mailس سیدامامی، جامعه‌شناس تحصیل‌کرده آمریکا و شهروند ایرانی‌ـ‌کانادایی در زندان اوین به شکلی مشکوک درگذشت. انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن علوم سیاسی ایران در دو بیانیه جداگانه به «مرگ غیرعادی» او واکنش نشان دادند. مقام‌های کانادایی نیز از آغاز بررسی این حادثه سخن گفتند.
کاووس سیدامامی
انجمن جامعه‌شناسی ایران یکشنبه ۲۲ بهمن در بیانیه‌ای نسبت به مرگ این استاد دانشگاه امام صادق اظهار تأسف کرد و از مسئولان ایران خواست تا درباره آن توضیح دهند.
این بیانیه درباره سیدامامی، عضو کمیته روابط بین‌الملل انجمن جامعه‌شناسی ایران می‌نویسد:
اخبار منتشرشده درباره وی در باور نمی‌گنجد و انتظار می‌رود مسئولان امر درباره این ضایعه دردناک پاسخگو باشند و به افکار عمومی توضیح دهند.
انجمن علوم سیاسی ایران نیز او را «استاد فاضل و کم‌نظیر علوم سیاسی ایران» و «انسانی شریف و اخلاق‌گرا» توصیف کرد.

سرکوب فعالان محیط زیستی

کاووس سیدامامی مدیر عامل سازمان مردم‌نهاد «حیات وحش میراث پارسیان» بود که هدفش را حفاظت از گونه‌های در معرض خطر حیات وحش ایران، به‌ویژه یوزپلنگ ایرانی اعلام کرده است.
نخستین بار رامین سیدامامی که با نام «کینگ‌رام» به عنوان خواننده یک گروه موسیقی سبک «پست‌پانک» شناخته می‌شود، خبر مرگ پدرش را منتشر کرد. به گفته او، دادسرای انقلاب تهران مادرش مریم ممبینی را احضار کرده و «به طور ناگهانی» خبر «خودکشی» همسرش را به او اعلام کرده‌است.
ساعاتی پیش از آن عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از دستگیری هفت «متهم به جاسوسی» خبر داده بود که به ادعای او، «در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی» اطلاعات محرمانه جمع‌آوری می‌کرده‌اند.

این متهمان چهارم بهمن‌ماه بازداشت شده‌اند. عضو خانواده یکی از این بازداشت‌شدگان هفتم بهمن از دستگیری چندین مدیر و کارمند «حیات وحش پارسیان» خبر داد. شمار دقیق بازداشت‌شدگان مشخص نیست، اما به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، شمار آنها نزدیک ۱۰ تن بوده است.
مشخص نیست چرا دادستان تهران دو روز پس از مرگ غیرعادی سیدامامی خبر بازداشت این متهمان را که به دو هفته پیش مربوط است، بدون اشاره به درگذشت این فعال محیط زیست اعلام کرده است.
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پیامی توئیتری درباره مرگ غیرعادی سیدامامی نوشت: «علت را از مسئولان ذیربط جویا شدم؛ بعضی پاسخ نمی‌دهند بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی بدست نیاوردیم.»