نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مرداد ۳۰, شنبه

سه دهه فاصله ایران تا خشکسالی کامل


سه دهه فاصله ایران تا خشکسالی کامل

– شرایط خاص اقلیمی کشور در کنار کم توجهی درحوزه برنامه ریزی در جهت رعایت الگوی مصرف آب در بخش های مختلف بخصوص کشاورزی در طول سال های گذشته، هم اکنون ایران را با تنش آبی و بحران خشکسالی مواجه کرده است، بحرانی که مقابله نکردن جدی با آن حداکثر تا سه دهه دیگر بطور کامل کشور را در بر خواهد گرفت.

، خشکسالی و کمبود آب در ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی کشورمان که در منطقه نیمه خشک واقع شده است یک واقعیت اقلیمی است و با توجه به روند روزافزون نیاز بخش های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع به آب این مشکل شدیدتر نیز خواهد شد.
بـه طوریکـه بـر اسـاس گزارش موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی از موسسـه بیـن المللـی مدیریـت آب (IWMI)، کشور ایـران بـرای حفـظ وضـع فعلـی خـود تـا سـال 2025 بایـد بتوانـد 112 درصد بـه منابـع آب قابـل اسـتحصال خـود اضافه کند، که البته این بـا توجه به پتانسـیل ها و نیازهـای روزافـزون بخش هـای کشـاورزی، شـرب، صنعـت و حفاظت از سـایر منابع زیسـتی بسـیار مشـکل اسـت.
بنابراین در چنین شـرایطی یکـی از راهکارهای موثـر و عملی اسـتفاده بهینـه و صرفه جویی در مصـرف آب به خصوص بخش کشاوزی است که مدیریـت مصـرف آب در این بخش در حفظ و صیانت از ذخائر آبی بسیار موثر و راهگشا است.
موضوعی که البته مورد تاکید دکتر هدایت الله فهمی مدیرکل دفتربرنامه ریزی آب و آبفای وزارت نیرو در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا است، وی معتقد است:اگر فقط 10 درصد از آب مورد استفاده در بخش کشاورزی که به گفته وی بین 90 تا 92 میلیارد متر مکعب است صرفه جویی شود معادل 20 سد بزرگ کشور ذخیره سازی آب صورت خواهد گرفت.
این مقام مسئول با ابراز نگرانی نسبت به میزان واقعی کسری مخازن آب های زیرزمینی کشور، گفت: درحال حاضرمیزان واقعی کسری مخازن آب های زیرزمینی معادل 9 میلیارد متر مکعب است و در صورت ادامه این روند ظرف حداکثر سه دهه آینده آبخوان های کشور به صورت کامل خشک خواهند شد، فاجعه ای ملی که یک یا دو دستگاه و حتی قوه مجریه به تنهایی و بدون همکاری سایر قوا نمی تواند از بروز آن جلوگیری کنند.
سفره آب (aquifer) یا همان آبخوان قسمتی از پوستهٔ زمین است که سوراخ ها یا خلل و منافذ سنگ های آن به دنبال بارندگی های ممتد از آب اشباع شده است و با رسیدن به سطح غیرقابل تراوشی مانند سنگ های رسی در همان جا متوقف و به شکل چشمه سارهای مختلفی در سطح زمین آشکار می شود.

** خشک شدن ذخائر آبی کشور با کشاورزی غیرعلمی
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر از حدود 600 محدوده دشت های مطالعاتی کشور ، حدود 355 ( 58 درصد) از آبخوان دشت های کشور واقع در حدود مطالعاتی بحرانی و بحرانی ممنوعه است و دشت های مربوط به 254 محدوده مطالعاتی در حالت تعادل بوده که تعدادی از این دشت های در حالت تعادل، فاقد پتانسیل بهره برداری مناسب است.
فهمی متوسط اضافه برداشت از آب زیرزمینی حدود 6 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: به صورت تجمعی اضافه برداشتی برابر 200 میلیارد مترمکعب در طول 40 ساله اخیر از منابع آب زیرزمینی اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه، کم آبی در کشورمان تاثیرات نامناسبی براشتغال مردم در برخی حوضه ها داشته است، به خطرافتادن معیشت مردم در پایاب زاینده رود، تعطیل شدن کشتیرانی درکارون و نابودی کشاورزی در برخی از روستاهای استان های فارس و کرمان و یزد دراثر خشک شدن قنوات و چاه ها و حتی مهاجرت ساکنین برخی از روستاها را بیانگر نقش قوی آب در حوزه اقتصاد دانست.
به گفته فهمی بیش از یک دهه است که کشور با خشکسالی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند، به گونه ای که بر اساس آمار بارندگی های 250 میلی متری کشور به 205 میلی متر رسیده و میزان آب تجدیدپذیر نیز از 130 میلیارد مترمکعب به 100 میلیارد مترمکعب کاهش داشته است که از این مقدار بین 90 تا 92 میلیارد مترمعکعب آن صرف بخش کشاورزی می شود.
مدیرکل دفتربرنامه ریزی آب و آبفای وزیر نیرو نبود الگوی بهینه مصرف آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت را پدیده ای خطرناک دانست که در 30 سال گذشته شایع شده است و با افزایش جمعیت در سه دهه گذشته این مساله تشدید شده و میانگین مجموع مصرف آب کشور به 100 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

اوضاعی بحرانی که از ورود ایران به تنش آبی حکایت دارد و نشانه های اجتماعی این بحران در برخی نقاط کشور نمایان شده است.

انتهای پیام /*

هیچ نظری موجود نیست: