نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ مرداد ۳, یکشنبه

عزای ملی در افغانستان؛ مراسم خاکسپاری قربانیان انفجار روز شنبه برگزار شد

عزای ملی در افغانستان؛ مراسم خاکسپاری قربانیان انفجار روز شنبه برگزار شد


Image captionبیشتر اجساد قربانیان انفجار روز شنبه در غرب کابل دفن شدند
همزمان با برگزاری مراسم سوگواری رسمی در افغانستان، خانواده‌های قربانیان انفجار روز شنبه (۲ اسد/مرداد) کابل و فعالان "جنبش روشنایی"بیشتر کشته‌شدگان این رویداد را در غرب کابل به خاک سپردند.
محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، به مناسبت کشته شدن ۸۴ نفر در انفجار روز شنبه در غرب کابل، امروز یکشنبه (۳ اسد/مرداد) را عزای عمومی اعلام کرده است.
بیشتر بخوانید: عکس: آمادگی برای تشییع جنازه قربانیان انفجار کابل و جستجوی مفقودان محل حمله مرگبار به معترضان 'جنبش روشنایی' در کابل، 'چهار راه شهدا' نامگذاری شد انفجار در تظاهرات 'جنبش روشنایی' در کابل
احمد شفایی خبرنگار بی‌بی‌سی که در محل خاکسپاری اجساد قربانیان روز شنبه حضور داشت، می‌گوید که بیشتر آنها در تپه‌ای در نزدیک شهرک "امید سبز" در غرب کابل دفن شدند و شماری دیگر برای دفن به مناطق دیگر مانند غزنی و بامیان منتقل شدند.
Image copyrightAP
Image captionکشیدن خط برق پانصد کیلوولت از مسیر بامیان به کابل خواست اصلی جنبش روشنایی است
در همین حال اعضای جنبش روشنایی و خانواده‌های قربانیان همچنان خشمگین هستند و دولت را به ناتوانی در تأمین امنیت تظاهرات روز شنبه متهم می‌کنند.
از مقام‌های دولتی ژنرال مرادعلی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش، که در جمع خانواده‌های قربانیان حضور داشت با این سوال بازماندگان قربانیان روز شنبه مواجه شد که عامل کشتار آنها چه کسی است.
بر اساس گزارش‌ها از محل این تجمع، آقای مراد گفت که "دشمنان" مردم عامل قتل عزیزان آنها هستند؛ اما وقتی یک معترض خشمگین از او پرسید که "دشمن چه کسی است؟" او پاسخ صریحی نداد.
Image captionتکه‌پاره‌های اجساد قربانیان انفجار روز شنبه در مصلای شهید مزاری در غرب کابل دفن شده است
معترضان گفته‌اند که دولت باید زیر نظر نهادهای بین‌المللی تحقیقات را در مورد انفجارهای روز شنبه در میان معترضان جنبش روشنایی آغاز کند و در عین حال خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت را هم از بامیان بکشد.
این خواست اصلی معترضان در چند ماه گذشته بوده و برای تحقق آن روز ۲۷ ثور/اردیبهشت و همچنین روز شنبه (۲ اسد) به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.
دولت اعلام کرده است که همچنان مشغول بررسی راه‌های اجرای طرح کشیدن خط ۲۲۰ کیلوولتی از بغلان به بامیان است و خط ۵۰۰ کیلوولتی از گذرگاه سالنگ به کابل کشیده خواهد شد.
Image captionجنبش روشنایی در حال رایزنی در مورد محل و چگونگی خاکسپاری قربانیان انفجار روز شنبه است
در اعتراض به این تصمیم دولت، تظاهرات روز شنبه قرار بود به تحصن "نامحدود" در چهارراه دهمزنگ تبدیل شود که سه بمبگذار اقدام به عملیات انتحاری کردند که یکی از آنها پیش از انفجار کمربند انتحاریش از سوی نیروهای امنیتی از پادرآمد.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت.
به دنبال این رویداد، وزارت داخله/کشور برگزاری هر نوع تجمع و تظاهرات را برای ۱۰ روز ممنوع کرد که این تصمیم با واکنش تند نهادهای مدافع آزادی بیان مواجه شده است.
دفتر دیدبان رسانه‌ها موسوم به "نی" این اقدام دولت را مغایر آزادی بیان دانسته و تأکید کرده که دولت نباید کاری کند که حق مردم به دانستن واقعیت‌ها جاری در کشور را محدود کند.
Image copyrightGETTY
Image captionمعترضان تصمیم داشتند به صورت "نامحدود" متحصن شوند

هیچ نظری موجود نیست: