کارگران چند کارخانه‌ در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان اعتصاب و راهپیمایی کردند: کارگران کارخانه هپکو اراک در تداوم اعتصاب خود در شهر اراک راهپیمایی کردند. در همین حال اعتصاب کارگران «سد شفارود» وارد سومین روز شد. در تهران کارگران کارخانه روغن‌نباتی «پارس قو» مقابل سازمان تامین اجتماعی و کارگران «قوطی قزوین» هم مقابل استانداری این شهر تجمع کردند.
سه‌شنبه ۱۹ دی: راهپیمایی کارگران هپکو در اراک

راهپیمایی کارگران هپکو به سوی استانداری

کارگران هپکو اراک که ۵ ‌ماه دستمزد و مطالبات معوقه دارند از سه‌شنبه ۱۹ دی مجدداً در اعتصاب به‌سر می‌برند و امروز از کارخانه به سوی استانداری در شهر اراک راهپیمایی کردند.
در پی آخرین اعتصاب کارگران در شهریور، با دخالت وزارت کار و سازمان خصوصی‌سازی از «واگن‌سازی کوثر» که  مدیریت هپکو  را بر عهده داشت خلع ید شد و شرکت «هیدرو اطلس» جای آن را گرفت. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور استاندار استان مرکزی صلاحیت هیدرو اطلس را نیز رد کرد. به همین جهت سرنوشت دستمزدهای معوقه کارگران و تولید در شرکت همچنان در ابهام است.
کارگران هپکو ۱۹ دی در حالی که پرچم شرکت را در دست داشتند به سوی استانداری راهپیمایی کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت شرکت و پرداخت مطالباتشان شدند.
یکی از کارگران هپکو به خبرگزاری «اراک امروز» گفته است کارگران از ابتدای دی در اعتصاب به سر می‌برند و چند بار قصد داشتند در خیابان راهپیمایی و تجمع کنند اما نیروی انتظامی برگزاری این حرکت های اعتراضی مخالفت کرده است.
به گفته این کارگر در این میان دستمزد مهر ماه کارگران پرداخت شده و سایر مطالبات کارگران بی‌پاسخ مانده است:
«تاکنون هر اقدامی از سوی مسئولان صورت گرفته در حد مُسکن بوده و مشکلات شرکت همچنان پابرجا است. متأسفانه در حال حاضر هیچ تولیدی در شرکت صورت نمی‌گیرد و تا زمانی هم که تولید نباشد نمی‌توان انتظار رفع مشکلات را داشت.»

سومین روز اعتصاب کارگران سد شفارود

کارگران سد شفارود  واقع در رضوانشهر استان گیلان که از یکشنبه ۱۷ دی در اعتراض به تعویق ماه‌ها دستمزد و حق بیمه و شرایط نامناسب کار در اعتصاب به‌سر می‌برند به خبرگزاری «مریان خبر» گفتند علاوه بر معوقات مزدی به شرایط نامناسب کار نیز معترض‌اند. یکی از کارگران در این رابطه گفت: «ساعت کاری تا ساعت ۱۴ است اما از ساعت ۱۲ بتن‌ریزی را شروع کرده و تا ۱۶ بدون نهار و اضافه‌کاری ادامه دارد.»
کارگران گفته‌اند هر کس در این کارخانه به وضعیت نامناسب کار اعتراض کند، اخراج می‌شود.
در پی اعتراضات قبلی، مسئولان از کارگران خواستند نمایندگانی را برای مذاکره معرفی کنند اما نمایندگان کارگران اخراج شدند.
پرورژه ساخت سد شفارود مدت‌هاست که به تعویق افتاده است. در مهر سال جاری مصطفی سالاری استاندار گیلان پیشرفت فیزیکی کار سد را ۳۶ درصد اعلام کرده و گفته بود ساخت پل که در سال‌های گذشته در نتیجه تحریم‌ها به تعویق افتاده با برداشتن تحریم‌ها به خوبی پیش می‌رود.
فرماندار رضوانشهر سه‌شنبه ۱۹ دی در واکنش به اعتصاب کارگران گفته است دلیل اصلی عدم پرداخت مزد کارگران «کش و قوس‌های فراوان میان کارفرما و پیمانکار» است.
ساخت سد شفارود به خاطر ایرادات زیست‌محیطی بارها با انتقاد مواجه شده. به نوشته مریان خبر مهلت فاینانس خارجی سد نیز چند ماه دیگر به پایان می‌رسد  و روشن نیست تکلیف ادامه ساخت آن چه خواهد شد.

تجمع کارگران ایران قوطی مقابل استانداری قزوین

کارگران شرکت ایران قوطی نیز که به اخراج ۹۰ تن از همکارانشان و عدم پرداخت ۱۰ماه مزد و حق بیمه معترض‌اند سه‌شنبه ۱۹ دی مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.
به گفته یکی از نمایندگان کارگران، این کارگران در مجموع ۴ میلیارد تومان از شرکت طلبکارند. مراجعه کارگران به استانداری، فرمانداری و دادسرا بی‌نتیجه بوده و در پی تجمع قبلی کارگران مقابل استانداری، کارفرما ۹۰ تن از کارگران را اخراج کرده است.
تمام اموال شرکت ایران قوطی در رهن بانک قرار دارد و اقدام کارگران جهت توقیف اموال شرکت به جایی نرسیده است.

تجمع کارگران روغن‌نباتی پارس مقابل سازمان تامین اجتماعی در تهران

کارگران کارخانه روغن‌نباتی قو صبح سه شنبه ۱۹ دی در خیابان آزادی تهران مقابل ساختمان تامین اجتماعی اجتماع کردند.
کارخانه قو سال گذشته ورشکسته شد و ۳۰۰ کارگر آن که اغلب بیش از ۲۵ سال سابقه کار داشتند بلاتکلیف ماندند. سپس تصمیم گرفته شد کارگران با استفاده از قانون نوسازی صنایع مشمول بازنشستگی ‌شوند. اما به دلیل قصور دولت در پرداخت سهم بیمه هنوز بازنشسته نشده‌اند.
یکشنبه گذشته کارگران نیشکر هفت تپه نیز دست به اعتصاب زدند و اعتصاب آنان پس از چند ساعت با وعده مدیریت کارخانه مبنی بر رسیدگی به خواست کارگران به پایان رسید.
خبر دیگری حاکی از اعتصاب کارگران فازهای ۲۲ و ۲۴ عسلویه از هفته گذشته است. کارگران از تیر سال جاری تاکنون دستمزد نگرفته‌اند و طبق خبر دوشنبه ۱۸ دی خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، کارگران تمامی بخش‌های در این اعتراض شرکت کرده‌اند