نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ مهر ۲۲, شنبه

پایان سکوت درباره سوءاستفاده جنسی تهیه‌کننده هالیوود از زنان

 سوء استفاده جنسی هاروی واینستاین، تهیه کننده مقتدر فیلم‌های هالیوود، از هنرپیشگان زن در رسانه‌های آمریکا بالا گرفته است. هم سکوت رسانه‌ها و هم سکوت زنان برای سالیان دراز دو موضوع اصلی بحث را تشکیل می‌دهند.
Harvey Weinstein US-amerikanischer Filmproduzent (picture alliance/dpa/AP Images/Westcom/Star)
رونان فارو، خبرنگار آمریکایی، ماهها بود که درباره ادعاهای چند زن تحقیق می‌کرد که می‌گفتند هاروی واینستاین، تهیه‌کننده و غول هالیوود، از آنها سوء استفاده جنسی کرده است. چند تن از این زنان حتی حاضر بودند جلوی دوربین تلویزیون حرف بزنند.
با این همه، رؤسای فارو در فرستنده تلویزیونی ان‌بی‌سی در ماه اوت گذشته حاضر به پخش گزارش احتمالا جنجال‌برانگیز خبرنگارشان نشدند. این بود که فارو گزارش خود را برای چاپ به "نیویورکر" داد، پنج روز پس از آنکه "نیویورک تایمز" افشاگری‌هایی مشابه را منتشر کرده بود.
رسوایی تهیه‌کننده آمریکایی نه تنها هالیوود  که احتمالا از رفتار واینستاین خبر داشته، بلکه تمامی رسانه‌های آمریکایی که با وجود آگاهی‌شان هیچ گاه درباره آن گزارش نداده‌اند را هم، به لرزه درآورده است.
وابستگی
آنچه این روزها در رسانه‌های آمریکایی مورد بحث است این است که واینستاین هم روزنامه‌نگاران و هم ستارگان سینما را – بخاطر ترس یا طمع یا حتی سکسیسم - در مشت خود داشته است. "آبزرور" که متعلق به جرد کوشنر، داماد ترامپ است در این باره می‌نویسد: «خوب است رسانه‌ها نگاهی در آینه به خود بیندازند.» این نشریه همکاران خود را به "بزدلی و همدستی" متهم می‌کند.
آنچه بر سر رونان فارو آمده خود یک نمونه روشن است. رونان فارو، پسر وودی آلن کارگردان و میا فارو هنرپیشه آمریکایی، به عنوان روزنامه‌نگار آزاد برای ان‌بی‌سی کار می‌کند. او می‌گوید که گزارشش درباره واینستاین چند ماه پیش آماده انتشار بوده است. فارو در وبسایت "دیلی بیست" می‌نویسد که "ان‌بی‌سی دست به هر کاری زد تا انتشار این گزارش به تعویق بیفتد". تعجبی ندارد، چون واینستاین قراردادهای کلانی با شرکت مادر "ان‌بی‌سی یونیورسال" امضا کرده است.
این وابستگی باعث شد که رسانه‌های دیگر هم از قید واینستاین آزاد نباشند و در نتیجه شایعه، شایعه بماند. ربکا تریست، خبرنگار "نیویورکر"، می‌نویسد: «بسیاری از روزنامه‌نگاران به عنوان مشاور پروژه‌های فیلمسازی یا به عنوان فیلمنامه‌نویس برای واینستاین کار می‌کردند.» دوست پسر سابق ربکا تریست هم خبرنگار است و زمانی از واینستاین به شدت کتک خورده است.
Schauspielerinnen Angelina Jolie & Gwyneth Paltrow (picture-alliance/dpa/S. Rousseau)
آنجلینا جولی (چپ) و گوئينت پالترو از هنرپیشگانی هستند که واینستاین را متهم به سوء استفاده جنسی کرده‌اند
تهدید با شایعه‌پراکنی
واینستاین خبرنگاران را با دادن قراردادهای کتاب و فیلم به خود وابسته می‌کرد. گفته می‌شود که او همچنین به آنها اخباری راجع به زندگی خصوصی زنانی می‌داد که می‌توانستند برایش خطر ایجاد کنند. این اخبار را ستون‌نویس‌های شایعه‌پراکن روزنامه‌ها با حرص و آز تمام منتشر می‌کردند. بدین ترتیب روزنامه‌نگاران تبدیل به شریک جرم فعال آقای تهیه‌کننده می‌شدند.
هنرپیشه آمریکایی آمبرا باتیلانا گوتیرز در سال ۲۰۱۵ از واینستاین شکایت کرد. چندی نگذشت که مطبوعات زرد سعی کردند او را به لجن بکشند. بخصوص "نیویورک پست" که "صفحه شش" آن تبدیل به جایی برای انتشار شایعات بدست آمده از واینستاین شده بود.
قضیه تا همین چندی پیش ادامه داشت. مارگارت سولیوان، ستون‌نویس "واشنگتن پست" روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر افشا کرد که یک نفر هفته گذشته به او پیشنهاد کرده که "اطلاعات منفی درباره یکی از شاکیان واینستاین" در اختیارش قرار دهد. یعنی اندک زمانی پیش از اولین افشاگری‌های نیویورک تایمز.
رونان فارو می‌نویسد: «واینستاین و وکلایش و گروه روابط عمومی او نزدیک به یک دهه تلاش کردند تا مانع انتشار این داستان‌ها شوند.» خود فارو را هم تهدید کرده بودند به اینکه از او شکایت می‌کنند.
حتی "نیویورک تایمز" هم تهدید واینستاین را تجربه کرده است. شارون واکسمن، ستون‌نویس نیویورک تایمز، می‌نویسد که در سال ۲۰۰۴ گزارشی افشاگرانه برای این روزنامه نوشته بوده، اما واینستاین به دفتر روزنامه آمده و شکایت کرده و هنرپیشه‌های آمریکایی مت دیمون و راسل کراو هم که دوستان واینستاین بوده‌اند میانجیگری کرده‌اند و در نتیجه جلوی انتشار گزارش گرفته شده است. دین باکت، سردبیر کنونی این روزنامه، می‌گوید نمی‌تواند تصور کند که چنین چیزی زمانی برای نیویورک تایمز رخ داده باشد.
به نوشته خبرنگار "هافینگتون پست"، واینستاین تنها کسی نیست که روش‌های یاد شده را به کار می‌بندد. او می‌نویسد: «روزنامه‌نگاران را می‌خرند، روزنامه‌نگاران را تهدید می‌کنند، کاری را می‌کنند که باید بکنند.»

گروگان کانادایی: افراد شبکه حقانی به همسرم تجاوز کردند و دخترم را کشتند

جاشوا بویل، گروگان کانادایی شبکه حقانی از تجاوز افراد این گروه به همسرش در دوران اسارت خبر داد. او می‌گوید افراد این شبکه تروریستی یکی از فرزندان خردسال او را نیز کشته‌اند.
Australien Joshua Boyle kommt am International Airport in Toronto an (Reuters/M. Blinch)
یک کانادایی که به همراه همسر آمریکایی‌اش پنج سال در اسارت شبکه حقانی در افغانستان بود می‌گوید، گروگان‌گیر‌ها به همسرش تجاوز کرده‌اند و کودک خردسالش را کشته‌اند.
جاشوا بویل و همسرش کایتلن کلمن که باردار بود، سال ۲۰۱۲ در کابل پایتخت افغانستان ربوده شدند. ربایندگان آن‌ها را به شبکه تروریستی حقانی در پاکستان تحویل دادند. این خانواده روز جمعه ۲۲ مهر (۱۳ اکتبر) و یک روز پس از رهایی از دست گروگان‌گیرها به کانادا بازگشتند.
به گفته بویل پیکارجویان شبکه حقانی وقتی که با رد مکرر درخواست‌شان روبرو شدند، فرزند چهارمشان که یک دختر بود را کشتند و به همسرش تجاوز کردند. او در مورد درخواست گروه حقانی توضیحی نداد.
بازگشت به "پناهگاه امن"
دو پسر چهار و دو ساله و یک دختر دوماهه این زوج کانادایی در دوران اسارت آن‌ها  به دنیا آمده‌اند.
وزارت خارجه کانادا پس از آزادی گروگان‌ها گفت: «کانادا در همه سطوح وضعیت آقای بویل را پیگیری می‌کرد. ما به کمک خود به او و خانواده‌اش که حالا به کشور برگشته‌اند ادامه می‌دهیم».
این خانواده در عملیات نیروهای پاکستانی با کمک سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا آزاد شدند.
بویل در فرودگاه تورنتو در جمع خبرنگاران گفت: «بدیهی است که برای خانواده‌ام مهم است که قادر باشیم یک پناهگاه امن برای خود ایجاد کنیم و تلاش کنیم که دوران کودکی از دست رفته فرزندان باقی مانده‌مان را به آنها برگردانیم.»
Joshua Boyle Caitlan Coleman Entführung Taliban (picture-alliance/Candioan Press/Coleman Family)
جاشوا بویل و همسرش ۵ سال در اسارت شبکه تروریستی حقانی بود
نگرانی از پیگرد قانونی در آمریکا
پیش از این گزارش شده بود که جاشوا بویل مسافرت به وسیله یک هواپیمای نظامی آمریکایی را رد کرده است. گفته می‌شد که او ممکن است در آمریکا به خاطر ازدواج قبلی‌اش با زینب خضر، خواهر عمر خضر، یک شهروند کانادایی که پیش‌تر در گوانتانامو زندانی بود، مورد پیگرد باشد.
عمر احمد سعید خضر که ۱۶ سال سن داشت، سال ۲۰۰۲ در افغانستان بازداشت و به زندان گوانتانامو منتقل شد. او به علت قتل یک افسر آمریکایی و همدستی با القاعده تا سال ۲۰۱۲ در گوانتانامو زندانی بود.
عمر خضر اواسط ۲۰۱۲ به کانادا بازگردانده شد و تا سال ۲۰۱۵ در کانادا زندانی بود. جوشوا در کمپین آزادی خضر از گوانتانامو و بازگشت‌اش به کانادا فعالانه دخیل بود.
بویل پس از بازگشت به کانادا این گزارش‌ها را رد کرد. کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا نیز گفت که جاشوا در کانادا هدفی برای بازجویی نیست.
جاشوا و خانواده‌اش از اسلام آباد پاکستان به وسیله یک هواپیمای مسافربری به لندن و سپس به کانادا پرواز کردند.

کوبیدن شیشه های ماشین گشت ارشاد توسط دختر شجاع ایرانی بعد از دستگیری دوستش

کوبیدن شیشه های ماشین گشت ارشاد توسط دختر شجاع ایرانی بعد از دستگیری دوستش

دولت با تفنگ...!‎

جمعه, 13 اکتبر 2

دولت با تفنگ...!‎


آخوندی که از عمامه جهت قاچاق مواد مخدر یا داروی ممنوعه استفاده می کرد در...

'Russiagate' And The Decline Of Journalism - With Robert Parry