نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ فروردین ۱۰, پنجشنبه


رونمایی از لایحه تحریم‌های تازه علیه ایران در نشست آیپک


Tue 28 03 2017 



دویچه وله: قانونگذاران ارشد آمریکا به دنبال تصویب قانونی هستند که هدف آن افزایش تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی است. نمایندگان کنگره در عین حال بر لزوم اجرای دقیق برجام تأکید کرده‌اند.

در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) لایحه‌ای رونمایی شده که برنامه موشکی بالیستیک ایران را هدف گرفته است؛ برنامه‌ای که "غیرقانونی" توصیف شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه‌ی (۲۸ مارس/ ۸ فروردین) خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشینگتن، این لایحه در صورت تصویب سبب می‌شود سیستم مالی بین‌المللی شرکت‌های ایرانی و خارجی مرتبط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی و بانک‌هایی که با آنها همکاری می‌کنند را تحریم کند؛ افراد دخیل در برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی و شرکای تجاری آنان هم تحریم خواهند شد. افزون بر این، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول "تحریم‌های تروریستی" خواهد شد و تحریم تسلیحاتی علیه این نهاد اعمال خواهد شد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که لایحه‌ی یادشده هم از حمایت کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا برخوردار است و هم از حمایت استنی هایر، نماینده حزب دموکرات. این لایحه تلاش می‌کند بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره که در مورد مسائل داخلی عموما اختلاف نظر عمیقی با هم دارند، اجماع ایجاد کند.

تأکید بر روابط مستحکم آمریکا و اسرائیل

در نشست آیپک در روز دوشنبه (به وقت محلی) پاول رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تعهد ایالات متحده نسبت به اسرائیل را "مقدس" خواند. او در عین حال توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را "فاجعه‌ای مطلق" توصیف کرد که "مسیری بی‌دردسر برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای" در اختیار ایران می‌گذارد.

او در حمایت از لایحه‌ی تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «برای مقابله با این تهدیدها، باید از همه ابزارهای موجود استفاده کنیم. ما برای دفع این ستیزه‌جویی در هر موقعیتی باید با هم‌پیمانان خود – به ویژه با اسرائیل – همکاری کنیم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه مناسبات آمریکا-اسرائیل را "مستحکم‌تر از همیشه" توصیف کرد. رون دِرمِر، سفیر اسرائیل در آمریکا، نیز یک روز پیش از آن گفته بود که برای نخستین بار پس از سال‌ها یا حتی دهه‌‌ها "فاصله‌ای بین دولت‌های ما [اسرائیل و آمریکا] وجود ندارد".

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، می‌گوید او و ترامپ "بی قید وشرط از اسرائیل حمایت می‌کنند و همواره هم خواهند کرد".

البته هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ خواسته‌های اسرائیل را تمام و کمال اجرا کند. نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا در مورد بسیاری از وعده‌های انتخاباتی خود تجدید نظر کرده یا می‌کند.

به عنوان نمونه، انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) از مواردی بود که ترامپ از آن سخن رانده بود، اما هنوز متحقق نشده است. اسرائیل اورشلیم را پایتخت خود می‌داند؛ فلسطینی‌ها هم قسمت شرقی این شهر را پایتخت کشور فلسطینی می‌خوانند.

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی همچنین بارها به برجام حمله کرده و گفته بود بر سر پرونده هسته‌ای ایران دوباره مذاکره می‌کند یا توافق را ملغی خواهد کرد.

در مقابل، برنامه موشکی ایران از مواردی است که مورد انتقاد اسرائیل است و آمریکا در دوره‌ی ترامپ به آن واکنش نشان داده است. دولت آمریکا اخیرا و در واکنش به آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ۲۵ شخص و نهاد را تحریم کرد.

نمایندگانی که لایحه‌ی تحریمی جدید را در نشست آیپک ارائه کرده‌اند، انتظار دارند ترامپ فراتر از این عمل کند.

هیچ نظری موجود نیست: