نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ آذر ۱۸, شنبه

پس از واگذاری اداره نوار غزه از سوی حماس به دولت خودگردان، فلسطینی‌ها تازه امیدوار شده بودند که به یگانگی برسند. اما از لحظه اعلام تصمیم ترامپ در شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، اوضاع بدتر شد.

یأس و درماندگی فلسطینی‌ها: راهی هموار به سوی "جهاد"
Palästina Gaza Streifen junge Hamas-Kämpfer (Getty Images/AFP/S. Khatib)

پس از واگذاری اداره نوار غزه از سوی حماس به دولت خودگردان، فلسطینی‌ها تازه امیدوار شده بودند که به یگانگی برسند. اما از لحظه اعلام تصمیم ترامپ در شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، اوضاع بدتر شد.Gazastreifen Proteste Trump Israel Palästina Jerusalem (Reuters/I. Abu Mustafa)

یورگ ویمالاسنا، خبرنگار آلمانی در گزارشی از نوار غزه تصویری تیره و تار ارائه داده است.
او گزارش مفصل خود را با گفت‌وگو با الهاتف، یک فروشنده ۲۶ ساله فلسطینی شروع می‌کند. این فروشنده از اختلاف بین فلسطینی‌ها و دشمنی میان گروه‌های فلسطینی گله می‌کند و می‌گوید که از اوضاع بسیار مایوس شده است. این فروشنده تعریف می‌کند که قبلا روزی ۶ ساعت برق بوده و حالا ۴ ساعت برق هست و قطع برق درآمد او را کم کرده است.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
اما نوارغزه فقط مشکل کمبود برق ندارد. این منطقه به دلیل بمباران‌های اسرائیل و محاصره  آن وضعیتی فاجعه‌بار پیدا کرده است. غزه عملا تبدیل شده است به "بزرگترین زندان فضای باز جهان"، چون از طرف اسرائیل و مصر با دیوار و سیم خاردار مسدود و محاصره شده است.
محاصره  نوار غزه بعد از اینکه حماس در سال ۲۰۰۷ قدرت را به دست گرفت شدت پیدا کرد.
این گروه اسلامگرا از طرف اسرائیل، آمریکا و کشورهای غربی گروهی تروریستی شناخته می‌شود.اعتراض فلسطینی‌ها به تصمیم ترامپ در شناسائی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل
 اعتراض فلسطینی‌ها به تصمیم ترامپ در شناسائی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل
اعتراض فلسطینی‌ها به تصمیم ترامپ در شناسائی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل
حماس تاکنون سه بار با اسرائیل وارد جنگ شده است. اعضای حماس به سوی مناطق مسکونی اسرائیل موشک و خمپاره پرتاب می‌کنند. آمریکا تقاضا کرده است که گروه فلسطینی حماس دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسد، اما این گروه این خواسته آمریکا را رد می‌کند. گروه حماس اخیرا با میانجی‌گری مصر توافق کرد اداره نوار غزه را به دولت وحدت ملی فلسطین واگذار کند.
مهلت تشکیل دولت وحدت ملی می‌بایست تا اول دسامبر پایان می‌یافت، اما بنابه دلایلی به تاخیر افتاده است. انتظار می‌رود که یکشنبه آینده (۱۶ دسامبر) این مسئله خاتمه یابد. اما مشکلات همچنان لاینحل مانده است.
حماس ۴۰ هزار کارمند مسلح دارد
اعضای گروه حماس همزمان کارمندان ادارات نوار غزه هستند. عبدالله فرنجی، که مسئولیت ریاست نوار غزه را از گروه فتح برعهده گرفته، می‌گوید که تشکیلات خودگردان فلسطینی ۴۵ هزار کارمند دارد، در حالیکه حماس ۴۰ هزار کارمند دارد. این مقام فلسطینی اضافه می‌کند که برای پرداخت حقوق همه این افراد پول کافی موجود نیست.
بیشتر بخوانید: اعتراض و درگیری‌های خشونت‌آمیز در مناطق فلسطینی‌نشین
اما آیا اعضای مسلح حماس که هم‌زمان کارمندان تشکیلات نوار غزه به شمار می‌آیند، به خلع سلاح تن خواهند داد؟
فرنجی می‌پرسد، با دهها هزار جوانی که در صورت خلع سلاح بیکار می‌شوند، چه باید کرد؟
خلع سلاح حماس غیرممکن است
سازمان فتح و اسرائیل می‌خواهند که گروه حماس خلع سلاح شود. اما ناظران خلع سلاح اعضای حماس را آن هم درست بعد از اینکه دونالد ترامپ اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته، غیرممکن می‌دانند.

تظاهرات اعتراضی جوانان فلسطینی در باریکه غزه، ۸ دسامبر ۲۰۱۷
پس از تصمیم ترامپ سراسر سرزمین‌های فلسطینی را موجی از خشم و اعتراض فرا گرفت. ارتش اسرائیل بامداد شنبه (۹ دسامبر) به ۴ پایگاه رزمی حماس در غزه حمله کرد. به گفته اسرائیل روز قبل (جمعه) از این پایگاه‌ها حداقل سه موشک به خاک اسرائیل شلیک شده بود.
اما خلع سلاح حماس هم صلح را به ارمغان نخواهد آورد، مگر اینکه محاصره نوار غزه شکسته شود.
ماتیاس شماله، هماهنگ‌کننده‌ی پروژه کمک‌های سازمان ملل در نوار غزه می‌گوید، در میان فلسطینی‌ها پس از خوش‌بینی گذرایی که بعد از وحدت گروه‌های متخاصم فلسطینی به وجود آمده بود، دوباره بدبینی سایه افکنده است.
نوار غزه شاید منطقه کوچکی به حساب آید ولی در شرایط کنونی در کل منطقه اهمیت خاصی پیدا کرده است.
خودداری از خلع سلاح
یحیی سینوار، رئیس دفتر گروه اسلامی حماس، حتی پیش از تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پاتیخت اسرائیل، گفته بود: «هیچکس در جهان نمی‌تواند ما را خلع سلاح کند و ما همچنان به حفظ نیروی خود برای حفاظت از شهروندان خود ادامه خواهیم داد».
بیشتر بخوانید: اولین واکنش ترامپ بعد از تصمیم او درباره اورشلیم
رهبران گروه حماس اکنون خلع سلاح را "خط قرمز" برای این گروه اعلام کرده‌اند.
با وجود این روز یکشنبه (۱۶ دسامبر) کارمندان تشکیلات خودگردان فلسطین اداره نوار غزه را به طور کامل به عهده خواهند گرفت و این مسئله به رغم مشکلات بیشمار، می‌تواند برای اهالی غزه نشانه خوبی باشد.
الهاتف فروشنده جوان اهل غزه هم می‌گوید، اهالی غزه با تمام این نابسامانی‌ها، امیدشان را کاملا از دست نداده‌اند.
اما پرسش اساسی این است که تا کی آنها همچنان امیدوار باقی خواهند ماند.

موج اعتراض در آسیا علیه تصمیم ترامپ در باره اورشلیم

هیچ نظری موجود نیست: