نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مهر ۱۷, شنبه

اموال قاچاقچیان مصادره شود استانی درمسیر ترانزیت موادمخدر به اروپا؛۱۱هزار خانواده درگیر شدند!همایش شیرخوارگان حسینی صبح امروز جمعه در مصلی تهران برگزار شد.!

اموال قاچاقچیان مصادره شود

استانی درمسیر ترانزیت موادمخدر به اروپا؛۱۱هزار خانواده درگیر شدند


گرگان- مسئولان می‌گویند که «در حوزه مواد مخدر سپر بلای اروپایی‌ها شده‌ایم» این حکایت ۱۱ هزار خانواده گلستانی است که درگیر با معضل اعتیاد هستند اما برخوردها بیشتر با خرده‌فروشان صورت می‌گیرد.
خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بلای خانمان‌سوز زندگی‌اش را سیاه کرده است. نه پولی، نه آبرویی و نه خانواده‌ای. هر آنچه دل‌خوشی یک زندگی است را ازدست‌داده زیرا او یک معتاد است.
آمارها نشان می‌دهد ۲.۶۵ درصد جمعیت گلستان یعنی بیش از ۴۵ هزار نفر را معتادان تشکیل می‌دهدآمارها نشان می‌دهد ۲.۶۵ درصد جمعیت گلستان یعنی بیش از ۴۵ هزار نفر را معتادان تشکیل می‌دهد و درمجموع بیش از ۱۱ هزار خانواده در استان درگیر مسئله اعتیاد هستند. البته این آمار فقط برای معتادان رسمی است و بررسی موشکافانه‌تر تأیید خواهد کرد که عددها بزرگ‌تر است ازآنچه تصور می‌شود.
یکی از افرادی که ۲۰ سال با اعتیاد دست‌وپنجه نرم کرده و بارها شغل و سرمایه‌اش را پای اعتیادش دود کرده می‌گوید که روزگاری اعتبار و شخصیت اجتماعی خود را ازدست‌داده و نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد خانواده‌اش او را طرد کرده بودند؛ اما یک‌باره به خودش آمد، فعل خواستن را صرف کرد و با تلاش و کوشش خود را از این بلای خانمان‌سوز نجات داد.
حرف‌های یک معتاد
وی دارای یک دختر و یک پسر است و در حال حاضر مدیریت یک آژانس را به عهده دارد. ۱۸ ساله بود که از روی سرگرمی و براثر کمبودها و خلأهایی که در زندگی داشت بدون تشویق کسی و بااراده خود به سراغ مواد مخدر (تریاک) رفت. اوایل به شکل تفریحی مصرف می‌کرد اما رفته‌رفته به آن وابستگی پیدا کرد و زمانی به خودش آمد، متوجه شد به‌جایی رسیده است که زندگی می‌کند تا مواد مصرف کند و مواد مصرف می‌کند که زندگی کند.
اعتیاد باعث شد تمام پس‌انداز مالی و شغلش را از دست بدهد؛ زمانی خودروی نیسان داشت و به باربری با آن مشغول بود اما وسیله امرارمعاش خانواده‌اش را هم فروخت و خرج مواد کرد.
به‌جایی رسیده بود که دیگر اداره زندگی‌اش سخت شده بود و ادامه وضعیت برایش ممکن نبود به همین دلیل تصمیم گرفت از منجلابی که در آن گیر افتاده‌ خود را نجات دهدتمام فکر و ذهنش تهیه مواد و احساس خوش کاذبی بود که از مصرف تریاک به دست می‌آورد. به‌جایی رسیده بود که دیگر اداره زندگی‌اش سخت شده بود و ادامه این وضعیت برایش ممکن نبود به همین دلیل تصمیم گرفت از منجلابی که در آن گیر افتاده‌ خود را نجات دهد و از آن زمان هفت سال است که ترک کرده؛ شرایط امروزش را بسیار عالی ارزیابی می‌کند و می‌گوید حتی توانسته در شغلش پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.
هیچ‌چیز بدتر از اعتیاد نیست
همسرش هم می‌گوید که هیچ‌چیز بدتر از این نیست که مرد و تکیه‌گاه یک خانواده به اعتیاد دچار شود، خانه‌ای که سایه اعتیاد بر سرش بیفتند دیگر امنیتی برای خانواده ندارد.
اخلاق تند و پرخاشگرانه شوهرش با اطرافیان مایه خجالت و شرمساری او بود و به‌کلی روابط اجتماعی را با اطرافیان کمرنگ کرده بود. بااین‌حال به همسرش علاقه داشت و امیدوار بود روزی به خودش بیاید و به اشتباهاتش پی ببرد.
وقتی فهمید می‌خواهد ترک کند کنار او ایستاد، در جلسات ترک اعتیاد او را همراهی می‌کرد و سعی می‌کرد نزد دوستان و آشنایان از موفقیتش در ترک مواد تعریف کند تا رفته‌رفته خودش هم به این باور برسد؛ در این مدت رنج زیادی متحمل شد اما معتقد است ارزش آن را داشت و شیرینی روزهای قبل از اعتیاد همسرش به خانه‌اش برگشته است.
آمارهای تلخی وجود دارد که نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد افرادی که وارد زندان‌های استان گلستان می‌شوند به نحوی با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند. بسیاری از کارشناسان مشکلات اجتماعی مانند بیکاری و درگیری‌های خانوادگی را از دلایل مهم اعتیاد در جامعه عنوان می‌کنند و برخی دیگر هم معتقدند شکسته شدن قبح قلیان در میان خانواده‌ها و گرایش جوانان در سنین پایین به سیگار، گرایش به انواع مواد مخدر را بیشتر کرده است.
بررسی‌ها در سطح جامعه هم همین مسئله را تأیید می‌کنند. کافی است تا از کوچه‌پس‌کوچه‌های خلوت شهر بعد از ساعت تعطیلی مدارس عبور کنی تا نوجوانان سیگار به دست را که پشت درختان و ستون‌های برق مشغول پک زدن به نخ‌های سفیدی ببینید که قرار است بخت آن‌ها را سیاه کنند.
شاید تنها با یک دقیقه ایستادن مقابل قهوه‌خانه‌ها و یا حتی گیم نت‌ها بتوان میانگین سنی جوانانی که با لذت دودهای مرگ‌آور را به ریه‌های خود وارد می‌کنند تشخیص داد.
مشکل اسفبار جامعه هم ورود قلیان به میان خانواده‌ها است طوری که به‌اندازه موبایل‌های نسل جدید به فرزندان و خانواده‌ها نزدیک شده و کسی هم حاضر نیست جلوی آن را بگیرد. شب‌های تابستان و پاییز در ناهار خوران و النگدره گرگان خود محلی برای مشاهده این معضل است.
خانواده‌هایی که قبل از پهن کردن فرش خود برای استراحت در طبیعت قلیان را به قول خودشان چاق می‌کنند و دست‌به‌دست هم می‌دهند. قلیان دیگر نه پسر می‌شناسد و نه دختر، نه جوان می‌شناسد و نه پیر.
معاون سابق پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان، قلیان و سیگار را دروازه ورود به مواد مخدر می‌داند. دروازه‌ای که امروز در همه خانواده‌ها باز است و آینده نگران‌کننده‌ای را برای جامعه ما نشان می‌دهد.
حسین شعبانی که انتقادات بسیار تندی نسبت به گرایش خانواده‌ها نسبت به قلیان و همچنین عرضه قلیان در اماکن عمومی دارد درباره دلایل جوانان به این مواد می‌گوید: علت گرایش عمده افراد به مواد مخدر بسته به سن فرد متفاوت است، در سنین نوجوانی تبعیت از گروه‌های همسال و یک‌بار تجربه و چشم‌وهم‌چشمی با دوستان دیگر و خصوصاً قرار گرفتن در موقعیت و مکان نامناسب علت اصلی است. در سن جوانان و دانشجویان علاوه بر این موارد رفع برخی نیازهای جسمی و روحی و سرکوب کردن سرخوردگی‌ها، رسیدن به‌تناسب اندام، کم‎خوابی یا افزایش نشاط و شادمانی از علل گرایش به مواد مخدر است.
میانگین سن اعتیاد در گلستان ۲۰ سال به بالا است
وی تأکید می‌کند که باید نشاط را در جامعه افزایش داد و معتقد است می‌توان با الگوهای درست این مسئله را ایجاد کرد.
شعبانی در همین رابطه علت گرایش بخشی از جامعه بخصوص قشر تحصیل‌کرده را ایجاد نشاط و شادی کاذب عنوان می‌کند و می‌گوید: عمدتاً به مصرف موادی روی می‎آورند که تشریفات کمتری در استعمال داشته باشد و سرحالی و نشاط را از مصرف‌کننده نگیرد. لذا اکثراً به مصرف مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه روی می‌آورند.
علاوه بر این موارد رفع برخی نیازهای جسمی و روحی و سرکوب کردن سرخوردگی‌ها، رسیدن به تناسب اندام، کم‎خوابی یا افزایش نشاط و شادمانی از علل گرایش به موادمخدر است
شعبانی در توضیح نوع ماده و میانگین سنی افراد هم اضافه می‌کند: به دلیل نداشتن دسترسی مستقیم قوه قضاییه به معتادان نمی‌توان در مورد مصرف دقیق مواد در استان سخن گفت اما از حیث رغبت به مصرف علاقه‌مندی به مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر است. سن اعتیاد نیز به‌صورت میانگین ۲۰ سال به بالا است. هرچند در برخی خانواده‌ها استعمال مواد در کودکان نیز مشاهده‌شده اما به حدی نیست که میانگین را برهم زند.
گرایش به سمت مواد مخدرهای صنعتی و جدید امروز به یکی از چالش‌های مهم مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان تبدیل‌شده است. راحتی مصرف و تولید باعث شده این‌گونه مواد بیشتر جای خود را در جامعه باز کنند و خریدوفروش بی‌دردسرتری داشته باشند.
استعمال انواع مواد مخدر بخصوص روان‌گردان‌ها که در ظاهر خود را قرص‌های دارویی و بدون نیاز به آتش و دود نشان می‌دهند باعث شده حتی شناسایی آن‌ها در میان خانواده‌ها هم سخت باشد.
متأسفانه گلستان یکی از مقاصد قاچاق کالا است و هزینه‌های بسیاری می‌شود تا مواد از استان‌های دیگر به گلستان برسد. البته این فقط یک بعد ماجراست زیرا اکنون در برخی موارد گلستان خودکفا هم شده و به گفته مسئولان سال گذشته ۲۲۰ کارگاه تولید شیشه در گلستان کشف‌شده است.
حجت‌الاسلام مصطفی حقی، دادستان گرگان است که بیشتر او را با فعالیت مقتدرانه‌اش در حوزه قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌شناسند اما او حالا از آماری دردناک در حوزه مواد مخدر خبر می‌دهد.
او به خبرنگار مهر می‌گوید که مواد مخدر از جنوب کشور و با کشتی وارد و سپس از غرب استان و با جاسازی در کامیون وارد گلستان می‌شود.
به عبارتی گلستان اکنون مقصد و هدف قاچاقچیان شده است. آمار حقی تکمیل‌کننده مطالب قبلی و اظهارات شعبانی است زیرا به گفته او  ۲۳ درصد دانشجویان در معرض مصرف قلیان هستند و ۹۸.۲ درصد افرادی که به مواد مخدر معتاد شدند ابتدا از قلیان شروع کردند.
۲۲۰ کارگاه تولید شیشه در گلستان کشف شد
*************************************************
 
همایش شیرخوارگان حسینی صبح امروز جمعه در مصلی تهران برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست: