نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ دی ۱۸, دوشنبه

ادامه تظاهرات و اعتراض های مردمی همچنان در رسانه‌های بین المللی بازتاب می یابد

گرچه رویدادهای ایران روز یکشنبه ۱۷ دیماه هم در صدر اخبار جهان قرار نداشت، ولی ادامه تظاهرات و اعتراض های مردمی همچنان در رسانه‌های بین المللی بازتاب می یابد و یکی از مهمترین پرسش هایی که در رسانه‌ها مطرح مى شود این است که اعتراض های همگانی در ایران به چه سویی می رود.
نشریه اسرائیلی «انسان و رایانه» در یک مقاله تحلیلی به این پرسش پرداخت که آیا انسان ها بودند که این موج گسترده اعتراضات را به وجود آورند، و یا وسائل فن آوری جدید مانند تلگرام و اینساگرام را می توان عامل آن دانست.
دکتر «تال فابر» کارشناس اینترنت و امور سایبری، پاسخ کوتاهی به این پرسش دارد. او می گوید: نه توییتر باعث به راه انداختن اغتشاشات می شود و نه فیسبوک قادر است موجب برافتادن حکومت ها شود، بلکه، این تغییرات را انسان ها به وجود می آورند و آن ها هستند که تغییرات را رقم می زنند.
این کارشناس که تخصص او بررسی نقش امور سایبری در کشورهای خاورمیانه است، در ادامه سخنان خود می گوید: در مورد ایران نیز البته ماشاهد نقش موثر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، در شکل دادن به تظاهرات و اقدامات اعتراضی هستیم.
مسلما وسائل الکترونيك امکاناتی را برای ارتباط با افراد و فرستادن گزارش درباره آنچه که رخ داده، به وجود می آورد. در گذشته نیز ما چندین بار شاهد بروز عملیات اعتراضی و تظاهرات در ایران بوده ایم. همچنین مشاهده کرده ایم که از طریق این شبکه های اجتماعی مردم را به شرکت در تظاهرات و اعتصاب ها فرا می خوانند.
همچنین فرستادن فیلم های کوتاه از تظاهرات نقشی موثر دارد. ولی در مجموع، این خود انسان ها هستند که انقلاب را به وجود می آروند و امکانات فن آوری یک کمک جانبی است، که البته اهمیت آن را نباید نادیده گرفت.
به نوشته روزنامه گاردین چاپ لندن، ناظران بر این باورند که تظاهرات اعتراضی در ایران همانند تابلوی هزار تکه ای است که باید آن ها را کنار هم گذاشت و یک تصویر کامل به وجود آورد.
این روزنامه نوشت: از هنگامی که رژيم اسلامی در ایران به روی کار آمده، این نوع تظاهرات سابقه نداشته است. این بار مردم ایران خواست های سیاسی و اقتصادی را در کنار یکدیگر مطرح می سازند
گاردین در مقاله دیگری نوشت: گرچه ایران به سراشیب تند نزدیک نشده، ولی تغییر و تحولات بسیاری در آن کشور در پیش است.
روزنامه واشینگتن پست در یک گزارش تحلیلی، این پرسش را مطرح ساخت که چرا اصلاح‌طلبان به اعتراض های مردمی نپیوسته و خود را از آن دور کرده‌اند.
شبکه ده تلویزیون اسرائیل در گزارشی سخنان فرماندهان ارشد سپاهپاسداران را بازتاب داد که از یک سو گفته بودند که «شورش» سرکوب شده وهم زمان تهدید کرده بودند که مخالفان را به شدت سرکوب خواهند کرد و به هیچ کس امکان نخواهند داد که به نظام دینی اسیب برساند و اسلام را به خطر اندازد.
مطالب مشابهی در چند شبکه تلویزیونی و رادیویی اسرائیل پخش شد. تحلیگران اسرائیلی گفتند که خواسته های مردم ایران بسیار ریشه ای و عمیق است و حکومت را با مشکلات بی سابقه روبرو می سازد.
و بالاخره آن که دو نشریه محلی در مرکز اسرائیل از یک همایش ایرانیان زاده در اسرائیل، برای ابراز حمایت از خیزش مردمی در ایران خبر دادند.
نشریه «مای نت خولون» و نشریه «فوروم خولون» در گزارش هایی نوشتند که ایرانیان ساکن اسرائیل نیز وظیفه خود می دانند با مردمی که برای بهبود وضع در وطنشان به خیابان ها آمده اند، ابراز همبستگی کنند. این همایش در «خانه کورش» در شهر خولون که در مجاورت تل آویو قرار دارد، برگزار می شود. خولون دارای بیشترین شمار ایرانیانی است که در نیم قرن اخیر به اسرائیل مهاجرت کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: