نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ خرداد ۲۱, یکشنبه


4 ماه پس از پيروزي انقلاب،صاحب يک مغازه آهن آلات فروشي «موسسه مطبوعاتي کيهان» را خريد و مدير روزنامه شد!
يك فروشنده آهن آلات به نام حسين مهديان كه سالها در همسايگي روزنامه اطلاعات ــ در خيابان خيام ــ مغازه داشت 21 خردادماه 1358 و چهار ماه پس ازپیروزی انقلاب اعلام كرد كه موسسه مطبوعاتي كيهان را خريداري كرده! و پرداخت بدهي هاي اين موسسه كه صاحب آن (دكتر مصطفی مصباح زاده) وطن را ترك گفته بابت بهاي آن برعهده گرفته و از اين پس مدير و ناشر كيهان است. «كيهان» چند ماه بعد مصادره شد و اینک وابسته به دفتر رهبری جمهوری اسلامی است. سردبیر وقت روزنامه اطلاعات که نگران دست انداختن بازاریان بر این موسسه مطبوعاتی بود روز بعد (22 خردادماه) خبر خرید موسسه کیهان توسط حاج حسین مهدیان را در صفحه اول اطلاعات چاپ کرد [کپی این صفحه در پایین آمده است].
    مغازه حاج حسین مهدیان زیر ساختمان موسسه اطلاعات و جنب فروشگاه تعاونی کارکنان این موسسه قرارداشت و او پیش از خرید کیهان، هرچند وقت یکبار به تحریریه این روزنامه سر می زد. خرسندی سردبیر روزنامه اطلاعات از خرید کیهان توسط مهدیان بیش از سه ماه طول نکشید که این موسسه هم به دست بنیاد مستضعفان افتاد که عملا توسط بازاریان اداره می شد و یک بازاری به نام حسین بنکدار مدیر موسسه اطلاعات شد و مدیریت او حدود شش ماه طول کشید. بزرگ کردن خبر خرید کیهان در خبرگزاری ها و رسانه های خارجی و اینکه بازاریان خواهان سهم خود از انقلاب ایران و مداخله در امور هستند احتمالا سبب شد که اندیشه مصادره موسسات مطبوعاتی بزرگ به میان آید و اجرا شود. گفته شده است؛ از دهه 1380 که اجاره کردن پروانه های روزنامه ها در ایران امری عادی شده است اداره این موسسات به سبک بازار و بازاری دارد رواج می یابد. در قانون مطبوعات مصوب سال 1364 هجری (زمان وزارت محمد خاتمی)، گرفتن پروانه انتشار روزنامه مشروط به حرفه ای بودن و داشتن تجربه و سرمایه نیست. در جمهوری اسلامی، هنوز نظام مطبوعاتی وجود ندارد که روزنامه و روزنامه نگار را تعریف کند و تفاوت مقاله نویس و روزنامه نگار حرفه ای را که باید پیشه ای دیگر نداشته و مراحل مشخص تحصیلات تخصصی و تجربه داشته باشد روشن سازد.
کپي صفحه اول روزنامه اطلاعات که خبر از فروش روزنامه کيهان به يک آهن فروش داده بود

هیچ نظری موجود نیست: