نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مهر ۲۰, شنبه

رانت خواری آقازاده های رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی


انتخاب : در حالیکه جریان افراطیون در حال تخریب دولت اعتدال به دلیل عزل روسای متخلف دانشگاهها علامه می باشند اطلاعات ومدارک انتخاب نشان می دهد که دادن رانتها وامتیازات ویژه به آقازاده ها ونورچشمی ها از سوی مدیران منصوب دولت قبل علت این حمایتها بوده است.
به گزارش خبرنگار «انتخاب» ، در حالیکه صدها هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و فارغ التحصیل از دانشگاهها در انتظار عضویت در هیات علمی به سر می برند،  مدارک و مستندات نشان می دهد طی دولتهای نهم و دهم چندین هزار نفر از افراد بدون عبور از رقابت کنکور بعنوان بورسیه دکترا پذیرفته شده و پس از آن بعنوان عضو هیات علمی پذیرفته می گردند.
در این میان تغییر دولت و حاکم شدن رویکرد شایسته سالاری و بها دادن به کنکور و میزان توانمندی های علمی در گزینش اساتید موجب شده است تا موج شدیدی از نگرانی در میان رانتخواران علمی پدید آید که راه دور زدن رقابت علمی و وارد شدن به دانشگاه از درپشتی در حال بسته شدن است و این نگرانی به تعابیری همچون «استفاده از بولدزر » برای تغییرات تبدیل می شود.
این در حالیست که دکتر توفیقی در طول دو ماه سرپرستی خود تنها دو رییس دانشگاه را عزل کرده است و از سوی بسیاری از اساتید دانشگاه به جهت کندی در تغییرات مورد انتقاد قرار گرفته است.
در میان دو رییس عزل شده صدرالدین شریعتی رییس معزول دانشگاه علامه طباطبایی بیشترین خبرسازی را برای تخریب دولت انجام داده است و تعداد زیادی زا اساتید محترم دانشگاه علامه را متهم به مفاسد اخلاقی نموده است. این در حالی است که مستندات نشان می دهد که صدرالدین شریعتی تنها ظرف حدود دوماه دو فرزند خود نفیسه و حسام را بعنوان بورسیه وزارت علوم درآورده است و اقدامات لازم برای عضویت آقازاده وی در دانشگاه علم وصنعت نیز انجام شده است.
شریعتی اما پس از عزل ، با «بولدوزری» خواندن تغییرات در دولت، در اظهارنظری جالب توجه گفته که «من روی منبر از ماجرای عزلم مطلع شدم»

از سوی دیگر، با وجود سپری شدن بیش از یکماه از عزل شریعتی از ریاست دانشگاه علامه وی از تحویل خودروی رییس دانشگاه و راننده آن و همچنین دفتر کار وسیع در دانشکده که از اتاق رییس دانشکده نیز وسیعتر است خودداری کرده است.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

"میمند" کرمان


این روستان "ميمند "واقع در جنوب شرقی ایران است و بخشی از منطقه کرمان. گفته می شود این روستا 12 هزار سال قدمت دارد. هنوز مردمانی در خانه هائی از این روستا زندگی می کنند که به غار می ماند. گفته می شود "میمند" یکی از 7 روستای عجیب ایران است.
پذیرایی آخوندانه! 

• در کشوری که بر روی دریای نفت خوابیده، نان را از سفره ی کارگران دزدیده اند. اگر پول نیست این مدارس - کاخ های مذهبی برای چیست؟ عکس هایی از مدرسه ی آیت اله خوانساری در قم ...









جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ ه‍.ش. «مهمترين فرمانده نظامی در جنگ داخلی سوريه کسی جز سرلشگر قاسم سليمانی نيست.» "قاسم سليمانی؛ سردار راز آلود"

«مهمترين فرمانده نظامی در جنگ داخلی سوريه کسی جز سرلشگر قاسم سليمانی نيست.»

"قاسم سليمانی؛ سردار راز آلود"
سید مجتبی خامنه ای و سردار سلیمانی
رادیو فردا : در سال های اخير رسانه های غربی بارها در باره فعاليت ها و نقش قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس، قلم فرسائی کرده اند. سازمان های امنيتی کشور های غربی، از جمله آمريکا، او را فرماندهی رازآلود وقدرتمند می دانند که نقش مهمی را در شکل دهی تحولات عراق، افغانستان و لبنان بازی کرده است.

به تازگی «دکستر فيلکينز»، روزنامه نگار آمريکائی و برنده جايزه پوليتزردرسال ۲۰۰۹ که به خاطر پوشش اخبار جنگ در عراق و افغانستان شهرت دارد، درمقاله ای بيست و دو صفحه ای تحت عنوان «فرمانده اسرار آميز» در هفته نامه نيويورکر می نويسد: «مهمترين فرمانده نظامی در جنگ داخلی سوريه کسی جز سرلشگر قاسم سليمانی نيست.»

نويسنده مقاله از قول يک مامور پيشين سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سيا) در عراق، می گويد در حال حاضر سليمانی «تنها و مقتدرترين مامور مخفی در خاورميانه است». او که در پانزده سال گذشته  فرماندهی نيروی قدس را بعهده داشته، تلاش کرده است که اوضاع موجود در خاورميانه را به نفع ايران تغيير دهد، چه به  صورت دلال قدرت و چه به عنوان يک فرمانده نظامی با توسل به ترور رقيبان، مسلح کردن متحدان و در يک دوره ده ساله هدايت شبکه ای از گروه های ستيزه جو برای کشتن صدها آمريکائی در عراق.»

اين مقاله با اشاره به ساختار نيروی قدس و مقايسه آن با سازمان ها و يگان های موجود در آمريکا می گويد اين نيرو ترکيبی از سيا و «نيرو های عمليات ويژه»  ايالات متحده است بدين معنی که اعضا آن در چهار چوب فعاليت های جاسوسی، اضافه برجمع آوری اطلاعات، ماموران مخفی سازمان را هدايت می کنند و در صورت لزوم مخالفان و رقيبان را از بين می برند. «ماموران و جاسوسان نيروی قدس در اقصی نقاط دنيا پراکنده اند و هزاران نفر از افراد اين نيرو به عنوان مشاور در سوريه بسر می برند.»

قاسم سليمانی، بر پايه اين گزارش، در اوت ۲۰۱۲ به يک ديپلمات عراقی گفته است: «ارتش سوريه بی خاصيت است ومن با يک تيپ بسيجی می توانم تمام اين کشور را فتح کنم.»

در اوت  همين سال بود که نيرو های مخالفان اسد ۴۸ ايرانی را درخاک سوريه به گروگان گرفتندکه مقام های ايران آنان را «زائر» خواندند. اما مخالفان اسد و سازمان های اطلاعاتی غرب اين افراد را اعضا نيروی قدس تشخيص دادند.

در نهايت، بشار اسد با توجه به اهميت به پشتيبانی نيروی  قدس از حکومت اش، گروگان های ايرانی را با ۲۵۰۰ ستيزه جوی مخالف زندانی شده معاوضه کرد. در پی اين واقعه، يک از افسران ارشد نيروی قدس به نام «حسن شاطری» که سابقه ای طولانی در عمليات پنهانی در خاورميانه و جنوب آسيا داشت، در سوريه کشته شد.

«دکستر فيلکينز» می نويسد: جمهوری اسلامی سقوط اسد را  همانند تهديدی برای موجوديت خود می داند و به هر کاری دست خواهد زد تا رژيم او سرنگون نشود. بقای بشار اسد برای قاسم سليمانی جنبه حيثيتی دارد و او بار ها به دمشق رفته است تا شخصا بر فعاليت های مداخله جويانه جمهوری اسلامی در سوريه نظارت کند. از قرار معلوم او در يک ساختمان به ظاهر معمولی که در همين حال کاملا حفاظت شده ، يک پست فرماندهی داير کرده است که اعضا آن را سران ارتش سوريه، يک فرمانده حزب الله لبنان و هماهنگ کننده شبه نظاميان شيعی عراق تشکيل می دهند.

آیت الله خامنه ای و سردار سلیمانی 
مقاله ياد شده در تشريح جنبه های پشتيبانی جمهوری اسلامی از رژيم بشار اسد می گويد از اواخر سال گذشته ميلادی پرواز های حامل افسران سپاه قدس و همچنين سلاح و تجهيزات  به سوريه افزايش يافته است. «افسران اعزامی در آموزش شبه نظاميان حامی اسد، هماهنگ کردن حمله های نيرو های اسد به مواضع مخالفان و بر پایی يک سيستم پيچيده برای مانيتور کردن مخابرات گروه های مخالف دست دارند و مهم تر اينکه  افسران قدس سازمان های امنيتی سوريه را که عموما برای جاسوسی و نظارت بر فعاليت يکديگر ايجاد شده اند، وادارکرده اند که با يکديگرعليه مخالفان همکاری کنند.»

در ادامه این مطلب آمده است: نتيجه اين پشتيبانی در آوريل امسال آشکار شد که در واقع نقطه عطفی در جنگ داخلی سوريه بود. در اين ماه نيرو های اسد توانستند شهر مرزی و استراتژيک قصير را از دست مخالفان آزاد کنند – شهری که يکی از خطوط ارتباطی حزب الله به سوريه است و محل تراتزيت سلاح و تجهيزات ايران به حزب الله. برای اين کار قاسم سليمانی ازدوست قديمی خود سيد حسن نصراله خواست که دو هزارنفر از شبه نظاميان حزب الله را  به کمک قوای بشار اسد بفرستد و در جريان آزاد سازی قصير دهها عضو حزب الله و دستکم هشت افسر نيروی قدس جان خود را از دست دادند.

اين مقاله در ادامه می گويد در سالهای اخير نيروی قدس توانسته است  با ايجاد يک شبکه بين المللی و استفاده از  عوامل مختلف از جمله ايرانيان  برون مرزی، فعاليت های خود را گسترش دهد.  در سال ۲۰۱۰، نيروی قدس  با همکاری حزب الله  در واکنش به اقدام های پنهانی غرب برای کند کردن فعاليت های هسته ای ايران مانند حمله های سايبری و ترور دانشمندان هسته ای،  حمله هایی را عليه اهداف اسرائيلی و آمريکایی صورت داد.

به نوشته نیویورکر، در دو سال گذشته نيروس قدس دستکم سی  حمله پنهانی را  در اقصی نقاط دنيا رهبری کرده است از جمله در تايلند، دهلی نو ، لائوس و نايروبی. مهمترين اين عمليات در سال ۲۰۱۱ بود که طی آن يک کارتل مواد مخدر در مکزيک مامور شد که سفير عربستان سعودی در واشنگتون را ترور کند.

نويسنده مقاله با تشريح ابعاد گسترده فعاليت های نيروی قدس درعراق پس از سقوط صدام و  نقش کليدی قاسم سليمانی، می نويسد: در اوائل سال ۲۰۰۸، جلال طالبانی، ریيس جمهوری عراق يک تلفن دستی را که حاوی يک پيامک خطاب به ژنرال ديويد  پتریوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا وهم پيمانان اين کشوردرعراق بود، به وی داد.

در اين پيام قاسم سليمانی به ژنرال آمريکائی می گويد : «ژنرال پتریوس عزيز ، شما بايد بدانيد که من، قاسم سليمانی، سياست ايران را در قبال عراق، لبنان، غزه و افغانستان کنترل می کنم. سفير ايران در بغداد يک عضو نيروی قدس است وهمچنين شخصی که قرار است جايگزين او شود عضو همين نيرو است.»

در رابطه با عراق، دکستر فيلکينز می گويد يکی از بزرگترين موفقيت های قاسم سليمانی متقاعد کردن دوستانش در دولت عراق است تا اجازه دهند هواپيماهای حامل سلاح و تجهيزات از طريق عراق به سوريه پرواز کنند. به گفته ژنرال جيمز ماتيس،  ریيس پيشين فرماندهی مرکزی (سنت کام): «حکومت اسد بدون اين پروازها ی پشتيبانی ماه ها پيش سقوط کرده بود.»

«نظارت بر اين پرواز ها به عهده هادی العامری، وزير ترابری عراق است که هم پيمان ديرينه قاسم سليمانی است. او در گذشته فرمانده سپاه بدر بود و به عنوان يک سرباز در صفوف قوای ايران عليه صدام حسين دردوران جنگ ايران و عراق  حضور داشت.»

اين مقاله در پايان می گويد  رها کردن حکومت بشار اسد و زمين نهادن پروژه گسترش بيش از پيش نفوذ جمهوری اسلامی در سوريه و لبنان که برای ادامه جنگ پنهانی عليه اسرائيل و آمريکا دنبال می شود، برای قاسم سليمانی امکان پذير نيست.

به تازگی قاسم سليمانی خطاب به  مجلس خبرگان گفت: «ما به تبليغات دشمن توجه نداريم چرا که سوريه خط مقاومت است... و ما وظيفه داريم از مسلمانان حمايت کنيم زيرا آنها تحت فشار و ظلم هستند ... و ما تا آخر از سوريه حمايت می کنیم.» 
حسین آرین (کارشناس نظامی)



 ۱۳ سرلشکر جمهوری اسلامی ایران

طبق اعلام خبرگزاری های رسمی ايران، سرتيپ قاسم سليمانی فرمانده سپاه قدس، به درجه سرلشگری ارتقا يافته است.


خبرگزاری های ایران گفته اند، اعطای درجه سرلشکری به سردار قاسم سليمانی از سوی آيت الله خامنه ای صورت گرفته که طبق قانون اساسی ايران، فرمانده کل قوا به شمار می رود.

درجه سرلشکری که معادل ژنرال دو ستاره در ارتش ساير کشورها است، بالاترين درجه اعطا شده به نيروهای مسلح در حال خدمت جمهوری اسلامی به شمار می رود. در این مقاله ۱۳ سرلشکر جمهوری اسلامی ایران معرفی می شوند.


سرلشکر فيروزآبادی؛ سرلشکری که نه سرباز بوده و نه افسر
نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران هم اکنون دارای ۱۳ سرلشکر است. چهار سرلشکر در ارتش، ۸ سرلشکر در سپاه و يک سرلشکر به نام حسن فيروز آبادی که نه در سپاه بوده و نه در ارتش. اما امروز هم فرمانده مافوق سپاه است و هم فرمانده مافوق ارتش. 

سرلشکر حسن فيروز آبادی رييس ستاد کل نيروهای مسلح است(۱) که با وجود اينکه بالاترين مقام نظامی ايران پس از آيت الله خامنه ای به شمار می رود اما فاقد هر گونه سابقه نظامی در سپاه يا ارتش است. حسن فيروز آبادی اصولا تا قبل از دريافت درجه سرلشکری و انتخاب به عنوان رييس ستاد کل نيروهای مسلح در سال ۱۳۶۸، در هيچ يک از نيروهای نظامی ايران خدمت نکرده بود.

نزديکترين همکاری وی با نيروهای مسلح، در دوران جنگ و در قرارگاه خاتم الانبيا بود. حسن فيروز آبادی که در آن دوران زير نظر اکبر هاشمی رفسنجانی فرمانده قرارگاه خاتم و حسن روحانی معاون وی فعاليت می کرد، مسئول هماهنگی نمايندگان وزارتخانه های دولت موسوی در قرارگاه خاتم بود.

حسن فيروز آبادی پس از پايان جنگ در سال ۱۳۶۸در تصميمی که حيرت نظاميان حرفه ای را در پی داشت از سوی آيت الله خامنه ای و با دريافت درجه سرلشکری به رياست ستاد کل نيروهای مسلح انتخاب شد.

فيروزآبادی ۵۹ ساله حالا ۲۱ سال است که اين سمت را در اختيار دارد و به شدت مورد اعتماد آيت الله خامنه ای است و در بين پرسنل نيروهای مسلح نيزفردی معتقد و مومن به فرمانده کل قوا به شمار می رود. 

گفته می شود که مهمترين ويژگی وی در اين مقام، انتقال کامل و بدون تغيير فرامين آيت الله خامنه ای به نيروهای مسلح است.

سرلشکر غلامعلی رشيد جانشين ستاد کل و مقبول بين سپاهيان 

بر خلاف سرلشکر فيروز آبادی، جانشين وی در ستاد نيروهای مسلح يعنی سرلشکر غلامعلی رشيد از فرماندهان ارشد سپاه در دوران جنگ ايران و عراق به شمار می رود. (۲) 

وی در دوران جنگ ايران و عراق همراه با محسن رضايی، رحيم صفوی، علی شمخانی و حسين دهقان از فرماندهان اصلی و تصميم گير جنگ به شمار می رفت. به دليل همين سوابق، وی در بين نيروهای سپاه دارای مقبوليت بالايی است. 

سرلشکر مصطفی ايزدی؛ معاون ستاد کل نيروهای مسلح

طبق اعلام خبرگزاری های ايران سرلشکر ديگر ستاد کل سرلشکر مصطفی ايزدی است. (۳) سرلشکر ايزدی که از نجف آبادی های سپاه است، در دوران جنگ از فرماندهان ارشد سپاه بوده و پس از جنگ نيز سال ها فرمانده نيروی زمينی سپاه بود.

سرلشکر ايزدی از نظر حرفه ای در درون نيروهای سپاه بويژه نيروی زمينی از احترام بالايی برخوردار است اگر چه پيش از اين تصور می رفت که وی به دليل نزديکی اش به آيت الله حسينعلی منتظری- شناخته شده ترين منتقد رهبری آِيت الله خامنه ای – از دريافت مدارج بالاتر نظامی محروم شده اما او دو سال قبل با دريافت درجه سرلشکری به معاونت ستاد کل نيروهای مسلح انتخاب شد.

سرلشکر محمد باقری؛ معاونت اطلاعات و عمليات ستاد کل 

طبق اعلام رسمی و علنی خبرگزاری های ايران، سرلشکر محمد باقری معاون ديگر حسن فيروزآبادی در ستاد کل نيروهای مسلح است (۴).

وی برادر حسن باقری (غلامحسين افشردی) است که اولين مسئول اطلاعات و عمليات سپاه در اوايل دهه ۶۰ بود و در ادبيات رسمی جمهوری اسلامی از وی به عنوان سرلشکر شهيد باقری ياد می شود.

سرلشکر محسن رضايی: منتقد احمدی نژاد و مطيع رهبر 

محسن رضايی، فرمانده سابق سپاه پاسداران نيز يکی ديگر و شايد اولين سرلشگر نيروهای مسلح جمهوری اسلامی است. 

او که از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۶ فرمانده کل سپاه بود (۵) در بين نيروهای سپاه به «آقا محسن» معروف است. 

سرلشکر رضايی نويسنده نامه ای به آيت الله خمينی در اواخر جنگ ايران و عراق است که از آن در کنار برآورد دولت از اوضاع اقتصادی کشور، به عنوان عاملی مهم در پذيرش قطعنامه ۵۹۸ توسط آيت الله خمينی و پايان جنگ ايران و عراق ياد می کنند.

آيت الله خمينی پس از ديدن اين نامه که در آن برای ادامه جنگ تقاضای ۳۵۰ تيپ نيرو ، ۳۵۰۰ تانک ، ۳۰۰۰ توپ ، ۳۰۰ هواپيما ، ۳۰۰ هلی کوپتر و سلاح ليزری و اتمی شده بود، به مسوولان کشور گفت وقتی با ذکر اين مطالب باز هم می گويند جنگ را ادامه می دهيم اين ديگر شعاری بيش نيست. 

محسن رضایی هم اکنون دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به شمار می رود و در عمل ديگر يونيفرم پوش نيست اما در مقام يک سياستمدار و در انتخابات سال گذشته از منتقدان جدی محمود احمدی نژاد به شمار می رفت.

وی با وجود اينکه هم اکنون نيز منتقد محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران است اما پس از نا آرامی های انتخاباتی، به عنوان يک نامزد معترض در انتخابات تبعيت کامل خود را از آيت الله خامنه ای اعلام کرد و راهش را از مير حسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض ديگر جدا کرد.

دريابان علی شمخانی؛ سرلشکری که حاضر نشد اعتراضات مردم را فتنه بنامد

علی شمخانی، قائم مقام سپاه پاسداران در دوران جنگ با عراق، و فرمانده سابق نيروی دريايی ارتش و سپاه، ديگر سرلشکر نيروهای مسلح ايران است که به لحاظ سوابق نظامی گذشته اش، ارشد تمام افسران در حال خدمت سپاه به شمار می رود.

او که در واقع سرلشکر نيروی دريايی يعنی دريابان به شمار می رود هم اکنون رييس مرکز تحقيقات راهبردی دفاعی است. (۶)

علی شمخانی در گذشته وزير دفاع دولت محمد خاتمی بود اما در انتخابات سال ۱۳۸۰ به عنوان رقيب انتخاباتی رییس جمهور دوران اصلاحات وارد عرصه انتخابات شد.

پس از نا آرامی های انتخاباتی سال گذشته، علی شمخانی در يک برنامه تلويزيونی به نام «ديروز، امروز، فردا» شرکت کرد ولی عليرغم اصرار مجری اين برنامه و بر خلاف تبليغات رسمی و حکومتی حاضر نشد اعتراضات مردم پس از اتنتخابات را فتنه بنامد 

سرلشکر قاسم سليمانی؛ شناخته شده ترين سردار سپاه در خارج از ايران 

سرلشکر قاسم سليمانی از باسابقه ترين سرداران سپاه پاسداران ايران به شمار می رود. او پيش از آنکه سرلشکر شود با درجه سرتيپی به فرماندهی نیروی قدس انتخاب شد و پيش تر از آن نيز فرمانده لشکر ۴۱ ثار الله کرمان بوده است. (۷)

گفته می شود سردار سليمانی در بين نيروهای سپاه پاسداران دارای مقبوليت بالايی است و از نظر سوابق نظامی نيز در نبردهای مهم جنگ ايران و عراق از جمله درعمليات تصرف فاو و کربلای پنج حضور داشته است.

سردار سلیمانی و رهبر!
جايگاه سازمانی سرلشکر سليمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس باعث شده تا برخلاف ساير فرماندهان ارشد سپاه، وی در قبال مسائل داخلی از جمله نا آرامی های پس از انتخابات عمدتا سکوت کند و از موضع گيری علنی بپرهيزد به همين دليل در بين مردم معترض نيز انتقاداتی از وی ديده نشده است.

از ديدگاه بين المللی نيز سرلشکر سليمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس يکی از شناخته شده ترين سرداران سپاه در خارج از مرزهای ايران است و رسانه های غربی از وی به عنوان يکی از ذی نفوذترين چهره ها در عرصه سياست خاورميانه، عراق، افغانستان، لبنان و فلسطين ياد می کنند.

اگرچه نام سرلشکر سلیمانی در کنار نام رحیم صفوی و محمد علی جعفری در فهرست تحریم های سازمان ملل و آمریکا دیده می شود.

سرلشکر رحيم صفوی؛ دستيار و مشاور عالی نظامی آيت الله خامنه ای 

سرلشکر يحيی (رحيم) صفوی که در بين نيروهای سپاه و جنگ به عنوان «آقا رحيم» شناخته می شود از فرماندهان ارشد سپاه در دوران جنگ است که در دوران جنگ هشت ساله میان ایران و عراق، مسئول اطلاعات و عمليات کل سپاه بود.

وی پس از جنگ جانشين فرمانده کل سپاه شد و سپس در سال ۱۳۷۶ به جای محسن رضايی به فرماندهی کل سپاه انتخاب شد. (۸)

سرلشکر صفوی در دوران فرماندهی خود بر سپاه از منتقدين دولت اصلاح طلب محمد خاتمی بود .وی در سال ۱۳۷۸ حتی منتقدان داخلی حاکميت را ضد انقلاب خواند و با تاکيد بر اينکه شمشير ما زبان ماست گفت بعضی ها را بايد گردن بزنيم وبعضی ها را زبانشان را قطع می‌کنيم. 

گفته می شود وی از منتقدين محمود احمدی نژاد بوده اما هيچگاه اين انتقادات را در خارج از جلسات بسته و محدود علنی نکرده است.

رحیم صفوی در اواسط دوره اول رياست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۶ از فرماندهی سپاه برداشته شد و به جای وی سرلشکر محمد علی جعفری به فرماندهی سپاه انتخاب شد.

سرلشکر صفوی در ۱۹ ماه گذشته از مخالفین اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری بوده اما مانند افرادی چون محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج و حسین طائب، مسئول سازمان اطلاعات سپاه از عوامل مستقیم سرکوب نا آرامی ها شناخته نمی شود.

محمد علی جعفری؛ فرمانده سابق قرارگاه ثار الله و فرمانده کنونی کل سپاه

محمد علی جعفری معروف به «عزيز جعفری» در سال ۱۳۸۶ به درجه سرلشکری نائل شده است. او در دوران جنگ ايران و عراق از فرماندهان رده دوم يعنی پايين تر از پنج فرمانده اصلی سپاه و بالاتر از فرماندهان لشکرها قرار داشت و در رده فرماندهی قرارگاه بود.

وی پس از مصطفی ايزدی، فرمانده نيروی زمينی سپاه شد و سپس رييس مرکز راهبردی سپاه و کمی بعد فرمانده کل سپاه شد. 

عزيز جعفری در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی، فرمانده قرارگاه ثار الله سپاه بود و از امضا کنندگان نامه تهيدد آميز ۲۷ فرمانده سپاه به محمد خاتمی به شمار می رود.

بسياری از منتقدين حکومت معتقدند سپاه و قرارگاه ثار الله با فرماندهی سرلشکر عزيز جعفری، در انتخابات سال ۱۳۸۸ دخالت غير قانونی نموده و در بازداشت و بازجويی فعالان سياسی و نيز برخورد با معترضان در خيابان ها نقش اساسی ايفا کرده است.(۹) 

سرلشکر عطا الله صالحی؛ فرمانده کل ارتش 

سرلشکر عطا الله صالحی فرمانده کل ارتش (۱۰) که افسر توپخانه و از افسران آموزش ديده در ارتش شاهنشاهی ايران است، به عنوان فردی نه چندان شناخته شده در نيروهای مسلح ايران به شمار می رود.

با وجود این، وی در ۲۰بهمن ۱۳۸۷ بيانيه ‌ای را منتشر نمود که در آن از صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران به دليل تحريف واقعيت های جنگ بين ايران و عراق و ناديده گرفتن نقش ارتش در اين جنگ انتقاد شده بود.

سرلشکر صالحی برخلاف فرماندهان پیشین ارتش که معمولا در مسائل داخلی کمتر ابراز نظر می کردند بعد از نا آرامی های انتخاباتی سال گذشته با انتقاد از الله اکبر گفتن مردم در پشت بام ها اعلام کرد هیچ کس نباید نگاه ملایمت آمیزی از ارتش در برابر فتنه احساس کند.

سرلشکر علی شهبازی؛ رييس مشاوران نظامی رهبر

سرلشکر علی شهبازی از هم دوره ای های علی صياد شيرازی، فرمانده معروف ارتش در دوران جنگ با عراق است. 

سابقه آشنايی وی با آيت الله خامنه ای به دورانی بر می گردد که آيت الله خامنه ای نماينده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی دفاع بود. ولی همين آشنايی باعث شد تا بعد از شروع رهبری آيت الله خامنه ای، به عنوان اولين فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی انتخاب شود.

وی سپس رييس هيات امنای دانشگاه دفاع ملی شد (۱۱) اما بعدها به يک باره و به طور ناگهانی از سمت خود به عنوان فرمانده کل ارتش استعفا داد.

گفته می شود دليل استعفای وی نارضايتی اش از قضاوت حکومت درباره يک دعوای صنفی بين سپاه و ارتش بر سر مالکيت يک پادگان در شيراز بوده است.

سرلشکر محمد سليمی؛ مشاور نظامی رهبر

سرلشکر محمد سليمی که پس از علی شهبازی به فرماندهی کل ارتش انتخاب شد، در محافل سياسی ايران به عنوان يک افسر نزديک به انجمن حجتيه شناخته می شود.

وی هنگامی به فرماندهی ارتش انتخاب شد که بازنشسته بود و دوباره به خدمت فراخوانده شده بود. (۱۲)

سرلشکر سليمی نيز مدتی بعد از سمت خود استعفا کرد و جايش را به سرلشکر صالحی داد.

سرلشکر حسنی سعدی؛ معاون ستاد کل نیروهای مسلح

سرلشکر ديگر ارتش حسنی سعدی است که در گذشته فرمانده نيروی زمينی ارتش بوده و حالا معاون هماهنگ کننده ستاد کل است. وی فردی غير سياسی و حرفه ای به شمار می رود.

سرلشکر های نيروهای مسلح ايران در مجموع اگر چه دارای سوابق قابل اعتنايی در جنگ ايران و عراق و دفاع از مرزهای کشور هستند اما از نظر بسياری از منتقدين، افسران ارشد ستاد کل و سپاه هم اکنون با سهم و درجات متفاوتی در برخورد با نارضايتی های مردمی در ايران نقش دارند. 

رويکردی که به نظر می رسد در درون سپاه نيز باعث انتقاداتی از فرماندهان مذکور از سوی نيروهای قديمی و نيز بدنه سپاه شده است.

منابع: 

۱- برای اطلاعات بشيتر درباره سرلشکر فيروز آبادی می توانيد به سايت مجمع تشخيص مصلحت نظام که وی عضو آن می باشد رجوع کنيد: www.maslehat.ir 

۲- غلامعلی رشيد فرمانده عمليات طريق القدس بود که مقدمه آزاد سازی خرمشهر را فراهم کرد.

۳- روزنامه اطلاعات ۴ بهمن ۱۳۸۹

۴- سايت جوان آنلاين نزديک به سپاه ، ۵ بهمن ۱۳۸۹ 

۵- برای اطلاعات بيشتر درباره محسن رضايی رجوع کنيد به سايت تابناک به آدرس  www.tabnak.ir

۶- سایت khamenei.ir ، چهارم مهر ماه ۱۳۸۴

۷- خبرگزاری فارس، پنجم بهمن ۱۳۸۹

۸ - www.yahyasafavi.com 

۹- رجوع شود به شکايت هفت فعال اصلاح طلب . راديو فردا، ۱۷ مرداد ۱۳۸۹

۱۰- خبرگزاری فارس ۲۲ فروردين ۱۳۸۸

۱۱- اين حکم در ارديبهشت ۱۳۷۱ برای سرلشکر علی شهبازی صادر شد.

۱۲- تاريخ فراخوان مجدد سرلشکر سليمی به خدمت سال ۱۳۷۹ است. وی در سال ۱۳۸۴ استعفا داد.

برگرفته از رادیو فردا