نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ اردیبهشت ۳۱, جمعه

سال گذشته شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال

به گفته مدیر کل ثبت احوال کردستان، سال گذشته شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در این استان به ثبت رسیده است.
child marrige 10 min
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، محسن آقایی، مدیرکل ثبت احوال کردستان، روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه گفت که علاوه بر شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال در سال گذشته، ۱۶۴ فقره ازدواج زنان با مردان ۲۰ سال بزرگ‌تر از خود نیز صورت گرفته است.
آقایی افزود: « همچنین دو هزار و ۹۹ فقره ازدواج زوجین همسن و ۶۲۱ فقره ازدواج مردان با زنان یک سال بزرگ‌تر از خود در استان به ثبت رسیده است».
به گفته او  بر اساس این آمار میزان ازدواج ثبت شده در سال گذشته در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.
طبق این آمارها میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۳۳ و برای زنان ۲۳.۸۸ سال است.
ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال در ایران کماکان رواج دارد. بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».
سال گذشته، شهیندخت مولاوردی از آمار «نگران‌کننده» ازدواج کودکان دختر قبل از رسیدن به سن قانونی سخن گفته بود. او افزوده بود: «حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».
بر پایه آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه به ۷۰ هزار مرگ منجر می‌شود.
بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.
****************************************************************************************************یک فعال حقوق کودکان گفت شمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در ایران در سال ۱۳۸۹ نسیت به سه سال پیش از آن دو برابر افزایش داشته است.
فرشید یزدانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان روز چهارشنبه اول شهریور ۱۳۹۱ به خبرگزاری مهر گفت ۷۱۶ مورد ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در سال ۱۳۸۹ در ایران ثبت شده است.
وی افزود: "براساس آمارهای سازمان ثبت احوال، طی چند سال اخیر آمار مربوط به ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال در کشور بیشتر شده است و به تبع آن طلاق و جدایی نیز در میان کودکان افزایش داشته است."
به گفته یزدانی از سال ۸۴ تا ۸۹ حدود ۴۵ درصد ازدواج و طلاق درمیان کودکان افزایش یافته است.
این فعال حقوق کودکان گفت: "آمار سال ۸۹ نشان می‌دهد که ۳۷ هزار کودک ۱۰ تا ۱۸ سال مطلقه و بیوه در کشور وجود دارد."
آخرین سرشماری انجام شده در سال ۸۹، نشان می‌دهد که ۳۴۲ هزار کودک زیر ۱۸ سال در ایران ازدواج کرده‌اند
آخرین سرشماری انجام شده در سال ۸۹، نشان می‌دهد که ۳۴۲ هزار کودک زیر ۱۸ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.
فرشید یزدانی مهم‌ترین دلیل ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال را "فقر اقتصادی" اعلام کرد.
بر اساس قوانین ایران ثبت ازدواج دختران زیر سن ۱۳ سالگی و پسران زیر سن ۱۵ سالگی ممنوع است اما اگر سرپرست دختر یا پسر و دادگاه اجازه دهند، دختران و پسران در سنین پایین می‌توانند ازدواج کنند.
شماری از مقامات ایران ازدواج زودهنگام دختران را راهی برای جلوگیری از "فساد" می‌دانند.
این در حالی است که بنا به آمار ارائه شده از سوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه منجر به ۷۰ هزار مرگ می‌شود.
بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.
*************************************************************************************************


هیچ نظری موجود نیست: