توجه به میلیاردها میلیارد دلارهای نفتی که از کیسه مردم ایران صرف تبلیغ و اسلحه و اتم و موشک و زمینه سازی برای آمدن و حکومتت کرده ایم ، صرف چاه و مسجد و ترمینال و مسافر خانه و هتل و…در جمکران کرده ایم ، صدها نهاد و پایگاه و سایت و انجمن و وبلاگ و پستهای نامه نگاری اینترنتی که ایجاد کرده ایم ،هزینه ها ، نفت و وامهای ارزان یا بلاعوضی که در لبنان و فلسطین و عراق و ونزوئلا و دیگر جاها صرف کرده ایم ،با توجه به باجهایی که به غرب و بخصوص به روسیه و چین داده ایم ، هر چه زودتر بیا که که اگر نیایی نه تنها اعتبار این سی ساله بلکه اعتبار قرنها حرف هایی که اسلاف ما زده اند هم از بین میرود و دچار همان بلا و رنسانسی می شویم که مسیحیان متعصب و کلیساهای در قدرت کاتولیک شدند . بیا که اگر نیایی با کارهایی که ما کرده ایم و نمی باید می کردیم ، با حرفهایی که زده ایم و نمی بایست می زدیم، با ادای دموکراسی و انتخابات و مناظره هایی که در آوردیم و بهتر بود در نمی آوردیم ، با گفته هایی که نباید گفته می شد وبا نا گفته هایی که باید گفته می شد و الی آخر و خلاصه با دسته گلهایی که به آب داده ایم ، بدان که اگر نیایی دیگر نه ازتاک نشان می ماند و نه از تاک نشان ، حال خود دانی .

بیا که چون به مرور داریم به آخر خط و لبه پرتگاه می رسیم ، از جمعیت ۷۰ میلیون نفری ایران هنوز هزاران چاپلوس و خیلی خودی و دست بوس و کاسه لیس و وابسته و مزدور و ذوب شده و اوباش و اندکی بی مایه و بی شعور و عده ای نا آگاه و ساده لوح و اراذلی مشغول بکار در کهریزک ها و اوین ها وشستشوی مغزی شده هایی در بسیج و لباسهای شخصی هایی مزدور ویا کارخانه دار یا کم عقل و بیمار و البته شخصیتهایی مرموز همچون استاد مولانا و مشاعی ها و ساده لوحان بسیاری که تا کنون هزاران نامه در ته چاه انداخته و یا با ایمیل به آدرس های اینترنتی اعلام شده ات ارسال کرده اند ، مانده اند . پس تا دیر نشده بیا و بیش از این ما را در نزد جهانیان سکه یک پول نکن و دستمان را در حنای قرمز جنایاتی که کرده ایم نگذار، چرا که رهبر در این اواخر بشدت کم نور وکم سو شده است.

ما که قبلا با گفته های مصباح و اخیرا با بیانات یزدی و دیگران آب پاکی را بر دست مردم ریخته ایم وصراحتا گفته ایم که مقبولیت و مشروعیت نظام ربطی به بازی های تمدن امروزی و مردم ندارد ، ما که بارها اعلام کرده ایم ، جمهوری اسلامی را آن اوائل همینطوری و از روی بعضی ملاحظات آورده ایم و منظورمان همان حکومت شاهنشاهی و دیکتاتوری بوده ، ما که در همین اواخر بخوبی نشان دادیم که رای مردم هیچ نقشی ندارد و ملاک نیست ، ما که زود دولت امام زمانی را تآئید کردیم ،ما که وسیله رهبر و نایبت حکم او را با توجه به تقلب ۱۱ میلیونی تنفیذ کردیم ، ما که می خواهیم فردا نمایش تحلیف را هم در مثلا مجلس بر پا کنیم و حالا که همه ، به شعارهای دروغین مردم سالاری وحقوق بشر ولایت فقیه پی برده اند و دیگر هیچگونه تره ای هم برایمان خرد نمی کنند ، پس چرا زودتر نمی آیی و ما را تنها گذاشته ای ؟

بیا که ما بحمدالله هیچکس را در داخل و خارج برای خودمان نگه نداشته ایم و تا توانستیم کمونیست و مجاهد و سنی و وهابی و ملی گرا ومشروطه خواه و جمهوری خواه و آزادیخواه و برابری طلب و عدالتخواه وطرفدار حقوق بشر وحقوق زن و کارگر و دانشجو ولیبرال و لائیک و دموکرات و سکولار و سوسیالیست را گرفتیم و شکنجه و زندان و اعدام و ترور و تبعید کردیم ودر این اواخر و تا حالا هم ، نفس هرچی اصلاح طلب و خودی بوده بریده ایم که حتما مستحضر هستید و می ترسیم که اینها هم از حکومت ما عبور کنند و حداقلش جمهوری ایرانی را بخواهند .

بیا ای امام و مهدی موعودی که قدرتت و توانت احتمالا بیش از تمامی ۱۴۰ هزار پیامبری است که از طرف خدا آمدند و… پس خواهشا و ترا خدا بیا . اصلا جان احمدی نژاد که هاله ات را همیشه بهمراه دارد بیا ، جان مشاعی که سر سفره آن همه بشقاب خالی و قاشق چنکال برایت کنار گذاشته بیا ، جان رهبر که این همه وقت نایبت بوده و کمکت کرده بیا ، بخدا اگر زود و به موقع نیایی مجبور می شویم که دستور دهیم ، جاسوسانمان در حوالی جمکران بگردند و پیدایتان کنند ، آن وقت دیگر از دست ما کاری بر نمی آید و خودتان می دانید و قاضی مرتضوی و تیمش ، پس برای همه مان بهتر این است که بیائید و خانواده ای و امتی را از نابودی نجات دهید و از نگرانی در آورید. تازه قبلا هم دو نامه ویژه از طرف گروهبان گارسیا یا همان فیروزآبادی خودمان و از سوی ما برایتان ارسال شده ، هرچند کروبی عامل بیگانه و سابقا سالها رئیس مجلس به ایشان تهمت دروغگویی به شما را هم زده است ، که احتمالا آن نامه بدستتان نرسیده .

هر چند می دانیم که شاید ، زبانمان لال و گوش شیطان کر، بنا به گفته حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهی ،مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاهها که چند روز پیش در رجانیوز منتشر شد ، تا ۳۱۳ سیاستمدار با تقوا نباشند شما ظهور نخواهید کرد و متأسفانه ظاهرا ایشان راست گفته ،چرا که در بین حداقل ده ها هزار نفر سیاستمداران در این سی ساله حتی ۳۱۳ نفر آدم حسابی و باتقوا هم نبوده و نیست که منجر به ظهور شما شود ، البته باید بعدا در فرصتی مناسب پناهی را تحویل قاضی مرتضوی داد که برای اذهان عمومی اعتراف کند که چرا به این همه سیاستمدار ، انگ تقوا نداشتن یعنی دزد و فاسد و دروغگو و حقه باز بودن زده است. البته بجز رهبر عزیز و احمدی و مصباح و یزدی و جنتی ومجتبی و مرتضوی ورادان وگارسیا ی خودمان وچندین نفر از دیگر اندک خیلی خودیها و شکنجه گران و قاتلان که با تقوا هستیم و شاید روی هم و جمعا به اندازه سه نفر سیاستمدار با تقوا هم حساب نشویم .( و البته مسئله دیگری پیش می آید که وقتی امام راحل فرموده سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست، نکند دشمنان شیعه و ولایت فقیه از برای زیر سوال بردن دیانت ما هم سود جویی کنند که فعلا به علت ضیق وقت از این مهم می گذریم .)

که البته باز هم ۳۱۰ نفر کم می آوریم و تنها راه این است که برای روشن شدن موضوع یک هیئت تحقیق و تفحص مثل صدها هیئت های مختلف قبلی ، را اینبار به ریاست مرتضوی مامور کنیم که در کهریزک پس از تجاوز جنسی از پناهی اعتراف بگیرند که طبق چه منبع و مرجعی و کدام حدیث و روایتی و فرمولی به این عدد مشکوک دست یافته است، که امیدواریم محاسبات ایشان علمی و حوزوی نبوده باشد و توسط تهاجم دشمنان داخلی و خارجی و صهیونیستها به ایشان الغا شده باشد وتعداد سیاستمداران با تقوای مد نظر امام غایب همان سه نفر باشد که بتوانند هرچه زودتر از جمکران به نیاوران یا جماران یا پاستور بیایند و نیابت فعلی یعنی رهبری را که این روزها نور کمی دارد واندکی سو سو میزند کنار گذاشته و خود هر گونه تصمیم مقتضی را گرفته و عمل نمایند. و همگی ما را از این فشارها وانتقادات داخلی و جهانی خلاص کنند، که دیگر قادر به نفس کشیدن هم نیستیم، چرا که بسیاری حتی ایراد می گیرند که چرا هوا را کثیف می کنیم، با امید به اقدامات هر چه سریع تر مرتضوی در جهت ظهورتان.

اینها که آمد تنها ، تآویل ، توجیه ، تفسیر من درآوردی ، قرائت و برداشتی شخصی بود که با توجه به همین چند خط از بیاناتی که از سوی آیت الله امامی کاشانی در مسجد جمکران زده شده و در اول این نوشته آمده ، نگاشته شده ،بدون اینکه هیچگونه غرضی و مرضی در کار باشد ، عین آموزه های سی ساله ای که از سردمداران جمهوری اسلامی فرا گرفته ایم، والله و اعلم

اسامي متهمان سومين دادگاه حوادث اخیر در جريان برگزاري سومين دادگاه رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده كودتاي مخملي كيفرخواست و اتهامات 28 نفر از متهمان م

















متهمان سومين دادگاه حوادث اخیر
در جريان برگزاري سومين دادگاه رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده كودتاي مخملي كيفرخواست و اتهامات 28 نفر از متهمان مطرح و مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. به گزارش خبرگزاري فارس اسامي متهمان حاضر در سومين دادگاه رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده كودتاي مخملي كه در حال برگزاري است، به شرح ذيل است:

1 - عليرضا اشراقي
2 - پيام ده پناه
3 - ميثم قرباني
4 - يقوقيل شائوليان
5 - زيبا عسگري
6 - حسين باستاني نژاد
7 - موسي شاه كرمي
9 - مرداد ورشويي
10 - ايمان سهراب‌پور
11 - ايمان پوررضا
12 - مهدي فتاح بخش 13
- محمدرضا اسماعيل زاده
14 - حسام ترمسي 15
- محمد رسولي 16
- حسين اعظامي
17 - مهرداد اصلاني
18 - كامران جهانباني
19 - شهرام موسيوند 20
- محمد درمنكي فراهاني
21 - مهدي مقيمي
22 - مجيد مقيمي
23 - امير حجتي 24
- فرتاش فرهاد پور
25 - مسعود شميراني
26 - اكبر اجدادي
27 - محسن جعفري
28 - مهدي مرتضي پور
تصاوير:سومين جلسه رسيدگي به حوادث اخیر




















































نام:

آتش زدن بخشی از این مسجد و نیز کشتار مردم, هر دو کار نیروهای بسیج بوده است.

Sunday، August 16، 2009

فيلم/ آیت الله موسوی شاهرودی امام جماعت مسجد لولاگر: آتش زدن بخشی از این مسجد و نیز کشتار مردم, هر دو کار نیروهای بسیج بوده است.

video

به گزارش موج سبز آزادی، عوامل وابسته به کودتا در دادگاه نمایشی امروز با پخش کلیپی به نام «افسوس» که حاوی تصاویری از اعتراضات اخیر بود، سعی در وارونه جلوه دادن واقعیات، متهم کردن اعتراض‌های مردمی به اغتشاش و نیز حذف صحنه‌های فجیع کشتار مردم در مسجد لولاگر شدند.به نوشته سایت ایرنا، اين فيلم پس از قرائت کيفرخواست عمومي توسط معاون دادستان تهران پخش شد. ایرنا هدف از این کار را «تبيين ذهن دادگاه» توصیف کرده که معنای دیگر آن ذهنیت‌سازی برای بازداشت شدگان و ترساندن دوباره آنها، این بار در فضایی به ظاهر علنی و رسمی‌تر از فضای بازجویی‌هاست. حال باید عوامل تشکیل این بیدادگاه توضیح دهند که پخش چنین فیلمی، به لحاظ حقوقی چه وجهه‌ای دارد و آیا جز این است که نمایشی جدید در حین نمایشی تکراری ایجاد شده تا فضا رمانتیک‌تر و متهمان بی‌خبر از هم‌جا شکسته‌تر شوند؟ایرنا همچنین خبر داده که در این فیلم، صحنه‌هایی از آنچه فارس و ایرنا «حمله به مسجد لولاگر» نامیده‌اند هم پخش شده است. این در حالی است که حتی صداوسیما که این روزها به رسانه رسمی اعلام مواضع کودتاگران تبدیل شده است هم به کشته شدن هفت هم‌وطن بی‌گناه در این مسجد اعتراف کرده بود؛ کسانی که با شلیک مستقیم تک‌‌تیراندازها از پایگاه بسیج مستقر این مسجد به شهادت رسیدند.

ببسيجيان منافق!

ه گزارش وبلاگ خواهان صلح، آیت الله موسوی شاهرودی که با برخی از حاضرین در مسجد گفت و گو می کرد، با اشاره به اينکه در هر گروهي منافقيني وجود دارند، تصریح کرد: "در میان بسیج نیز منافقین وجود دارند، همچنانکه در طرف هواداران مهندس موسوي نيز منافقيني يافت مي شوند که قصد خرابکاري دارند." امام جمعه مسجد لولاگر خاطرنشان ساخت: "متاسفانه مسجد لولاگر تهران بوسيله بسيجيان منافقي که در پشت بام آن بسوي مردم شليک مي کردند، به آتش کشيده شده است."

مامور امنیتی دیرو

عکس :ز و مامور ثبت احوال در برنامه ۲۰:۳۰( بحث ترانه موسوی)

فردی که از سوی اداره ثبت احوال توضيح داد که فقط سه ترانه موسوی در اين اداره ثبت شده است که بعدا معلوم شد چنين ادعایی دروغی بيش نيست. (عکس از بالاترين)

View Raw Image" href="http://i30.tinypic.com/34zc40z.jpg" class="thickbox"> View Raw Image" href="http://i30.tinypic.com/34zc40z.jpg" class="thickbox">

روزنامه جوان یکی از ارگانهای سپاه پاسداران

/ 24 مرداد 88

به دنبال ارسال پيغام هاى شفاهى كشورهاى غربى صورت مى گيرد

نامه اروپا به احمدى نژاد براى مذاكره بزرگ

به دنبال ارسال پيغام هاى شفاهى كشورهاى غربى براى آغاز مذاكرات همه جانبه با دولت احمدى نژاد (ازكانال برخى كشورهاى عربى) هم اكنون نامه مكتوب و محرمانه آنان روى ميز كار وزير امور خارجه يك كشور اروپايى براى تحويل به مقامات ارشد دولت ايران است.

زمزمه هاى «مذاكره بزرگ با ايران» كه طى دوهفته گذشته در سطوح زيرين و غيررسمى عرصه ديپلماسى دنبال مى شد اينك در مرحله جديد به فاز تدوين نامه اى رسيده كه فراز آغازين آن، تبريك پيروزى محمود احمدى نژاد در انتخابات رياست جمهورى ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ است.

گفته مى شود نامه اخير غربى ها به احمدى نق€چژاد، پس از جمع بندى نهايى آن ها از انتخابات اخير ايران و حوادث بعد از آن، تدوين و ارسال مى شود. در اين نامه، مؤلفه هاى اصلى براى آغاز مذاكرات و پيشنهادهاى ترغيبى جهت شروع آنچه كه «تلاش براى رفع موانع مذاكرات و سوء تفاهمات» ناميده شده، گنجانده شده است.

پيش از اين، برخى گزارش ها از ارسال نامه محرمانه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا به مسؤولان ايران حكايت داشت كه گرچه طرف ايرانى بر دريافت آن مهر تاييد نگذاشت اما معاون وزيردفاع آمريكا چند روز پيش با صراحت از ارسال چنين نامه اى از جانب اوباما خبر داد. « الكساندر ورشبو» در مصاحبه با خبرگزارى «اينترفاكس» تصريح كرد: «درايالات متحده همه در انتظار پاسخ تهران به پيشنهاداتى هستند كه از طرف باراك اوباما رئيس جمهورى براى جلب ايرانى ها در مشاركت دراين زمينه صورت گرفته است.»

وى همچنين اظهاراميدوارى كرد كه پاسخ تهران تا زمان گردهمايى وزراى امور خارجه در نشست مجمع عمومى سازمان ملل در ماه سپتامبر به دست آمريكا برسد.

هم راستا با اظهارات معاون وزير دفاع آمريكا، خبرگزارى «رويترز» نيز در گزارشى مبتنى بر ديدگاه هاى صاحبنظران نزديك به كاخ سفيد، تصريح كرد كه «مقامات آمريكايى تاييد مى كنند انجام مذاكره با ايران، به نفع منافع امنيت ملى آمريكاست».

اين خبرگزارى همچنين به اظهارات باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا اشاره كرده و به نقل از وى نوشت: «تلاش هاى قبلى غرب براى منزوى كردن ايران با شكست مواجه شده است.»

از جانب ديگر، سلسله تعاملات ديپلماتيكى كه به آزادى سازى «نازك افشار» كارمند ايرانى الاصل سفارت فرانسه در تهران با ميانجى گرى سوريه منجر شد، از جمع بندى تحليلى كشورهاى اروپايى از تحولات درونى ايران حكايت دارد كه در نهايت آنان را به آمادگى براى آنچه كه «مذاكره بزرگ با دولت احمدى نژاد» مى نامند، رهنمون ساخته است. گفته مى شود در رسيدن اروپايى ها ق€… و نيز آمريكايى ها ق€… به اين جمع بندى، برخى تحليلگران ايرانى مقيم غرب كه بعضاً به لابيست هاى ايرانى شهرت دارند، موثر بوده اند. مبانى تحليلى غربى ها براى تدوين نامه مورد اشاره و ارسال آن براى ايران از اهميت مضاعفى برخوردار است. كشورهاى غربى - به رغم وجود اختلافاتى در جزئيات - در جمع بندى نهايى خود از اتفاقات اخير ايران كه منجر به اتخاذ رويه جديد شده، به اين باور رسيده اند كه وقوع «تغيير نرم» با توجه با ساخت كنونى قدرت در ايران و نيز آرايش جريان هاى اجتماعى در اين كشور، لااقل در شرايط كنونى ميسر نبوده و انتخاب مجدد احمدى نژاد را بايد ناشى از فقدان شرايط عينى اجتماعى و سياسى براى تحول اساسى در ايران قلمداد كرد. پس دراين شرايط گزينه اى كه مى تواند به عنوان بخشى از تلاش ها براى حل مسائل خاورميانه مورد توجه قرارگيرد، پذيرش واقعيت انتخاب احمدى نژاد مى باشد.

تصريح ديگر اين جمع بندى تحليلى، در زمينه وضعيت نيروهاى تحول خواه (اصلاح طلبان) است كه ضمن محروميت از مزيت حضور در قدرت، با عدم پذيرش از سوى لايه هاى فرودست جامعه ايران روبه رو بوده و به جز نخبگان تحصيلكرده و طبقات بالاى اجتماعى، صداى آنان پژواكى در ساير طبقات اجتماعى ندارد. مضافاً اينكه در اثر مجموعه رخدادها و ناآرامى هاى بعد از انتخابات، موقعيت نيروهاى تحول خواه در درون حكومت به شدت متزلزل شده و اميد بازگشت آنان به سيستم سياسى با قواعد و ساختار موجود بسيار اندك است. با اين وجود، جمع بندى مذكور بر اين نكته تاكيد دارد كه نبايد موضع گيرى كشورهاى اروپايى ق€… خصوصاً در فضاى رسانه اى و تبليغاتى به گونه اى باشد كه موجب سرخوردگى دموكراسى خواهان ايران شود.

پازل تحليلى اروپايى ها اما با مسائل ديگرى تكميل شده است. به زعم آنها احمدى نژاد در مرحله دوم رياست خود، پرزيدنتى است كه موضوع هولوكاست در مواضع روزمره او به حاشيه رفته و اعلام آمادگى او براى گفت وگو، يك نشانه بسيار مثبت است ؛ هر چند غيرقابل پيش بينى بودن احمدى نژاد- با توجه به سوابق گذشته ق€… ايجاب مى كند كه همه تخم مرغ ها را در سبد مذاكره با او نگذاشت.

اين ارزيابى، به تحليل چند روز پيش ايلان برمن نايب رئيس شوراى سياست خارجى آمريكا بسيار نزديك است كه گفته بود: « كاخ سفيد در تلاش براى برقرار كردن ارتباط با ايران بايد با شخصى در سوى ديگر ميز مذاكره مواجه شود كه دست كم اكنون به نظر مى رسد آن فرد محمود احمدى نژاد باشد. اما نه به اين معنى كه آمريكا نظر خاصى در مورد انتخابات يا مشروعيت آن نداشته باشد بلكه مى گويد تعيين آن با مردم ايران است.»در كنار ارزيابى از شرايط داخلى ايران و نيز نگاه به شرايط كنونى خاورميانه و مسائل افغانستان، پاكستان، عراق، فلسطين و لبنان، شرايط و تحولات اقتصاد جهانى نيز از جمله مسائل تاثيرگذار بر رويكرد جديد غرب در قبال ايران است. به رغم ركود بى سابقه اقتصادى كه بر جهان حاكم است و بحرانى كه هنوز گريبان آمريكا و اروپا را رها نكرده است، قيمت نفت روندى صعودى طى مى كند و پس از يك دوره كاهش قيمت، اكنون موسسه تحقيقات انرژى برن اشتاين پيش بينى كرده است كه افزايش تقاضا و كاهش عرضه نفت از سوى كشورهاى توليد كننده، قيمت نفت را تا اوايل سال ۲۰۱۱ به بيش از ۱۰۰ دلار افزايش خواهد داد. با توجه به تاثير قابل توجه ايران و متحدان استراتژيكش ق€… نظير ونزوئلا- بر بازار نفت، غربى ها چاره اى جز كنار آمدن تاكتيكى با دولت ايران ق€… ولو اينكه در راس آن احمدى نژاد باشد ق€… ندارند. مضافاً اينكه در شرايط كنونى اقتصاد جهانى، تحريم ايران به عنوان يك ابزار تنبيهى عملاً كاربرد خود را تا حدود زيادى از دست داده و تعاملات اقتصادى گسترده ايران با كشورهايى همچون چين و روسيه كه عضو گروه ۱+5 مى باشند بيانگر ناكارآمدى ابزار تحريم براى مواجهه با اين كشور از طريق فشار است.

بايد منتظر بود تا پس از ارزيابى نامه غربى ها به تهران كه جانمايه آن در دستور كار قرار گرفتن «مذاكره بزرگ» درباره خطوط كلانى چون مسائل خاورميانه، موضوع هسته اى ايران، تروريسم، روابط اقتصادى، حقوق بشر و. . . است، پاسخ تهران چه خواهد بود.