سازمان ملل متحد اعلام کرد که شمار مسلمانان روهینگیا که بر اثر خشونت‌ها در میانمار از ۲۵ اوت تا کنون از این کشور گریخته و به بنگلادش پناه برده‌اند از مرز ۳۰۰ هزار نفر عبور کرد. سازمان ملل از «نمونه‌ای کلاسیک از پاک‌سازی قومی» سخن گفته است.
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید به نظر می‌رسد وضعیت مسلمانان روهینگیا «نمونه‌ای کلاسیک از پاکسازی قومی باشد.»
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید به نظر می‌رسد وضعیت مسلمانان روهینگیا «نمونه‌ای کلاسیک از پاکسازی قومی باشد.»
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزف تریپورا، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل روز دوشنبه ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور، شمار پناهجویان کنونی روهینگیا در بنگلادش را ۳۱۳ هزار نفر تخمین زد. این تعداد روز یکشنبه ۲۹۴ هزار نفر بود.
پس از چندین روز هجوم پناهجویان روهینگیا به بنگلادش با پای پیاده و در زیر باران، خروج آن‌ها از میانمار در روزهای اخیر کند شده است. با این حال بنگلادش با یک فاجعه انسانی روبه‌روست و اردوگاه‌های پناهجویی پُر شده‌اند.
بنا بر آمار رسمی سازمان ملل، پس از خشونت‌های قبلی در میانمار، اکنون در مجموع، دست‌کم ۶۰۰ هزار پناهجوی روهینگیا در بنگلادش به‌سر می‌برند.
خشونت‌ها در میانمار از حمله روز جمعه ۲۵ اوت / ۳ شهریور شورشیان روهینگیا به ده‌ها پاسگاه پلیس آغاز شد. این گروه با نام «ارتش آزادی‌بخش آراکانِ روهینگیا»، خود را مدافع حقوق نقض‌شده اقلیت مسلمان روهینگیا می‌داند.
در پی این حملات ارتش میانمار عملیات گسترده‌ای را در ایالت راخین آغاز کرد و همین موجب آواره شدن ده‌ها هزار نفر شد. به‌گفته ارتش میانمار، در این درگیری‌ها دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته شدند که اغلب آن‌ها مسلمانان روهینگیا بودند.
«ارتش آزادی‌بخش آراکان روهینگیا» یکشنبه، ۱۰ سپتامبر / ۱۹ شهریور آتش‌بس یک‌طرفه‌ی یک ماهه اعلام کرد تا امدادرسان‌ دسترسی آسان‌تری به قربانیان خشونت‌های اخیر در ایالت راخین داشته باشند اما دولت میانمار در پاسخ گفت با «تروریست‌ها» مذاکره نخواهد کرد.
زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه در گشایش سی‌وششمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو گفت: «میانمار حضور بازرسان در منطقه را رد کرده است (…) از این رو ارزیابی دقیق از وضعیت ممکن نیست، با این حال به نظر می‌رسد نمونه‌ای کلاسیک از پاکسازی قومی باشد.»

گزارش‌ها و تصاویر ماهواره‌ای

زید رعد الحسین افزود: «ما چندین گزارش و تصاویر ماهواره‌ای دریافت کرده‌ایم که نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان محلی را در حال آتش زدن روستاهای روهینگیا نشان می‌دهند. همچنین اطلاعات مستندی از اعدام‌های غیرقانونی، از جمله تیراندازی به سوی غیر نظامیان در حال فرار داریم.»
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت میانمار خواست تا «به عملیات نظامی بی‌رحمانه» و «تبعیض‌های عمومی» که مسلمانان روهینگیا از آن‌ها رنج می‌برد، پایان دهد.
دلایی لاما، رهبر دینی بوداییان تبت نیز در نامه‌ای شخصاً از آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه نوبل صلح درخواست کرد که راه حلی برای وضعیت مسلمانان روهینگیا بیابد. او در این نامه از آنگ سان سوچی خواسته است تا «روح صلح و آشتی» را در کشورش ایجاد کند.
آنگ سان سوچی در روزهای گذشته به‌شدت از سوی مدافعان حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. او در این مدت دو بار به‌شکل کوتاه بدون نام بردن از مسلمانان روهینگیا نسبت به رویدادهای ایالت راخین واکنش نشان داده و تنها به این بسنده کرده است که حقوق همه مردم میانمار رعایت خواهد شد.
در سال ۲۰۱۲ خشونت‌ها بین بودیست‌ها و مسلمانان حدود ۲۰۰ کشته برجای گذاشت که بیشتر آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دادند. خشونت‌های ضد مسلمانان اغلب در بین بودیست‌ها خشمگین متداول بوده است.
بودیست‌ها بیش از ۹۰ درصد جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و آنگ سان سوچی تلاش می‌کند تا با جنبش قدرتمندی از راهبان ناسیونالیست که معتقدند مسلمانان تهدیدی برای میانمار محسوب می‌شوند، قدرتی تشکیل دهد.
با مسلمانان روهینگیا در میانمار به‌عنوان اقلیت قومی خارجی برخورد می‌شود. آن‌ها قربانی انواع مختلف تبعیض‌ها از جمله کار اجباری، اخاذی، محدودیت‌های آزادی حرکت، قوانین ازدواج ناعادلانه و مصادره زمین هستند.