نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ مهر ۲۸, جمعه

حمله‌های انتحاری در دو مسجد افغانستان

حمله‌های انتحاری در دو مسجد افغانستان

مقامات دولت افغانستان از حمله‌های انتحاری به دو مسجد در کابل و غور خبر داده‌اند. در مسجد شیعیان در کابل دست‌کم ۳۹ تن کشته و ۴۵ تن زخمی شده‌اند. در یک مسجد سنی‌ها در ولایت غور نیز دست‌کم ۳۳ تن کشته و ۳۰ تن زخمی شده‌اند.
Afghanistan Kabul Bomben-Anschlag auf Moschee (picture-alliance/Zumapress/R. Alizadah)
طبق آخرین اخبار، بر اثر دو حمله انتحاری به دو مسجد در افغانستان دست‌کم ۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. دو مسجد در روز جمعه (۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر) مملو از نمازگزاران بودند.
پیش از این یک مقام امنیتی در افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته بود که یک حمله‌کننده انتحاری خود را شامگاه جمعه در یک مسجد شیعیان در غرب کابل منفجر کرده است.
این مقام مسئول گفته بود که نیروهای امنیتی به محل رویداد رفته و ۳۰ جسد را از مسجد بیرون آورده‌اند، اما شمار دقیق تلفات هنوز روشن نیست.
وزارت کشور افغانستان نیز به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته بود که در نتیجه حمله انتحاری در یک مسجد در غرب کابل دست‌کم ۳۰ تن کشته و ۴۵ نفر زخمی شده‌اند. 
ژنرال علی مست‌مومند از وزارت کشور افغانستان گفت که انتحارکننده پای پیاده و مسلح به سلاح خودکار و کمربند انفجاری بوده است.
محمد صابر نصیب از بخش اورژانس بیمارستان استقلال گفت که دو کشته و دو زخمی به آن بیمارستان منتقل شده‌اند.
کاربران افغان در فیس‌بوک نوشته‌اند که انفجار در مسجد "امام زمان" واقع در پل خشک در غرب کابل روی داده است.
قبل از این نیز یک مسجد دیگر به نام "امام زمان" (در ماه اوت ۲۰۱۷) در غرب کابل هدف حمله تروریستی قرار گرفته و شمار زیادی غیرنظامی کشته و زخمی شده بودند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد سلیم الماس، رئیس تحقیقات جنایی پلیس کابل، نوشته است که مردی مسلح نمازگزاران را به رگبار گلوله بسته و سپس خود را منفجر کرده است.
الماس در مورد شمار تلفات این رویداد چیزی نگفت، اما افزود: «یک حمله‌کننده انتحاری وارد مسجدی در ناحیه سیزدهم شهر کابل شد و بر مردم در جریان عبادت آتش گشود.»
رویترز نیز به نقل از یک مقام بلندمرتبه پلیس نوشته که این حمله در مسجد منطقه دست برچی در غرب کابل رخ داده که اکثر ساکنان آن شیعه‌مذهب هستند.
حمله به مسجد در غور
پس از انفجار کابل، عبدالحی خطیبی، سخنگوی ولایت غور، در مصاحبه با دویچه‌وله گفت که یک حمله‌کننده انتحاری طالبان خود را هنگام نماز عصر جمعه در مسجدی در ولسوالی (شهرستان) دولینه این ولایت منفجر کرد. او گفت در این حمله دست‌کم ۱۰ تن کشته و تا ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.
جامعه شیعیان افغانستان در سال جاری چندین بار هدف حملات مرگبار قرار گرفته است. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، بر اثر حمله‌هایی که به مساجد و عبادتگاه‌های شیعیان در افغانستان انجام شده دست کم ۸۴ تن کشته و ۱۹۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله اخیر را به عهده نگرفته است. پیش از این گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) مسئولیت حملات به مساجد شیعیان در افغانستان را به عهده گرفته بود.

هیچ نظری موجود نیست: