نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ خرداد ۲۱, یکشنبه

11 ژوئن سال 1963 «كوان دوكThich Quang Ducc» روحاني بودايي 66 ساله به منظور اعتراض به رفتار بد دولت اقليت كاتوليكهاي ويتنام جنوبي نسبت به اكثريت بودايي اين سرزمين و نيز به خاطر برقراري صلح، در چهارراه يك خيابان سايگون در ملاء عام خودسوزي كرد و جان داد.


خودسوزي روحاني بودايي در ملاء عام در سايگون و نتايج آن - برخي از تفسيرها در اين زمينه
«نگو دين ديمNgo Dinh Diem» رئيس وقت ويتنام جنوبي يك كاتوليك بود و دولت او با اكثريت بودايي قلمرو خود ميانه خوبي نداشت و اعتراض آنان را باخشونت پاسخ مي گفت و اين، در حالي بود كه درگيري دولت سايگون (ويتنام جنوبي) با ويت كنگ ادامه داشت. 11 ژوئن سال 1963 «كوان دوكThich Quang Ducc» روحاني بودايي 66 ساله به منظور اعتراض به رفتار بد دولت اقليت كاتوليكهاي ويتنام جنوبي نسبت به اكثريت بودايي اين سرزمين و نيز به خاطر برقراري صلح، در چهارراه يك خيابان سايگون در ملاء عام خودسوزي كرد و جان داد.
    وي (به همانگونه كه در دو عكس زير ديده مي شود) در برابر صف راهبانان بودايي بر سطح خيابان نشست، دعا خواند و يك راهب ظرف مواد سوختي را روي او خالي كرد و عمل خودسوزي بدون اين كه «تيچ كوان دوک» تكان بخورد انجام گرفت و عكس و خبر اين رويداد در صفحات اول روزنامه ها در سراسر جهان انتشار يافت و نظر جهانيان بيش از پيش به اوضاع ويتنام جنوبي جلب شد. اين عکس ها توسط Malcolm Browne گرفته شده و وي را برنده جايزه پوليتزر روزنامه نگاري کرده است.
    دولت آمريكا که هنوز به ميزان وسيع وارد جنگ ويتنام نشده بود برادر «ديم» را مسئول اعمال خشونت نسبت به بودائيان اعلام كرد و خواهان بركناري او شد. دولت آمريكا كه خشونت دولت «ديم» با بودائيان را يكي از دلايل عدم همراهي ساکنان ويتنام جنوبي با جنگ برضد ويت كنگ مي دانست، هنري كابوت لاج را به سمت سفير اين كشور در سايگون منصوب كرد، ولي وي نيز موفق نشد كه «ديم» را به بركناري برادرش وادار سازد. بعدا يك جوان بودايي به همان سبك «تيچ كوان» خودسوزي كرد و ... و بالاخره در نوامبر همان سال دولت «ديم» در يك كودتاي نظامي ساقط شد و ضمن اين کودتا هر دو برادر كشته شدند. طولي نكشيد كه دولت كودتا هم كه ظاهرا در نظر داشت با كمك فرانسه سياست بي طرفي در پيش گيرد با يك كودتاي ديگر سرنگون شد و مسئله پيچيده تر گرديد و ....
    ماحصل برخي از تفسيرها درباره خودسوزي راهب ويتنامي و نتايج آن از اين قرار است:
     دولت آمريكا كه در اجراي سياست ضد کمونيستي خود و پيشگيري از گسترش نفوذ مسکو و پکن در جنوب ويتنام (و كل شبه جزيره هندوچين) برنامه داشت، ولي هنوز عميقا وارد مسائل اين منطقه نشده بود، در صدد استفاده از تاثير انتشار عكس ها و خبرخودسوزي «تيچ كوان» در افكار عمومي جهانيان برآمده بود که بركنار شدن «نگو دين ديم» در يك كودتا و كشته شدن او، و نيز كودتاي دوم كه كودتاگران قبلي را بركنار كرد فرصت بيشتري برايش فراهم ساخت و به صورت تمام عيار وارد مسئله ويتنام شد، ولي ظاهرا به هدف نرسيد و در دهه بعد پس از تحمل 59 هزار كشته و زيان مالي سنگين منطقه را ترك كرد. تني چند از مفسران (بدون ارائه سند) دو كودتاي مذكور در ويتنام جنوبي را هم به حساب واشنگتن گذارده اند.
    
يك راهب بر بدن « كوان » مواد سوختي مي ريزد

    
كوان در ميان شعله هاي آتش همچنان استوار نشسته است

    
عکس رنگي بالاتر که بعدا انتشار يافته احتمالا رنگ آميزي دستي و يا ديجيتالي است ـ تصوير ترسيم شده «تيچ کوانگ» نيز به آن اضافه شده است

هیچ نظری موجود نیست: