نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که هم‌اکنون در زندان اوین زندانی است برنده جایزه ساخارف انجمن فیزیک آمریکا در سال ۲۰۱۷ شد.
نرگس محمدی
نرگس محمدی
کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام این خبر گفته است انجمن فیزیک آمریکا در بیانیه‌ای به‌مناسبت اعلام اسامی برندگان این جایزه، دلیل انتخاب نرگس محمدی را چنین توضیح داده‌ است: «رهبری او در فعالیت‌های مرتبط با صلح، عدالت و لغو مجازات اعدام و تلاش‌های بی‌قید و شرطش برای ترویج حقوق بشر و آزادی‌های مردم ایران است».
در این بیانیه همچنین آمده است: «نرگس محمدی به‌‌رغم آزار و اذیت و تعقیب قضایی که باعث توقف کار علمی و حبس طولانی او شده، به فعالیت‌هایش ادامه داده است.»
نرگس محمدی در رشته فیزیک جامدات تحصیل کرده و در دانشگاه قزوین فارغ‌التحصیل شده است. او پس از پایان دانشگاه، به‌عنوان مهنس با شرکت بازرسی مهندسی ایران همکاری می‌کرد و هم‌زمان به‌عنوان روزنامه‌نگار موضوعات مربوط به برابری جنسیتی را برجسته می‌کرد.
با ادامه فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری، نرگس محمدی در سال ۱۳۹۴ از شرکت بازرسی مهندسی اخراج و در اردیبهشت همان سال با هجوم نیروهای امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
او در سال ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، به اتهام راه‌اندازی جمعیت «لگام» برای لغو مجازات اعدام و به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی به ۱۶ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال آن لازم‌الاجرا است. ۱۱ خرداد سال جاری او در اثر خونریزی داخلی به بیمارستان انتقال یافت اما به زودی به زندان اوین بازگردانده شد.
انجمن فیزیک آمریکا یک سازمان غیر انتفاعی است که برای پیشبرد و انتشار دانش فیزیک از طریق نشریات برجسته پژوهشی، جلسات علمی، آموزش و فعالیت‌های بین‌المللی اقدام می‌کند.
این انجمن بیش از ۵۴ هزار عضو دارد که شامل فیزیکدانان در دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های ملی و صنعتی در ایالات متحده آمریکا و در سراسر جهان می‌شود.
نرگس محمدی در شهریور ۱۳۹۴، در جریان سومین دوره تجلیل از فعالان حقوق بشر ایران نیز به‌عنوان یکی از برندگان جایزه حقوق بشری «ر‌ها» از سوی نهاد «سودویند» برگزیده شد.
بیشتر بخوانید: